[OT] app, avstånd fågelvägen (upp till ca 1000 m) mellan två punkter jag markerar på plats ute i terrängen

Carl A

Aktiv medlem
[OT] app, avstånd fågelvägen (upp till ca 1000 m) mellan två punkter jag markerar på plats ute i terrängen
vilken är happykorrekt för ändamålet?
- asså, jag befinner mig i terrängen på en punkt; trycker på ngn mystisk knapp på mobilen, knatar iväg till nästa punkt, trycker på ngn knapp i mobilen och vips får jag fågelvägen avståndet mellan dessa två punkter.

helst Android, tror jag

hur exakt blir avståndet?

jonte987

Aktiv medlem
Det lär väl finnas för det är bara enkel matte om man skiter i att jorden är rund (om man nu tror på sånt)
Sen blir det GPS fel 2 gånger och det beror ju på mobilen.
Ett antal meter antar jag. Duger det?

perzzon

Aktiv medlem
Orkar man krångla kan du ju lägga två punkter i gmaps och köra measure mellan dem

geologen

Aktiv medlem
För avstånd du går mellan på minuter, så kommer jordens krökning att vara helt försumbar. :)

Om du har en app som kan visa positionen i RT90, så kan du notera koordinaterna på första platsen, gå till andra platsen och sen använda pytagoras sats för att få avståndet mellan dem. RT90 är graderad i meter, så om skillnaden i nordlig är 74 (m) och skillnaden i östlig är 42 (m), så blir avståndet mellan punkterna (74^2+42^2)^0.5, dvs ca 85 m.

Obs! Detta förutsätter att visningsprecisionen är 1 m. RT90 trunkeras från höger för att minska precisionen.

Carl A

Aktiv medlem
tack, happy levererar som vanligt!!

tror inte att sätta knappar på karta blir tillräckligt exakt.

5 meters diff är ok, 10 meters diff är absolut max, inte helt bra.

geologen

Aktiv medlem
Tänk bara på att du kan ha flera meters fel på GPS-positionen, så det är fullt möjligt att du har 10 m fel enbart pga avvikelsen i GPS-position.

jansson99

Moderator
Forumvärd
tack, happy levererar som vanligt!!

tror inte att sätta knappar på karta blir tillräckligt exakt.

Du har med största sannolikhet 10 m fel i en mobil-GPS. Vad är det du ska mäta?

Aron

Aktiv medlem
Jag har inte android och kan inte ge konkreta tips på appar. Men de flesta appar som kan sätta waypoints borde klara detta. Sätt en waypoint på punkt A och knalla iväg, varje app med självaktning bör då kunna visa avstånd och riktning till punkt A. Om du behöver riktigt hög precision så försök att få fri sikt mot himlen, gärna söderut. Det blir bättre mottagning på sateliterna då än om du tex står inne i en skog.

Carl A

Aktiv medlem
långa skott. Helt öppen terräng.

Om man gör flera mätningar borde man kanske kunna få ett hyffsat genomsnitt.

Eller så köper man en laseravståndsmätare för 4-35 tkr. Biltema och kjell o Co. har för 600 -1000 kr (har en), men de mäter bara upp till 600 m. - finns även "militära" för väl 100 tkr eller mer...

salle

Aktiv medlem
De flesta geocaching appar brukar ju ha den funktionaliteten.

Aron

Aktiv medlem
långa skott. Helt öppen terräng.

Om man gör flera mätningar borde man kanske kunna få ett hyffsat genomsnitt.

Eller så köper man en laseravståndsmätare för 4-35 tkr. Biltema och kjell o Co. har för 600 -1000 kr (har en), men de mäter bara upp till 600 m. - finns även "militära" för väl 100 tkr eller mer...
Vill du vara ambitiös ska du ha en totalstation. Eller möjligtvis en teodolit om du känner dig lite snål.

hm

Aktiv medlem
golvspelare använder ju avståndsmätare men kanske inte upp till dom avstånden ...
Gps'en fixar väl det bättre om du rör dig framåt i konstant riktning och fart

jonte987

Aktiv medlem
GPS klarar nog position rätt bra utan att blanda in fart?

geologen

Aktiv medlem
GPS-positionering får bättre noggrannhet i rörelse än stillastående, pga att tillfälliga studsar i omgivningen är just tillfälliga och "filtreras" bort. Står man stilla är de felen mer konstanta (över kort tid, sekunder och minuter - naturligtvis förändras det av att satelliterna rör sig).

hm

Aktiv medlem
Rätt bra ja . Men mycket bättre om den även får ta med riktning o fart också i ekvationen. Men beror iofs på programmet/appen också

jonte987

Aktiv medlem
Rätt bra ja . Men mycket bättre om den även får ta med riktning o fart också i ekvationen. Men beror iofs på programmet/appen också
Hur räknar en gps ut riktning och fart? Jag föreställde mig att den jobbade med förändring i position

hm

Aktiv medlem
#killgissar . Dels som geologen skriver att den kan ta bort orimliga positioner om den är i rörelse sen kan dom räkna på doppler funktionen med hjälp av våglängden på radiovågorna från dom olika satelliterna . Varför dom inte kan det när man står still vet jag inte .

Bild från när jag seglat omkring på isen. När jag rör mig blir det raka streck och mjuka följsamma kurvor . När jag stannar och står still hoppar positioneringen omkring 5-10m fast jag står still
Screenshot_20200327-214131_Windsport Tracker.jpg

Inzoomat
Screenshot_20200327-214309_Windsport Tracker.jpg

Carl A

Aktiv medlem
Vill du vara ambitiös ska du ha en totalstation. Eller möjligtvis en teodolit om du känner dig lite snål.
Nu snackar vi!! Jag begriper inte alls, men det verkar som total overkill, sånt gillar jag.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer