Omröstning för pendlarcykel

Vilken cykel hade du valt som pendlingscykel för 14km ToR på cykelbana för en nybörjare?

• https://www.decathlon.se/elops-single-speed-500-vit-id_8550383.html

• https://www.wiggle.se/vitus-dee-vr-stadscykel-nexus-2021

• https://www.bikester.se/fixie-inc.-betty-leeds-M904213.html?vgid=G1292959&cgid=36903

• https://www.bikester.se/fixie-inc.-blackheath-M806648.html?vgid=G1131836&cgid=36903

• https://www.bikester.se/fixie-inc.-floater-race-M806657.html?vgid=G1131854&cgid=36903

• https://www.bikester.se/fixie-inc.-floater-race-8s-M904228.html?vgid=G1342599&cgid=36903

• https://www.bikester.se/fixie-inc.-floater-race-8s-disc-street-M904231.html?vgid=G1293001&cgid=36903

• https://www.bikester.se/serious-gravix-one-M806822.html?vgid=G1132127&cgid=36901

Resultatet är endast synligt efter enkät.

plawsworth

Aktiv medlem
Öhh.. Nu känner väl Trafikverket inte till platsen men de menar alltså att om jag kommer cyklandes på Uppåkravägen så ska jag väja för en bilist som kommer från vänster och gör en drygt 90-gradig sväng ut på vägen?
Mitt problem var ju främst att jag kommer på cykelbanan som går längs Stora uppåkra vägen och korsar gamla Trelleborgsvägen. Jag cyklar inte ute på vägen annars. Dock menade jag att fälla lite träd/farthinder för att få ner farten och lite speglar för att kunna se runt hörnen tror jag att jag nämnde till dom och fick svaret nedan. Annars har hål i marken och flera träd som lutar långt in över cykelbanan varit irritationsmoment som frustrerat en, ja och såklart den skånska blåsten 🙈

Hej och tack för ditt mejl!

Det är högerregeln som gäller i korsningen då ingen utav vägarna är huvudled. Det är länsstyrelsen som är den myndighet som beslutar både om huvudled, väjnings- eller stopplikt. Du får vända sig till dem med sina önskemål. Väghållningsmyndigheten, Trafikverket Region Syd, är en remissinstans till dem.

Cyklisterna har alltid väjningsplikt när de ska korsa en annan väg. Detta är en generell regel enligt trafikförordningen som man inte märker ut.

När det gäller farthinder så har jag tagit frågan till mina kolleger som jobbar med åtgärdsplanering.

Trafikverket anser att trafikspeglar helst bör undvikas. De kan ge en falsk trygghet och medföra farliga situationer. De är att betrakta som en nödlösning när ingen annan lämplig siktförbättrande åtgärd är möjlig. Trafikspeglar kan vara svåra att uppfatta farliga situationer i. De kan vara svåra att bedöma avståndet i, på kvällar och nätter kan det bli dagg som försämrar sikten vilket också regn gör, på vintern blir det rimfrost och själva spegeln mattas med tiden så att det blir svårt att se klart i den av den anledningen. Vidare kan spegeln rubbas ur sitt läge en aning utan att det syns och om man då tror sig se i spegeln att det inte kommer någon trafik, och det ändå gör det, kan farliga trafiksituationer uppstå.”

bajskorv

Medlem
Efter tidigare tråd här och lite research bland beg har jag sammanställt ett antal cyklar som ligger i prisklass upp till 6000kr. Tänkte därför se vad den allmänna optionen anser om dom eftersom att det är små skillnader på en del av dom i utrustning som kan vara svårt att avgöra om det är värt ett par hundra lappar extra.

mvh
Romeo

Hade du tänkt pendla med den även på regniga, snöiga och minusgradiga dagar?

plawsworth

Aktiv medlem
Måste vara ett missförstånd? Högerregeln gäller även mellan cykel och bil. Nu är det förvisso en bortglömd regel, de flesta nuförtiden verkar tror att den som åker rakt framåt eller på den större vägen generellt har företräde.
Min erfarenhet tyvärr är att störst går först och den som kör på snabbast väg gärna skiter i allt vad högerregeln gäller. Men mitt personliga problem är ju bortsett från träd som skymmer sikten så skiter förarna att stanna eller bromsa in tillräckligt och dom ser inte att där är en korsande cykelbana.

d_anders

Aktiv medlem
Haha, jag borde titta på bilden. Jag fick för mig att det var korsningen Trelleborgsvägen -fatterslundsvägen du menade (har dålig koll på namnen). Vid det ställe du visar cyklar jag antingen på vägen eller väldigt sakta.

Pfaff

Aktiv medlem
Haha ja men som gammal Malmöit är man van vid det magiska att alltid ha motvind oavsett om man är på väg någonstans eller på väg tillbaka. Men det stämmer blåser mycket då det är cykelbana genom öppna fält. Underhåll är egentligen inget problem då jag har en billig och bra cykelverkstad vid jobbet så där vore nog valet eller kvalet om det blir växlar såfall vilket som är lättast att cykla på och det är om jag förstått rätt inte navväxel man skall välja då. Japp stänkskärmar blir det oavsett cykel då jag ogillar tanken på att komma fram grisig på jobb och tvingas ha ombyte.
Vill dock infoga att på den tiden jag cykelpendlade ( är pensionär nu, därför ingen arbetspendling😉) gick resan 15 km diagonalt över Malmö en väg, året runt och även i snö och slask med en navväxlat cykel - med rem - utan större problem.
De kedjeväxlade cyklarna används mer till nöje. På den slaskiga årstiden är det nog närmast dagligt underhåll som är av nöden med den uppsättningen om man vill ha ekipaget lättrullande.

plawsworth

Aktiv medlem
Vill dock infoga att på den tiden jag cykelpendlade ( är pensionär nu, därför ingen arbetspendling😉) gick resan 15 km diagonalt över Malmö en väg, året runt och även i snö och slask med en navväxlat cykel - med rem - utan större problem.
De kedjeväxlade cyklarna används mer till nöje. På den slaskiga årstiden är det nog närmast dagligt underhåll som är av nöden med den uppsättningen om man vill ha ekipaget lättrullande.
Ja rem såg jag för första gången i verkligheten idag och det förefaller ju vara en skön lösning för att slippa kladdiga kedjor. På min nuvarande cykel har den hoppat av ett par gånger och man har svurit åt högre makter. Men när man tittar runt ser jag inte så många så jag gissar att det är premium produkt med rem och man får börja titta på betydligt dyrare cyklar?

BFS

Aktiv medlem
Ja rem såg jag för första gången i verkligheten idag och det förefaller ju vara en skön lösning för att slippa kladdiga kedjor. På min nuvarande cykel har den hoppat av ett par gånger och man har svurit åt högre makter. Men när man tittar runt ser jag inte så många så jag gissar att det är premium produkt med rem och man får börja titta på betydligt dyrare cyklar?
Definitivt dyrare. Dyrt i inköp med rem, men många mil mellan varje byte. Jag köpte en remhoj (en Cube) i vintras/våras. Internväxlat (såklart), skärmar, navgenerator osv. Det blev kring 10k.

BFS

Aktiv medlem
Har du länk till cykeln? (Om den säljs fortfarande)
Nåt sånt.

Jag köpte min från Düskland (där den verkar vara slut). Det finns en "sportigare" Cube med rem (utan skärmar osv) för dryga 1000€, men de är ju ändå inte billiga.

Pfaff

Aktiv medlem
Definitivt dyrare. Dyrt i inköp med rem, men många mil mellan varje byte. Jag köpte en remhoj (en Cube) i vintras/våras. Internväxlat (såklart), skärmar, navgenerator osv. Det blev kring 10k.
Bra pris!
Min remdrivna ( Scott Sub10) har rullat minst 2000 mil med samma Gates rem och än är den inte slut.

BFS

Aktiv medlem
Bra pris!
Min remdrivna ( Scott Sub10) har rullat minst 2000 mil med samma Gates rem och än är den inte slut.
Jag tycker också det var ett bra pris. Den fanns då bara i min storlek så jag tog det som ett tecken. :) Jag räknar nästan med att packa ihop själv innan remmen!

JTF

Aktiv medlem
Nåt sånt.

Jag köpte min från Düskland (där den verkar vara slut). Det finns en "sportigare" Cube med rem (utan skärmar osv) för dryga 1000€, men de är ju ändå inte billiga.
Beräknas inkomma till Bike-Discount under november, olika datum beroende på storlek.

@plawsworth Klicka på respektive storlek för beräknat datum.

JTF

Aktiv medlem
Beräknas inkomma till Bike-Discount under november, olika datum beroende på storlek.

@plawsworth Klicka på respektive storlek för beräknat datum.

Här är ytterligare en remdriven i samma prisklass, inkommer i lager tidigare.
Screenshot_20211022-205322.png

Kashedian

Aktiv medlem
Röstade på Floater 8s med skivbromsar. Graveln skulle vara trevlig också men är både slutsåld och har en tråkig växelgrupp.

Kolla också på begagnade Nishiki Pro SLD/Air. Brukar gå för max 5k, de är lätta och roliga.

plawsworth

Aktiv medlem

plawsworth

Aktiv medlem
Röstade på Floater 8s med skivbromsar. Graveln skulle vara trevlig också men är både slutsåld och har en tråkig växelgrupp.

Kolla också på begagnade Nishiki Pro SLD/Air. Brukar gå för max 5k, de är lätta och roliga.
Ja jag har sett en del nishiki air hittills men ingen i närheten hittills. Men jag skall hålla koll! Floater 8s med skivbromsar kändes prisvärda

plawsworth

Aktiv medlem
Det finns en Hyde Pro (fast med kedja och internväxlat) i Uppsala för under 4000 (Blocket).
Tack skall kolla genast. En sidofråga såg där finns en ”lady” modell där max storlek är 54, motsvarar det 54 på en herrcykel? Slog mig att en sådan cykel hade kanske varit en lösning frugan gillat och som jag själv hade kunnat acceptera att cykla.

Pfaff

Aktiv medlem
Tack skall kolla genast. En sidofråga såg där finns en ”lady” modell där max storlek är 54, motsvarar det 54 på en herrcykel? Slog mig att en sådan cykel hade kanske varit en lösning frugan gillat och som jag själv hade kunnat acceptera att cykla.
Skillnad på "herr" och "dam," brukar vara nån rosa färgklick, lite kortare och högre styrstam samt en lite bredare sadel på dammodellen jmf herrdito.

plawsworth

Aktiv medlem
Ju mer svar man får och ju mer man läser desto mer känner man ju lusten att äga en fyra fem olika cyklar för olika ändamål och olika upplevelse, farligt det här när en helt ny värld öppnar upp sig…med det sagt så ett allmänt stort tack till alla fina svar som inkommit i tråden!

BFS

Aktiv medlem
De är nog ganska lika stora (cm och tum är trots allt cm och tum). Tyvärr är vissa/många damcyklar (med neddraget topprör) så hiskeliga att jag hellre skulle cykla på en Kronan. :)

BFS

Aktiv medlem
Ju mer svar man får och ju mer man läser desto mer känner man ju lusten att äga en fyra fem olika cyklar för olika ändamål och olika upplevelse, farligt det här när en helt ny värld öppnar upp sig…med det sagt så ett allmänt stort tack till alla fina svar som inkommit i tråden!
Det var tider det, när man trodde att fyra fem cyklar räckte...

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag har 6st cyklar som är rent mina och en med delat brukande.... 🤪

Bengt-re

Aktiv medlem
Haha hur många är det perfekta siffran om man ens vågar fråga?😬
Omkring 14 cyklar?
Kör man park behöver du iaf en till, tävlar du behöver du reservcykel av typen du tävlar på. Så 15-16 då?

En tempocykel
En komfort/randoracer
En crit racer
En vanlig racer
En velodrom cykel
En brompton
En HT
En SS HT
En stigcykel FS
En pendlarcross
En krullstyre gruscykel
En fatbike
En gubbcross CX
En fyllecykel

BFS

Aktiv medlem
Haha hur många är det perfekta siffran om man ens vågar fråga?😬
Det är individuellt. Man gillar ju olika sorters cykling. :) Jag passar inte in på Bengt-res lista tex (då jag inte är nån riktig fan av asfaltcykling). Men listan är ändå talande och logisk. Man skulle nog kunna klara sig med fyra fem cyklar men det är ju kul med cyklar och cykling. Det dyker med tiden upp fynd och sånt man bara vill ha.
Man/jag klarar sig/mig långt med en fs (för teknisk stig), en ht (eller två), en fatbike (oumbärlig på vissa underlag), en (eller två) pendlare/touringcykel och min "racer" (i mitt fall knappt en racer). Sen kommer de mer kulturbärande minicyklarna och en tandem som i ärlighetens namn inte går så många mil per år. Men de är kul. Så jag "saknar" väl en snabb gruscykel, en snabb racer och en snabb ht (har bara "okörbara" 26" till skogsbruk) för att vara en seriös cyklist. Men, jag är ju en långsam och oseriös cyklist, så. :)

BFS

Aktiv medlem
Man kanske kan räkna hem eventuell minuspost på antal cyklar med att helt enkelt räkna med all bi-yta också 🤔
Det är svårt att räkna på. "Älskling, jag har räknat lite på det här och vi kan utan problem ha tre cyklar i lägenheten (och en i förrådet). Titta på den här ekvationen. Den är utvecklad och godkänd av hundratals cykelnördar!"

plawsworth

Aktiv medlem
Funnit ännu fler cyklar som är intressanta sedan jag påbörjade den här resan och tänkte se om någon kunde ge input på cyklarna nedan sinsemellan just dom och dess komponenter?

DanielS

Aktiv medlem
Funnit ännu fler cyklar som är intressanta sedan jag påbörjade den här resan och tänkte se om någon kunde ge input på cyklarna nedan sinsemellan just dom och dess komponenter?

Alla cyklarna har mekaniska skivbromsar. Jag har dåliga erfarenheter av billiga mekaniska skivbromsar så jag skulle vilja testa alla dessa innan köp för att se om de duger. Utan möjlighet till testkörning skulle jag undvika alla dessa. Googlat bromsarna på XXL- och Fixie inc-cykeln och de första träffarna jag får handlar om dålig bromsverkan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer