OT: Anmäla skadegörelse i natur

ebiha

Medlem
Någon har börjat fälla träd lite hur som helst i skogen. Antagligen några ungar som tycker att det är kul och det borde man ju kunna unna dem - men det blir fult i en fin skog. Vet inte vem som äger skogen. Vem skulle man kunna kontakta? Polisen?

weldion

Aktiv medlem
Du kan höra med markägaren om den vet om det. Kolla upp fastighetsbeteckning på hitta.se och ring sedan Lantmäteriet. Borde vara fastighetsägaren som polisanmäler i detta fall.

ensamvarg

Aktiv medlem
Kan ju vara en motorsågskurs också. Fast vi hade markägarens tillstånd och det skulle slutavverkas efter oss. Men det vet ju förstås markägaren. Bra att du tar ansvar!

fulbrun

Ny medlem
"Antagligen några ungar som tycker att det är kul och det borde man ju kunna unna dem"
Hänger inte med där... utveckla tack.

ebiha

Medlem
ensamvarg sa:
Kan ju vara en motorsågskurs också. Fast vi hade markägarens tillstånd och det skulle slutavverkas efter oss. Men det vet ju förstås markägaren. Bra att du tar ansvar!

Tack. Världens sämsta motorsågskurs isf, ha ha. Ganska tydligt att det är barn som har sågat lite hur som helst. Inga bosättare heller och inga bävrar.

ebiha

Medlem
ooms sa:
ebiha sa:
fulbrun sa:
"Antagligen några ungar som tycker att det är kul och det borde man ju kunna unna dem"

Tänker att det är bra att ungar vill vara i skogen... men dåligt att det blir fult.
Inte att det är dåligt att de förstör markägarens egendom och levebröd?

Jo, det också. Men just i detta fall är det mer karg natur med inslag av fornlämningar så de estetiska värdena överstiger kraftigt de ekonomiska.

Förresten lyckades jag aldrig hitta markägaren... får höra med grannarna.

freddag

Aktiv medlem
jag vill anmäla ett antal markägare för skadegörelse i naturen. men får väl vänta till tribunalen efter revolu... *host*... till lite senare :)

Manurhin2

Aktiv medlem
ooms sa:
ebiha sa:
fulbrun sa:

Tänker att det är bra att ungar vill vara i skogen... men dåligt att det blir fult.

Generellt brukar väl Jante gälla, har den jäveln skog(kapital) så får han/hon skylla sig själv och framförallt är det inga synd om honom/henne .
Inte riktigt min åsikt dock.

M

Tomcat1

Aktiv medlem
Manurhin2 sa:
ooms sa:
ebiha sa:
fulbrun sa:

Generellt brukar väl Jante gälla, har den jäveln skog(kapital) så får han/hon skylla sig själv och framförallt är det inga synd om honom/henne .

M

Kul inlägg, särskilt sista meningen. Alkohol?

Manurhin2

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Manurhin2 sa:
ooms sa:
ebiha sa:
fulbrun sa:

M

Kul inlägg, särskilt sista meningen. Alkohol?

Tyvärr inte på väldigt länge, om det skulle rätta till något med inlägget är jag osäker på.

M

ForesterGuy

Aktiv medlem

Bilagor

• Bosättning.jpg
    Bosättning.jpg
    211.9 KB · Besök: 100

ensamvarg

Aktiv medlem
ebiha sa:
ensamvarg sa:

Tack. Världens sämsta motorsågskurs isf, ha ha. Ganska tydligt att det är barn som har sågat lite hur som helst. Inga bosättare heller och inga bävrar.

Haha, ja, nej. Vi lade åtminstone träden i samma riktning så skojaren skulle kunna ta dem smidigt. Men allt blev inte perfekt. Om den som fäller inte har koll på hur man gör och hur fallande träd kan bete sig, så finns det ju risk för olyckor. Och det är fler som skadas av fallande träd än av själva sågandet om jag inte minns fel.

Tomcat1

Aktiv medlem
Tack Paco och sdx.

Precis jag anmälde något olagligt som jag såg.

Det var samma sak när jag samverkade med polisen i trafiken för det var en farbror i bil som höll på att strikea tre människor den dagen, jag skrev om det här för 1 år sedan.
Det är nödvändiga saker som är upp till var och en att anmäla och det är ju inte helt riskfritt när man gör såna här saker med.

VCN sa:
Tomcaten sa:
Jag anmälde illegal bosättning till kommunen.

Förväntar du dig beröm eller? Tönt.

Wut? Det var väl bra gjort? Allemansrätten ger ingen rätt att bosätta sig var de vill i naturen, skräpa ner och bete sig som ett miljösvin?

Hade fler haft samma kurage att faktiskt göra något istället för att överlåta det till "någon annan" hade vi aft ett trevligare samhälle och renare natur.

ooms

Aktiv medlem
Frankenstein's Bike sa:
VCN sa:
Tomcaten sa:

Wut? Det var väl bra gjort? Allemansrätten ger ingen rätt att bosätta sig var de vill i naturen, skräpa ner och bete sig som ett miljösvin?

Hade fler haft samma kurage att faktiskt göra något istället för att överlåta det till "någon annan" hade vi aft ett trevligare samhälle och renare natur.
+1

rln

Aktiv medlem
Frankenstein's Bike sa:
VCN sa:
Tomcaten sa:

Instämmer.

freddag

Aktiv medlem
markägarna som kalhugger, jagar små barkborrar med monstermaskiner och skjuter ihjäl invånarna i skogen är en gnutta större miljösvin.

ooms

Aktiv medlem
freddag sa:
markägarna som kalhugger, jagar små barkborrar med monstermaskiner och skjuter ihjäl invånarna i skogen är en gnutta större miljösvin.
Oftast inte, markägarna är nog de som är mest måna om att deras skog ska må bra. Det är liksom att skjuta sig i foten att förstöra sitt eget levebröd. Men det har nog en kommunist svårt att förstå.

sdx

Aktiv medlem
freddag sa:
Det finns såna som du som inte lever i verkligheten utan lever i nått förorts reservat .

GoranS

Aktiv medlem
freddag sa:
Hur menar du att problemen med granbarkborre ska hanteras om man inte ska använda maskiner för att få bort döda träd?

sdx

Aktiv medlem
1888 sa:
Ha ha, sicka stolpskott det finns!
Ja ja,tur att han stavar med två d eftersom
jag gillar fredag
Tydligen så har han med 2dd kört över en huggorms unges svanstipp och dom är fridlysta med att skriva Förlåt på strava .

Earlslick

Aktiv medlem
sdx sa:
1888 sa:
jag gillar fredag
Tydligen så har han med 2dd kört över en huggorms unges svanstipp och dom är fridlysta med att skriva Förlåt på strava .

Nu förstår jag inte? Finns det någon som heter freddddag? Eller har sdx som vanligt otur när hen tänker?

sdx

Aktiv medlem
Earlslick sa:
sdx sa:
1888 sa:
jag gillar fredag

Nu förstår jag inte? Finns det någon som heter freddddag? Eller har sdx som vanligt otur när hen tänker?
Du gör dig bara dum som vanligt kryp nu tillbaka till din håla .

jansson99

Moderator
Forumvärd
Och här kliver pappa Jansson in på kalaset och talar om att ni måste vara snälla mot varandra så att vi inte behöver ringa till föräldrar eller skicka hem någon innan godispåsarna är utdelade.

Ja ledsen blir man. En spontan bilverkstad i skogen. Ser det hela tiden, oljan och filtret rakt ned på marken. Denna gång växellådsbyte men dom glömde den gamla lådan. Idioter!

A27EA120-86B0-49E9-B808-24160BDEDEDC.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer