opentrailmap.net

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
I höstas började jag med ett litet hobbyprojekt som heter opentrailmap.net. Orsaken till att jag började var att jag hade svårt att hitta på Hellas och jag ville kunna se hur alla stigar hängde ihop. Jag hoppas att den ska kunna hjälpa och inspirera andra också. I början av våren kom den första betan och nu har jag släppt en uppdatering.

Lite av den funktionalitet som finns i dagsläget:
* Stigkarta, exempel http://opentrailmap.net/viewtrails.php
* Vill man länka till ett speciellt ställe på huvudkartan kan man bara klicka på en stig och sedan på "back" i webbläsare. Då får man en länk till den specifika positionen. Exempel http://opentrailmap.net/viewtrails.php#lat=59.29306557291803&lng=18.1549072265625&zoom=12
* Genom att klicka på en stig kan man se mer information och ladda ned GPX filer till sin GPS, exempel http://www.opentrailmap.net/viewtrail.php?id=1
* Nu finns det även fullskärms vy, exempel http://www.opentrailmap.net/viewtrail.php?id=1&fullscreen=1
* Möjlighet att se intill liggande stigar i fullskärmsläget (tryck på plusset på kartan i fullskärmsläge)
* En nyhet är att det ritas markers nu istället för en polyline när man zoomar ut på kartan, exempel http://www.opentrailmap.net/viewtrails.php#lat=61.77312286453146&lng=15.6884765625&zoom=5
* Nytt i denna version är intressepunkter (ladda upp på http://opentrailmap.net/poi.php)
* Under mina stigar finns det möjlighet att ladda upp dina egna träningsrundor
* Man kan dela med sig av träningsrundor publikt, då syns de i profilen och man kan skicka bifoga en länk till till ett forum tex
Profil exempel: http://www.opentrailmap.net/mytrails.php?profile=view&id=1
Exempel på publik träning: http://www.opentrailmap.net/viewtraining.php?id=26

Tycker du att detta är en bra idé och har en GPS och lite tid över så lägg upp stigar där du brukar cykla. Oftast när man är ute och cyklar med GPS:en så vill man inte ladda upp hela sin träningsrunda utan bara en del (eller man vill dela upp sin tur på några minde stigar) så kan jag rekommendera Prune. Det är gratis och skrivet i Java så man behöver inte ens installera det, ladda ned på http://activityworkshop.net/software/prune/download.html. Glöm inte att slå på kartan i bakgrunden i Prune.

Förutom att lägga till stigar man man lägga till intressepunkter (http://opentrailmap.net/poi.php). Det enklaste sättet är att ladda upp en geotaggad bild med en beskrivning. De flesta moderna smartphones har GPS:er och därför stöd för detta. Har du en vanlig GPS och en kamera finns det många bra program för att geotagga bilder. Man kan även skiva in en koordinater manuellt i decimalt format (ex 57.64911)

En sista sak, tänk på att detta bara är ett litet hobby projekt, och om ni stöter på problem eller har idéer så hör gärna av dig.

s

Aktiv medlem
opentrailmap.net
nl skrev:
-------------------------------------------------------
> ... Orsaken till att jag
> började var att jag hade svårt att hitta på
> Hellas och jag ville kunna se hur alla stigar
> hängde ihop. ...

Lysande!

Stigoteket är överlägset med sin informationsmängd men jag saknar funktionen att kunna se alla stigar i ett område samtidigt. Det underlättar något enormt när man skall planera sina turer.

Jag har redan laddat ner alla stigarna från opentrialmap inför morgondagens tur i Hellas.

Tackar!

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
Jag hoppas på att snart köpa och få lite tid att skriva en version som är anpassad till smartphones också, och då kommer man kunna få positionsring på webbsidan också. Det bästa är att det dessutom sker på klientsidan, så positionen skickas aldrig till servern. Vilket skulle vara praktiskt eftersom man inte behöver ladda ned allt då.

Obed

Aktiv medlem
opentrailmap.net
Det här hade jag velat se för länge sedan. Kanonbra. Ser bra ut det här.
Har precis köpt gps med kartfunktion så det känns extra intressant.

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
Damme skrev:
> Verkar riktigt bra! Dock så har jag inte kunnat
> prova något än då jag inte får
> bekräftelsemailet.. (gmail)

Jag ska kolla vad som har hänt, glöm inte bara att kolla bland ditt spam. Det brukar dock fungera bra med gmail i vanliga fall.

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
Hej

Ni som har försökt ladda upp GPX-filer (både träninsrundor och stigar) så en användare att det inte fungerade. Detta fel är nu åtgärdat. Om det är något som inte fungerar så fortsätt att höra av er.

Damme

Ny medlem
opentrailmap.net
nl skrev:
> Damme skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Verkar riktigt bra! Dock så har jag inte
> kunnat
> > prova något än då jag inte får
> > bekräftelsemailet.. (gmail)
>
> Jag ska kolla vad som har hänt, glöm inte bara
> att kolla bland ditt spam. Det brukar dock fungera
> bra med gmail i vanliga fall.

Mycket riktigt, Gmail hade sorterat det som spam, jag skulle tro att det beror på att mailet är fel-encodat, skickat som unicode (utf8) men visas i webclienten som vanlig ascii och även så i mitt mailprogram såg jag nu, vad jag kan se så saknas charset=UTF-8. inte kollat så ingående på det dock så kan missta mig.

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
Tack, jag ska kolla närmare på hur mailen ser ut som skickas.

Ps om någon är duktig på att göra logotyper så har jag ingen till sidan än, som ni ser saknar den en snygg favicon.

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
Som ni kanske har märkte tidigare så gick opentrailmap.net otroligt långsamt ibland. Av denna orsak så har websidan legat nere under en vecka. Men nu är sidan uppe igen och ska också förhoppningsvis fungera snabbare.

Hittar ni några problem så skicka ett privat meddelande så jag kan titta på det.

larsaw

Aktiv medlem
opentrailmap.net
Fan va coolt, har pricis upptäckt denna sida och kommer posta alla nya stigar jag hittar.

// Larsa :D

PS. nl det här får du garanterat en stjärna i MTB-himlen för... DS.

Jörgen_A

Aktiv medlem
opentrailmap.net
Neo tycker detta är ett bra initiativ. Han tog med mig idag när han mappade upp några etapper av den nya "Järva cykelled".

http://www.opentrailmap.net/viewtrail.php?id=104

Yummy!
MobileUpload6.jpg ht=725

/* Jörgen */

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
Hej alla användare! Dagarna blir kortare och samtidigt så kommer motivationen att skriva kod igen. Det har hänt lite små saker under sommaren, två stora server kraschar. Så istället för att få jobba framåt med sidan så har jag lagt ned en massa tid på hårdvara/os.

Nu kan man läsa driftinformation och information om utvecklingen på http://www.twitter.com/opentrailmap

Under hösten är det planerat lite ny funktionalitet:
1. Möjlighet att editera sina träningspass/stigar i webläsaren.
2. Mobil version (Sybian, Android och iPhone)
3. Allmän städning av användar interfacet

Det jag skulle vilja veta är vad som fungerar bra/dåligt på sidan? Är det funktionalitet som saknas? Skriv till mig eller posta på twitter, gärna med en bild som förklarar funktionaliteten.

Sedan så har inte sidan någon logotyp, skicka gärna förslag på logotyper.

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
En ny version av http://opentrailmap.net blev klar idag.

Den stora nyheten är webPrune, en GPX editor i webläsaren.

Varje gång jag tränade med min GPS så satte jag på den innan träningspasset, och efter träningspasset glömde jag ofta att stänga av den direkt. För att det skulle bli rättvis statistik efter träningspasset var jag alltid tvungen att ta bort lite från början och slutet av det sparade spåret med något program tex Prune.

Därför så implementerade jag en GPX editor med google maps. Så nu när du har laddat upp en träningsrunda så kan man klicka på länken "prune" för att kunna redigera sitt GPS-spår direkt i webläsaren.
prunelnk.png ht=555

Då startas webPrune
prunedelndrad.png ht=458

Detta är en första version för att kunna få feedback och även hitta buggar.

Pga begränsningar i webläsarna så måste man zooma in innan man kan se de individuella punkterna.
När man ser dem så kan man klicka på dem och använda shift+klick för att välja flera punkter.
Höger klick på kartan eller punkter öppnar popup menyer beroende på vad man klickar på.
Det finns keyboard shortcuts som t.ex. delete knappen tar bort punkter.

Om man gör något misstag så finns det undo funktionalitet.

"Spara" sparar ändringarna
"Compress" är en enkel funktion för att ta bort punkter som ligger onödigt nära. (bra när man vill dela med sig av sin stig.)
"Export" exporterar till en ny GPX-fil (som man kan t.ex. använda för att lägga upp en publik stig)

Fortsätt att kom med bra förändringsförslag.
Skapa en användare och börja ladda upp stigar som du vill att andra skall hitta igen.
Ladda upp dina träningsrundor, gör dem publika och dela med dig av dem.

underscore

Ny medlem
opentrailmap.net
Det känns lite svårt att veta var "ribban" skall ligga om man vill ladda upp nya stigar. Skall det vara stigar eller rundor osv. Änggårdsbergen kan se väldigt kul ut om alla skall ladda upp sina rundor ifall din mjukvara inte optimerar bort duplikata stigar.

Personligen kör jag mycket på poolis loggade turer som han lagt ut på sin hemsida. Det kanske vore intressant att be honom eller snatta rundor rakt av och lägga upp i göteborgsområdet för att få sidan att leva lite snabbare, dvs ta en genväg.

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
Tanken med http://opentrailmap.net är att man skall ladda upp stigar, inte rundor. Självklart så finns det fall då en "runda" också är en stig. Orsaken är att det finns många andra sidor där folk laddar upp rundor, och problemet med dem är att de blir tyvärr väldigt röriga och tyvärr med en massa duplicerat material.

När jag skapade http://opentrailmap.net var det för att få en bra översikt. Genom att se stigarna på en översiktkarta kan man "skapa" sina egna rundor. Jag hoppas också att det ska göra det lättare att hitta nya stigar, och för att hitta/skapa nya rundor.

Ett ganska bra exempel är hur jag har lagt upp sigar i Sälenfjället. Vilket gör det lätt för någon annan att skapa sin egen runda; och även se hur svåra de olika partierna är och vilken karaktär de har.
http://opentrailmap.net/viewtrails#lat=61.13958975073812&lng=13.176040649414062&zoom=11 <---exempel

Stigoteket till exempel, som är en mycket bra site, blandar "rundor" med "stigar". Det gjorde det svårt för mig att se hur stigarna hängde ihop. Ofta var det bara en stig någonstans i ett "grönt hav".

Sedan är det ju inte säkert att alla andra tycker det är bättre, men det är bara ett litet hobbyprojekt som jag gör lite då och då på kvällstid för att hjälpa andra att komma ut och hitta nya stigar. Problemet för mig är att både hinna koda sidan och ladda upp stigar med bra beskrivningar.

Men det borde vara mer tydligt förklarat på sidan, tack för att du påpekade det.

Vänsterbacken

Aktiv medlem
opentrailmap.net
Först och främst, cudos majoris nl!

Jag hade gärna sett en kommentatorsfunktion på stigarna.

Ska ta och ladda upp några stigar själv där, och eftersom jag har svårt att ta mig tid för sånt så se inte det förslaget ovan som ett krav utan bara ett tips i all välmening:)

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
Vänsterbacken skrev:
> Jag hade gärna sett en kommentatorsfunktion på
> stigarna.

Kommentarer finns på min "todo" lista. Jag har inte bestämt mig dock hur jag ska implementera dem än. Jag vill integrera det på något diskret sätt men ändå tydligt.

Förutom kommentarer funderar jag på en "like" funktion. Röstning där man ger "poäng" brukar fungera ganska dåligt för de flesta bara röstar binärt (dvs max eller min poäng). Med "likes" kan man räkna dem och på så sätt få en bättre ranking (tror jag).

cyklariskogen

Aktiv medlem
opentrailmap.net
Har du kikat på openmtbmap och sättet som dom (framförallt tyskarna) sätter en svårighetsgrad (och riktning) på mtb-leder. Kanske kan vara något att införa?

Patrik

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
Kan du skicka ett exempel på hur graderingen görs? Jag surfade runt lite men hittade bara en karta för att ladda ned, ingen webversion. (Jag har för mig att jag har sett det tidigare).

När det gäller gradering på opentrailmap så var tanken att ha en enkel basgradering på kartan. Sedan skall texten till stigen vara en lite recension. Som då även beskriver mer utförligt stigens svårighet. Dock så är det få/ingen stig som har så bra information som jag skulle vilja.

Man borde kanske skriva "frågor" som man ska besvara i texten som hör till stigen....

Jörgen_A

Aktiv medlem
opentrailmap.net
Lite buggar/förslag.

* Om man zoomar ut i kartan så syntes det tidigare punkter på de platser där det fanns stigar. Dessa syns inte längre.

* Det vore bra att kunna köra helskärm på översiktskartan. Jag måste klicka in på en enskild stig för att kunna göra det.

* Det vore fint om man kunde avmarkera vissa stigar så man inte såg dem på översiktskartan. Då slipper man se stigar som man tycker är "ivägen".

Bebis vaken. Gotta go.

/* Jöregn */

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
Jörgen_A skrev:
> * Om man zoomar ut i kartan så syntes det
> tidigare punkter på de platser där det fanns
> stigar. Dessa syns inte längre.
Fixat, det hade smugit in en liten bugg i koden.

> * Det vore bra att kunna köra helskärm på
> översiktskartan. Jag måste klicka in på en
> enskild stig för att kunna göra det.
Jag håller med. Hur mycket information vill man ha?
Dvs. skall man göra det som den nuvarande helskärmskartan?
eller skall man ha en liten bar längst ned med lite stig information?
Eller skall man kunna öppna en liten ruta i nedre högra hörnet som innehåller stiginformation?

> * Det vore fint om man kunde avmarkera vissa
> stigar så man inte såg dem på översiktskartan.
> Då slipper man se stigar som man tycker är "ivägen".
Det är ett bra förslag. Jag har en ide på hur man skulle kunna implementera det snygg på websidan. Helst skall inte stigar kännas i vägen, de kanske skulle tas bort istället... Men jag förstår vad du menar, för vissa ställen i Hellas är det lite dåliga spår, och de börjar/slutar på lite konstiga ställen. Det kanske man skulle försöka editera. Sedan så tänker jag lägga till en funktionalitet för att kunna byta GPX-fil genom webPrune. Dvs, man kan öppna stigen i webPrune, och importera in ny GPX där, och spara.

jvb

Medlem
opentrailmap.net
Utan att ha läst tråden i detalj så blir jag ändå nyfiken på om du känner till projektet Openstreetmap.org som ju just är kartredigering on line.

/jvb

Jörgen_A

Aktiv medlem
opentrailmap.net
nl skrev:
> Jörgen_A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > * Om man zoomar ut i kartan så syntes det
> > tidigare punkter på de platser där det fanns
> > stigar. Dessa syns inte längre.
> Fixat, det hade smugit in en liten bugg i koden.

Nice, snabbt jobbat

> > * Det vore bra att kunna köra helskärm på
> > översiktskartan. Jag måste klicka in på en
> > enskild stig för att kunna göra det.
> Jag håller med. Hur mycket information vill man
> ha?
> Dvs. skall man göra det som den nuvarande
> helskärmskartan?
> eller skall man ha en liten bar längst ned med
> lite stig information?
> Eller skall man kunna öppna en liten ruta i nedre
> högra hörnet som innehåller stiginformation?

Känns inte så viktigt hur det görs. Jag brukar gilla att ha helskärmsläget med ett minimum av (onödig)info, om jag vill veta något så växlar jag över till normalvyn.

> > * Det vore fint om man kunde avmarkera vissa
> > stigar så man inte såg dem på
> översiktskartan.
> > Då slipper man se stigar som man tycker är
> "ivägen".
> Det är ett bra förslag. Jag har en ide på hur
> man skulle kunna implementera det snygg på
> websidan. Helst skall inte stigar kännas i
> vägen, de kanske skulle tas bort istället... Men
> jag förstår vad du menar, för vissa ställen i
> Hellas är det lite dåliga spår, och de
> börjar/slutar på lite konstiga ställen. Det
> kanske man skulle försöka editera. Sedan så
> tänker jag lägga till en funktionalitet för att
> kunna byta GPX-fil genom webPrune. Dvs, man kan
> öppna stigen i webPrune, och importera in ny GPX
> där, och spara.

Min tanke var att alla användare kommer inte tycka att samma stigar är intressanta. Jag skulle avmarkera allt för otekniska/tråkiga stigar. En CX-cyklist är nog inte så intresserad av vissa av stigarna som jag lägger upp osv. Om varje användare fritt kan välja så slipper dom irritera sig på varandra.

/* Jörgen */

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
Totteman skrev:
> Jag sökte på hellas i sökrutan...hamnade i Grekland. :)

Jo det är ett roligt fenomen. Eftersom man inte söker på texter, utan på platser så kan det bli så. Det finns inget i Hellas som heter så, dock så betyder Hellas Grekland på Grekiska.

Dock så hamnar man rätt om man söker på "Hellasgården", "Sickla" eller liknande.

Jag har funderat på att göra en "site" sökfunktion också. Dock så har jag alltid hittat något annat att göra. Det jag skulle vilja göra är att låta google indexera sidan, sedan kan man använda googles sök API för att få bra och snygga sökningar.

Fast den är lite rolig, och jag har själv råkat ut för det...

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
Jag har under den senaste tiden snyggat till webPrune, den webbaserade GPX-editorn. Den stora skillnaden är ett helt nytt grafiskt interface. Men även bättre hjälp, mer keyboard shortcuts, stöd för openstreetmap karta (förutom Googles karta), interaktiv höjdkurva + lite andra små förbättringar.

Det enklaste sättet att testa webPrune är att ladda upp en träningsrunda under "Mina Stigar" och sedan klicka på [prune]. Största orsaken till att jag skrev webPrune var just för att kunna ta bort början och slutet av mina träningsrundor, t.ex när man står och väntar på att komma iväg från parkeringen på Tisdagsrajden eller när man har glömt att stänga av GPS:en när man kommer hem.

Laddar man upp en "stig" kan man även använda webPrune för att editera den. Men kanske det bästa sättet är att först ladda upp sin träningsrunda. Om man vill ladda upp en del av den så kan man välja [prune] och sedan ta bort allt som skall bort och sedan välja "File->Export to GPX". Spara den nya GPX:en på din dator och sedan kan du ladda upp den bland stigarna.

Jag har även gjort lite andra ändringar på site:en för att få snyggare URL:er så om något inte fungerar så hör av er.

Edit: webPrune är en krävande web applikation och fungerar därför väldigt långsamt i Internet Explorer. Av den anledning rekommenderar jag Chrome, Firefox, Opera, Safari eller någon annan webläsare. Tyvärr så är hastigheten i IE igent jag kan påverka.

Skrmbild-1.png ht=427

Skrmbild.png ht=473

Senast redigerad av en moderator:

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
Hej

Upptäckte idag att det hade smugit in en bug som gjorde att man inte kunde titta på stigar på första sidan. Jag har fixat det nu så att websidan fungerar som den ska.

Det gick lite snabbt när jag testade sidan igår...

Mild-nerd

Medlem
opentrailmap.net
nl skrev:
> Jag hoppas på att snart köpa och få lite tid
> att skriva en version som är anpassad till
> smartphones också, och då kommer man kunna få
> positionsring på webbsidan också. Det bästa är
> att det dessutom sker på klientsidan, så
> positionen skickas aldrig till servern. Vilket
> skulle vara praktiskt eftersom man inte behöver
> ladda ned allt då.

Ja tack :)
Köpte iPhonen i tro att man kunde använda den med "riktiga" kartor typ orienteringskartor men har inte hittat ngt ännu, men detta verkar vara lovande

Stor eloge till ett snyggt bygge

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
Jag kan glädja dig med att jag började igår det förberedande arbetet för att kunna skapa den mobila sidan. Det arbetet är lite större för jag behöver ändra en del av den interna data modellen för att kunna uppgradera till det nyare Google API:et.

När det är klart kommer även integrationen mellan webPrune och opentrailmap.net att bli bättre.

underscore

Ny medlem
opentrailmap.net
Jag tycker du skall byta ut starten med geoip mot Några av dom större områdena, klickbara istället. Exempelvis Stockholm, Göteborg och veckans mest aktiva ställe.. Kanske i kombination med betygsatta nya stigar eller liknande i samma område.

Dels för att fånga nya besökare till att börja använda tjänsten, dels för att geoip inte fungerar (testa med 3ganslutning - mycket förvirrande), dels för att väldigt få områden har stigar så när man är i en håla en bit ifrån de större ställena med stigar så ser sidan tom ut istället för att se närmaste område med stigar. Eventuellt kunde man (om man bortser från att geoip inte fungerar) låta startsidan zooma ut så man får med x antal stigar och låta användaren zooma in till valfritt område.

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
stefan underscore (fd stefan_) skrev:
> Jag tycker du skall byta ut starten med geoip

Det är en sån bra idé, jag själv som bor i Stockholm (nära Hellas) ser alltid många stigar.

Dessutom kommer jag nog att byta ut geoip mot W3C's Geolocation API. I praktiken så innebär det mycket bättre lokalisering även i mobila enheter. (Detta är något som sker i klienten (webläsaren) så ingen information skickas/sparas på opentrailmap).

Vad är bättre:
1. Hela Sverige
2. Geoip + zooma ut så man ser ganska många stigar.

underscore

Ny medlem
opentrailmap.net
Jag tror sidan är för bra/cool för att få en stabil användarbas. Man får gömma alla coola grejer ett lager så man får till en användbar som kan mata data ;)

edit: jag skall försöka ladda upp lite gpxer så fort jag får lite tid över :)

Senast redigerad av en moderator:

nl

Ny medlem
opentrailmap.net
stefan underscore (fd stefan_) skrev:
> Jag tror sidan är för bra/cool för att få en stabil användarbas. Man får gömma alla coola grejer ett > lager så man får till en användbar som kan mata data.

Om du orkar så kom gärna med konkreta tips och/eller idéer (kanske till och med skiss).

Tanken med opentrailmap är att:
* kartan skall vara i fokus
* man skall inte behöva registrera sig för att titta och ladda ned material
* man skall kunna enkelt posta "stigar" samt sina träningsrundor.

Sedan är egentligen webPrune ett separat projekt, för att editera sin träningsrunda så den blir korrekt. Dessutom vill jag lägga till möjligheten att posta nya "stigar" via webPrune.

Dvs att webPrune även skall kunna köras helt separat. Dvs att man surfar till "webPrune", laddar upp sin sida och sedan kan välja att posta den till opentrailmap (eller någon annan site om någon skriver kod för det).

Sist men inte minst, tack för feedbacken. Det är en del jobb kvar, och för att det ska bli bättre så är det bra att höra från sina användare vad som är bra och dåligt.

Obs! Om ni hittar buggar så skicka gärna ett PM så att jag kan titta på problemet. Det är svårt att hitta allt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer