OT 100%: Köpråd DVD spelare och skruvdragare!

Lonewolf

Ny medlem
Det börjar dra ihop sig till jul och önskelista igen och jag behöver lite goda råd, jo jag vet att jag borde önska mig fräcka cykelprylar men det får vara då jag väntar med ytterligare investeringar till våren, möjligen önskar jag lite pengar som jag kan spara till senare köp.

Så till funderingarna, vill ha en bra skruvdragare med minst 12V, 2 växlad, moment inställning och snabbchuck, slagfunktion är inte nödvändigt, för en typisk gör det själv pulare så en prisvärd modell ingen proffs grej för flera tusen.

Vilka märken är bra och vilka ska man undvika, har tidigare kört med Black & Decker som funkat bra men den är slut i accen och på bara 7-8 V så nu ska den bytas. Har sett hos Classe i sjön och Jula att det finns lite udda märken som Gotech mfl, är det något att ha eller är det bara billigt skräp,och man ska välja gamla kända märken?? Vilken prisnivå bör man lägga sig för att få godkänd kvalitet, utan att bli ruinerad?

Så nästa fundering: Vill ha en DVD spelare så jag kan kolla på häftiga filmer och har sett att dem börjar komma ner i vettiga priser nu, men vilka märken gäller och är det någon speciell funktion man bör kolla att den finns, med tanke på att dem snart stänger det analoga systemet eller har det inte med det här att göra, nej jag är inget bra på såna här så därför frågar jag.

Har även sett vissa som har både DVD och VHS i samma, någon fördel eller bara overkill då jag faktiskt har en nästan ny VHS.

Bosse, som tackar på förhand för alla svar, och att ni står ut med såna här OT frågor.

Godmorgon Lonewolf! Här är min skruvdragare, billigaste sorten men fungerar helt utmärkt för mig. Den är steglös och har en härlig "handchuck" vilket underlättar, den har bra kraft men laddar kanske lite långsamt men en laddning håller länge för mig. Jag fattar faktiskt inte vad man kan önska mer av en skruvdragare? Förmodligen vet något proffs det. Jag köpte skruvdragaren på Bauhaus förra året för c:a 400:-. Tyvärr är jag lika dålig på DVD som du.

skruvdrag.jpg

Jag tyckte det blev stor skillnad när jag gick upp till 18v, den kändes genast starkare. Grundtipset är att hålla sig till kända märken: Bosch, Black & Decker, Skil mm (eller varför inte en sån där gul liten sak) det finns ju billigare men man får oftast vad man betalar för.

Jag har bara använt min skruvdragare till trätrall, skruva in ekernipplar - som på bilden - och lite andra lättare uppgifter. Troligen skulle den storkna om jag började skruva in M10skruv i stålbåtsskrov, men jag har inte ambitionerna att bygga en ubåt;)

De billigaste skruvdragarna har en beräknad livstid på 20-30 min:), kan vara bra att veta:)

Dewalt har rba grejjer, hitachi oxå, men om du köper hitachi så är det bästa om du hittar den modellen som är ca 3 år gammal. den nyare har bara snyggare design men sämre inehåll.

/Ville som tydligen är besserwisse på elverktyg:\, och eftersom jag även jobbat med dvd-spelare så borde jag ju ha några bra svar där oxå. tja, håll dig borta från samsung kanske:), det beror ju lite vad du skall ha dvd,n till.

Dvd är ett kul kapitel som jag är mycket kluven inför.

Äger en hyfsat dyr NAD spelare från HiFi-klubben. Den är känslig för allt som inte är köpdvd region2,
trots att den är regionsfri och allt.
I helgen köpte jag Netonnets billigaste (990kr) DVD/reciver/surround till garaget när jag kör trainer.
Den tar allt. Hembränt och rubbet. Men som vanligt får man vad man betalar för. Nivån 1500kr är nog
ändå vettig för en DVD.

Jag köpte en skruvdragare/borrmaskin i ren ilska för att borra ner tältpinnar vid MTB-SM i somras. 99kr på Rusta.
Den fyllde sin funktion men impar inte.

Nilebiker

Ville Skrev:
-------------------------------------------------------
> De billigaste skruvdragarna har en beräknad
> livstid på 20-30 min:), kan vara bra att veta:)
>
Ska man köpa en ny, sedan?;)

Vad gäller skruvdragare så undvik de som har slagborr och batteri på över tolv volt. Dom är i regel för tunga att arbeta ett längre tag med. Vill du ha en som håller så satsa, som tidigare nämnts, på DeWalt eller hitachi. Även makita hör till dom bättre. Jag vet inte hur det är med de andra märken men Dewalt levereras dirket med två batteripack där laddtiden är kortare än drivtiden, så jag har aldrig stått utan batteri.

Kör med en enklare AEG maskin och den fungerar jäkligt bra. Var lite snål och köpte bara med ett batteri vilket är dumt när man kör mycket.
Har använt den i fyra år och under otaliga hemrenoveringar och den vägrar ge sig. Fördelen med en lite mindre skruvdragare är att den är lätt och hantera även när man sätter upp gips i tak och såna armtröttande saker. Lånade grannens värsting maskin med ett vrid som en V8, bra drag men jäkligt jobbig att köra med.

Vad är en DVD spelare, kan man köra LP skivor på den?

Skruvdragaren:

Satsa på något känt märke med bra batteri och bra laddare. Dewalt, Hitachi, Makita, Festool, AEG, Milwaukee osv. Alla gör bra elverktyg. Själv är jag grymt impad av Milwaukee's maskiner (fd. Atlas Copco), de tillverkar mycket av komponenterna själva och har grymt fint vridmoment i maskinerna. Men det är rena yrkesgrejer som kostar därefter, säljs alltid med två accar osv. AEG är ett bra alternativ för den som pular hemma, en BEST12X med 1st eller 2st NIMH-batterier är en vettig maskin med bra schuck, laddare osv. Den har fått bäst i test många gånger, men det säger nog inte så mycket.

Det hänger väl egentligen mest på hur mycket du vill lägga. Men om du vill ge någonstans kring 1500kr skulle jag rekommendera AEG'n framför Bosch gröna och annat i den prisklassen. Går du upp i pris rekommenderar jag Milwaukee, Makita, Festool. Jag är inte så impad av Dewalts och Hitachis nyare maskiner, tycker de känns allm. plastiga å så.

En DVD-spelare vill man koppla in till tvn med svideo eller rgb, men det är långt ifrån alla videospelare som klarar att skicka ut VHS-signalen på de sätten (av nån märklig anledning, eftersom den är lagrad Y/C på bandet???).

Denna "bugg" drabbar även vissa av kombospelarna vilket gör att man ändå måste ha två sladdar från spelaren till tvn.

/rikard

Skruvdragare:

Jag håller med JohanS. En enklare (läs billigare) maskin räcker långt.
Nu vet jag inte hur mycket och ofta du kommer att använda din maskin Bosse men det verkar vara lite overkill att köpa en proffsmaskin med dubbla batterier och snabbladdare etc. Dessa är avsedda för yrkesmän och byggda att användas kontinuerligt 8 tim om dan. All annan användning är kapitalförstörning.

Själv använder jag en "no-name" maskin från Jula. Jag har dragit in mängder med skruv vid min villarenovering och den gör sitt jobb väldigt bra, även om den kanske känns lite plastig.
I mitt tempo räcker batteriet gott och väl en hel dag och laddar gör den medans jag sover.

DVD:

Köp en DVD som är tyst. Det finns inget mer irriterande än egenljud från spelaren när man tittar på film.
Kan iofs vara svårt att höra när man står i butiken, men kan höras väldigt tydligt i hemmets lugna vrå.
Men har du spelaren i ett annat rum eller i en TV-bänk bakom tjocka glasdörrar, så kanske det inte är ett så stort problem.

/Anders

Många goda råd som jag hoppades, tror dock att proffsmaskinerna som rekomenderas är lite overkill, ska bara ha den i stugan när jag bygger om och reparerar lite emellanåt samt lite monteringsjobb i båten.
Vanligaste jobbet är att dra i/ur trä/trallskruv upp till 80mm samt enstaka frallor och bultar med hylstillsatsen samt lite borrande i diverse material mest trä men även lite tunnplåt. Tror också att dem största 18V är lite onödigt tunga så det lutar åt 14,4V eller ev 12V beroende på pris och utbud.

Så jag gissar att jag klarar mig med någonting kring tusenlappen, B&D har ju funkat förut och polaren är grymt nöjd med sin gröna Bosch, men då vet jag att även dem billigare kan funka om man undviker dem allra billigaste.

Då håller jag mig till en renodlad DVD spelare då och skippar Classe i sjöns för 595kr, ska kolla om jag får provlyssna på den innanköp ;-)

Steelisreal skrev:
Något helt annat:-)

när kommer de gula armbanden?

ha det

Jan

Kolla uppdateringen av beställningstråden som jag gjorde idag ;-)

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
Skruvdragare:
Testa dom. Den skall vara lättarbetad, ligga bra i handen och kännas naturlig. Testa också omkopplaren för höger vänster gång. Jag har en BD Firestorm 18v vilken är kanon på alla sätt, men omkopplaren sitter lite knepigt så att man lätt kommer åt den.

För övrigt så köpte jag ett fixa hemma set på Ikea när jag flyttade hemifrån (typ 15 år sedan). Det var sticksåg, skruvdragare och planslip, batteridrivet komplett i väska med laddare.

Skruvdragaren har jag fortfarande kvar, och den fungerar till "finliret". Tess gillar inte BD:n då hon tycker den är för tung.

DVD:
Så länge du inte är finsmakare (eller bildsnobb) så kan du köpa nästan vad som helst och bli nöjd. Undvik dom allra billigaste och billighetskedjorna så får du något hyffsat. Tittar du mycket på hembränt så är det läge att ta med sig några hembrända skivor och testa.

Mitt tips är att köra med en bra borrmaskin och sladd istället för en dålig skruvdragare. Det finns ingen anledning att köpa en risig skruvdragare för 99kr på Jula, om du redan har en borrmaskin som har växel och är av bra kvalisort. Så jobbigt är det faktiskt inte med sladd.

Saknar du en bra borrmaskin så blir den dessutom bra mycket billigare än en bra skruvdragare, om du inte skall borra hårdbetong och vill ha en maskin med borrhammarfunktion osv.

Cal:

jag har en bra sladdmaskin med slag och allt samt en som sitter i stativ för såna jobb, men det jag behöver är just en sladdlös för att ta med där jag jobbar för stunden. Använde sladdmaskinen vid en ombyggnation och ramlade ner flera gånger från stegen när sladden snodde sig runt bena eller jag trampade på sladden så foten rullade av stegpinnen så det har jag slutat med nu ;-)

Dessutom behövs det väällddigt lång sladd när man jobbar i båten som ligger en bra bit från närmaste eluttag, så en batteri maskin behöver jag! Men det blir ingen sneakvariant förr några hundringar utan bättre grejor vill jag ha, har hittat några B&D och Bosch för mellan 900 - 1300 kr så där någonstans hamnar det nog till slut.

Kul historia på ämnet: En granne som har båda tummarna mitt i handen fick en sån där minidragare som premie vid ett köp av andra prylar och han var så nöjd, så vid första användningen första skruven så dog den efter att ha skruvat i 2/3 av en 75mm trallskruv!! Orsak: Det nyladdade batteriet var slut :-(

Bosse

Jämför olika bättre märkens hobbymaskiner i 12V klassen. Man kommer ganska långt med en 12V maskin, särskilt om den har bra laddare (laddar på 1h eller så). Jag skulle nog ha lagt några hundralappar till och köpt en AEG BEST 12X för 1600kr drygt, men det finns en del annat att välja på i det segmentet också.

Här finns fö. ett test av marknadens billiga modeller (host)...

Jag blir nog ganska partisk i ämnet då jag krängt en del Milwaukee / AEG och har en yrkesmaskin själv. Samtidigt har jag även använt många andra märken i olika sammanhang och alla har sina för- och nackdelar. AEG/Milwaukee hamnar dock bland favoriterna fortfarande, även om Makita nog är allra bäst. ;)

jag är väldigt nöjd med de blåa bosch maskinen jag har, laddar ett batteri fullt på ~15 minuter och konditionsladdar när det är fullt, Toppen!

däremot så är det som med alla batteridrivna maskiner, de väger ganska mycket och det har jag erfarat när vi skruvade upp nytt innertak, men guld värt, mycket smidigt, mycket enkelt, kan inte bli bättre.

omän tycker jag maskinerna är dyra, och det är värt att lägga hundringarna extra.

dels för att maskinen är bättre du har fler moment (det är 15 moment + momentlöst läge på vår maskin) och det följer med 2 batterier + snabbladdaren av modell toppen!.

men den billigare varianten följer det med 1 batteri (som även är svagare) och en långsam laddare om jag inte minns fel vilket gör att om du borrar slut på batteriet står du där o inte kan göra något.

har du 2 batterier o byter så är det ena laddat när det ena behövs.

när vi skruvade innertak så höll vi på en hel dag då det var ganska många kvadrat som skulle upp o batteriet höll väll 1½H och tog 15 min o ladda, och då var det mycket skruvande så maskinen gick en hel del.

det är inga som helst problem, du hinner aldrig tömma batteriet förns det andra är laddat vilket jag ser som det primära, annars kan du ju ladda båda o stoppa det ena i fickan o ha det andra i maskinen om du inte har tillgång till laddaren där du är, men det är inte så ofta man arbetar i strömlösa förhållanden.

Precis, och vi ser ju vilka två maskiner som fick bäst i testet. Makita och AEG. :)

Verkar som jag får leta lite på järnaffären också för det är väl fackhandeln som säljer dem maskinerna va?

Tur att man är kompis med dem på verktygsavdelningen på Järnia här i stan ;-)

Bosse

Intressant läsning i DN, "min" maskin vann. Kan bara hålla med att den är bra och priset är helt klart rimligt. Synd att extra batterier är såpass dyra. Men det inbjuder till kaffepauser i maratonskruvandet.

Lonewolf Skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det
> blir ingen sneakvariant förr några hundringar utan
> bättre grejor vill jag ha, har hittat några
> B&D och Bosch för mellan 900 - 1300 kr så där
> någonstans hamnar det nog till slut.
>
Har du möjlighet att handla på Fredells i Sthlm, http://www.fredells.com, så
annonserar de idag om en B&D skruvdragare, HP 12K Esplit, som är nedsatt från 1490 till 590:-.
Jag skulle köpa två om jag vore du, jag har två skruvdragare och det är väldigt praktiskt att ha borr i den ena och skruvbitshållare i den andra.

/Håkan

Håkan:
Bra tips där har funderat på den problematiken just när man behöver förborra och skruva hela tiden, så när jag var in på järnaffären i stan så visade han en B&D som har en avtagbar "borrchuck" med snabbkoppling och då sitter skruvbitrsen klar under, sen trycker man bara tillbaka borren igen och borrar nästa hål. Verkar vara en vettig finess och den var dessutom på 14,4 V, 1h snabbladdare samt på rea ;-)

Någon som provat det systemet och vet om det håller i längden?

Ska ha lite is i magen och vänta in julklappserbjudandena som alltid kommer i december, så får man mer för pengarna så att säga.

Bosse

Löstagbar chuck och bitsfattning innanför är inte så vanlig på skruvdragare men det finns på många borrmaskiner. Jag har ingen aning om hur hållbart det är på en black & decker. Min erfarenhet av dem maskinerna är att ju färre rörliga delar desto bättre. ;)

Att köpa två verkar dock lite överdrivet. Då skulle jag hellre lägga pengarna på en bättre maskin.

jo, en bra maskin före 2 halvdanna säger jag också, isf köp ett extra batteri, det är mer för pengarna.

sedan så är det inte ofta chucken går sönder på en skruvdragare, motorerna pallar inte så mycket samt att de är inte dimensionerade för så stora borr så att det är några högre påfrestningar om man jämför med exempelvis en pelarborr.

jag tycker inte man skall oroa sig för chuckens hållbarhet.

Cal.

Det är den B&D som blev Bäst i Test i det som du skickade i inlägget ovan!! Den finns i både 12 & 14,4 v så då tänkte jag att den borde vara ganska sjysst om den blev testvinnare?!?!

Tim:
Tror också att motorerna pajar före eller så slutar accen ta laddning, för det borde ju vara dimensionerat för det.

Bosse

Black & Decker är en toppmaskin i det nedre prissegmentet. Sedan har man ju ett mellansegment med AEG, Bosch gröna maskiner och andra bättre märkens enklare modeller. Ofta delar de mycket av design och utförande med de bättre maskinerna men med enklare laddare, ibland enklare batterier (inte alltid) och ibland enklare motorer (lägre moment) osv.

Hellre en Black & Decker än en ETC, Jula, Biltema el. motsvarande i lägre prissegmentet.

Hellre en AEG än de maskiner som får sämre i testerna i mellansegmentet.

Proffssegmentet verkar inte vara så aktuellt, men där finns det ju också maskiner som utmärker sig osv.

Okej? :)

I det stora hela får man väl dock vad man betalar för som vanligt. Sen kan man ju göra fynd osv. men priserna säger en hel del faktiskt.

Den här hos Classe i sjön där var den några hunddra billigare än på järnaffären ;-)

Sladdlös borrmaskin/skruvdragare B&D HP 146 F2K 14,4 V med "Quick Connect" -löstagbar 10 mm snabbchuck som gör att du enkelt kan växla mellan borr-/skruvfunktion. Två växlar, variabel hastighet 0-300/1100 v/min, 32 olika vridmoment(max vridmoment 22 Nm). Borrkapacitet i trä 30 mm, stål 10 mm. Automatiskt spindellås, höger-/vänstergång. Gummiklätt handtag som ger extra bra grepp. Levereras med batteri Ni-CD 1,7 Ah och 1 tim. laddare i praktisk väska.

30-8382

1499,00 kr

Bosse

Den kommer nog fungera utmärkt för ditt behov Bruse. Lägg inte pengar i onödan om inte behovet finns. Se till att sköta om batteriet bara så att maskinen håller många år så blir det nog bra. Batterier är dyra, det vet väl alla vid det här laget. Men sköter man dem så håller de ju betydligt längre. Fast du vet väl allt om batterier om jag minns rätt. ;)

Ingen vet allt om något, men visst har jag väl lärt mig några saker om just batterier under årens lopp.
Då tror jag att jag slår till på en sådan så fort uppsalabutiken får in den igen.

Vemvet den kanske kommer på deras julspecial prislista, med lite tur så.

Boss

Det lönar sig att kolla noga innan man köper saker och rådfråga folk, pratade med en gammal bekant som jobbar i järnaffären (han var ledig förra gången jag var där) och då vi känner varandra sen gammalt så vet jag att han är ärlig mot mig och det lönade sig faktiskt.

Han håller med om att B&D är bra men håller Bosch PSR 14,4V för att vara bättre främst av några orsaker:

Dels har den en bättre snabbchuck som medger enhandsgrepp vid byte, vilket B&D.n inte gör detta tack vare ett inbyggt bromssystem som låser drivaxeln när den inte är igång. Detta är enligt honom en stabilare konstruktion är B&D.ns borttagbara borrchuck.

Dels för att den är kompaktare än B&D.n vilket kan vara bra i vissa lägen.

Dels att den har högre moment än B&D.n

Dels är laddaren snabbare.

Dessutom förordade han absolut 14,4V framför 12v då det finns och kommer ännu flera maskiner som går på samma batteri och dem är ju nästan den dyraste delen, tex luftpump, sticksåg mm. och alla dessa är gjorda för 14,4V standarden.

Så jag har faktiskt tänkt om i frågan och lägger lite mer på en bra skruvdragare och så skippar jag DVD.n, har konstaterat att jag har mer nytta av en bra skruvdragare än en DVD. Nej jag har inte möjlighet/råd att köpa både och tyvärr.

Bosse, som tackar för alla goda råd i ämnet.

Senast redigerad av en moderator:
Byta verktyg i B&D kan man väl visst göra med en hand? En hand på chucken och ett finger på avtryckare. :) (i och för sig två händer inblandade i den manövern, men en hand på chucken i alla fall)

Med reservation om att jag har missuppfattat som vanligt.

/ Robban

Tillbaka
Topp