On-One Scandal - är det en bra mtb?

Berk

Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet, men den der jättebra ut för stig-cykling! Jag har en HT med nästan identiskt geometri och är mycket nöjd. På den Scandal får man jättemycket cykel för pengarna. Kanske behöver man byta till bättre däck.

bokaj

Aktiv medlem
Jag har också bara internet-cyklat på den och den ser onekligen prisvärd ut! Jag skulle inte klassa den som ren utförshoj, den går garanterat alldeles utmärkt att cykla platt och uppför också. Tyvärr (enl. mig iaf) saknar den sänkstolpe men är förberedd för intern dragning av vajern så där skulle det tillkomma 500-1500 för begagnad/ny stolpe för min del.

Rutbritt

Aktiv medlem
Jag har byggt en åt en kompis och provkört den rätt ordentligt! Både jag och min vän gillar den. Rapp cykel med lång reach och flack gaffelvinkel som är som roligast när det går snabbt( som alla cyklar 😀). Bra med plats för feta däck om man gillar det. Dock inte den lekfullaste bus-hojen kanske men en väldigt bra allround stig-hoj!

Purchaser

Aktiv medlem
Spännande helt klart, har dock kikat lite på deras sida och de här flera modeller och tycker det är lite oklart vad skillnaderna är :)

Det jag främst funderar över annars är bromsar anges till 900/1600 känns litet fram jämfört med majoriteten alternativ, är det relevant och i så fall vad kan det kosta att uppgradera?

Tittat på deras Big Dog och Whippet också..

yonsson

Aktiv medlem
Spännande helt klart, har dock kikat lite på deras sida och de här flera modeller och tycker det är lite oklart vad skillnaderna är :)

Det jag främst funderar över annars är bromsar anges till 900/1600 känns litet fram jämfört med majoriteten alternativ, är det relevant och i så fall vad kan det kosta att uppgradera?

Tittat på deras Big Dog och Whippet också..
Ologiska siffror. Större skivor är inte så dyrt. Man bak flytta bak den som är fram och köpa en fetare fram samt nya adapters. Kostar väl cirka 500kr.

Berk

Aktiv medlem

Kort menar du :) 900 mm / 1600 mm är längden av bromsslangar. Skivor verkar vara 180 mm fram och 160 mm bak.

Big Dog är liknande, men med stålram, så tyngre, och har längre kedjestag. Jag tycker att Scandal är bättre.

Purchaser

Aktiv medlem
Kort menar du :) 900 mm / 1600 mm är längden av bromsslangar. Skivor verkar vara 180 mm fram och 160 mm bak.

Big Dog är liknande, men med stålram, så tyngre, och har längre kedjestag. Jag tycker att Scandal är bättre.
Driver du med mig...hur har jag lyckats läsa så fel, hittar inte den infon alls 🤔🙄

Något annat man bör vara medveten om vid köp 35 Gold RL vettig gaffel? 148 BOOST rear axle något att fundera över?

Berk

Aktiv medlem
Det är konstigt att dom bara lister slanglängden, som är ointressant.

35 Gold RL är en helt ok gaffel. 148 Boost är vad man vill ha.

moros

Aktiv medlem
Driver du med mig...hur har jag lyckats läsa så fel, hittar inte den infon alls 🤔🙄

Något annat man bör vara medveten om vid köp 35 Gold RL vettig gaffel? 148 BOOST rear axle något att fundera över?
Nej de specar inte skivorna, det är som sagt slangarna och eventuella adaptrar, de brukar speca det så, det är liksom den "artikel" de sätter på. Men skivorna kan vara vad som helst. Gissar på 180/180 eller 160/180, men det är ju bara fråga

Tänk också på att läsa specen och inte kolla bilden. Det är specen som gäller hos P-X, bilderna visar ofta en annan konfig. Tänk också på att betala deras lite väl saftiga pris för att byta plats på bromsen om du inte vill kladda med det själv

Oftast bygger de ju cyklar av delar som de också säljer löst och på vissa cyklar är ju allt konfigurerbart. Ibland kör de ju specialare som detta verkar vara. Då kan inte allt konfas och alla delar har de inte egen info om. Ex hjulen i detta fallet, byggs på Shimanohjul men bilden visar Fulcrumhjul

Senast ändrad:

Purchaser

Aktiv medlem
Tack för info!

Har försökt hitta ett sätt att fråga men inte lyckats 🤔😁 det står att de har chatt men kan inte hitta den och mejl lyckas jag heller inte få fram. Möjligt man behöver vara inloggad kanske?

Men låter ju fint både vad gäller bromsar, gaffel och axel. Känns som ett vettigt köp trots allt dock verkar nedsatt pris endast gälla fram till 10/5...

Att byta plats på fram/bak broms tar de som sagt bra betalt för, 50£ men bara bita ihop 😬

En sista fråga på denna, går att välja stam org. är 60 mm och 7 grader men kan väljas 50 mm inkl 7 grader och endast 50 mm som jag tolkar det, tankar kring det?

Martinmat

Aktiv medlem
Kör en Ragley Big Wig med i stort samma geo, geon funkar för
Allround körning å är riktigt bra när det när utför. Skulle def säga att scandal är ett vettigt alternativ till mainstream hojar som scott scale å trek roscoe etc

Martinmat

Aktiv medlem
Tack för info!

Har försökt hitta ett sätt att fråga men inte lyckats 🤔😁 det står att de har chatt men kan inte hitta den och mejl lyckas jag heller inte få fram. Möjligt man behöver vara inloggad kanske?

Men låter ju fint både vad gäller bromsar, gaffel och axel. Känns som ett vettigt köp trots allt dock verkar nedsatt pris endast gälla fram till 10/5...

Att byta plats på fram/bak broms tar de som sagt bra betalt för, 50£ men bara bita ihop 😬

En sista fråga på denna, går att välja stam org. är 60 mm och 7 grader men kan väljas 50 mm inkl 7 grader och endast 50 mm som jag tolkar det, tankar kring det?
Att flytta bromsslang mellan hö å vä handtag är busenkelt å kräver oftast inte ens luftning. Så jag hade gjort det själv elller. Ett en kunnig polare

moros

Aktiv medlem
Tack för info!

Jag har chattat när jag behövt något, kanske bemannar de inte chatten fullt ut i dessa tider...

dogday

Aktiv medlem
@Purchaser

Hade också väldigt svårt att hitta chatten. Det är en liten sidoflik på https://www.planetx.co.uk/contactus

Ser ut så här:

Skärmavbild 2020-05-06 kl. 12.13.00.png

nicjor

Aktiv medlem
Hej!
Bromsskivornas storlek står på spec, mer info!
Är väldigt sugen att slå till! Mvh Nicklas

Bilagor

• 2E385337-52D6-4DB6-B479-E0C97F859D9D.png
    2E385337-52D6-4DB6-B479-E0C97F859D9D.png
    81.5 KB · Besök: 99
  • 8A6CB3E6-F71E-430D-8622-91332D5D1FA6.png
    8A6CB3E6-F71E-430D-8622-91332D5D1FA6.png
    53.7 KB · Besök: 141

Purchaser

Aktiv medlem
Har nu lyckats få kontakt med dem och de här bekräftat att det var 160/180 skivor på den. Så också riktigt sugen! Velar lite om det är värt att betala extra för tex Vittoria gambo däcken..

EGru

Medlem
Kul!!

Synd att erbjudandet går ut innan du får din, hade varit intressant att höra lite reflektioner :)

Vilken färg blev det och gjorde du några tillägg/väl?
Blev en Orange XL med kortare stam (Är lite mitt mellan L/XL ) valde till Vittoriadäcken och stolpklämma med snabbspänne.

Hade lite ångest själv innan jag slog till då det är magert med recensioner. Men känns fortfarande bra. Verkar vara lite leveranstid dock, men det ordnar sig väl.

Berk

Aktiv medlem
Hade lite ångest själv innan jag slog till då det är magert med recensioner. Men känns fortfarande bra. Verkar vara lite leveranstid dock, men det ordnar sig väl.

Det är väl inte så mycket att säga här. One on ram har generellt bra kvalitet, tror jag. Och komponenterna är bra. Geometri är nästan perfekt, tycker jag, men det berör på hur man använder den.

EGru

Medlem
Det är väl inte så mycket att säga här. One on ram har generellt bra kvalitet, tror jag. Och komponenterna är bra. Geometri är nästan perfekt, tycker jag, men det berör på hur man använder den.
Du har säkert rätt. Har inte nördat cyklar nog länge för att stött på On-One tidigare. Det verkar ju som det jag är ute efter, blev sugen på Big Dog först, men efter att tänkt ett varv till kändes Scandal mest rätt.

Purchaser

Aktiv medlem
Blev en Orange XL med kortare stam (Är lite mitt mellan L/XL ) valde till Vittoriadäcken och stolpklämma med snabbspänne.

Härligt! Låter precis som min tänkta spec dock ligger L bra för mig så tänker att jag nöjer mig med org. stam däcken verkar jag kring, kan ju gå tubeless med Vittoriadäcken som jag fattat det men möjligt att jag nöjer mig med org till att börja med ändå, tänkte ju Max lägga typ 7k på hoj 😄 QR tänkte jag dock lyxa till det med innan en dropper är på plats framöver.

revco8

Medlem

Purchaser

Aktiv medlem
Skulle in och lägga beställning och märkte då av en slump att de bytt 35 Gold gaffeln till Judy silver TK 🤔🤔 är detta ett påtagligt nedköp?

moros

Aktiv medlem
Skulle in och lägga beställning och märkte då av en slump att de bytt 35 Gold gaffeln till Judy silver TK 🤔🤔 är detta ett påtagligt nedköp?
Ja. Ett stort sådant. Om det var en 35 Gold RL innan och en Judy Silver TK nu.
30 mm stålben mot 35mm aluben och Solo air istället för Debon air, och Turn key damper istället för Motion Control

Så två helt olika gafflar, Judy Silver TK är en av de enklasta luftdämpade gafflarna från RS, medan Gold 35 RL är mer eller mindre likvärdig förra generationens Revelation. Dvs en ganska schysst gaffel. Synd, det var ju bl.a. gaffeln som gjorde cykeln väldigt prisvärd

Senast ändrad:

Purchaser

Aktiv medlem
Ja. Ett stort sådant. Om det var en 35 Gold RL innan och en Judy Silver TK nu.
30 mm stålben mot 35mm aluben och Solo air istället för Debon air, och Turn key damper istället för Motion Control
Hmm känns ju onekligen surt med andra ord!!
Känns ju lite tveksamt agerande att bara byta en sådan sak hipp som happ och behålla priset...

xyz-saft

Aktiv medlem
Hmm känns ju onekligen surt med andra ord!!
Känns ju lite tveksamt agerande att bara byta en sådan sak hipp som happ och behålla priset...
Det är Planet-X du pratar om, man slutar att förvånas med tiden. Ibland kan man göra riktigt bra kap, och priserna åker verkligen jojo så det gäller att hänga med om det är något man tänkt köpa.

moros

Aktiv medlem
Var glad att du var vaken och inte bara tryckte på köp... Jag gissar på att de sålt rätt bra av den konfigurationen så Gold 35 lagret var nog slut

Big-dog som de också körde på samma kampanj är också specad med Judy Silver TK nu

Purchaser

Aktiv medlem
Var glad att du var vaken och inte bara tryckte på köp... Jag gissar på att de sålt rätt bra av den konfigurationen så Gold 35 lagret var nog slut

Big-dog som de också körde på samma kampanj är också specad med Judy Silver TK nu
Ja verkligen tur att jag dubbelkollade igenom, som sagt inte direkt van vid den typen av försäljning. Nu gick lusten att beställa ur ganska ordentligt tyvärr...hade de i vart fall justerat priset kunde man möjligen acceptera det och köra på ändå men nu känns det trist, vela en dag och vipps var det kört haha..

Men finns ju INGA cyklar att köpa, fattar inte denna bransch måste jag säga,i början av maj och omöjligt att köpa en vettig cykel så länge man inte är ute efter de dyraste. Happ tillbaka på noll och GRATTIS till Er som han köpa :D

jonte987

Aktiv medlem
Mest spännande är det väl för de som precis beställt. Man kan ju hoppas att man får rätt gaffel men vevparti kan tydligen bytas lite hipp som happ.

revco8

Medlem
Mest spännande är det väl för de som precis beställt. Man kan ju hoppas att man får rätt gaffel men vevparti kan tydligen bytas lite hipp som happ.
Precis! Jag kunde inte hålla mig och beställde en sent i går kväll. Har inte fått någon bekräftelse än i mailen men eftersom jag registrerade ett konto så kan jag logga in och kolla beställningen och där är åtminstone RockShox 35 Gold RL specad. Jaja, Den som lever får se!:unsure:

jonte987

Aktiv medlem
Precis! Jag kunde inte hålla mig och beställde en sent i går kväll. Har inte fått någon bekräftelse än i mailen men eftersom jag registrerade ett konto så kan jag logga in och kolla beställningen och där är åtminstone RockShox 35 Gold RL specad. Jaja, Den som lever får se!:unsure:
Då är det rimligen lugnt...

Oggler

Aktiv medlem
Hur länge har on one haft den där modellen? Jag hade en scandal för sissådär 10-15 år sedan. Det var en rolig ram.

Ralle

Medlem
Det där med gaffeln sög ju, hade precis bestämt mig för att klicka hem en big dog. Tur att somliga är vakna i alla fall, blir att avvakta och se om det kommer nån annan bra deal.

Topp