Omröstning för pendlarcykel

Vilken cykel hade du valt som pendlingscykel för 14km ToR på cykelbana för en nybörjare?

• https://www.decathlon.se/elops-single-speed-500-vit-id_8550383.html

• https://www.wiggle.se/vitus-dee-vr-stadscykel-nexus-2021

• https://www.bikester.se/fixie-inc.-betty-leeds-M904213.html?vgid=G1292959&cgid=36903

• https://www.bikester.se/fixie-inc.-blackheath-M806648.html?vgid=G1131836&cgid=36903

• https://www.bikester.se/fixie-inc.-floater-race-M806657.html?vgid=G1131854&cgid=36903

• https://www.bikester.se/fixie-inc.-floater-race-8s-M904228.html?vgid=G1342599&cgid=36903

• https://www.bikester.se/fixie-inc.-floater-race-8s-disc-street-M904231.html?vgid=G1293001&cgid=36903

• https://www.bikester.se/serious-gravix-one-M806822.html?vgid=G1132127&cgid=36901

Resultatet är endast synligt efter enkät.

plawsworth

Aktiv medlem
Alla cyklarna har mekaniska skivbromsar. Jag har dåliga erfarenheter av billiga mekaniska skivbromsar så jag skulle vilja testa alla dessa innan köp för att se om de duger. Utan möjlighet till testkörning skulle jag undvika alla dessa. Googlat bromsarna på XXL- och Fixie inc-cykeln och de första träffarna jag får handlar om dålig bromsverkan.
Jovars helst hade man velat testa alla men min erfarenhet hittils har varit att motsvarande cyklar i butik ligger på 12-17000kr i Malmö/Lund för vad jag tolkar som samma hårdvara. Och beställer man på internet så går det ju icke att prova.

Triban cyklarna är testade av road.cc som jag har noll koll på om det är kunnigt cykelfolk.

Min egen erfarenhet av bromsar är farsans herrcykel med sju växlar och skivbromsar (tror det var mekaniska) för 20år sedan och därefter min elcykel med mekaniska skivbromsar. Båda har varit budget cyklar men jag har upplevt att dom varit pålitliga och tagit bättre än ungdomens damcyklar och mountainbike v-bromsar. Men jag kan tänka mig att har man en gång testat en cykel med bra hydrauliska så är det säkerligen svårt att ha något annat?

Dock skivbromsarna till elcykeln kom skit från fabrik och behövde att justeras då dom låg emot hela tiden. Sen har jag märkt att när cykelbutiken fixat så att dom tar tidigt/snabbt så efter att ha bromsat ett par dagar så blir det ändå så att bromsen tar senare/måste trycka längre vilket varit ända frustrationen.

Annars var det väl för mig att det var en olika mängd växlar på cyklarna. Dock cyklar jag ju mestadels på plan mark och uteslutande asfalt så bortsett från motvind så har jag mestadels legat i högsta växel på alla cyklar som den amatör man är..

Sen såg jag att fixie cykeln har navdynamo och går att beställa till en bra cykelhandlare i Malmö som packar upp och monterar (mycket kritik man läser verkar vara dåligt inställda cyklar och själv så skulle jag nog inte ens märka sådant utan bara cykel på som en idiot..) vilket kan vara praktiskt, triban cyklarna är testade av road.cc sidan, white cykeln går att beställa och få monterad av xxl (vet ej om dom är duktiga?) och hade ju 16 vxl. Sen är det ju en viss prisskillnad mellan dom också.

Sista funderingen är väl om black friday med rådande brist av varor ens är lönt att ev invänta..

Pfaff

Aktiv medlem
Alla cyklarna har mekaniska skivbromsar. Jag har dåliga erfarenheter av billiga mekaniska skivbromsar så jag skulle vilja testa alla dessa innan köp för att se om de duger. Utan möjlighet till testkörning skulle jag undvika alla dessa. Googlat bromsarna på XXL- och Fixie inc-cykeln och de första träffarna jag får handlar om dålig bromsverkan.
Det är ju relativt. TS lär inte behöva få stopp på ekipaget i branta hårnålssväng om man säger så.
Pendelcykeln jag refererade till tidigare har ännu inte behövd nya bromsklossar efter 2000 mil, sydvästra Skåne är rätt platt liksom. Inte heller är snö, slask och is något som besvärar särskilt mycket.
Jag hade en deciderat vintercykel med mekaniska skivbromsar vilka var problemfria i samma landskap. Kräver bara lite oftare justering än hydrauliska. Men åas, även fälgbromsar fungerar för de flesta trots risk för omedelbar olycka och död.

Pfaff

Aktiv medlem
Jovars helst hade man velat testa alla men min erfarenhet hittils har varit att motsvarande cyklar i butik ligger på 12-17000kr i Malmö/Lund för vad jag tolkar som samma hårdvara. Och beställer man på internet så går det ju icke att prova.

Triban cyklarna är testade av road.cc som jag har noll koll på om det är kunnigt cykelfolk.

Min egen erfarenhet av bromsar är farsans herrcykel med sju växlar och skivbromsar (tror det var mekaniska) för 20år sedan och därefter min elcykel med mekaniska skivbromsar. Båda har varit budget cyklar men jag har upplevt att dom varit pålitliga och tagit bättre än ungdomens damcyklar och mountainbike v-bromsar. Men jag kan tänka mig att har man en gång testat en cykel med bra hydrauliska så är det säkerligen svårt att ha något annat?

Dock skivbromsarna till elcykeln kom skit från fabrik och behövde att justeras då dom låg emot hela tiden. Sen har jag märkt att när cykelbutiken fixat så att dom tar tidigt/snabbt så efter att ha bromsat ett par dagar så blir det ändå så att bromsen tar senare/måste trycka längre vilket varit ända frustrationen.

Annars var det väl för mig att det var en olika mängd växlar på cyklarna. Dock cyklar jag ju mestadels på plan mark och uteslutande asfalt så bortsett från motvind så har jag mestadels legat i högsta växel på alla cyklar som den amatör man är..

Sen såg jag att fixie cykeln har navdynamo och går att beställa till en bra cykelhandlare i Malmö som packar upp och monterar (mycket kritik man läser verkar vara dåligt inställda cyklar och själv så skulle jag nog inte ens märka sådant utan bara cykel på som en idiot..) vilket kan vara praktiskt, triban cyklarna är testade av road.cc sidan, white cykeln går att beställa och få monterad av xxl (vet ej om dom är duktiga?) och hade ju 16 vxl. Sen är det ju en viss prisskillnad mellan dom också.

Sista funderingen är väl om black friday med rådande brist av varor ens är lönt att ev invänta..
Decathlon ger tveklöst mycket för pengarna.
Glöm inte att väldigt många på detta forum, mig själv inkluderat, har sina referenser från cyklar i betydligt högre prisklass än de du söker.
Ditt största problem blir nog att öht få tag i en cykel i rätt storlek och inom dina önskemål i rådande läge.

plawsworth

Aktiv medlem
Decathlon ger tveklöst mycket för pengarna.
Ditt största problem blir nog att öht få tag i en cykel i rätt storlek och inom dina önskemål i rådande läge.
Ja det är lite så jag känner att just nu är mesta xs/xl storlekar och blir svårare och svårare att få mest för pengarna. Så tänker att om man börjar någonstans så kanske man kan börja lägga undan pengar till något annat om tre år ex.

Bengt-re

Aktiv medlem
Problemet med mekaniska skivbromsar är i allmännhet att de billigare varianterna är hopplöst dåliga. Skall man köra mekaniska så är det bra ok, bra skivor, bra vajerhöljen och korrekt installerat som gäller för god funktion.

plawsworth

Aktiv medlem
Skulle rekommendera att bara köpa en cykel i rätt storlek och börja cykla. Att spendera 3 sidor på ett forum kommer inte ge mer.
Jovars du har en bra poäng. Utmaningen är väl att man inte har obegränsad ekonomi och har flera behov att fylla så man vill ju helst inte behöva köpa en gång till direkt och man vill ju inte uppleva att ett visst behov helt missas när man gjort sitt val. Sen är det kul att höra alla olika åsikter och ta med sitt val.

Mashimaro

Aktiv medlem
Här kommer lite inspiration, men kanske inte några perfekta objekt. Gamla kvalitetscyklar som kräver lite skruvande innan de kommer funka som du vill.

Högt pris och konstig blandning av komponenter, men det kan nog bli en utmärkt pendlare om man moddar den lite.
1635156570370.png

Eller det här objektet. Pruta ner priset, sätt på skärmar och slicks, byt vajrar och kanske drivpaket.
1635156604669.png

plawsworth

Aktiv medlem
Här kommer lite inspiration, men kanske inte några perfekta objekt. Gamla kvalitetscyklar som kräver lite skruvande innan de kommer funka som du vill.

Högt pris och konstig blandning av komponenter, men det kan nog bli en utmärkt pendlare om man moddar den lite.
Visa bilaga 520071

Eller det här objektet. Pruta ner priset, sätt på skärmar och slicks, byt vajrar och kanske drivpaket.
Visa bilaga 520072
tack för tipsen det uppskattas!

plawsworth

Aktiv medlem
Epilog
Efter att ha velat och tittat på alla möjliga modeller från SS, Hybridcyklar till Landsvägscyklar, nytt som beg. så slog jag till idag på gott och ont. Det kanske inte blir exakt det jag tänkt mig från början och långt utöver budgeten. Men eftersom min elcykel från evobike.se fortfarande är trasig och jag behöver kunna pendla till jobb så var tidsaspekten en avgörande faktor samt ett hopp om att bli någorlunda nöjd och kunna få lite motion. Samt jag hatar av erfarenhet att vara dum snål och behöva köpa två ggr direkt så jag har säkerligen tagit i lite för mycket men må så vara.

Jag lät hjärtat få välja lite mer än hjärnan och dom mest praktiska hybriderna som säkert skulle ge mest för pengarna föll bort. Jag tog en White GX LTD 2x10 21 på XXL.se som fanns två ex kvar i lager och i rätt storlek för min längd.

Jag fick tag i ägare som uppskattade den och den känns som att på helgerna och kvällarna blir det en roligare cykel än en hybrid med rakt styre. Nu går jag vidare från mekanisk skivbroms till hydrauliska och får se vad det innebär som alla talat sig varma för. Om inget annat för mitt Åretrunt cyklande så kan det ju inte vara en nackdel

Detta kompletterades sedan akut med stänkskydd för höst/vinter pendlingen och ett par pedaler som var för både vanliga skor och cykelskor. Sen skall jag titta på någon usb laddad belysning på plats och försöka hitta någon ställ som går att fästa ev (saknades hål) så att cykeln kan stå av sig själv när man är i stan och lättare låsa fast.

Jag vill passa på att återigen att tacka alla som lämnat svar och delat sina åsikter.

Hils,
Romeo

Ilritorno

Aktiv medlem
Härligt. När det gäller cykelval är det minst lika viktigt att hjärtat med på beslutet som att hjärnan är det.

Lägg gärna upp en bild. När du har cykeln.

Senast ändrad:

cykloton

Aktiv medlem
Snor tråden lite och undrar, någon som vet när White GX ltd hamnar på rea? Skulle vilja ha en men till reapriset, 9999 istället för det som är nu. Vore fint om det kommer in några fler i lager också... :/

Skogsgubben

Aktiv medlem
... Sen har jag märkt att när cykelbutiken fixat så att dom tar tidigt/snabbt så efter att ha bromsat ett par dagar så blir det ändå så att bromsen tar senare/måste trycka längre vilket varit enda frustrationen.
Nya vajrar töjs ut lite. Det brukar lugna ner sig efter ett par justeringar. Kommer ju inte vara några sådana problem med bromsarna på sin nya cykel 😀, men räkna med att växlarna behöver justeras efter lite användning.

Murdock

Aktiv medlem
Bra val. Men cykelstöd på den cykeln är helt befängt. Om du lämnar den utom synhåll - måste den ändå vara fastlåst i ramen med ett U-lås, och då står den ju ändå. Slarvar du med detta, är cykeln snart borta.

plawsworth

Aktiv medlem
Bra val. Men cykelstöd på den cykeln är helt befängt. Om du lämnar den utom synhåll - måste den ändå vara fastlåst i ramen med ett U-lås, och då står den ju ändå. Slarvar du med detta, är cykeln snart borta.
Jovars men det är ett nödvändigt ont då jag en del vardagar kommer att lämna/hämta på förskolan och att balansera 20kg barn som sparkar och gråter medan hon placeras i cykelsits vore enklare med ett cykelstöd.

Jag har funnit tre olika sorter som fäster på en eller flera punkter. Någon som testat dyl och kan säga bu eller bä el har länk?

cykelstod-pa-kedjestag-500.jpg
5e90324f6b2e1354ec94493d-large.jpg
cykelstod-pa-bakgaffel-500.jpg

plawsworth

Aktiv medlem
Köpte du den där!? You fool! Nädå, det där blir nog bra. :)
Tittade på Triban RC520 och en Nishiki på Roslins i Ystad. Men även om jag inte har högre tankar om XXL.se så finns dom iaf på två ställen i Malmö och cykeln fanns i lager och gick att få färdig samma dag. Så får se om det är grisen i säcken eller inte men första 25km har gått problemfritt iaf hehe

BFS

Aktiv medlem
Tittade på Triban RC520 och en Nishiki på Roslins i Ystad. Men även om jag inte har högre tankar om XXL.se så finns dom iaf på två ställen i Malmö och cykeln fanns i lager och gick att få färdig samma dag. Så får se om det är grisen i säcken eller inte men första 25km har gått problemfritt iaf hehe
Jag tror det blir bra, det där. :) Är man lite grön kan det vara skönt med en återförsäljare (som man kan trakassera vid eventuella problem). Men sen blir det ofta att man börjar meka själv (det går snabbare och är billigare).

plawsworth

Aktiv medlem
Jag tror det blir bra, det där. :) Är man lite grön kan det vara skönt med en återförsäljare (som man kan trakassera vid eventuella problem). Men sen blir det ofta att man börjar meka själv (det går snabbare och är billigare).
Ja precis, just nu har jag inte plats och tid att meka men växer intresset och garaget töms så finns där bra möjligheter.

BFS

Aktiv medlem
Ja precis, just nu har jag inte plats och tid att meka men växer intresset och garaget töms så finns där bra möjligheter.
Och en bra sak med att köpa en lite dyrare cykel är att behovet att uppgradera minskar. Mindre saker att irritera sig på. Så utan att försöka jinxa det tror (hoppas!) jag att du har mycket bekymmersfri cykling framför dig.

plawsworth

Aktiv medlem
Första (o)nödiga köpen har blivit som följer:

Köpt
Apple Airtag + "dolt" fäste (för att ha en liten chans att spåra vid stöld)
Kryptonite lås (för stadsbesök och försäkring)
Xiaomi Mi Pump (liten digital pump för att lätt få exakt rätt tryck)
Baklampa med bromsfunktion (för att det är kul)

Behöver
Cykelstöd
GPS skärm (tänker något som integrerar med ens iPhone så att man kan få fram google maps)
Pakethållare ev
Ny hjälm

Kul
Sadel kamera
LED hjälm

Senast ändrad:

Binksama

Ny medlem
Jovars men det är ett nödvändigt ont då jag en del vardagar kommer att lämna/hämta på förskolan och att balansera 20kg barn som sparkar och gråter medan hon placeras i cykelsits vore enklare med ett cykelstöd.

Jag har funnit tre olika sorter som fäster på en eller flera punkter. Någon som testat dyl och kan säga bu eller bä el har länk?

Jag har provat stödet på din första bild samt ett centralstöd på en Specialized Sirrus Sport Disc för att jag precis som du var ute efter lite stabilitet när jag skulle peta ner min två-åring i cykelstolen (Thule Ridealong). Helt värdelöst.

När cykeln är så lätt så spelar det ingen roll enligt min erfarenhet. Väggar, staket och cykelställ är det man får nyttja och det sistnämnda är alltid en liten risk då framhjulet gärna far upp i skyn. Och det ska nämnas att min unge vägde väl 12-15 kg då.

Nu ligger samtliga ställ och skräpar i förrådet någonstans

Här har du en grym och rätt bekväm hjälm för en riktigt bra peng!

Totteman

Aktiv medlem
Den cykel som kommer att användas är den som är bäst. Min Corratec C-Cross har jag kört många mil på, och bytt ut slitdelarna när de var slut. Det var värt att lägga 12 papp, eller vad den kostade för att få 105-komponenter och mekaniska skivbromsar, a´la Avid.
Så, min rekommendation är en cykel som man sitter bra på, som har vettiga fästen för skärmar och möjlighet att montera belysning.
Jag är så nöjd med min cykel att jag, hör och häpna, bara kör med Schwalbe Marathon, då jag inte vill ha punka. Måhända är de lite tyngre, men de håller.
Jag cyklade till Borlänge och tillbaka förra sommaren, inte i år, och det fungerade bra. Cykeln funkade bra, däcken gjorde sitt...och jag fick en långrunda.
Så, det jag vill säga är att rätt cykel gör jobbet! Vare sig man pendlar eller cyklar långt.
Jag har både pendlat 19.5 km x 2 om dagen och gravlat med min cross...och cyklat till Borlänge tur och retur, från Stockholm.
Nu sålde jag inte in någon av de cyklar som diskuterats i tråden, men ändå.

plawsworth

Aktiv medlem
Jag har provat stödet på din första bild samt ett centralstöd på en Specialized Sirrus Sport Disc för att jag precis som du var ute efter lite stabilitet när jag skulle peta ner min två-åring i cykelstolen (Thule Ridealong). Helt värdelöst.

När cykeln är så lätt så spelar det ingen roll enligt min erfarenhet. Väggar, staket och cykelställ är det man får nyttja och det sistnämnda är alltid en liten risk då framhjulet gärna far upp i skyn. Och det ska nämnas att min unge vägde väl 12-15 kg då.

Nu ligger samtliga ställ och skräpar i förrådet någonstans

Här har du en grym och rätt bekväm hjälm för en riktigt bra peng!

Jag tänkte ju främst att det är lättare om cykeln står av sig själv medan man placerar den vilda tösen än att jag skall försöka ha cykeln lutad mot något samtidigt som jag skall balansera in henne. Blev en 99kr cykelstöd från Clas Ohlsson så jag får se om det hjälper eller om det stjälper som du säger.

Jag tittade lite på Folksam och Länsförsäkringars hjälmtest och jag tror den du tipsade om var med i listan där så den är helt klart ett alternativ. Så något märke som hade funktion att om man vurpade så kontaktade den ens anhöriga via mobiltelefonen också som verkade ev som en praktisk funktion om det skulle vilja sig riktigt illa.

plawsworth

Aktiv medlem
Den cykel som kommer att användas är den som är bäst. Min Corratec C-Cross har jag kört många mil på, och bytt ut slitdelarna när de var slut. Det var värt att lägga 12 papp, eller vad den kostade för att få 105-komponenter och mekaniska skivbromsar, a´la Avid.
Så, min rekommendation är en cykel som man sitter bra på, som har vettiga fästen för skärmar och möjlighet att montera belysning.
Jag är så nöjd med min cykel att jag, hör och häpna, bara kör med Schwalbe Marathon, då jag inte vill ha punka. Måhända är de lite tyngre, men de håller.
Jag cyklade till Borlänge och tillbaka förra sommaren, inte i år, och det fungerade bra. Cykeln funkade bra, däcken gjorde sitt...och jag fick en långrunda.
Så, det jag vill säga är att rätt cykel gör jobbet! Vare sig man pendlar eller cyklar långt.
Jag har både pendlat 19.5 km x 2 om dagen och gravlat med min cross...och cyklat till Borlänge tur och retur, från Stockholm.
Nu sålde jag inte in någon av de cyklar som diskuterats i tråden, men ändå.
Tack för ditt svar. Det blev ingen av dom först tilltänkta cyklarna utan blev en White GX LTD (fd Pro) '21 från XXL i Malmö. Men ännu så länge är jag nöjd!

d_anders

Aktiv medlem
Hemma kanske du kan hitta på något stabilare som gör att man kan lasta av och på i lugn och ro utan att tänka. Jag har gjort en fullösning med fast monterat blocklås runt en carportstolpe. Fördelen är att cykeln står väldigt stabilt när den är fastlåst. Bra om man har rymmare så att man kan sätta fast dem i stolen innan man lastar resten.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer