Ont i handlederna

kais01

Aktiv medlem
Ont i handlederna
inte bara vinkel på styret, utan på ffa mtb fundera på vilken vinkel du trivs med på bromshandtaget. enligt min åsikt har många ställt dessa väl mycket horisontellt, medför att man kör med uppvinklade handleder. säker bra för vissa, men inte alla.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Ont i handlederna
Om du sitter med vinkel på handlederna så kan det bero på det.
Den rätta lösningen är att vinkla ut armbågarna och luta dig framåt.
Fullösningen är handtag med handlovsstöd.

jonte987

Aktiv medlem
Ont i handlederna
Jag försökte fixa mina tummar med grepp och justering av styre - men det var för lite attack och antagligen för lite bålstyrka.
Fast klämmer man nervern ska man kanske kolla på bromshandtagens vinkel i alla fall

kaj a

Aktiv medlem
Ont i handlederna
Är sadeln i våg? Cyklar du mycket grusväg och sitter mycket bör väl sadeln vara horisontell, annars tippar kroppen framåt och du får fel belastning på bla. handlederna.

Är du hyffsat stark i rygg och mage? Egentligen ska man väl använda styret till att styra, inte hänga och vila på. Då behövs corestyrka för att hålla sig upprätt.

Tangentbordsjockey? Träna axlar, armar & handleder. Jag använder powerball, hyfsat lätta hantlar och gummiband.

kais01

Aktiv medlem
Ont i handlederna
sadelns vinkel har med hur man önskar bäckenet inställt. vill man ha det mer framåtvinklat för att skona ryggen, vinklar man ned sadeln samtidigt som man flyttar den bakåt.

belastningen på händerna ändras inte nödvändigtvis.

vid inspirerad cykling är det dessutom en dragbelastning vi pratar om.

kaj a

Aktiv medlem
Ont i handlederna
Ja, du har helt rätt Kais, men i början körde vi väl alla en hel del grusväg mm utan perfekt sittställning, (tror fan inte det blivit bättre än) och då kan sadelvinkeln styra överkroppens framfall så att tyngden hamnar mer på armarna.

Vid samma grusvägsracande så var det väl mindre inspirerad ståcykling och mer sitta och känna farten. Ståcyklingen kommer framöver.

Du och kanske jag har eventuellt andra belastningar än nybörjare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer