[OT] Åkte fast i en sån där släpkärrefartkamera-eller klarade jag mig?

Gano

Medlem
Satt och åkte LÅNGT, skulle upp till Skellefteå. Telefonen ringer precis i fel ögonblick så jag missar skylten. BLINK. Typ 80-85 på 70-väg. Det var en sån där mobil släpkärra med kamera.

Detta hände den 14:e december 2019, alltså ca 5 veckor sedan.

Hur lång tid brukar det ta innan man får brevet i lådan? Finns det en chans att jag klarade mig av nån mystisk anledning?

Edit: Bilkörning är OT // Admin

Senast redigerad av en moderator:

WSMC

Aktiv medlem
Jag fick en flash i nian runt Sveg i somras, utan att det har resulterat i något brev från någon myndighet.
Så bara för att det blixtrar till, betyder det inte att du automatiskt åker på en bot(om det inte tar längre än sex månader dvs).

Gano

Medlem
Jag fick en flash i nian runt Sveg i somras, utan att det har resulterat i något brev från någon myndighet.
Så bara för att det blixtrar till, betyder det inte att du automatiskt åker på en bot(om det inte tar längre än sex månader dvs).
OK, hoppas man slipper få bot. Då kan man ju fira med att köpa nåt onödigt till cykeln. Typ en guldfärgad kedja eller nåt.

WSMC

Aktiv medlem
OK, hoppas man slipper få bot. Då kan man ju fira med att köpa nåt onödigt till cykeln. Typ en guldfärgad kedja eller nåt.
Det tycker jag låter bra. Skulle det sedan dimpa ner ett brev så har du glömt att du redan har lagt de pengarna på cykelprylar...:)

jonte987

Aktiv medlem
Vet inte vad tidsgränsen är i Sverige. Fick från Danmark (broen) efter väldigt lång tid. Lite otäckt när man kört där 50ggr till sedan dess i samma hastighet.

b m c

Medlem
Har också fått kameran att blixtra. Dålig bildkvalitet eller annat som gjort mig svåridentifierad...? Tur? Inget brev. Ingen bot.

jonte987

Aktiv medlem
Finns det stationära kameror där? 😬 Trodde det bara var tullkamerorna de skyltar om...
Det finns. Danska sidan. Tydligen åker man inte fast varje gång....tack och lov. Tror jag fick brevet efter 10 månader eller nåt sådant. Måste handlägas av Svenska polisen tydligen. (Konstigt nog, Holland och Tyskland skickar det direkt efter en vecka eller två)

jonte987

Aktiv medlem
Ja hur dansken definierar stationära och mobila vet jag inte med resultatet blir det samma.

.A.

Aktiv medlem
Jag fick en släpkärrekamera att blixtra en gång när jag cyklade. Kände mig lite snabb.

Bengt-re

Aktiv medlem
Bifoga gärna gps loggfil så att säkert kan svara om def var just du som bröt lagen

jofahjalm

Aktiv medlem
Satt och åkte LÅNGT, skulle upp till Skellefteå. Telefonen ringer precis i fel ögonblick så jag missar skylten. BLINK. Typ 80-85 på 70-väg. Det var en sån där mobil släpkärra med kamera.

Detta hände den 14:e december 2019, alltså ca 5 veckor sedan.

Hur lång tid brukar det ta innan man får brevet i lådan? Finns det en chans att jag klarade mig av nån mystisk anledning?
Uppenbar trollningen. Ingen är dum nog att erkänna två brott på internet samtidigt.

ooms

Aktiv medlem
Jag har nog blivit fotad 4-5 ggr, aldrig fått nåt brev. Oftast fäller jag ner solskyddet, en gång fick jag upp en hand framför ansiktet, men en gång trodde jag det var kört då de måste ha fått ett foto helt utan blockering. Kom dock aldrig nåt brev, och jag tror förklaringen var att jag hade solglas samt inte rakat mig på ca en vecka. De måste verkligen kunna identifiera dig mot körkorts- och/eller passfoto, lyckas inte det klarar man sig.

mtb565

Aktiv medlem
Det kan ta ett längre tid än 5 veckor att få boten. Kanske kan du åka dit för telefonen med, om du håller i den på fotot?

sdx

Aktiv medlem
Det finns några saker man skall kolla på när det gäller den mobila fartkameran.
1. Hur långt i från vägkanten står den ,den skall stå minst 2.4 meter i från
2.Det skall sitta en skylt med kamera på och den skall minst sitta i från vägkant 2.4 meter och på en höjd av minst 1.7 meter till under kant av skylten.
3 Avståndet mellan skylt och kamera är vägens hastighet som avgör.
om kameran inte uppfyller trafikverkets norm för skyltning så fota och klaga till trafikverket.

Yeew!

Medlem
Blev nyfiken om var tvungen att googla lite;

Finns många kameror på vägarna, över 1000st, bara en bråkdel är aktiva för att de 60 utredarna på ATKsektionen i Kiruna inte ska drunkna i jobb.
Även om man får en blixt i ansiktet är det inte säkert att materialet från just den sträckan hamnar på utredarnas bord den dagen. Dessutom ska bilden vara av bra kvalitet och värd att lägga en stunds utredningsjobb på...

Det fasta kameranätet består av över 1.000 trafiksäkerhetskameror längs 300 mil väg. (2016-12-31)

... högst 2 procent av alla kameror är momentant aktiva....

ATK–sektionen är placerad i Kiruna och har organisatorisk tillhörighet i Region Nord. Sektionen består av ca 6o medarbetare och har ett nationellt ansvar för landets trafiksäkerhetskameror.

Eftersom vi i Sverige har ett så kallat föraransvar så går mycket av utredningen ut på att fastställa förarens identitet genom att jämföra bilden från kameran med körkorts- och passfotografier.
Utredaren går igenom flera olika register för att leta rätt på föraren och sedan tar en förundersökningsledare ett beslut om man ska inleda en förundersökning eller om ärendet ska läggas ned.

Bara var tredje förare som kör för fort förbi en (aktiv) hastighetskamera lagförs.

marr

Moderator
Forumvärd
Hade helt klart varit bättre att man bötfällde bilen helt enkelt. Betydligt enklare hantering, folk hade slutat fippla med solskydd och annat trams. Kanske rentav hållt hastigheten...

Spacekitty

Aktiv medlem
Kameror är trafikfarliga. Det är alltid någon idiot som panikbromsar när dom får syn på kameran.

Det enda positiva är för idioterna som kör alldeles för fort och skulle blivit av med körkortet i en normal kontroll, nu får dom bara böter.

marr

Moderator
Forumvärd
Kameror är trafikfarliga. Det är alltid någon idiot som panikbromsar när dom får syn på kameran.

Det enda positiva är för idioterna som kör alldeles för fort och skulle blivit av med körkortet i en normal kontroll, nu får dom bara böter.
Om det alltid händer, så borde det vara ganska enkelt att förutse eftersom kamerorna är väl skyltade innan. Ser inte det som ett problem, om man nu inte själv hör till kategorin som bara får böter istället för att körkortet åker.

perzzon

Aktiv medlem
Småstörigt så klart med folk som kör 65 förbi på 70 sträcka men ändå sjukt mycket bättre än alternativet.

ooms

Aktiv medlem
Hade helt klart varit bättre att man bötfällde bilen helt enkelt. Betydligt enklare hantering, folk hade slutat fippla med solskydd och annat trams. Kanske rentav hållt hastigheten...
Det blir ju lite problem med rättssäkerheten bara.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det måste vara det tysken gör. Kommer bara ett inbetalningskort med bifogat hot om åtgärder.
Det blir ju lite problem med rättssäkerheten bara.
Det blir det inte om lagen är att ägaren ska betala. Däremot blir det osäkert att låna ut bilen.
Det funkar i andra länder...

mtb565

Aktiv medlem
Då kan du bli dömd för ett brott du inte begått. Om det inte blir olagligt att låna ut bilen då.

Spacekitty

Aktiv medlem
Om det alltid händer, så borde det vara ganska enkelt att förutse eftersom kamerorna är väl skyltade innan. Ser inte det som ett problem, om man nu inte själv hör till kategorin som bara får böter istället för att körkortet åker.
Det är som om dom inte ser skylten, sen gasar dom förbi mig och när kameran kommer, panikbroms. Väg 13 och väg 23 är dom vanligaste där jag råkar ut för det när jag är ute och kör med måntänbajken.

jonte987

Aktiv medlem
Jag noterar oftare bilar som hastigt bromsar ner till 60 innan kameran på 70 väg. Jävligt irriterande när man redan justerat farthållaren till lämplig hastighet.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag noterar oftare bilar som hastigt bromsar ner till 60 innan kameran på 70 väg. Jävligt irriterande när man redan justerat farthållaren till lämplig hastighet.
Äsch, du har ju ändå adaptiv farthållare :p

sdx

Aktiv medlem
Blev nyfiken om var tvungen att googla lite;

Finns många kameror på vägarna, över 1000st, bara en bråkdel är aktiva för att de 60 utredarna på ATKsektionen i Kiruna inte ska drunkna i jobb.
Även om man får en blixt i ansiktet är det inte säkert att materialet från just den sträckan hamnar på utredarnas bord den dagen. Dessutom ska bilden vara av bra kvalitet och värd att lägga en stunds utredningsjobb på...

Det fasta kameranätet består av över 1.000 trafiksäkerhetskameror längs 300 mil väg. (2016-12-31)

... högst 2 procent av alla kameror är momentant aktiva....

ATK–sektionen är placerad i Kiruna och har organisatorisk tillhörighet i Region Nord. Sektionen består av ca 6o medarbetare och har ett nationellt ansvar för landets trafiksäkerhetskameror.

Eftersom vi i Sverige har ett så kallat föraransvar så går mycket av utredningen ut på att fastställa förarens identitet genom att jämföra bilden från kameran med körkorts- och passfotografier.
Utredaren går igenom flera olika register för att leta rätt på föraren och sedan tar en förundersökningsledare ett beslut om man ska inleda en förundersökning eller om ärendet ska läggas ned.

Bara var tredje förare som kör för fort förbi en (aktiv) hastighetskamera lagförs.
Alla kameror registrerar hastigheten men dom tar ingen bild.

freddag

Aktiv medlem
flera här i tråden skulle svära väldigt över mig när jag kör bil :) kör alltid typ 10 km/h under hastighetsbegränsningen, ännu långsammare när det är mörkt eller om jag bedömer det som en väg där djur kan gömma sig i diken. varierar hastigheten hela tiden utifrån olika parametrar, rullar ned för backar och sackar upp mot krönen för att minska bränsleförbrukningen. jag bromsar ofta ner lite extra vid trafikkameror för säkerhets skull.

folk har så vansinnigt bråttom och verkar betrakta hastighetsbegränsningar som minsta tillåtna hastighet.

jonte987

Aktiv medlem
flera här i tråden skulle svära väldigt över mig när jag kör bil :) kör alltid typ 10 km/h under hastighetsbegränsningen, ännu långsammare när det är mörkt eller om jag bedömer det som en väg där djur kan gömma sig i diken. varierar hastigheten hela tiden utifrån olika parametrar, rullar ned för backar och sackar upp mot krönen för att minska bränsleförbrukningen. jag bromsar ofta ner lite extra vid trafikkameror för säkerhets skull.

folk har så vansinnigt bråttom och verkar betrakta hastighetsbegränsningar som minsta tillåtna hastighet.
Inga problem. Fast vilken fördel ser du i att bromsa ner under tillåten hastighet framför en kamera? Blir det säkrare menar du?

geologen

Aktiv medlem

Samma här!

42Hz

Aktiv medlem
Polisen gav bilist böter – för att han körde för sakta
En bilist blev i natt stoppad av polisen i centrala Gävle. 1 000 kronor blev det i böter för att han hade kört för långsamt.

I går skrev vi om hur polisen under nästa vecka ska fokusera på hastighetsöverträdelser på de svenska vägarna. Men det är inte bara fortkörningar som hamnar under polisens lupp, även om man kör under rådande hastighetsbegränsningar kan man som bilist åka dit.
Det gick en ung bilist i Gävle erfara i natt. Polisen tyckte att det gick på tok för sakta och stoppade honom. Mannen fick lämna brottsplatsen med en bot på 1 000 kronor.
Polisen motiverade boten med att den unga mannen brutit mot trafikförordningen genom att inte anpassa körningen så att andra nödvändigtvis inte störs.

mtb565

Aktiv medlem

Det är väl fritt men varför kör du långsammare än angiven hastighet vid kameror? Att pendla ner och upp i hastighet är också sämre för förbrukningen.

EDIT: Att köra 70 förbi en 70 kamera är inte att ha "vansinnigt bråttom".

marr

Moderator
Forumvärd
En bilist blev i natt stoppad av polisen i centrala Gävle. 1 000 kronor blev det i böter för att han hade kört för långsamt.

I går skrev vi om hur polisen under nästa vecka ska fokusera på hastighetsöverträdelser på de svenska vägarna. Men det är inte bara fortkörningar som hamnar under polisens lupp, även om man kör under rådande hastighetsbegränsningar kan man som bilist åka dit.
Det gick en ung bilist i Gävle erfara i natt. Polisen tyckte att det gick på tok för sakta och stoppade honom. Mannen fick lämna brottsplatsen med en bot på 1 000 kronor.
Polisen motiverade boten med att den unga mannen brutit mot trafikförordningen genom att inte anpassa körningen så att andra nödvändigtvis inte störs.

Tror du han körde i 60 på 70väg eller 5 på 50 väg? :D

C-dale

Aktiv medlem
Det sitter ett gäng i Kiruna som granskar bilder från fartkameror och de hinner bara med 10% av bilderna. Om jag minns rätt från en artikel i GP för länge sedan.

desmo

Aktiv medlem
Jag träffade på en annan lösning på fortkörning med direkt konsekvens i Portugal. Ett par hundra meter efter kamerans placering står ett trafikljus (i samband med övergångsställ eller korsning tror jag, minns inte riktigt). Passerade man kameran med för hög hastighet var trafikljuset alltid rött. Dvs man gör ingen tidsbesparing. Rätt smart lösning där man direkt får konsekvensen för sin fortkörning och man slipper massa administration. Finns säkert nersidor med det. Kanske finns en risk att fler kör mot rött?

freddag

Aktiv medlem
av polisen i centrala Gävle. 1 000 kronor blev det i böter för att han hade kört för långsamt.

haha, verkar vara nån enskild galen snut i gävle som trakasserar folk som "cruisar" med gamla amerikanare. när en googlar saken är det flera som råkat ut för samma sak i just gävle.

salle

Aktiv medlem
Det sitter ett gäng i Kiruna som granskar bilder från fartkameror och de hinner bara med 10% av bilderna. Om jag minns rätt från en artikel i GP för länge sedan.
Lite ansiktigenkänningsmjukvara löser ju det där på studs. Bara att köpa av kineserna, de kan ju sina saker när det gäller sånt :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer