"Onk"-ljud när jag står upp och trycker på i uppförsbacke...varför?

#inge_sim

Medlem
Hejsan!

Köpte nyligen min första carbon-racer (Argon 18 Gallium) som jag är grymt nöjd med!
Helt annan rapp och styv känsla gentemot min aluminium instegsracer jag cyklade på innan.

Dock:
Har märkt att när jagt står upp och trycker på i en uppförsbacke och har den stora klingan i - så blir det nåt slags "onk"-ljud vid varje watt-ansatt tramptag.
Otroligt irriterande, men även oroligt så att det inte är nåt allvarlig fel på min nya och fina cykel....

Har inte hört att just min Argon 18 Gallium skulle ha nån viktbegränsning eller vara för mjuk i ramen för den lite större cyklisten ...tränar en hel del och väger 88-90 kg och kan väl (i vart fall kortare sträckor) trycka på med en hel del watt i mina pedaler (tex i uppförsbackar

Hoppas nu att detta problem är lätt att lösa och att ni kunniga cyklister kan ge mig lite förslag på lösningar :-)

Så vad tror ni gör detta irriterande "onk"-ljud och hur får man bort det?
2020-06-19 Argon 18 Gallium.JPG

// Inge

2020-06-19 Argon 18 Gallium.JPG
).

Crocko

Aktiv medlem
Svårt att gissa sig till hur ett onk-ljud låter, men det vanligast oljudet vid kraftfull trampning uppför är bromsklossar som tar i fälgen pga flexibilitet i ramen, detta händer vanligtvis när man står upp och ”bryter” i styret samtidigt som man trycker på hårt med pedalerna, flex i hjul och ram kombinerat prasslar fenomenet.

Testa att spela in ljudet eller ännu hellre rikta en kamera mot bakbromsen i situationer då det brukar hända. Sen finns det ca 100 andra möjligheter men de är svårare att diagnostisera.

#inge_sim

Medlem
Tack för inspelet Crocko!
Ljudet skulle absolut kunna komma från bromsarna.
Vet du om man kan justera bromsklossarna på nåt sätt så att de inte slår i fälgen när ramen flexar pga stor kraft i pedalen när man står upp och trycker på i uppförsbackarna?

Spacekitty

Aktiv medlem
Öva på att inte vingla fram och tillbaka när du står upp och trampar. Det ser coolt ut på tv i Tour de france, men det är bättre att få ner effekten i marken.

Manurhin2

Aktiv medlem
Prova att justera ut bromsarna max och gör samma bryt, om det försvunnit så kan du justera tillbaka precis till det inte börjar igen.
Om det flexar för mycket för att få en säker bromspunkt i reglage så får du byta hjul eller ram eller båda ;-)

M

Valhalla_

Aktiv medlem
Det har jag gjort. Inga problem.

Det finns alldeles för få sanningssägare i det här landet, det behövs fler Sixten.
Min poäng är att du sitter på ett forum och säger att de som kör tdf gör fel. Det är kanske lite tokigt men visst :giggle: . Men kanske du är på deras nivå, eller till och med över.

Berk

Aktiv medlem
Min poäng är att du sitter på ett forum och säger att de som kör tdf gör fel. Det är kanske lite tokigt men visst :giggle: . Men kanske du är på deras nivå, eller till och med över.

Men gör dom inte det för att får lite rörelse i kroppen efter att har trampat långt i sadeln på en brant stigning? Eller när man vill demarera uppför? När man cyklar ensam uppför en kortare stigning behövs det inte, men man kan göra det om man tycker att det känns bra och man har tillräckligt styva hjul och gaffel.

Crocko

Aktiv medlem

En alternativ variant är ju att de 12-1400w som en tdf cyklist besitter räcker till för att både spurta och klättra med, medans de snabbaste och effektivaste klättrarna kommer från något höghöjdsland och klarar av att sitta ner i sadeln och trampa uppför med samma fart och halva effekten.
Så antingen gör man rätt för att man behöver hushålla med resurserna, eller så kan man göra som man vill för att man har mer resurser än vad som krävs.

Om tdf cyklisterna kunde sitta ner och fortfarande leverera samma kraft så skulle ju även dessa komma fram fortare, jämför tex linjelopp med velodromcykling. Den enda vinst med stående vingelcykling är kortvarig explosivitet.

#inge_sim

Medlem
Prova att justera ut bromsarna max och gör samma bryt, om det försvunnit så kan du justera tillbaka precis till det inte börjar igen.
Om det flexar för mycket för att få en säker bromspunkt i reglage så får du byta hjul eller ram eller båda ;-)

M
Tack för input!

Skruvade ner beläggen max och ska testa imorgon.

Byta ram lät ju inte så kul - den är ju typ hela cykeln....😱

Men vad tror du om jag byter ut de Vision 30 som satt på vid köp till mina finhjul Zip 404 - finns det måhända mer möjlighet att justera bromsarna på dem så att de inte slår i däcket när jag står upp och pressar på / kränger i pedalerna?

Elektro_71

Aktiv medlem
Hejsan!

Köpte nyligen min första carbon-racer (Argon 18 Gallium) som jag är grymt nöjd med!
Helt annan rapp och styv känsla gentemot min aluminium instegsracer jag cyklade på innan.

Dock:
Har märkt att när jagt står upp och trycker på i en uppförsbacke och har den stora klingan i - så blir det nåt slags "onk"-ljud vid varje watt-ansatt tramptag.
Otroligt irriterande, men även oroligt så att det inte är nåt allvarlig fel på min nya och fina cykel....

Har inte hört att just min Argon 18 Gallium skulle ha nån viktbegränsning eller vara för mjuk i ramen för den lite större cyklisten ...tränar en hel del och väger 88-90 kg och kan väl (i vart fall kortare sträckor) trycka på med en hel del watt i mina pedaler (tex i uppförsbackar

Hoppas nu att detta problem är lätt att lösa och att ni kunniga cyklister kan ge mig lite förslag på lösningar :-)

Så vad tror ni gör detta irriterande "onk"-ljud och hur får man bort det? Visa bilaga 424631

// Inge

Visa bilaga 424631 ).

Klena hjul eller för tight justerade bromsar. Vek ram - men eftersom din cykel har rykte om sig att vara välgjord som avfärdar jag nog det.

ejma

Aktiv medlem
Det är inte kedjan som går mot främre växelföraren? Kanske inte blir onk-ljud då?

Berk

Aktiv medlem
Har du Vision Team 30 hjul? Dom verkar vara mjuka. Så styvare hjul skulle troligtvis lösa problemet. Många på nätet klagar också att Team 30 hjul är dåligt byggda.

Manurhin2

Aktiv medlem
Tack för input!

Skruvade ner beläggen max och ska testa imorgon.

Byta ram lät ju inte så kul - den är ju typ hela cykeln....😱

Men vad tror du om jag byter ut de Vision 30 som satt på vid köp till mina finhjul Zip 404 - finns det måhända mer möjlighet att justera bromsarna på dem så att de inte slår i däcket när jag står upp och pressar på / kränger i pedalerna?
Prova, att mäta är att veta.
Zipparna är troligtvis mycket styvare och du kanske får ha klossarna olika långt från fälgen pådom olika hjulparen.

M

#inge_sim

Medlem
Har du Vision Team 30 hjul? Dom verkar vara mjuka. Så styvare hjul skulle troligtvis lösa problemet. Många på nätet klagar också att Team 30 hjul är dåligt byggda.
Trist att det är så - de ser ju ok/fina ut!
Men kanon om detta är problemet - då byter jag till andra hjul och testar (andra träningshall eller mina Zip 404). ! 👍

#inge_sim

Medlem
Trist att det är så - de ser ju ok/fina ut!
Men kanon om detta är problemet - då byter jag till andra hjul och testar (andra träningshall eller mina Zip 404). ! 👍

#inge_sim

Medlem
Det kommer inte från dig då? Jag brukar ibland brista ut i spontana "onk" när det är jobbigt.

...bara en tanke... ;)
Ha, ha! Ja, det var ju en tanke förstås!
Fast då hade jag nog vetat svaret och inte skickat in denna tråd...😜
Men ska göra en extra observation på mig själv på nästa cykeltur för att vara helt säker förstås 🚴🏿‍♀️

kais01

Aktiv medlem
jag skulle forska i infästning av bakhjul, växelöra, kassett/body, vevlager, styrlager.

låt gärna någon cykla bredvid dig och lyssna när du provocerar fram ljudet, kan vara lättare att riktningsbestämma?

borano20

Aktiv medlem
Hej.. Analysera. Kommer ljudet på samma ställe vid ett helt pedalvarv så har du nog felet i drivlinan, närmare sagt vevpartiet. Går framväxeln emot vevarmen? Då onkar det vid det läget. Onkar det när höger eller vänster pedal är rätt fram, högst belastade läget? Lägg på litelite fett på kontaktytan pedal-sko. Det kan också vara ett kass lager i vevpartiet, fabrikanter har en tendens att använda billigaste, pissigaste lager på världsmarknaden, så att ett flångnytt lager är kass ska inte förvåna dig. Borde vara Shimano DA på din cykel å det ska vara bra, men Argon 18 kan också använda något nonamelager för att spara pengar. kais01 har bra förslag på ställen du kan leta på, glöm inte framväxelfästet.Tryck på å håll cykeln upprätt så gott du kan, då minskar du sidobelastningen på hjulen och därmed risken för onk. Jag håller på vevpartiet som felkälla. mvh borano20

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Öva på att inte vingla fram och tillbaka när du står upp och trampar. Det ser coolt ut på tv i Tour de france, men det är bättre att få ner effekten i marken.
Det låter svårt, när jag tar i vad jag kan Ståendes i en uppförsspurt (för ett stravasegment såklart 😅) så drar jag med armen på den sidan jag trycker med foten, det blir då per automatik lätt vaggande.

#inge_sim

Medlem
Hej.. Analysera. Kommer ljudet på samma ställe vid ett helt pedalvarv så har du nog felet i drivlinan, närmare sagt vevpartiet. Går framväxeln emot vevarmen? Då onkar det vid det läget. Onkar det när höger eller vänster pedal är rätt fram, högst belastade läget? Lägg på litelite fett på kontaktytan pedal-sko. Det kan också vara ett kass lager i vevpartiet, fabrikanter har en tendens att använda billigaste, pissigaste lager på världsmarknaden, så att ett flångnytt lager är kass ska inte förvåna dig. Borde vara Shimano DA på din cykel å det ska vara bra, men Argon 18 kan också använda något nonamelager för att spara pengar. kais01 har bra förslag på ställen du kan leta på, glöm inte framväxelfästet.Tryck på å håll cykeln upprätt så gott du kan, då minskar du sidobelastningen på hjulen och därmed risken för onk. Jag håller på vevpartiet som felkälla. mvh borano20
Tack för bra tips på var jag kan felsöka. Jag håller helst på det billigaste felet..😜
Ska ju bara hitta det först.

Spacekitty

Aktiv medlem
Det låter svårt, när jag tar i vad jag kan Ståendes i en uppförsspurt (för ett stravasegment såklart 😅) så drar jag med armen på den sidan jag trycker med foten, det blir då per automatik lätt vaggande.

Öva på trainern, onödigt vingel bestraffas direkt med en spräckt dropout, kedjestag eller ANNAT.

borano20

Aktiv medlem
Vad kör du för pedaler?
Mina speedplay gnäller i anläggningen kloss/pedal när ytorna saknar fett.
Hej.. Mina också. Men inte onk, utan klick å gnissel. Köpte Finish Line klossmörja på sprejburk för att kolla vad söm var i. Verkar som fett med Teflontillsats var hela hemligheten. Så nu vet ni det. mvh borano20

GoranS

Aktiv medlem
Gnäll från pedal-kloss går utmärkt att generera även på Look Keo. Been there, done that!

Elektro_71

Aktiv medlem
Hej.. Mina också. Men inte onk, utan klick å gnissel. Köpte Finish Line klossmörja på sprejburk för att kolla vad söm var i. Verkar som fett med Teflontillsats var hela hemligheten. Så nu vet ni det. mvh borano20

Trampa på mördarsnigel hjälper. Tar bort ljud ifrån look keo iaf. Vänligen fråga inte hur jag kom på det... men fungerar och helt gratis.

Paul D

Aktiv medlem
Hade oljud relaterat till press i uppförsbackar. Återkom varje pedalvarv. Har två cyklar så jag kunde prova mig fram o byta det mesta ifrån ramen som inte knirkade.
Inget hjälpte.
Tyckte det var svårt att höra varifrån ljudet kom. Carbonram fortplantar och förstärker oljud på ett märkligt sätt.
Tyckte ändå det kom bakifrån. Noterade då att där kedjestaget möter sadelstaget (se bild) såg det ut som någon typ av led. Alltså inte svetsat 100% stumt. Några droppar kedjeolja på var sida o vips så var oljudet borta. Kanske hade gått lika bra att pressa in en snigel 🐌 men tänkte inte på det. Skulle nog hellre då föredra öronvax från bergsget som värms försiktigt så det blir flytande 😇.
Nu var det inte något ”onk” ljud utan mer ett typ metalliskt knirkande jag hade.
F5ACF7E7-C7D9-4ED8-8EDE-8A6488982ACD.jpeg

kais01

Aktiv medlem
ja även pedaler kan ge ljud ifrån sig:) och cleatsen.

har själv på några cyklar wellgo pedaler med bajonettfäste. och där får man hålla efter mekanismen med fett, annars börjar det efter ett tag att knirka.

Paul D

Aktiv medlem
ja även pedaler kan ge ljud ifrån sig:) och cleatsen.

har själv på några cyklar wellgo pedaler med bajonettfäste. och där får man hålla efter mekanismen med fett, annars börjar det efter ett tag att knirka.
Om pedalerna är misstänkta kan en skvätt vatten användas i diagnostiskt syfte. Det har man ju oftast med sig. Blir det tyst så är diagnosen klar. Blir det inte tyst får man gå vidare med fett/olja.

#inge_sim

Medlem
Hade oljud relaterat till press i uppförsbackar. Återkom varje pedalvarv. Har två cyklar så jag kunde prova mig fram o byta det mesta ifrån ramen som inte knirkade.
Inget hjälpte.
Tyckte det var svårt att höra varifrån ljudet kom. Carbonram fortplantar och förstärker oljud på ett märkligt sätt.
Tyckte ändå det kom bakifrån. Noterade då att där kedjestaget möter sadelstaget (se bild) såg det ut som någon typ av led. Alltså inte svetsat 100% stumt. Några droppar kedjeolja på var sida o vips så var oljudet borta. Kanske hade gått lika bra att pressa in en snigel 🐌 men tänkte inte på det. Skulle nog hellre då föredra öronvax från bergsget som värms försiktigt så det blir flytande 😇.
Nu var det inte något ”onk” ljud utan mer ett typ metalliskt knirkande jag hade. Visa bilaga 424736
Tack och bock för tipset! Det ska jag testa om jag inte får bukt med onk-andet utifrån broms-tipsen!

GoranS

Aktiv medlem
Om pedalerna är misstänkta kan en skvätt vatten användas i diagnostiskt syfte. Det har man ju oftast med sig. Blir det tyst så är diagnosen klar. Blir det inte tyst får man gå vidare med fett/olja.
Har testat vatten några gånger men jag har aldrig fått det tyst på det sättet. Däremot har jag i desperation och olje-/fettbrist vid några tillfällen fått tyst på oljudet genom att gnugga pedalytan med saker från växtriket som hittats vid vägkanten. Har dock varit en trial-and-error-process då bara vissa växter förefaller ha önskad avgnisslingseffekt.

Elektro_71

Aktiv medlem
Har testat vatten några gånger men jag har aldrig fått det tyst på det sättet. Däremot har jag i desperation och olje-/fettbrist vid några tillfällen fått tyst på oljudet genom att gnugga pedalytan med saker från växtriket som hittats vid vägkanten. Har dock varit en trial-and-error-process då bara vissa växter förefaller ha önskad avgnisslingseffekt.

Du skall hitta en mördarsnigel i gräset säger jag ju!

Topp