OS i Tokyo 2021

GoranS

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Det kanske redan har avhandlats i tråden. Men, hur vet man vilka streams som har svenska kommentatorer?
Ligger långa sjok med endast stadionljud och inga kommentatorer alls. Vad är vitsen m det?
Man slipper inkompetenta idioter som snackar sönder sändningarna!? :sneaky:

Skämt åsido så tycker jag det är helt OK att de lägger ut allt material oavsett om de har ngn som kommenterar eller inte. Att de ska en kommentator för varje gren och stream tycker jag är lite mkt att begära.

Little Stereo

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021

Skämt åsido så tycker jag det är helt OK att de lägger ut allt material oavsett om de har ngn som kommenterar eller inte. Att de ska en kommentator för varje gren och stream tycker jag är lite mkt att begära.

Håller med, även på ett OS finns det grenar i sporter som kanske inte är så kända att det kryllar av kommentatorer. Hellre tyst än någon som inte vet vad de pratar om.

GoranS

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Kan någon förklara vitsen med denna mask som Saunders, tvåan i damernas kula, hade? Kan rimligen inte ha varit ngt covid-relaterat då det var i alla fall tre lufthål i masken. Vad jag kunde se hade hon den på sig större delen av tiden inne på arenan men inte hela tiden.
1627806828804.png

GoranS

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
F.ö. kul att se Sagnia göra ett disciplinerat och bra kvalhopp. Tycker att hon annars ofta är rätt instabil i ansatsen och det kan bli lite vad som helst mellan grovt övertramp och att hon inte ens kommer fram till plankan. Hoppas det ser lika fint ut i finalen natten till tisdag.

GoranS

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Fast kommentatorernas försök att göra henne till en medaljkandidat känns lite överoptimistiskt i mina ögon. Tror det krävs svenskt rekord med åtminstone 2-3 dm i finalen för det. Och mitt intryck är att hon mer är väldigt stabil med bra teknik snarare än har jättekapacitet men har svårt att få ut den.
Relativt god prediktion tycker jag. Hade krävts svenskt rekord med 31 cm för att få samma resultat som Adams som tog bronset.

Kändes som hon i många av stötarna inte träffade riktigt rätt. Nu blev det ju 1 dm kortare i finalen. Hade väl i bästa fall kunnat bli en femteplats, realistiskt sett. Då hade krävts 19,14 m. Upp till 4:e plats var det sedan 43 cm.

DH

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021

Ja, det är ju bra att det finns utsändningar.
Själv rycker jag friidrotten är skralt täckt med svenska kommentatorer.
10 000m, 100m damer kval, 100m herrar kval , herrar längdhopp kval mm mm har ingen täckning av svenska kommentatorer.
I alla fall har jag inte hittat.
Känns helt random vad sv kommentering täcjer upp inom friidrott. Är det inte friidrotten som är den stora grwjen med OS?
Kan iofs rekommendera AG gymnastik pga suverän svensk kommenteriing med bla Veronica Wagner.

uandt

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Är det inte friidrotten som är den stora grwjen med OS?
Svårt hitta bra statistik men gympagrenarna har generellt högre tittarsiffror än friidrott. Ser en till rent enskilda sporter är dock 100 m finalen i särklass störst. Det källor jag hittade på det här känns annars lite sketchy så jag kan nog ha fel

WSMC

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Svarade där jag hamnade i tråden efter notiser, men det går ju att läsa valfri morogntidnings sportsida så hade det var tydligt att chanserna för laget i fälttävlan redan var borta.
Absolut, hade jag läst valfri morgontidningssidas sportsida innan jag skrev svaret hade jag nog utelämnat fälttävlan som medaljkandidat.

GoranS

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Hm, visste inte att det var tillåtet att göra upp om att dela guldet och strunta i omhoppning. Känns lite konstigt kan jag tycka när man har omhoppning. Med mindre än att man är "fiender" så känns det som det finns liten anledning att inte dela. Sen är det ju rätt ovanligt att båda har precis samma resultat så det kommer ju inte att bli någon inflation i delade segrar.

Bikzz

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Absolut, hade jag läst valfri morgontidningssidas sportsida innan jag skrev svaret hade jag nog utelämnat fälttävlan som medaljkandidat.
Ja, varför har dom ridsport i OS, verkar onödigt ! Hur fraktar man ett gäng stirriga hästar till Tokyo, måste kosta massor med stålar. Och sen föll dom av och red fel och kom inte i mål... Bättre att satsa pengarna på något annat....

jonte987

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Finns väl någon sport där man lottar häst har jag för mig.

Häst har varit med från början och det beror väl bland annat på att idrott från början var en sysselsättning för den beridna klassen.

Edit. Militär femkamp tror jag

InlineOla

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Hm, visste inte att det var tillåtet att göra upp om att dela guldet och strunta i omhoppning. Känns lite konstigt kan jag tycka när man har omhoppning. Med mindre än att man är "fiender" så känns det som det finns liten anledning att inte dela. Sen är det ju rätt ovanligt att båda har precis samma resultat så det kommer ju inte att bli någon inflation i delade segrar.
Tycker det är väldigt märkligt att man på eget initiativ kan dela ett guld sådär. Oavgjort, visst, ungefär som inför straffarna i en vm-final i fotboll.

Wekeendrider

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Nu är jag inte med. Ökar attraktiviteten med ytterligare en friidrottsgren eller är det specifikt mixedstafett 4x400 meter som gör att NBC m.fl. antas betala mer för TV-rättigheterna?

Det är bra ur ett genusperspektiv eftersom det tar bort den orättvisa skillnaden i idrottsresultat män och kvinnor emellan, som ju ändå beror på sociala konstruktioner och inte på biologi. Jag ser detta som lösningen för all idrott i framtiden! USAs damlandslag i fotboll var ju upprörda över lönen (vilket inte visade sig vara skäligt att vara). Reglera bara så att all idrott tävlas med mixade lag (enmansidrotter är i fortsättningen paridrotter) och förbjud sponsring av enskilda personer, tillåt bara sponsring av par och lag! I fotboll skulle lagen bestå av 6 kvinnor och 5 män, ty det är jämlikt.

Skämt åsido, intresset för fundamental feminism i Västvärlden är så stort att det ligger helt rätt i tiden.

Konstigt att brottningen fått utgå, det var en av originalgrenarna under antiken och borde ha lite för mycket anor och historisk tyngd för att försvinna och ersättas av t ex skateboard.

Wekeendrider

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Ja, varför har dom ridsport i OS, verkar onödigt ! Hur fraktar man ett gäng stirriga hästar till Tokyo, måste kosta massor med stålar. Och sen föll dom av och red fel och kom inte i mål... Bättre att satsa pengarna på något annat....
Ja, det känns lika relevant i OS som enduromotorcykel hade gjort. Enduro kanske t o m är mer vettigt än fälttävlan. Båda är "motordrivna" sporter som kräver en vältränad förare, med skillnaden att man kan råka få tag på marknant bättre häst än konkurrenterna.

Wekeendrider

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Jag har tittat ovanligt mycket på landhockey, riktigt kul sport med bra fart! Inte lika mycket åmande som i fotboll heller. Herrfotboll tittar jag inte på längre. Damfotboll (och handboll) är mycket roligare att titta på. Bättre fart och flyt i spelet och inget jäkla åmande och gnällande.

WSMC

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Jag lägger ingen värdering i vad SOK, eller vem det nu är som står för notan, lägger pengarna på.
Däremot läste jag att en av hästarna som reds av en av de svenska ryttarna var ENÖGD.
Känns spontant som en nackdel i fälttävlan....men som sagt ridsport är jag inte speciellt insatt i.

Wekeendrider

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Jag lägger ingen värdering i vad SOK, eller vem det nu är som står för notan, lägger pengarna på.
Däremot läste jag att en av hästarna som reds av en av de svenska ryttarna var ENÖGD.
Känns spontant som en nackdel i fälttävlan....men som sagt ridsport är jag inte speciellt insatt i.
Oden var enögd, men eftersom hans häst hade åtta ben hade han nog blivit diskad.

ooms

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Det är bra ur ett genusperspektiv eftersom det tar bort den orättvisa skillnaden i idrottsresultat män och kvinnor emellan, som ju ändå beror på sociala konstruktioner och inte på biologi. Jag ser detta som lösningen för all idrott i framtiden! USAs damlandslag i fotboll var ju upprörda över lönen (vilket inte visade sig vara skäligt att vara). Reglera bara så att all idrott tävlas med mixade lag (enmansidrotter är i fortsättningen paridrotter) och förbjud sponsring av enskilda personer, tillåt bara sponsring av par och lag! I fotboll skulle lagen bestå av 6 kvinnor och 5 män, ty det är jämlikt.

Skämt åsido, intresset för fundamental feminism i Västvärlden är så stort att det ligger helt rätt i tiden.

Konstigt att brottningen fått utgå, det var en av originalgrenarna under antiken och borde ha lite för mycket anor och historisk tyngd för att försvinna och ersättas av t ex skateboard.
Friidrottsförbundet har ju nyligen beslutat att man ska få tävla i den klass (dam eller herr) som man känner sig som, inte den man biologiskt tillhör. Halleluja! Det blir nog bra!

uandt

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Och brottningen utgick ju för att publiken aldrig fattade varför en person vann och andra inte. Då tittade ingen och sen ströks grenen. Os handlar ju framför allt om tittarsiffror, därför ser jag fram emot när skidskytte blir första grenen som både är med i sommar och vinter os, eftersom det är dem bästa sporten

GoranS

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Friidrottsförbundet har ju nyligen beslutat att man ska få tävla i den klass (dam eller herr) som man känner sig som, inte den man biologiskt tillhör. Halleluja! Det blir nog bra!
Ligger bakom betalvägg så det är ju lite svårt att veta exakt vad det står. Hittade denna och där låter det som att det är personer upp till 18 års ålder + motionsklasser som berörs.

Kul för 17-åriga tjejer om världsrekorhållaren på herrsidan skulle identifiera sig som kvinna och ställa upp i den klassen. Då krävs t.ex.

10.01 på 100 meter
44.84 på 400 meter
3.31.18 på 1500 meter
28.23 på 10000 meter
2.34 i höjdhopp
5.90 i stavhopp
8.28 i längdhopp
17.41 i tresteg

för att hävda sig. Inte ens en gammal östtysk statsunderstödd dopningsaparat lär hjälpa där!

uandt

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Ja vilken grej. Tokyo - Sapporo t/r. Dot-watching, och episka bilder på cyklister som käkar BentoBoxes och Sushi och dricker Shochu med Geishas i ett Zen-tempel...
Os i randonne borde väl rimligtvis vara att du ska cykla till, och äta på max antal stjärnkrogar på maxtid och 120 mil? Sen blir det intressant taktik där på hurvida du tar poängavdraget på att inte ta vinpaket eller inte, 3 vs tolvrätters, osv, osv

GoranS

Aktiv medlem
OS i Tokyo 2021
Hm, rando innebär väl en kulinarisk upplevelse bestående av drickyoghurt, risgrynsgröt i slang, mumiebullar, fulpizza, etc. snarare än något lyxkrogssnobbande!?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer