On-one Codeine 29

Paco

Aktiv medlem
On-one Codeine 29
Funderar på att köpa en ny ram och har fastnat för en On-one Codeine 29.

Kör idag på en Radon Slide 130 som jag är väldigt nöjd med men det är ju alltid roligt med nytt.
Att det är bra pris på Codeinen gör inte saken sämre och det är bara att flytta över allt från Sliden.

Vet att det är några här på Happy som kör på denna ram och vill gärna höra vad ni tycker är bra/anus med era hojar.

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
On-one Codeine 29
Vad är det som du är missnöjd med på Slide'n?
Känns som relativt samma-lika cykel, men så klart med nyanser åt olika håll...

Rattnalle

Aktiv medlem
On-one Codeine 29
Båda är väl ganska korta och höga? Men mer eller mindre monstertruck.

Om du inte vet vad du vill ha annorlunda blir det svårt att spå om du blir nöjd :-)

marr

Moderator
Forumvärd
On-one Codeine 29
Någon som har koll på hjulen som sitter på den billiga färdiga?

Der är därför jag tvekar mellan ramset och den kompletta.

På ramset kan jag budgetera in hjul för närmre 5k, eventuellt en andravåg med hisspinne. Lite beroende på hur nudel benägen jag är.

Bromsar, drivlina, styre, stam osv finns fina doningar att flytta över..

Hur är det med storlekar, jag är 176cm och antar att M gäller.

larsaw

Aktiv medlem
On-one Codeine 29
marr sa:

Tror det var Klavinkel som köpte hem någon av dom första exemplaren som kom till Sverige, jag kanske missminner nu men han tyckte att byggkvaliten var rätt kass bl.a. gällande hjulsetet.
Om detta råkar vara ett "första-serie problem" eller generellt vet jag ej :/

Codeinens geo är ju rätt kort, så jag skulle nog valt en Large till din längd om det är fort du tänkt åka med den (annars M för mera knixigt stigtrampa, men då finns det bättre modeller, ex 27.5" versionen)

marr

Moderator
Forumvärd
On-one Codeine 29
larsaw sa:
marr sa:

Tror det var Klavinkel som köpte hem någon av dom första exemplaren som kom till Sverige, jag kanske missminner nu men han tyckte att byggkvaliten var rätt kass bl.a. gällande hjulsetet.
Om detta råkar vara ett "första-serie problem" eller generellt vet jag ej :/

Codeinens geo är ju rätt kort, så jag skulle nog valt en Large till din längd om det är fort du tänkt åka med den (annars M för mera knixigt stigtrampa, men då finns det bättre modeller, ex 27.5" versionen)
Ja det lutar klart åt ramset.

Fort kommer jag aldrig cykla, mitt närområde är ganska platt. Vill ha lite mer stridsvagn än nu.
27,5an är för mycket slag känner jag...

Tillgängligt finna det en 50mm stam med riser styre som jag gärna använder. Men visst, det är kanske L som gäller..
Har M på min titus x carbon, men inte hårdgrsnskat geo tabellerna än. Trivs ju helt ok på den.

Paco

Aktiv medlem
On-one Codeine 29
larsaw sa:
Vad är det som du är missnöjd med på Slide'n?
Känns som relativt samma-lika cykel, men så klart med nyanser åt olika håll...
Är egentligen inte missnöjd alls med Sliden men som sagt så är det alltid roligt med nytt;)

SalkinL sa:
Jag kör inte Codeine, men kolla priset på en komplett. Dom är billiga, 19500 med GX och Pike.
Kör komplett XT-M8000 och Pike rct3 så det känns lite som ett nerköp så det får blir ett ramkitt isf.

Jimel

Aktiv medlem
On-one Codeine 29
Fan blev ju riktigt sugen på en codeine, snygg enligt mig och verkar prisvärd. Kollar på ramkitt och är det värt att gå upp på den dyraste?

marr

Moderator
Forumvärd
On-one Codeine 29
Jimel sa:
Fan blev ju riktigt sugen på en codeine, snygg enligt mig och verkar prisvärd. Kollar på ramkitt och är det värt att gå upp på den dyraste?
Kolla priser med trimate. Jag fick fiktigt schysst prisförslag därifrån.

Stånkan

Medlem
On-one Codeine 29
marr sa:
Alltså, standover på codeine? Är cykelen jätte jätte hög?
Är 176 och kör en M. Sorterar dock in i kategorin knixigt stigtrampa. Standover är inga problem trots att jag har förhållandevis korta ben. Toppröret är rejält slopat. Jag tror det var på STW standovern diskuterades och att den var lägre än siffran på hemsidan. Jag kan mäta om ni vill. Däremot blir styret oundvikligen högt. Det är ju en 29a med 140mm fram.

Hjulen på en komplett cykel är annorlunda nu än tidigare. Kritiken rörde Pacenti-fälgarnas mjukhet samt något framnav med felvända lager. Det spelar ju mindre roll i dagsläget.

Det gäller bara att inte vara för lång... Det skiljer väldigt lite i längd mellan storlekarna. Det finns helt enkelt ingen storlek för långa. Nu när cyklarna blir längre ser största storleken än mindre ut.

Cykeln är ett monster. Det känns nästan som att man fuskar. Men jag misstänker att det är liknande med Radonen.

Om jag var ute efter en motsvarande cykel i dagsläget skulle jag ja svårt att se förbi den här (om de nu säljer Spesh hit):
http://www.rutlandcycling.com/29696...e-29-full-suspension-mountain-bike-black.aspx

Bilagor

marr

Moderator
Forumvärd
On-one Codeine 29
Stånkan sa:
marr sa:
Alltså, standover på codeine? Är cykelen jätte jätte hög?
Är 176 och kör en M. Sorterar dock in i kategorin knixigt stigtrampa. Standover är inga problem trots att jag har förhållandevis korta ben. Toppröret är rejält slopat. Jag tror det var på STW standovern diskuterades och att den var lägre än siffran på hemsidan. Jag kan mäta om ni vill. Däremot blir styret oundvikligen högt. Det är ju en 29a med 140mm fram.

Hjulen på en komplett cykel är annorlunda nu än tidigare. Kritiken rörde Pacenti-fälgarnas mjukhet samt något framnav med felvända lager. Det spelar ju mindre roll i dagsläget.

Det gäller bara att inte vara för lång... Det skiljer väldigt lite i längd mellan storlekarna. Det finns helt enkelt ingen storlek för långa. Nu när cyklarna blir längre ser största storleken än mindre ut.

Cykeln är ett monster. Det känns nästan som att man fuskar. Men jag misstänker att det är liknande med Radonen.

Om jag var ute efter en motsvarande cykel i dagsläget skulle jag ja svårt att se förbi den här (om de nu säljer Spesh hit):
http://www.rutlandcycling.com/29696...e-29-full-suspension-mountain-bike-black.aspx
Tack för bra svar! Fasiken vet alltså.. Det gror i mig.

larsaw

Aktiv medlem
On-one Codeine 29
Ursäkta min motvalls men varför vill du slänga ut ca 10Tkr på något som kommer att ge dig typ samma lika upplevelse?
Spar pengarna o köp en cykelresan istället, allt lyxa till nuvarande hoj med värstinghjul eller dämpare...

marr

Moderator
Forumvärd
On-one Codeine 29
larsaw sa:
Ursäkta min motvalls men varför vill du slänga ut ca 10Tkr på något som kommer att ge dig typ samma lika upplevelse?
Spar pengarna o köp en cykelresan istället, allt lyxa till nuvarande hoj med värstinghjul eller dämpare...
Det kliar jue...

JojjeM

Aktiv medlem
On-one Codeine 29
Det känns som att det är två parallella köpdiskussioner som rörs ihop lite här:
Trådskaparen Paco på Radon-29:a och tråkaparen marr på xc-26:a :)

/Johan

Paco

Aktiv medlem
On-one Codeine 29
larsaw sa:
Antar att detta var riktat till mig. Kan väl börja med att min Slide 130 bara har ramen kvar från sitt originella utförande, så det där med att hellre lägga pengarna på värsting hjul och bättre dämpare faller liksom bort.....men jag förstår din tanke;)

Den enda anledningen till bytet är att det är roligare med nytt och även om känslan blir den samma med en Codeine så borde jag isf bli nöjd. Har fått ett trevligt erbjudande på ram inkl RS Monarch+ rc3 Debonair som jag kommer nappa på.

Frågan är nu bara vad man kan begära för en Radon Slide 130 ram med en Monarch RT, inkl en reverb stelth 150mm, styrlager, vevlager och ett extra sprillans vevlager? Allt från 2015 och inte speciellt mycket använt....

Stånkan

Medlem
On-one Codeine 29
Nu har jag mätt. På M är det från marken till topprörets ovandsida ca 75cm där det är som lägst och ca 95,5cm där det möter styrröret.

larsaw

Aktiv medlem
On-one Codeine 29
Paco sa:
Antar att detta var riktat till mig. Kan väl börja med att min Slide 130 bara har ramen kvar från sitt originella utförande, så det där med att hellre lägga pengarna på värsting hjul och bättre dämpare faller liksom bort.....men jag förstår din tanke;)

Den enda anledningen till bytet är att det är roligare med nytt och även om känslan blir den samma med en Codeine så borde jag isf bli nöjd. Har fått ett trevligt erbjudande på ram inkl RS Monarch+ rc3 Debonair som jag kommer nappa på.
Jaja då förstår jag, ombyte förnöjer ju o Codeine'n lär vara något trampvänligare med sitt länkage än Slide'ns :)
Själv hade jag dock sparat slantarna till något värre typ en Ibis Ripley eller liknande...

Stånkan

Medlem
On-one Codeine 29
Vernersson sa:
marr sa:
Stånkan sa:
Nu har jag mätt. På M är det från marken till topprörets ovandsida ca 75cm där det är som lägst och ca 95,5cm där det möter styrröret.
Rätt stor skillnad mot angivna 800 nånting
Har för mig att de angav 840mm tom :-O
Ja, båda är ju rätt beroende på hur långt fram/bak man mäter. Vad är egentligen definitionen av standover? Men en komplettering av uppgiften i geometritabellen vore väl inte så dumt. Speciellt när det rör sig om direktförsäljning via Internet.

NickPick

Aktiv medlem
On-one Codeine 29
Finns ju damcyklar som löser standoverproblemet :)
Nä men ett snitt låter väl rimligt...? Är man geometrinörd ser man kanske att ramen sluttar.

Köp en cykel få en kolplastram på köpet... Det lät däremot kul!

Jimel

Aktiv medlem
On-one Codeine 29
Hur stor skillnad är det på dämparna på dom olika varianterna, klarar man sig bra med den enklaste?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer