Optimal cykel/cyklar för året om cykling

Hej, jag funderar på om vi tillsammans kan diskutera oss fram till den optimalaste lösningen sett till pris per cykeltur långsiktigt i rörliga kostnader. Alltså alla delar som behövs bytas ut pga slitage.

Min nuvarande lösning och rörliga kostnader:

Ortler Bricktown
Inköpspris: 5495
År: 2019
Växlar: Shimano nexus (7st)

Service ink bytta delar: 2500kr var tredje år
Bytt är:

- Kedja
- Kedjering
- Stänkskärmar
- Ringklocka
- Belysning
- Växelvajer, växelreglage
- Däck 1ggr.

Totalt pris per år: 833kr år.

Räknar vi med ca 240 dagar cykling per år t/r arbete blir kostnaden för varje cykeltur:

833/(240x2)=1,735kr per cykeltur.

Cyklar ca 2 mil om dagen.

Vad jag försöker ta reda på är om det lönar sig att köpa en cykel med bättre komponenter sett till de rörliga kostnaderna eller är det bättre att ha fler cyklar.

Hur ser dina kostnader ut per år/tur?

kontorsråttan

Aktiv medlem
Fler cyklar är en lösning många går på. Men om du försöker minimera "kronor per mil" så är det tveksamt att n+1 är ett vinnande koncept... Om du ligger under 2:- per mil tror jag det är svårt att optimera det. Kanske vaxa kedjan istället för att olja den för att slippa byta kedja/drev ofta...

BJS

Aktiv medlem
Fler cyklar är en lösning många går på. Men om du försöker minimera "kronor per mil" så är det tveksamt att n+1 är ett vinnande koncept... Om du ligger under 2:- per mil tror jag det är svårt att optimera det. Kanske vaxa kedjan istället för att olja den för att slippa byta kedja/drev ofta...
Det är sant. Mina cykelmil är marginellt billigare än mina bilmil.... Om man räknar allt....

fiskarn

Aktiv medlem
Jag har en Cannondale CAAD5 som jag gav 4000 för. Har bytt lite kedja kassett däck och en växelvajer och bromsklossar ibland. Tror det är få cyklar som är billigare per mil iaf.

Ska man få billiga mil. Köp en! (går det öht på happy???) cykel och cykla på den jämt. Byt inte massa saker hela tiden bara för att det går. Jag följer inte detta själv.

Brakastruten

Aktiv medlem
Är det kostnadseffektivt som driver dig, så lämna in hittegods till polisen! De som hämtar ut blir glada. Rätt snart är det du som får lösa ut gods och har då billig cykel/ alt. delar till dina projekt. Förvånas över hur nya cyklar som slaktats längs vägkanten.

ooms

Aktiv medlem
240 arbetsdagar var ambitiöst. Jag skulle säga det snarare ligger på 225-230 med hänsyn tagen till lagstadgad semester och helgdagar.

Pqz

Aktiv medlem
Hej, jag funderar på om vi tillsammans kan diskutera oss fram till den optimalaste lösningen sett till pris per cykeltur långsiktigt i rörliga kostnader. Alltså alla delar som behövs bytas ut pga slitage.

Min nuvarande lösning och rörliga kostnader:

Ortler Bricktown
Inköpspris: 5495
År: 2019
Växlar: Shimano nexus (7st)

Service ink bytta delar: 2500kr var tredje år
Bytt är:

- Kedja
- Kedjering
- Stänkskärmar
- Ringklockar
- Belysning
- Växelvajer, växelreglage
- Däck 1ggr.

Totalt pris per år: 833kr år.

Räknar vi med ca 240 dagar cykling per år t/r arbete blir kostnaden för varje cykeltur:

833/(240x2)=1,735kr per cykeltur.

Cyklar ca 2 mil om dagen.

Vad jag försöker ta reda på är om det lönar sig att köpa en cykel med bättre komponenter sett till de rörliga kostnaderna eller är det bättre att ha fler cyklar.

Hur ser dina kostnader ut per år/tur?
Fantastiskt hållbara komponenter du har. Bara dubbdäcken för 3 år är ju dessutom lätt en kaka till. Och vad tänkte du ha på dig?

KjellF

Aktiv medlem
Om det bara är 1 mil per riktning och lågt pris/mil skulle jag köpa en singlespeed som tar 35 mm däck inklusive skärmar. Om du även vill ha skoj skulle jag köpa en gravel för ca 15 kkr.

izar

Aktiv medlem
En helt vanlig cykel utan växlar och Schwalbe Marathon däck borde vara svårt att slå kostnadsmässigt MEN det skulle nog få mig att sluta cykla, alltså cyklar jag på den cykeln jag tycker är roligast och bryr mig inte om kostnaden!

hm

Aktiv medlem
Optimalt borde väl va att plocka ut en ny s-works varje dag och cykla hem på . Svårt att slå nycykelkänslan med renoveringar och andra grissminkningar ..

Edit kanske ska läsa hela frågan och inte bara rubriken..;)

kais01

Aktiv medlem
så länge man inte regelmässigt råkar ut för cykelstöld är kostnaderna för cykelpendling hanterbara.

även om man lyxar till det:)

bearthefear

Aktiv medlem
Nu var det väl inte det vi skulle diskutera, men det går ju också att jämföra med alternativkostnaden istället. Men det är väl snarare för att motivera att lägga pengar på saker man kanske skulle klara sig utan…

Tror nog snarare jag ligger på 20-25 kr/mil allt inräknat… Men då har jag vad jag tycker en riktigt trevlig pendlingshoj med utrustning som tar mig genom vilken dag som helst.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Alla har ju olika prioriteringar, optimalt för TS kan vara något helt annat än för många av oss. Om TS vill ha ekonomi i sin cykling är nuvarande lösning oerhört billig. En singelspeed hade väl just varit alternativet, men en 7sp Nexus lär ju inte knäcka bankkontot. För oss andra som cyklar mycket för skojs skull är kostnaden en mindre betydelsefull parameter. För mig betyder optimal att jag ska tycka att det är kul att cykla, annars händer det inte. En rapp gravelbike känns som min optimala lösning. Ja, tillsammans med en dubbpendlare, en cykel med skärmar och pakethållare, kanske en Brompton också...

Jag har en Cannondale CAAD5 som jag gav 4000 för. Har bytt lite kedja kassett däck och en växelvajer och bromsklossar ibland. Tror det är få cyklar som är billigare per mil iaf.

Ska man få billiga mil. Köp en! (går det öht på happy???) cykel och cykla på den jämt. Byt inte massa saker hela tiden bara för att det går. Jag följer inte detta själv.

Byta saker måste man ju göra i vintras testade jag att inte byta kedja, som pga sin utslitning konstant hoppade ur. Detta kostade både tid och humör. Inte värt det. Men stämmer detta verkligen då, om du har två cyklar maximerar du glädjen samtidigt som du ökar livslängden på komponenterna. Exakt hur många isåfall som är optimalt det beror väl isåfall på användning?

Nu var det väl inte det vi skulle diskutera, men det går ju också att jämföra med alternativkostnaden istället. Men det är väl snarare för att motivera att lägga pengar på saker man kanske skulle klara sig utan…

Tror nog snarare jag ligger på 20-25 kr/mil allt inräknat… Men då har jag vad jag tycker en riktigt trevlig pendlingshoj med utrustning som tar mig genom vilken dag som helst.

Räknar du med inköpspriset då? Exkluderat inköpspris låter det riktigt högt, alt grejerna används inte i hög utsträckning?
Alla har ju olika prioriteringar, optimalt för TS kan vara något helt annat än för många av oss. Om TS vill ha ekonomi i sin cykling är nuvarande lösning oerhört billig. En singelspeed hade väl just varit alternativet, men en 7sp Nexus lär ju inte knäcka bankkontot. För oss andra som cyklar mycket för skojs skull är kostnaden en mindre betydelsefull parameter. För mig betyder optimal att jag ska tycka att det är kul att cykla, annars händer det inte. En rapp gravelbike känns som min optimala lösning. Ja, tillsammans med en dubbpendlare, en cykel med skärmar och pakethållare, kanske en Brompton också...

Egentligen prioriterar jag för pendling till arbetet en snygg, skön och säker cykel. Hjälm har jag valt en variant som absolut inte går att motivera i kostnadsmässigt men som ger en ökad komfort och glädje påväg till arbetet. Tycker det är riktigt intressant förslag med en singlespeed, eller rentav fixed för att testa på. Det måste isåfall vara en med låg utväxling då den rimligaste vägen består utav flertalet brantare backar och då är jag rädd för att en del av glädjen försvinner.

Har tidigare haft kolfiber racer och här är körglädjen enorm men har svårt att hålla normal hastighet i stan varav jag valde en tyngre cykel. De praktiska aspekterna av en landsvägscykel är ju också obefintliga.

Kul om ni berättar lite mer detaljerat om era val av cyklar, även de inte går att motivera i pris per mil

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag brukar tänka att jag får köpa cykelprylar för vad SL-kortet skulle kostat annars.
Det där tycker jag är ett ganska rimligt resonemang. Dels bör det fungera som argument mot bättre hälft om man har sådana behov, dels är väl SL-kortet numera så pass dyrt att man klarar av att rulla en rätt ansenlig cykelbudget på den summan :-)

kontorsråttan

Aktiv medlem
Helt rätt. Om man jobbar heltid är timmarna dyra. Biltimmar är helt tappade timmar i livet, atminstone i storstäder, medan varje cykeltimme är vinst (förutom genom Slussen eller Kungsträdgården).
Det där är väl en sanning med modifikation, eller beror åtminstone på vad man har för jobb. Jag har normalt en del telefonsamtal som behöver göras på en dag, eller rent av något telefonmöte som man kan lyssna in på från bilen. Kan man dessutom åka utanför rusningstid är det en rätt väl fungerande lösning. YMMV.

Berk

Aktiv medlem
Det där är väl en sanning med modifikation, eller beror åtminstone på vad man har för jobb. Jag har normalt en del telefonsamtal som behöver göras på en dag, eller rent av något telefonmöte som man kan lyssna in på från bilen. Kan man dessutom åka utanför rusningstid är det en rätt väl fungerande lösning. YMMV.

Jag kan inte köra bra och har ett bra telefonsamtal samtidigt. Så klart att YMMV.

Topp