Orbea rise

tjone

Medlem
Orbea rise
Rise är kanon som XC TRAIL. Kör den i Åre Björnen samt Åkersberga XCO banan. Har ca 400 km så den börjar bli inkörd samt av någon anledning går den 32 km/h isf 25 :-)

Valde M10 XL då jag är 185 cm då extra space samt stabilitet är att föredra.
M10 kommer med Fox 36 samt DPX 2 vilket ger lite extra stabilitet för större och tyngre förare i medelåldern.

Uppgraderat med Fatbar 800 mm och 30 mm rise samt ny SP sadel.
Byter även till 200 mm skiva fram och bak isf för de medföljande Galfer 180mm som inte håller när det går utför.
Kommer även byta styrstam till 40 mm isf 50 mm som medföljer.

Annars så är RS8 med 60 nm mycket följsam. Kör 20% utan el samt 35% på Eco mode i läge 2. 35% i Trail mode. Enbart 10% i Boost mode med 60 nm. Räckvidden är 3 timmar i Trail mode så det räcker mer än väl...

Har även SP Turbo Levo Gen 3 S5 2022 men den kör jag enduro samt tuffare fjällmiljöer med. Det är en helt annan upplevelse :-)

jouh

Medlem
Orbea rise
Rise är kanon som XC TRAIL. Kör den i Åre Björnen samt Åkersberga XCO banan. Har ca 400 km så den börjar bli inkörd samt av någon anledning går den 32 km/h isf 25 :-)

Valde M10 XL då jag är 185 cm då extra space samt stabilitet är att föredra.
M10 kommer med Fox 36 samt DPX 2 vilket ger lite extra stabilitet för större och tyngre förare i medelåldern.

Uppgraderat med Fatbar 800 mm och 30 mm rise samt ny SP sadel.
Byter även till 200 mm skiva fram och bak isf för de medföljande Galfer 180mm som inte håller när det går utför.
Kommer även byta styrstam till 40 mm isf 50 mm som medföljer.

Annars så är RS8 med 60 nm mycket följsam. Kör 20% utan el samt 35% på Eco mode i läge 2. 35% i Trail mode. Enbart 10% i Boost mode med 60 nm. Räckvidden är 3 timmar i Trail mode så det räcker mer än väl...

Har även SP Turbo Levo Gen 3 S5 2022 men den kör jag enduro samt tuffare fjällmiljöer med. Det är en helt annan upplevelse :-)
Ställer du in US ist för EU får att få upp hastighetsspärren från 25 till 32? Var gör man det isf? Påverkar det garanti??

Olmar

Medlem
Orbea rise
Jag har aldrig kört så den röda lampan lyser. Mina turer är mest Enduro-aktiga. Ca 15 km med grus uppför och teknisk stig nerför. Jag har kört 4 gånger på en laddning. Använder mest lägsta läget.

NiteRider

Medlem
Orbea rise
Vad får ni andra för räckvidd?
Efter denna tur igår hade jag ca 25% batteri kvar. Bytt däck till dissector bak och DHF fram och väger 85kg fullt påklädd med rygga.

https://strava.app.link/1FSwAlEM8ib

Kör fortfarande på originaldäcken, ska flytta bak Dissector och har köpt ett DHR till fram. Det påverkar säkert men tror det är viktigare vilket läge man kör på.

Väger knappt 90 kg med utrustning, kör mest blandade stigar runt Stockholm, mest läge trail som jag satt till runt 60% av skalorna. Lite eco på 20% och boost på 100% också. Mäter inte sträcka så noga men brukar kunna köra runt 4 timmar på en laddning tror jag, ofta fördelat på 3 turer. Kör jag mycket boost så tar det slut snabbare - det är ju så kul så ibland går det inte att låta bli :)

NiteRider

Medlem
Orbea rise
Inser att jag killgissar om garantin, eller snarare jag tycker mig ha läst på nåt forum att den förverkas . Men jag är inte 100. Motorn är ju gjord för att gå i 32, men att ändra när det inte är supportat kan ju påverka också.
Och sen är det väl olagligt också. Driver den över 25 klassas den inte som en cykel längre och blir förbjuden i terräng, om jag förstår Transportstyrelsen rätt. Alltså mycket tydligare än att Transportstyrelsen och Naturvårdsverket tolkar el-cyklar som går upp till 25 olika om jag fattar rätt (vilket ju diskuteras på många andra ställen här på Happy).

jouh

Medlem
Orbea rise
Kör fortfarande på originaldäcken, ska flytta bak Dissector och har köpt ett DHR till fram. Det påverkar säkert men tror det är viktigare vilket läge man kör på.

Väger knappt 90 kg med utrustning, kör mest blandade stigar runt Stockholm, mest läge trail som jag satt till runt 60% av skalorna. Lite eco på 20% och boost på 100% också. Mäter inte sträcka så noga men brukar kunna köra runt 4 timmar på en laddning tror jag, ofta fördelat på 3 turer. Kör jag mycket boost så tar det slut snabbare - det är ju så kul så ibland går det inte att låta bli :)
Tror en stor bov var att jag kört med lågt lufttryck (ca 15psi).

jouh

Medlem
Orbea rise
Nån som vet om det går att klämma in nån styrlagerbricka till få upp styrstammen en liten aning till?

Bilagor

• 8A80BCBB-6807-4030-AA20-DB55E5D80A11.jpeg
    8A80BCBB-6807-4030-AA20-DB55E5D80A11.jpeg
    489.5 KB · Besök: 22

Frenchy

Aktiv medlem
Orbea rise
Fördelen är att det är samma ram och motor, för mig som gillar att ändå uppgradera efter personlig preferens så är det perfekt att det inte är toppspec direkt.
I was able to upgrade the dropper on order (but then again I ordered in November and I am still waiting for it)
As far as engine protection, my recommedation based on what I used in the past on full fat and normal carbon mtb are either of the following
or this little fellow from RockStop that works great on EMTB (escially if the battery need removal - I know that it is not the case with the Rise)

Bilagor

• Frameguard 8.png
    Frameguard 8.png
    918.1 KB · Besök: 12

implor

Aktiv medlem
Orbea rise
Det verkar komma fler cyklar liknande Orbean. T ex Rotwild R.E375. Vet inte om varken den, Meridan eller Spesh SL är billigare dock.

Rea på Spesh SL nu förresten på Specialized Concept Store Göteborg, ca 70k mot tidigare 80k.
Alternativen är bland annat YT Decoy Shred. 60k och du är en väldigt bra spec.

Känns inte som Rise ska vara dyrare att tillverka. Halvera batteriet lät ju spara en slant.

Ska kolla in Rotwild. Levo SL går bort då den är så mycket klenare än Orbea.

Edit: rotwild börjar på 9500 euro. Då blev orbea snabbt prisvärd:p.

jonj5555

Medlem
Orbea rise
Jag har ägt en Rise M20 nu i över en månad. I början tyckte jag motorn gav för lite assistans för mina klena ben, men efter att först ha höjt nm i inställningarna, vant mig har jag sedan sänkt dem något för att få bättre räckvidd. Jag kommer väl omkring 35 km (ca 600 höjdmeter klättring) om jag mest kör trail och eco. Det är kanske inte jättebra med tanke på hur mycket benen får jobba, men då jag som inte gillar att trampa faktiskt ändå tycker det är jättekul är det väl bara en bonus att benen tränas så mycket.
Komponenterna på M20 är knappast prisvärda för en cykel för 60k, men kikar man på Specialized är Rise inte bara prisvärd utan modern i geometri, vilket känns viktigare för mig. Och även om Float dps dämparna är av Fox lägre segment tycker Jan nu de funkar mycket bra. Då har jag ägnat en del tid att ställa in dem samt skaffat nya spacers till bakdämparen, som bottnade konstant.
Vill man ha en cykel som känns och beter sig väldigt likt en analog cykel är Rise garanterat ett bra val.
Jag tycker denna lång-term review nedan sammanfattar cykelns egenskaper bra. De jämför även Rise med Levi sl, och Rise är bättre på allt vad jag förstår.

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Orbea rise
Social Gimp, du som gillade Levo sl borde prova Rise i skogen, är det lite tekniska stigar vågar jag påstå att den slår de flesta full emtb.
Hade jättegärna velat testa den i skogen men nu fick jag bara en timme på mig, så det fick räcka med en slalombacke den här gången. Det finns många fina cyklar o Orbea Rise är helt klart en av dom!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer