Orimligt lättmonterade däck...

radarminnet

Aktiv medlem
Jag skulle montera vinterdäck på min frus pendalarcykel igår. Både cykel (Specialized Sirrus 3 X) och däck (Schwalbe Marathon Winter Plus 42-622) är sprillans. Sommardäcket (40-622) satt normaltight på fälgen, men dubbdäcket... Däcket var svårt att montera för att det var för LÄTT att kränga över fälgen. Jag har aldrig varit med om något liknande tror jag. Jag är allvarligt fundersam på om däcken sitter så dåligt att de riskerar att krängas av vid användning eller högre tryck. Har någon här erfarenhet av denna kombo? Hittar ingen direkt info om fälgarna på denna cykel, men gissar att de sitter på mängder av Specialized-hybrider.

kais01

Aktiv medlem
om du dubbelkollat dimension på däck och fälg, är en ganska bra metod att bygga upp diametern på fälgsätet med några varv eltejp. då kommer däcket att sätta sig säkrare, med mindre risk att det i något läge kränger av.

'förr' var det normalt med ett visst glapp diametermässigt mellan fälgsätet och cykeldäck, och man förväntades efterjustera positionen av däcket för att få till en rund situation utan vobbel. gissat att detta upplägg var för att kompensera vanligt förekommande orundhet i däcken?

atorger

Aktiv medlem
Jag vet inte exakt hur löst ditt däck sitter, men visst jag har varit med om däck som är onödigt enkla att kränga på. Är det slanglöst blir det besvärligt att få däcket på plats (och ett trick är då öka fälgdiametern i själva diket med några extra varv fälgtejp).

Är det slang spelar det ingen roll då åker ju däcket på plats när man pumpar upp slangen. Jag har aldrig varit med om att ett däck suttit så löst att jag varit oroad för att det skulle kränga av på en pendlarcykel. Kör man extremt lågt tryck och gör såna där roost-tricks i kurvorna så finns det nog en risk men inte vid vanlig cykling.

staine

Aktiv medlem
Lite lätt trådkapning, detta däck ska ersättas. (Gammal damcykel)
60B27460-FA13-4D48-AEE5-89353BDFA792.jpeg

Jag köpte på Decathlon ett nytt 26” x 1,5 tror jag det stod.
Det var så tajt så det var omöjligt att få på fälgen. Returnerades på direkten.
Något tips var man hittar ett mer passande?

weldion

Aktiv medlem
Visa bilaga 525682
Prova med ett däck för 27.5" (584 mm)

kais01

Aktiv medlem
ja, jag tror också möjligen det där är ett 584-däck? finns även 26tums däck gjorda för 590-fälg...

Berk

Aktiv medlem
Bytte just slang på min sons citycykel (genomslag nr 5 tror jag). ZAC19 + Schwalbe Kojak är för "lätt"monterad. Det är för "lätt" för att däcket lossnar från fälgen på baksidan när man sätter framsidan på fälgen. Verkar dock hålla på gatan.

weldion

Aktiv medlem

Pfaff

Aktiv medlem
Visa bilaga 525682

Det där bör heta (bredd)X571 (26x1 3/8 x 1 1/2 läser jag det till)
Var rätt vanliga på gamla holländska och danska cyklar.

Sportson har en utmärkt däcktabell https://www.sportson.se/magasin/dacktabellen-fa-koll-pa-dackstorlekar

staine

Aktiv medlem
Ok men nej det stod 26 x1 5/8
Detta däck (märke Duro) fick jag på framhjulet, det verkar passa ok.
Så det är väl ett sånt man ska ha då?
047A846F-076C-441C-9E0C-DC69200E54CF.jpeg

kais01

Aktiv medlem
nej på ursprungsfrågan stod det inte 26 1 5/8, det stod 26x 1 5/8 x 1 1/2. betydande skillnad i sammanhanget

det betyder att däcket visserligen är 26 1 5/8, alltså ungefärlig yttre omkrets och tjocklek, men har en sätesdiameter som är anpassad för en fälg som ursprungligen är tänkt för 26 x 1 1/2.

på durodäcket misstänker jag gamla dimensionen möjligen är felskriven, men så länge det är 584 och din fälg är samma, funkar det ju fint.

klart som korvspad är systemet inte. skönt att man gått vidare.

staine

Aktiv medlem
Gått vidare har man ju men nu är detta en fin gammal cykel. (Notera t.ex. fälgbandet i bakgrunden på bilden ;p)
Aja det ska väl lösa sig till slut.
Tack för hjälpen och ursäkta kapningen :)

radarminnet

Aktiv medlem
Visa bilaga 525682
26 x 1 5/8 x 1 1/2 tror jag är typ 40-584 eller 44-584, men jag kan ha fel. Oavsett ganska mycket större än ett ”vanligt” 26 x 1 1/2 som är 40-559.

kais01

Aktiv medlem
26 x 1 5/8 x 1 1/2 tror jag är typ 40-584 eller 44-584, men jag kan ha fel. Oavsett ganska mycket större än ett ”vanligt” 26 x 1 1/2 som är 40-559.
och som i sin tur är mindre än 26 1 3/8 (37/590). lär på sjuttiotalet varit europas vanligaste dimension, typ treväxlad herr- och damcykel.

fortfarande så vanligt att det finns på biltema. dock inte blivit renessans som för 584. men det borde det kanske ha blivit, när man skapade mittemellan mellanmjölksdimensionen 27,5.

för det ligger närmare mittemellan 559 och 622 än vad 584/27,5 gör.

(nieves deltog väl inte i diskussionen men weldion även jag sa i samma sekund att det i staines fall var ett 584-däck:)

staine

Aktiv medlem
Orka scrolla upp för att kolla. ;) Men ja det var ju Pfaff som skrev det där, my bad.
Nu beställde jag ett 40-584 iaf. Hoppas hoppas.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer