Ont i handled efter ett pass

rezziq

Ny medlem
Hej, jag får väldigt ont i handleden efter ett pass. För att förklara det lite tydligare så får jag väldigt ont om man börjer höger hand åt vänster. Det gör då ont där tummen går ner kan man säga.

Jag har inga cykelhandskar att tala om, så tänkte höra om det hjälper med ett par riktigt bra cykelhandskar?

EricR

Aktiv medlem
Landsväg?
Mtb?

Kan bero på att du lutar sadeln för mycket framåt, och får all tyngd över händer och armar.

mikka528

Medlem
Det där råkade jag ut för när jag var ny på mtb, överansträngning i senskidan s.k senknarr.
Slutade med att jag fick sånt fint blått stödförband, sånt som reumatiska tanter går runt i och anti-inflammatoriska piller, men det var först när jag hade så ont att jag inte kunde lyfta gaffeln till munnen...

På mig knakade det ordetligt kring senorna när jag rörde handen, men du kan ju knapra ipren eller liknande en stund för att se om det blir bättre.

Freddie L

Aktiv medlem
Hade måttliga problem efter långa pass förr, cykelpass alltså... ;-)

Löste sig när jag såg till att hålla handlederna varma med handskar som räckte upp en liten bit. Men börja med att se över hur reglage och bromsar är vinklade.

Fliken

Ny medlem
Du har inte råkat ut för ngt trauma på senare tid, typ att ramlat till och tagit emot dig med handen. Precis där du har ont finns båtbenet, kroppens minsta och mest svårläkta ben. Gips i flera månader vill jag minnas.

Emil777

Aktiv medlem
Hallå!
Gammal tråd men ny person !
Har varit mycket mtb med hopp, fart och skak för mig denna sommar. Skitkul!

Men efter helgens, tre dagars heldagspass på mtb, började jag känna mer ont i min vänstra handled. Nu börjar jag misstänka att det kan vara relaterat till att jag håller i ett styre som skakar.

Försöker här på forat, om någon känt liknande handledsbesvär och kanske kan berätta hur hen tog sig igenom det?

Det lustiga är att det känns ingenting när jag cyklar, klättrar eller tränar gymnastik. Ingentig alltså!
Något som borde vara/är väldigt påfrestande för handleder.
Utan smärtan kommer när jag typ lyfter en kastrull och vinklar handen/kastrullen eller gräver med en spade.

Jag var iaf hos sjukgymnast igår. Han rekommenderade vila handlederna (inte cykla & klättra) fyra veckor och att hålla blodcirkulationen igång med handleden.

Det skulle ju vara enkelt att följa det rådet, men nu är ju säsongen igång och snart är det endurotävling i Falun som jag vill åka.

Otroligt tacksam för delade erfarenheter eller allmän klokskap!

/Emil

jonte987

Aktiv medlem
Det finns en del att läsa om det i andra trådar och man kan mecka med styrets rotation, reglage vinkel etc. Tydligen finns det mycket problem man kan få med handlleden - om detta vet jag INGET. Däremot får jag ont i tummarna och ofta verkar det bero på att man är KLEN. Verkar stämma bra på mig...men om du tränar gymnastik och klättring så kanske det inte är relevant för dig.

tanksen

Medlem
Svårt med quick fix, men förebyggande styrka för underarmarna är bra, även greppträning. Underarmsmuskler som sällan används i vardagen och lätt att glömma i övrig styrketräning.

Emil777

Aktiv medlem
Svårt med quick fix, men förebyggande styrka för underarmarna är bra, även greppträning. Underarmsmuskler som sällan används i vardagen och lätt att glömma i övrig styrketräning.
Absolut! Bra med rörlighet och styrka är sällan i vägen. Ska nog köpa en sån där grepp-boll. Då jag något att göra under alla stimulerande webb-möten jag har i jobbet 🤙.

I min naiva värld är quick fixen att skita i rehab-perioden nu och köra på tills i oktober, då jag normalt slutar cykla mtb. Då tar jag rehab-perioden. Men jag undrar litet om insatsen. Jag hör ju själv hur iq-befriat det låter. Men har man iq cyklar man inte mtb. 😜

jonte987

Aktiv medlem
I så fall är det inte bara underarm man ska kolla på utan "core". Tunga marklyft och kalla dushar alltså. (eller i alla fall knäböj)

C-dale

Aktiv medlem
Har du så brett styre att du får en vinkel mellan handen o underarmen? Fick också ont i handleden o tumbasen. Mycket bättre efter byte till styren med 12 o 16 grader vinkel. Säljs av Syntace mm. Efter en axelskada kör jag med ett On-One Mary styre med 45 grader invinkling på min stadscykel. Väldigt skönt.

Emil777

Aktiv medlem
Har du så brett styre att du får en vinkel mellan handen o underarmen? Fick också ont i handleden o tumbasen. Mycket bättre efter byte till styren med 12 o 16 grader vinkel. Säljs av Syntace mm. Efter en axelskada kör jag med ett On-One Mary styre med 45 grader invinkling på min stadscykel. Väldigt skönt.
Tjena,
kanske litet ont i tumbasen. Men det kan vara hypokondri.
jag har kortat styret lite. Nu har jag ca. 54cm mellan händerna/tummarna så ingen stor vinkel på handleden.
Hela styret är 75cm. Vinkel på styret vet jag inte men det är ett "Canyon G5".
Men som jag förstår det - du tipsar om ett styre som gör att handen ligger i underarmens vinkel. Dvs handen är inte böjd utåt.
Det låter logiskt och biomekaniskt rätt i mina öron.
Ska kolla hur det ser ut om jag kan modda litet med nytt styre.

Tack C-dale !

stigfinnare

Aktiv medlem
Hallå!

Men efter helgens, tre dagars heldagspass på mtb, började jag känna mer ont i min vänstra handled. Nu börjar jag misstänka att det kan vara relaterat till att jag håller i ett styre som skakar.

Försöker här på forat, om någon känt liknande handledsbesvär och kanske kan berätta hur hen tog sig igenom det?

Jag har liknande problem - efter att ha blivit hyfsat kvitt tennisarmbåge blev en helg i Isaberg för mycket för min handled istället, det gör ont i tumbasen när jag håller handen knuten och vinklar den utåt. Och när jag cyklar. Har tagit det halvlugnt, och tänkte vila i en vecka nu eftersom jag ändå är krasslig. Längre än så pallar jag inte att vara utan cykling 😖

Monterade ODI Rogue igår och ska testa dem nästa runda, betydligt fetare än de handtag jag har nu. Nästa steg om det inte hjälper är att testa OneUp kolfiberstyre som rekommenderats i andra trådar för lite extra flex, plus mer rise än jag har nu.

Om du känner att rörelserna vid klättring påfrestar där du har ont så kan jag varmt rekommendera Togs. De låter dig variera positionen, gjorde stor skillnad för min armbåge i alla fall för liten kostnad och ändring.

Senast ändrad:

tanksen

Medlem
Absolut! Bra med rörlighet och styrka är sällan i vägen. Ska nog köpa en sån där grepp-boll. Då jag något att göra under alla stimulerande webb-möten jag har i jobbet 🤙.

I min naiva värld är quick fixen att skita i rehab-perioden nu och köra på tills i oktober, då jag normalt slutar cykla mtb. Då tar jag rehab-perioden. Men jag undrar litet om insatsen. Jag hör ju själv hur iq-befriat det låter. Men har man iq cyklar man inte mtb. 😜
Menade bara att många, inklusive mig själv är förhållandevis klena i underarmar/händer jmf resten av kroppen. Hantverkare brukar vara jävla starka pga hammare, lyfta hålla osv.

Emil777

Aktiv medlem
👍💪
Och jag har aldrig styrketränat handlederna förut. Det kan nog vara så dags nu...och det ska jag absolut göra.

Vore perfekt med att bygga upp bra styrka inför kommande mtb säsong.

implor

Aktiv medlem
Hallå!

Det lustiga är att det känns ingenting när jag cyklar, klättrar eller tränar gymnastik. Ingentig alltså!
Utan smärtan kommer när jag typ lyfter en kastrull och vinklar handen/kastrullen eller gräver med en spade.

Jag var iaf hos sjukgymnast igår. Han rekommenderade vila handlederna (inte cykla & klättra) fyra veckor och att hålla blodcirkulationen igång med handleden.

Det skulle ju vara enkelt att följa det rådet, men nu är ju säsongen igång och snart är det endurotävling i Falun som jag vill åka.

/Emil
finns saker man kan köpa för att förbättra läget. Inget som löser nuvarande problem men kanske blir mindre strul framåt med mindre vibrationer..

1. styre så som Flexx enduro
2. Fetare grepp. Wolf Tooth Fat Paw som exempel.

Har själv problem med händerna och tycker Fat Paw hjälper en del. Inte varit till Järvsö med dom ännu så får se efter du hur bra dom är. Styret är på lista av uppgraderingar till hojjen.

Emil777

Aktiv medlem
Trodde inte klättrare gjorde annat. Greppbräda och rulla stång i händerna?
Mer "campus" och bouldering för mig.
Men det blir mest fingerstyrka (och ont i fingerleder) och arm/rygg när jag klättrar.

Fasen, jag kan inte komma ifrån att förebyggande styrketräning är bra och något jag borde göra målmedvetet. Särskilt som jag är född -74.
Det är bara att tänka igenom ett program och ta sig igenom det.

Emil777

Aktiv medlem
finns saker man kan köpa för att förbättra läget. Inget som löser nuvarande problem men kanske blir mindre strul framåt med mindre vibrationer..

1. styre så som Flexx enduro
2. Fetare grepp. Wolf Tooth Fat Paw som exempel.

Har själv problem med händerna och tycker Fat Paw hjälper en del. Inte varit till Järvsö med dom ännu så får se efter du hur bra dom är. Styret är på lista av uppgraderingar till hojjen.
Ja, hittar man något som dämpar bort ett antal joule som går in i händerna/handlederna ska det ju logiskt göra att handlederna håller längre.

Däremot undrar jag om det inte är jobbigare med feta handtag. Jag drar parallell med vindsurf där man/jag hellre har en tunn bom än en tjock för att inte bli trött i händerna lika fort. Men där är det ju enbart dragkrafter man arbetar med. I myb är det ju skakigt med både tryck- o dragstötar.

Men intressant
Hör av dig när du testat !🤙

Senast ändrad:

C-dale

Aktiv medlem
Ang. handtag. Drogs med att en tummuskel gärna ville krampa efter ett par timmar. Provade allehanda feta o mjuka handtag utan att bli hjälpt. Räddningen var ESI mjuka o tunna Race siliconhandtag. Har handskstorlek 10-11.

Batavus

Aktiv medlem
Om bekymren hade visat sig i racer-sammanhang, hade det yrkats på bike-fit, tror jag.
Korrekt sittposition, rätt höjd och bredd på styret, armbågarnas vinkel etc.

josofin

Aktiv medlem
Hallå!

/Emil
Googla Mb De Quervain/De Quervains syndrom, låter som nåt sånt du har. Generellt med smärtor av ortopedisk genes gäller ju att undvika det som gör ont. Får du inte ont när du cyklar skulle jag fundera på om det är något annat du gör som utlöst det och isf fortsatt cykla... Kanske matlagning du ska sluta med 😉.

Emil777

Aktiv medlem
Googla Mb De Quervain/De Quervains syndrom, låter som nåt sånt du har. Generellt med smärtor av ortopedisk genes gäller ju att undvika det som gör ont. Får du inte ont när du cyklar skulle jag fundera på om det är något annat du gör som utlöst det och isf fortsatt cykla... Kanske matlagning du ska sluta med 😉.
Aha!

superbra input Josofin !
Det verkar som vila 4-6v är behandlingen som rekommenderas först här.
Som tur är har jag inga problem med tumrörelser.
Och det gör ju inte ont när jag cyklar eller så. Det är ju vardagssysslorna som gör att handleden stretar. Så kanske sluta med att städa, laga mat osv ÄR vägen framåt 😉...

Men Jag gjode ju en seriös vurpa i höstas (ej mtb) där vänsterhanden nästan fick åka till röntgen. Läkaren tyckte efter undersökning att det jäskulle avvakta. Kanske den skadan är grundorsaken här?

men jag provar vila handleden en vecka nu, innan jag cyklar mtb med handleden och känner efter helt enkelt. Säsongen är ju snart slut
🤙

Fundadores

Aktiv medlem
Monterade ODI Rogue igår och ska testa dem nästa runda, betydligt fetare än de handtag jag har nu. Nästa steg om det inte hjälper är att testa OneUp kolfiberstyre som rekommenderats i andra trådar för lite extra flex, plus mer rise än jag har nu.

Rouges tycker jag hjälper för vibrationer från braking bumps (heter det bromshål på svenska?).

josofin

Aktiv medlem
Aha!

superbra input Josofin !
Det verkar som vila 4-6v är behandlingen som rekommenderas först här.
Som tur är har jag inga problem med tumrörelser.
Och det gör ju inte ont när jag cyklar eller så. Det är ju vardagssysslorna som gör att handleden stretar. Så kanske sluta med att städa, laga mat osv ÄR vägen framåt 😉...

Men Jag gjode ju en seriös vurpa i höstas (ej mtb) där vänsterhanden nästan fick åka till röntgen. Läkaren tyckte efter undersökning att det jäskulle avvakta. Kanske den skadan är grundorsaken här?

men jag provar vila handleden en vecka nu, innan jag cyklar mtb med handleden och känner efter helt enkelt. Säsongen är ju snart slut
🤙
Finns det ett skadetillfälle kan man i värsta fall fundera på oläkt båtbensfraktur, men då borde du haft besvär mer eller mindre sedan vurpan.....Hoppas det blir bra snabbt iaf, finns inget värre än att inte kunna cykla!

Emil777

Aktiv medlem
Rouges tycker jag hjälper för vibrationer från braking bumps (heter det bromshål på svenska?).
Jag kallar det tvättbrädor.

men är det såna här du menar ?
Mina grepp är i princip helt slut, blankslitna och lite hål här och där, så varför inte prova ändå.

Woodknocker

Aktiv medlem
Hade liknande, mina händer domnade alltid, eller ja min vänsterhand. Körde tråkigt nog på 44 cm i flera år när jag skulle kört smalare. Cykelcity tyckte ju det var bra när jag fick min cykel back in the days. Bytte ner till 40 cm och nu är alla domningar helt borta, inte ett spår. Till och med mina domningar i fötterna har försvunnit. Vilket jag inte finner konstigt då nerverna börjar längst upp på kroppen och med för stort styre pressar du ihop axlarna och ja.

Vinklar du ut dina händer? Ja då har du också belastning på handleden medan du cyklar, stora krafter som den leden måste absorbera och smärtan och domningarna kommer garanterat, det är bara en jobbig tidsfråga varje gång man sitter där. Smalare styre och du vinklar inte ut, belastningen hamnar där den ska hamna!

stigfinnare

Aktiv medlem
Det var det här jag hade, är inne på vecka 3 av 6 utan stigcykling, varav de 2 första med kortisontabletter. Då hade jag tidigare inte en hel vecka utan cykel på 11 månader. Har abstinensköpt en gravel på XXL (kan inte springa pga annan skada så det är väl det eller simning som återstår annars) men även efter det får jag lite ont så det får inte bli för ofta.

Lingon

Aktiv medlem
Har haft De Qurvain i båda händerna med ett års mellanrum. Första gången körde jag på lite för länge innan jag kollade upp vad det var, så det blev ett halvår utan mtb, massa rehab och elände. Den handleden är forfarande stel.
När jag fick det i andra handen pausade jag stökcykling med mtb direkt, då gick det över på 6-8 veckor kanske.

josofin

Aktiv medlem
Det var det här jag hade, är inne på vecka 3 av 6 utan stigcykling, varav de 2 första med kortisontabletter. Då hade jag tidigare inte en hel vecka utan cykel på 11 månader. Har abstinensköpt en gravel på XXL (kan inte springa pga annan skada så det är väl det eller simning som återstår annars) men även efter det får jag lite ont så det får inte bli för ofta.
Trist. Men bra att du verkar fått hjälp. Hoppas du snart är ute på stigarna igen, kan relatera till abstinensen, var av cykeln 10 v efter nyckelbensfraktur i somras.

stigfinnare

Aktiv medlem
Har haft De Qurvain i båda händerna med ett års mellanrum. Första gången körde jag på lite för länge innan jag kollade upp vad det var, så det blev ett halvår utan mtb, massa rehab och elände. Den handleden är forfarande stel.
När jag fick det i andra handen pausade jag stökcykling med mtb direkt, då gick det över på 6-8 veckor kanske.
Hade du ortos under tiden då? Jag märker fortfarande ingen förbättring trots ortos 24/7 och nu även pausat gravelcykling 😐 återbesök hos arbetsterapeut i veckan.

Stervelo

Aktiv medlem
Med tunna odämpade handtag, vilket alla standardhantag är, får jag ont i början av en säsong, men sen går det bra. Med lite tjockare handtag, jag har stora händer, xxl, så får jag mycket mindre skavsår/valkar och noll ont i handleder.

Lingon

Aktiv medlem
Hade du ortos under tiden då? Jag märker fortfarande ingen förbättring trots ortos 24/7 och nu även pausat gravelcykling 😐 återbesök hos arbetsterapeut i veckan.
Ja, använde ortros första gången. Lite för mycket troligtvis, för jag är som sagt fortfarande lite stel i den handleden trots att senan nu är 100% ok. Första veckorna hade jag den 24/7 sen bara på natten och vid behov (cykling). Totalt 4-6v kanske?
Blev inte bra i senan under tiden jag hade ortrosen. Det som till slut hjälpte för mig var ett antal rehabövningar av Robert McKenzie som jag hittade på youtube. 😄
Lycka till. Det tar tid, men går över till slut.

stigfinnare

Aktiv medlem
Ja, använde ortros första gången. Lite för mycket troligtvis, för jag är som sagt fortfarande lite stel i den handleden trots att senan nu är 100% ok. Första veckorna hade jag den 24/7 sen bara på natten och vid behov (cykling). Totalt 4-6v kanske?
Blev inte bra i senan under tiden jag hade ortrosen. Det som till slut hjälpte för mig var ett antal rehabövningar av Robert McKenzie som jag hittade på youtube. 😄
Lycka till. Det tar tid, men går över till slut.
Tack för tipset, McKenzie ska väl vara pålitlig. Hittade

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer