[OT] Avocado. Hur hittar man ätbara?

BFS

Aktiv medlem
Förra gången jag köpte avocados råkade jag hitta två fina. Ibland händer det! Igår köpte jag glad i hågen två till och upptäckte att de knappt var lämpliga för biobränsle... Finns det några bra knep för att hitta ätbara avocados, eller får man vara nöjd med att kunna äta upp 50% av det man köper?

NilsK

Ny medlem
dom skall vara hårda,
och om dom är för hårda så låter du dom ligga framme en dag eller två och hipps vipps så har dom gosat till sig!

putchi

Medlem
Man köper lite då och då och passar på att äta när dom är mogna. Om du ska hitta ätbara samma dag måste du ha tur.

cactuz

Aktiv medlem
Alternativet är att köpa svindyra "ätmogen" avokado, oftast finns de i förpackningar om två, med massor av plast runt.

Men de som inte har bråttom köper en ordentlig förpackning och låter ligga framme så de mognar.

smiley

Ny medlem
Jag gör också som NilsK. Köper omogna med noll näring i, som jag låter ligga framme i 4-5 dagar innan jag äter dem. Om avocadon känns mjuk högst upp där den smalnar av, är den perfekt.

smiley

Ny medlem
cactuz skrev:
-------------------------------------------------------
> Alternativet är att köpa svindyra "ätmogen"
> avokado, oftast finns de i förpackningar om två,
> med massor av plast runt.
>
> Men de som inte har bråttom köper en ordentlig
> förpackning och låter ligga framme så de
> mognar.

Jag har köpt de där dyra vid några tillfällen när jag behövt avocado pronto, men jag har alltid tyckt att de är smaklösa, konstigt nog.

toshiba

Aktiv medlem
Självklart ska man klämma på dem och kolla att de är lagom mjuka, men det finns ett trick till som gör att man kan undvika de som har blivit bruna inuti. Ta bort "pluppen" där frukten har suttit fast vid grenen. Om den ytan (under "pluppen") är grön och inte börjat bli brun så är frukten grön helt igenom.

johan44

Aktiv medlem
Har också provat ICAs "ätmogna" för dubbla priset. De var inte ätmogna vilket ställde till middagsplanerna lite...

cactuz skrev:
> Alternativet är att köpa svindyra "ätmogen"
> avokado, oftast finns de i förpackningar om två,
> med massor av plast runt.
>
> Men de som inte har bråttom köper en ordentlig
> förpackning och låter ligga framme så de
> mognar.

BFS

Aktiv medlem
Bra tips. Tack! Får alltså jobba på mitt tålamod. Ser ju såna där fina svarta och tänker optimistiskt: Ikväll ska jag äta avocado!

Oskar

Aktiv medlem
Tyvärr står folk å klämmer på avocadorna i butikerna, med följd att de får äckliga tryckskador. Det bästa är att köpa avocador i såna där nätpåsar med flera stycken i och sedan - som föreslås ovan - låta dem mogna hemma.

BFS

Aktiv medlem
Oskar: jag vill ju inte klämma (sönder) dem i affären, utan försöker försiktigt känna om de har just blivit klämda. Ska köpa en nätpåse idag!

Simpanovic

Ny medlem
Just, Skall "svikta" lite där "pluppen" sitter. Man kan också lukta precis där. Luktar de mycket avocado är de mogna. Samma sätt som att veta om en mango är mogen. De skall lukta ordentligt av enbär.
En bra "är-den-mogen-klämmning" ska inte förstöra avocadon. Folk trycker nog glatt med fingrarna, men tanken är ju att applicera jämnt tryck över hela frukten för att känna på svikten. Ger inga skador tycker jag, men folk i butikerna kanske klämmer glatt på både ena och andra sättet.

Vill man att sina avocados skall mogna lite snabbare väl hemma kan man lägga dem i en papperspåse över natten/någon dag. Det sägs hjälpa.

spiskummin

Ny medlem
Detta eviga problem! Hur många gånger har jag inte glatt köpt hem billig och skenbart fin avocado - och mango - och visualiserat mitt favoritmellanmål mangosmoothie och avocadomacka tills jag dreglat? Jo, i princip lika många gånger som jag stått i köket och viftat ilsket med kökskniven och svurit osedliga ramsor över bortkastade pengar.

Häromveckan köpte jag två helt perfekta avocados, jag grät nästan av lycka och tackade gudarna! Såg det som kompensation för alla mina felköp.

Det där jämna trycktestet är en konst. Tackar glatt för toshibas plupptest, ska testa det nästa gång. Och lukttestet! Som jag hittills bara provat på melon (som man även kan knacka på, den ska låta ihåligt, men det är ju inte en bråkdel så svårt som avocado och mango).

Annars är omogna frukter och mogna hemma i papperspåse med ett äpple en gammal klassiker som ni redan nämnt - det brukar dock inte mogna så snabbt som jag hoppas på. Efter ett par dar brukar jag tröttna och glömma bort avocadojäveln tills den blivit brun...

men men, för lyckliga stunder:

RECEPT PÅ DET PERFEKTA MELLANMÅLET
* mango
* mogen banan (max hälften så mycket banan som mango annars tar den över smaken)
* havremjölk och riktigt vaniljsocker (om man har känslig mage som inte gillar att man blandar frukt med mat - annars är vaniljyoghurt gott)
* pressad lime

Skär mango och banan i bitar. Mixa skiten. Häll upp i höga glas och njut med en avocadomacka:

* gott bröd med lite smör på
* tunt skivad perfekt mogen avocado
* örtsalt
* nymalen svartpeppar
* lite pressad lime

Ja här fattar ni tillvägagångssättet. Mmmm! (Nödlösning för mangomogningen - som nästan är ännu godare på sommaren - är att använda frusen tärnad mango, tyvärr finns ingen genväg till den perfekta avocadon.)

Senast redigerad av en moderator:

cactuz

Aktiv medlem
Att döma av inläggen här så ska man ju inte planera att ligga med gubbar, då blir det inte bra.
Gubbar skall liggas med spontant, ha ett gäng hemma bara så kommer det lösa sig.

EDIT: Jag hade visst råkat skriva något trams om att äta avokado istället för att ligga med gubbar, tack till Sernevi som rättade mig.

Sernevi

Aktiv medlem
cactuz skrev:
> Att döma av inläggen här så ska man ju inte
> planera att ligga med gubbar, då blir det inte bra.
> Gubbar skall liggas med spontant, ha ett gäng hemma
> bara så kommer det lösa sig.

Bra tips i tråden! Kan för övrigt tipsa om att om man går till affären tidigt på morgonen (precis vid öppning) eller sent på kvällen (precis innan stängning) så brukar det finnas precis lagom mogen avocado i diskarna, men eftersom den bedöms som "för mogen för att säljas" (allt som säljs måste kunna garanteras en viss hållbarhet på, därför man kan gå tillbaka om man frukt möglat eller ruttnat dagen efter och få pengar tillbaka) rensas de bort och slängs (iaf i den butik jag jobbade) tillsammans med övriga övermogna frukter och grönsaker. Om man däremot är i butiken och letar under de tider jag sa brukar de antingen inte hunnit ordna det än (morgonen) eller så har de hunnit mogna över dagen under tiden de legat där (kvällen)!

PerryE

Aktiv medlem
Tja - ett satt kan ju vara att ga ut till avokadotradet i tradgarden och plocka de som kanns mogna. Alternativt ga till marknaden har i Kampala och kopa nagra kilon.

Just nu ar det varierande kvalitet pa mangon har - vet inte riktigt varfor.

Farskpressad juice varje dag ...

toshiba

Aktiv medlem
PerryE skrev:
> Tja - ett satt kan ju vara att ga ut till
> avokadotradet i tradgarden och plocka de som kanns
> mogna.

Där har du fel! Avokado mognar aldrig på trädet, utan måste plockas först (eller falla till marken). Men du kanske menade att man går ut till trädet och plockar de som känns mogna från marken?

PerryE

Aktiv medlem
Ar nog ratt - man plockar forst och sedan far de mogna. Men de ar "nastan" mogna nar man plockar dem. Stora skillnaden ar nog just det att det ar inte mycke som kravs for att de skall mogna - tror att de som skall transporteras langt (till Sverige) ar valdigt omogna nar de plockas och darfor smakar mindre.

Valsmakande och billig frukt ar nog det basta med att bo i ett varmare land. Annars var det bra tips ovan - papper samt applen far frukt att mogna snabbare. Tror det ar oxalsyra eller ngt sadant fran applena som accelererar mognadsprocessen

toshiba

Aktiv medlem
PerryE skrev:
Tror det ar oxalsyra eller ngt sadant
> fran applena som accelererar mognadsprocessen

Jag har ju redan iklätt mig rollen som messerschmitt, så.... etylengas är det.

TBone

Aktiv medlem
PerryE skrev:
> land. Annars var det bra tips
> ovan - papper samt applen far frukt att mogna
> snabbare. Tror det ar oxalsyra eller ngt sadant
> fran applena som accelererar mognadsprocessen

Det är etylen.

Edit: fan va långsam man är såhär efter semestern...

Köp & Sälj

Topp