Optimal konditionsträning?

Charlie.s

Ny medlem
Har funderat lite på hur pass mycke man ska tränna per vecka. Just nu så cykelpendlar jag till jobbet 2,2 km enkel resa + att jag konditions trännar 3-4 ggr i veckan ca 3 mil per gång, har gjort de i tre veckor nu och tycker att de går hyffsat bra nu, men tänkte fråga hur ni andra har de med konditionsträningen och hur mycke ni rekomenderar, kanske är de så att någon har fasta schema att gå efter?

jag har ett fast schema som jag gör undantag ifrån :-)

Jag tycker att du ska lägga in ett pass med intervaller för att öka syreupptagningsförmågan, funkar bra som backträning också om du lyckas kombinera det med någon bra, lagom lång backe. Löpning är också ett tips som fungerar för att öka konditionen snabbt då det är med tidsoptimerat plus att du tränar muskler som du inte använder när du cyklar. Distanspassen bör du alltid köra på cykel.

Har själv inget schema utan kör naturliga intervaller mtb i skogen 3 ggr i veckan, 2-4 timmar per pass året om, samt lägger till ett distanspass på helgerna på racer. Det viktigaste är att du märker att det ger effekt, du behöver inte ta i så du spottar blod alltså. :-) Glöm milen, räkna timmar istället. Och det går även utmärkt att glömma att det är träning, kör för att det är kul och gör det gärna ihop med kompisar, kanske på en happy ride.

/Leo

Inget speciellt att kommmentera om upplägg för konditionsträning,
men annars ska det tydligen vara ordnat på viset att kroppen efter c a 1 tim
hård börjar producera slaggprodukter vilket betyder att Du hamnat i en
negativ följetong sett ur styrka/muskeltillväxt(enl gym modell).

Verkar mest sannolikt fortsätta enligt Charlies första upplägg, men istället försöka
få ut det mesta på tiden som Leo skrev;"Glöm milen, räkna timmar istället!"

Tillbaka
Topp