Ont i hälsenorna - behöver jag "ordentliga" skor?

p2piter

Ny medlem
Hej,

Jag har nyligen börjat cykla till/från jobbet på en hybridcykel, ca 15 km enkel väg. Har ganska snabbt fått ont i hälsenorna och undrar vad jag skall göra åt det. Jag har vanliga enkla trampor och ett par vanliga gympaskor. Bör jag byta trampor och/eller skor, i så fall till vad, eller bör jag först försöka få ett uttalande av en sjukgymnast?

Tack på förhand för tips!

// Peter
 

toshiba

Ny medlem
Jag skulle helt klar börja med SPD-pedaler och riktiga cykelskor med stel sula. Sen kan ju hälsenor lätt bli överansträngda och inflammerade om man är ovan att anstränga dem. Excentriska styrkeövningar brukar rekommenderas, men det finns olika åsikter om det...
 

p2piter

Ny medlem
Tack för snabba svar hittills! En reflektion är att när jag cyklar på motionscykel upplever jag inte att jag får samma smärta efteråt. Kan sittställning också ha med det att göra?
 

Lejon

Aktiv medlem
p2piter sa:
Tack för snabba svar hittills! En reflektion är att när jag cyklar på motionscykel upplever jag inte att jag får samma smärta efteråt. Kan sittställning också ha med det att göra?
Ja.
Sammanfattning: testa skor med styvare sula och ev cykla på lättare växel. Prova att efterlikna sittställningen på motionscykeln om den nu funkar?
Med ”Pedalen längre bak” antar jag att man menar pedalens mitt närmare hälen.
 

görveln

Ny medlem
Jag har inget generellt svar men för mig är irritation av hälsenan väldigt sko avhängit. När jag har problem så får jag ont i några skor medans jag inte får ont i andra. Så att bara bytta skor kan faktiskt vara en lösning.
 

Fulkinesen

Ny medlem
Den finns en åkomma som heter "senknarr" som jag fick för ett par år sedan. Nu tränar jag kring 20 timmar i veckan så jag har en lite högre belastning än då. Men man kan diagnosera den genom sätta tumme och pekfinger på hälsenan medan man rör foten upp och ner så att senan sträcka och komprimeras. Om du känner "knarr" då så kan det vara ditt problem. Det är ett enkelt botemedel också: 5 sprutor från farbror doktor under 1 vecka och man är frisk.
 

Makten

Aktiv medlem
Man ser ganska många som cyklar omkring med alldeles för hög sadel, vilket gör att de måste "stå på tå" för att nå pedalerna i sitt nedersta läge. Kan tänka mig att det inte är jättekul för vader och hälsenor. Kan vara något att kika på.
Nån slags hyfsad tumregel är att du bör ha rakt ben om du sätter hälen mot pedalen. Sen kan man såklart trimma efter tycke och smak. Har man pedalaxeln lite längre bak under foten så kan/måste man sänka sadeln en skvätt, och vice versa.

Edit: Och ja, gympadojjor är inte roligt att cykla i. De är alldeles för mjuka.
 
Senast ändrad:

Grimpeur

Medlem
Låter i mina öron som klassisk överansträngning. Kontakta sjukgymnast eller napprapat för rehab och minska mängden cyklade mil tills kroppen åtethämtar sig.

Cykelskor och cykelpedaler kommer att minska belastning på fötter så det skadar inta att fixa det parallellt.
 

Trengil

Medlem
Bra klassisk rehab mot hälsenor som värker är långsamma (fokus på koncentriska fasen) tåhävningar i en trappa eller annan valfri fördröjning. Sikta på att göra 10-15st några gånger om dagen. Inte fel att pausa lite i bottenläget (när vaden är utsträckt).
 

d_anders

Medlem
Vila någon vecka. Om du känner någon som cyklar mycket så be den att kolla om du har en vettig position på cykeln. Känn efter så att du inte spänner tårna eller vinklar upp foten en massa när du cyklar.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer