OT: arbetsbelysning på bil med komplicerade relän och strömbrytare

oxr

Aktiv medlem
OT: arbetsbelysning på bil med komplicerade relän och strömbrytare
Long time no see.

Ska koppla in arbetsbelysningen bak på leksaksbilen och försöker googla men hittar inget, så får vända mig till en pålitlig kunskapskälla.

Jag ska koppla in två stycken 200W LED (får se om de är 200W när de kommer), som ska placeras bak på taket på bilen. Jag vill ha det som så kallad arbetsbelysning, det kan hända att en del av det arbete som ska utföras inbegriper att köra bilen bakåt.

Jag vill då ha en strömbrytare vid förarplatsen som slår på båda lamporna. Jag vill också ha två strömbrytare vid bakluckan, så att jag kan slå på lamporna individuellt när jag står bakom bilen och har tappat bilnyckeln.
Funktionen jag vill ha är alltså:
1. Tända båda lamporna från förarplatsen
2. Tända ena lampan från bakluckan
3. Tända andra lampan från bakluckan
4. Kombo av 2 och 3.

Glad ihågen tänkte jag då att jag sätter två relän där bak, ett till varje ljus, och har två strömbrytare bak, med separerad styrström till de två reläna. Sen kopplar jag på styrström från förarplatsen som jag drar till båda reläerna. Se kopplingsschema nedan.

Men det som händer då är väl att jag i princip bara kopplar ihop de två reläerna, så hur jag än trycker kommer båda slutas. Det är ju dumt. Är det någon som kan hjälpa mig med hur jag når det jag vill nå?
relay.png
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
OT: arbetsbelysning på bil med komplicerade relän och strömbrytare
Du får ha relä med dubbla ingångar så löser det sig.
Eller ett mellanrelä, alltid härligt att bygga upp ett system med massa mellanrelä ;)
 
Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
OT: arbetsbelysning på bil med komplicerade relän och strömbrytare
Jag vill också ha det här, men för att hämnas på folk som lägger sig bakom och drar igång helljusen
 

oxr

Aktiv medlem
OT: arbetsbelysning på bil med komplicerade relän och strömbrytare
Det brukar inte leda någon vart, har jag märkt. Nästan 10000 Kina-lumen från 2 meters höjd kanske förändrar läget lite.
 

Rompa

Aktiv medlem
OT: arbetsbelysning på bil med komplicerade relän och strömbrytare
Borde ju va bäst o köra med återfjädrande knappar, och ett impulsrelä som styr ett arbetsströmrelä.
 

MackanG

Medlem
OT: arbetsbelysning på bil med komplicerade relän och strömbrytare
Long time no see.

Ska koppla in arbetsbelysningen bak på leksaksbilen och försöker googla men hittar inget, så får vända mig till en pålitlig kunskapskälla.

Jag ska koppla in två stycken 200W LED (får se om de är 200W när de kommer), som ska placeras bak på taket på bilen. Jag vill ha det som så kallad arbetsbelysning, det kan hända att en del av det arbete som ska utföras inbegriper att köra bilen bakåt.

Jag vill då ha en strömbrytare vid förarplatsen som slår på båda lamporna. Jag vill också ha två strömbrytare vid bakluckan, så att jag kan slå på lamporna individuellt när jag står bakom bilen och har tappat bilnyckeln.
Funktionen jag vill ha är alltså:
1. Tända båda lamporna från förarplatsen
2. Tända ena lampan från bakluckan
3. Tända andra lampan från bakluckan
4. Kombo av 2 och 3.

Glad ihågen tänkte jag då att jag sätter två relän där bak, ett till varje ljus, och har två strömbrytare bak, med separerad styrström till de två reläna. Sen kopplar jag på styrström från förarplatsen som jag drar till båda reläerna. Se kopplingsschema nedan.

Men det som händer då är väl att jag i princip bara kopplar ihop de två reläerna, så hur jag än trycker kommer båda slutas. Det är ju dumt. Är det någon som kan hjälpa mig med hur jag når det jag vill nå?Visa bilaga 525101
Dioder
 

Kneecap

Aktiv medlem
OT: arbetsbelysning på bil med komplicerade relän och strömbrytare
Tjena!

Ingen aning hur du ska koppla, men knappen i kupén ska lysa när arbetsbelysningen är tänd, alternativ en liten lampa precis brevid. Så slipper du få en anmärkning på det.
 

oxr

Aktiv medlem
OT: arbetsbelysning på bil med komplicerade relän och strömbrytare
Tack för alla tips! Lysande lampa i kupén blir det, och den lösning som verkar smidigast är nog dioder. Jag tänkte ett varv till och kom fram till att jag egentligen inte behöver tända lamporna individuellt bakifrån. Jag kan tända antingen en (vänstersidan) eller båda. I så fall borde jag kunna koppla reläerna så att det ena reläet jordas genom det andra reläets styrkrets. På det viset så borde det rimligen gå att tända ena lampan genom att ge ström till det ena reläet, och tända båda lamporna genom att ge ström åt det andra. Det borde väl bli bra?
relay.png
 

Earlslick

Aktiv medlem
OT: arbetsbelysning på bil med komplicerade relän och strömbrytare
Tack för alla tips! Lysande lampa i kupén blir det, och den lösning som verkar smidigast är nog dioder. Jag tänkte ett varv till och kom fram till att jag egentligen inte behöver tända lamporna individuellt bakifrån. Jag kan tända antingen en (vänstersidan) eller båda. I så fall borde jag kunna koppla reläerna så att det ena reläet jordas genom det andra reläets styrkrets. På det viset så borde det rimligen gå att tända ena lampan genom att ge ström till det ena reläet, och tända båda lamporna genom att ge ström åt det andra. Det borde väl bli bra?Visa bilaga 525214
Orkar reläerna dra om de ligger i serie?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
OT: arbetsbelysning på bil med komplicerade relän och strömbrytare
Tack för alla tips! Lysande lampa i kupén blir det, och den lösning som verkar smidigast är nog dioder. Jag tänkte ett varv till och kom fram till att jag egentligen inte behöver tända lamporna individuellt bakifrån. Jag kan tända antingen en (vänstersidan) eller båda. I så fall borde jag kunna koppla reläerna så att det ena reläet jordas genom det andra reläets styrkrets. På det viset så borde det rimligen gå att tända ena lampan genom att ge ström till det ena reläet, och tända båda lamporna genom att ge ström åt det andra. Det borde väl bli bra?Visa bilaga 525214
Men varför?
 

oxr

Aktiv medlem
OT: arbetsbelysning på bil med komplicerade relän och strömbrytare
Jag vill kunna tända bara en lampa när bilen är avstängd. Tycker det är lite saftigt med att dra 35 A på batteriet när jag ska tända lampan. Två lampor vill jag ha när jag backar, särskilt när släpet är påkopplat vill jag ha mycket ljus bakåt.
 

weldion

Aktiv medlem
OT: arbetsbelysning på bil med komplicerade relän och strömbrytare
Jag vill kunna tända bara en lampa när bilen är avstängd. Tycker det är lite saftigt med att dra 35 A på batteriet när jag ska tända lampan. Två lampor vill jag ha när jag backar, särskilt när släpet är påkopplat vill jag ha mycket ljus bakåt.
Behöver du verkligen så mycket ljus bakåt?
Har du 13-polig kontakt till släpet så är det bra att sätta ett par lampor långt bak på släpet.
Satte själv ett par lampor på runt 12-15 watt styck bakom stänkskärmarna på mitt släp. Fungerar helt perfekt när man skall backa in på något ställe när det är kolsvart.
Skall du ha så starkt lyse för att kunna stå och arbeta i det, då är det en annan sak. Fast jag hade nog mer kollat på någon portabel arbetslampa alternativt en bra pannlampa.
 

oxr

Aktiv medlem
OT: arbetsbelysning på bil med komplicerade relän och strömbrytare
Nu är lamporna på väg så det blir vad det blir. Det är för lite allt möjligt, och vill ha ordentligt ljus bakåt. Står man i beckmörkret och donar med något och inte blev klar i tid är det skönt att se vad man håller på med.

Klurade lite till och kom fram till att enklast är förstås tvåpoliga strömbrytare till de båda reläerna. I ena positionen får relät ström direkt från batteriet (lyser), och i andra läget ström från brytaren vid förarplatsen (lyser när den slås på). Då blir det plötsligt inte så krångligt.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer