[OT] Antimyggmaskiner och bränsle

SIE

Aktiv medlem
Hej!

I sommar bär det av en sväng till Svenska och Finska Lappland, med camping som primära övernattningsform.

Sist det begav sig var sommaren 2018 när alla mygg dog av värmeslag, jag räknar inte med samma situation i år så jag har spanat in Thermacells hyllade apparater. Dock verkar refillkuddarna ju sinnessjukt prissatta, kan någon tipsa om kompatibla produkter som inte kostar 50kr/dos? Har förstått att det finns, men inga som verkar gå att köpa i/till Sverige på ett smidigt sätt.

Tack på förhand!

Hasse#7

Aktiv medlem
Hej!

I sommar bär det av en sväng till Svenska och Finska Lappland, med camping som primära övernattningsform.

Sist det begav sig var sommaren 2018 när alla mygg dog av värmeslag, jag räknar inte med samma situation i år så jag har spanat in Thermacells hyllade apparater. Dock verkar refillkuddarna ju sinnessjukt prissatta, kan någon tipsa om kompatibla produkter som inte kostar 50kr/dos? Har förstått att det finns, men inga som verkar gå att köpa i/till Sverige på ett smidigt sätt.

Tack på förhand!
Jag blev tvingad till Jula igår för att köpa två sådana där apparater för 399 kr/st. De hade en låda med 30 doser filt och gas för typ 800 kr. Jag teg led och betalade. Inte alls lika kul som att köpa cykelprylar.

Edit: 30 st filtar och 10 gaspatroner skall det vara i refillen.

SIE

Aktiv medlem
Jag blev tvingad till Jula igår för att köpa två sådana där apparater för 399 kr/st. De hade en låda med 30 doser filt och gas för typ 800 kr. Jag teg led och betalade. Inte alls lika kul som att köpa cykelprylar.

Edit: 30 st filtar och 10 gaspatroner skall det vara i refillen.
Det låter ju iaf mer anständigt än andra priser jag har sett, skall kolla! Ännu bättre om de inte kommer till användning.

pbeijer

Aktiv medlem
Det går att fylla gaspatronerna med gasflaska från biltema om man gör ett munstycke.

Tror även det skall gå att köra med dom billigare filtren som finns på jula men de skall vara lite sämre.

Tbird

Aktiv medlem
Gillar verkligen inte att Thermacell har satt in ett stopp så det inte går att fylla på gaspatronerna, på det sättet så kan de ta hutlöst betalt för gaspatroner!
Som tur är så går det ta bort på 1 minut och efter det går det fylla på patronerna med vanlig gas tändar refill, efter att man slipat till en tipp lite grann, det finns massor med "how to" filmer på Youtube på hur man gör, sök t.ex. på "thermacell cartridge refills"!

Mattorna kan man sedan köpa original refill till t.ex. Thermacell Backpacker, då får man 12st för ~275kr, eller så fyller man på dom också, original mattor har det aktiva ämnet "Pyrethrin" men det finns andra minst lika effektiva medel, t.ex. "Permethrin" som är syntetisk "Pyrethrin", eller "Icardin".
Dessa finns att köpa på granngården m.fl ställen, jag köpte på Apotea, i sprayflaska eller i flytande form, jag kör med flytande form då jag fyller på använda Thermacell mattor, fungerar minst lika bra som original!

Googla om ni är osäkra och läs på!

Spacekitty

Aktiv medlem
original mattor har det aktiva ämnet "Pyrethrin" […] Googla om ni är osäkra och läs på!

I säkerhetsbladet står det att ämnet heter Alletrin.

52129AAD-5323-4ACD-885E-89967E8D49D7.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer