[OT] Åkte fast i en sån där släpkärrefartkamera-eller klarade jag mig?

Gano

Medlem
Jag har nog blivit fotad 4-5 ggr, aldrig fått nåt brev. Oftast fäller jag ner solskyddet, en gång fick jag upp en hand framför ansiktet, men en gång trodde jag det var kört då de måste ha fått ett foto helt utan blockering. Kom dock aldrig nåt brev, och jag tror förklaringen var att jag hade solglas samt inte rakat mig på ca en vecka. De måste verkligen kunna identifiera dig mot körkorts- och/eller passfoto, lyckas inte det klarar man sig.
Jag är slätrakad på körkortet men har helskägg i verkligheten.

kais01

Aktiv medlem
Hade helt klart varit bättre att man bötfällde bilen helt enkelt. Betydligt enklare hantering, folk hade slutat fippla med solskydd och annat trams. Kanske rentav hållt hastigheten...
återkom när någon stulit din skylt och satt på sin bil, meddela sedan om du fortfarande tycker detta är en bra ide...

Gano

Medlem
återkom när någon stulit din skylt och satt på sin bil, meddela sedan om du fortfarande tycker detta är en bra ide...
Eller när du får böter för att din 20-årige son kört för fort på Autobahn på en bil som står på dig. Ja, det har hänt mig.

marr

Moderator
Forumvärd
Eller när du får böter för att din 20-årige son kört för fort på Autobahn på en bil som står på dig. Ja, det har hänt mig.
Kais01. Man polisanmäler om ens skylt försvinner.

Gano, de får du ta med din son.

ooms

Aktiv medlem
Böter är ett straff, och i rättstater straffar man inte folk för brott som andra begått.

jonte987

Aktiv medlem
Precis. Möjligen får vi ta ut en avgift istället, i folkmun kallad böter. Det går nämligen utmärkt att plocka avgifter av oskyldiga i en rättsstat. Se felparkeringssavgift = parkeringsböter.

Oroa er inte. Det juridiska kan lösas.

marr

Moderator
Forumvärd
Det är så kul hur kränkta folk blir så fort en fartkamera kommer på tal.

kais01

Aktiv medlem
Kais01. Man polisanmäler om ens skylt försvinner.
en kollega fick sina skyltar stulna av jeppar som åkte runt och tankade gratis. polisanmälan hjälpte föga. det här är ett liknande problem, även det med omvänd bevisbörda, ovärdigt varje rättssamhälle.

jonte987

Aktiv medlem
en kollega fick sina skyltar stulna av jeppar som åkte runt och tankade gratis. polisanmälan hjälpte föga. det här är ett liknande problem, även det med omvänd bevisbörda, ovärdigt varje rättssamhälle.
Hjälpte inte? Han betalar än idag deras parkeringsböter?

ooms

Aktiv medlem
Precis. Möjligen får vi ta ut en avgift istället, i folkmun kallad böter. Det går nämligen utmärkt att plocka avgifter av oskyldiga i en rättsstat. Se felparkeringssavgift = parkeringsböter.

Oroa er inte. Det juridiska kan lösas.
Precis vad jag menade, ska man göra så måste det kallas avgift.
Mig spelar det ingen roll, då gör jag väl som många andra och bromsar innan kameran, istf det mer trafiksäkra jag gör idag, nämligen fäller ner solskyddet.

ooms

Aktiv medlem
En bekant har förresten fått sig tillsänt en fortkörningsavgift fr italienska polisen. De påstår att hans gamla trädgårdstraktor passerat en fartkamera i över 100 km/h. Vet inte hur det gått, men det var iaf inte det lättaste att initialt försöka rentvå sig.

marr

Moderator
Forumvärd
Skippar man bara bilden, så är det enkelt löst med plåtarna också. Kan ha rfid chip på bilarna istället. :) det finns det redan gott om så.

nisseson

Aktiv medlem
Precis vad jag menade, ska man göra så måste det kallas avgift.
Mig spelar det ingen roll, då gör jag väl som många andra och bromsar innan kameran, istf det mer trafiksäkra jag gör idag, nämligen fäller ner solskyddet.
Följa hastighetsbegränsningen är inte ett alternativ?

Gano

Medlem
Annars kan man alltid köra en omväg där det inte finns kameror. Inte helt ovanligt tydligen. Sjukt kul :)
Väljer inte alltid snabbaste rutten enligt Google. Brukar ibland välja en kortare väg (oftast mindre/smalare), och fördelen är att man slipper fartkameror så man kan köra lite mer anpassad ECO, då kommer man fram snabbare och förbrukar mindre bränsle. Fartkameror är bra tycker jag, men tyvärr sitter de ofta i svackor och nedförsbackar, och då sabbar de min genomsnittsförbrukning. Det är ju där man lägger ur växeln och rullar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer