Oroande skada... kolfiber eller lack?

mcoma

Medlem
Plötsligt dykt upp sprickor vid skarven mellan topprör och sadelstolpe på min kolfiberram. Orolig att det inte bara är i lacken... Någon som kan killgissa, baserat på dessa bilder? ... eller hur kan jag veta säkert...?
D0254D0B-737D-4B81-BF0C-1F23BBAF7418.jpeg
60BA8277-1AAC-4AAB-8A59-3E3C8D761A21.jpeg

Makten

Aktiv medlem
Hur långt instick har du på din sadelstolpe? Min gissning är att den är för kort och att du överbelastat ramen, tyvärr.

mcoma

Medlem
Hur långt instick har du på din sadelstolpe? Min gissning är att den är för kort och att du överbelastat ramen, tyvärr.
Det är det jag är rädd för... Jag väger bara 82 kg så jag är ingen tungviktare iaf!
Jag vet inte riktigt hur långt insticket är. Det är en BMC med Trailsync, så det är 100mm slag.
82278135-D980-470E-9A4D-45E58A2892FA.jpeg452363E6-C4EC-4236-8301-DDAA500F9BCB.jpeg

Jensen

Aktiv medlem
Alltså det är ju bmc egen sänkstolpe. Så den sticker nog ner så långt som det är tänkt. Kontakta dem. Känns som garantifall

Freddie L

Aktiv medlem
Ok. Inte lika stor marginal när du mäter, måste varit en synvilla på bilden... Men som sagt, den fasta delen är ju längre. Du kan antagligen hitta det måttet på nätet. Eller så tar du loss stolpen.
Men en annan grej. Det ser ut som stolpen är monterad ungefär en tumbredd från max-instick? Om det inte är tillräckligt så har BMC tabbat sig när de specat hojen.

TheCube

Medlem
Hade en nästan likadan spricka i på en Speedfox 02 2016...fick svar direkt att dom ersätter med en 01 ram. Fick dock skicka hojen till Evans där den var köpt för att garantin skulle fortsätta gälla.

Mtb-ninja 4

Ny medlem
@mcoma Hur har det gått, fått svar ännu? Väntar själv på svar ang min fourstroke. Gått vis återförsäljaren men inte hör nått ännu😤

Senast ändrad:

mcoma

Medlem
Idag fick jag svar från BMC, via ÅF att ”Reklamationen är godkänd” 😀 Puh... så skönt!
Nu krävs tydligen att vi ska skicka en bild på ramen itusågad innan BMC skeppar mig en ny ram. Det låter lite makabert/sorgligt. 😬

Nu har jag också insett att jag behöver en andra cykel. Alldeles för sårbart med bara en hoj. Har inte cyklat på en månad nu!

yonsson

Aktiv medlem
Idag fick jag svar från BMC, via ÅF att ”Reklamationen är godkänd” 😀 Puh... så skönt!
Nu krävs tydligen att vi ska skicka en bild på ramen itusågad innan BMC skeppar mig en ny ram. Det låter lite makabert/sorgligt. 😬

Nu har jag också insett att jag behöver en andra cykel. Alldeles för sårbart med bara en hoj. Har inte cyklat på en månad nu!
Du gör reklamation hos handlaren, vad de gör med sin reklamation mot tillverkaren är skit samma. Så vill de såga den, bajsa på den eller what ever så är det upp till handlaren. Dock udda krav av BMC då de uppenbart inte litar på sin ÅF.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Vadå, vill BMC att man förstör ramen helt och hållet så ingen ska få för sig att laga den och sälja den som begagnad? Eller vad är tanken?

mcoma

Medlem
Du gör reklamation hos handlaren, vad de gör med sin reklamation mot tillverkaren är skit samma. Så vill de såga den, bajsa på den eller what ever så är det upp till handlaren. Dock udda krav av BMC då de uppenbart inte litar på sin ÅF.
Ja, det verkar vara BMC som begär detta av ÅF.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer