Osäker på om styrröret kommer att vara för kort i och med rambyte

Ntaxell

Medlem
Har nyligen köpt en ny ram som har ett 2 cm längre headtube än min förra ram. Jag har ungefär 1,7 cm spacers på just nu som skulle kunna tas bort. Tror ni att det ändå kan fungera eller måste en ny gaffel inhandlas?

Little Stereo

Aktiv medlem
3mm är normalt inget problem, snarare en förutsättning för att det ska gå att justera lagerspänning.

Berk

Aktiv medlem
3mm är normalt inget problem, snarare en förutsättning för att det ska gå att justera lagerspänning.

Men om topcapen sitter nu direkt på stammen finns redan mindestens 3 mm utrymme. Frågan är hur mycket stammen bygger högre än nuvarande ram. Tar bort topcapen för att mäta det.

Olika styrlager och framförallt dustcaps kan ger olika bygghöjd. Så du måste också veta eller mäta hur högt gammla och nya styrlager bygger ovanpå och under headtuben. Om nuvarande styrlager har en hög dustcap kan du kompensera med en lägre dustcap.

Det kan vara att du har för lite gaffelrör kvar. I så fall kan du köpa en stam med lägre stack. Tillverkaren skriver ofta hur långt gaffelröret måste går in i stammen. Det är lite ovanför överste bulten.

jonte987

Aktiv medlem
Å andra sidan är det inte allt bra att köra helt utan spacer. (Har dock fungerat för mig)

Ntaxell

Medlem
Tack för alla försäkrande svar! Nu ska jag bara montera isär den gamla och få ihop den nya😅

Bengt-re

Aktiv medlem
Å andra sidan är det inte allt bra att köra helt utan spacer. (Har dock fungerat för mig)
Undertill behövs normalt ingen spacer - dustcapen räcker till vanligen. Ovan så bör man ju ha en spacer för att säkerställa att man kan spänna lagret och ändå ha styrrör som går hela stammens längd. Det senare går ju att fuska med, men med CF styrrör låter iaf jag bli. Med alustyrrör har jag hamnat i samma läge som TS och lät det då gå utan spacer ovan.

marr

Moderator
Forumvärd
Har du redan köpt ramen så är det ju bara att testa. Blir det kärvt så får du posta bilder så kommer det säkert förslag på lösningar :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer