OT Backade in i en annan bil

waikato

Aktiv medlem
Körde i centrala stan idag när en bil två bilar framför mig abrupt stannar och lägger i backen... han ska fickparkera.

Bilen framför mig lägger också i backen och innan jag hinner reagera är han påväg mot min front.

På denna korta tiden är min insikt inte att tuta o stå stilla, utan jag fipplar i backen som de andra och rullar bakåt så han inte kör in i mig.
Problemet är att jag då rullar in i bilen bakom.... Mitt fel. 😣

Men men, spilld mjölk är spilld mjölk, nu har jag lärt mig något.

Jag går ut ur bilen, ber om ursäkt, presenterar mig, ger mitt namn och telefonnummer och sedan börjar vi inspektera.

På min bil syns ingenting. På hans bil syns möjligen lite. Eller... På kofångaren, vid sidan av regplåten så är det ett glapp på ca 1-2mm mellan två plastbitar.

Han inspekterar noggrant medan hans kompis säger att det inte är något och att dom ska hoppa in o köra vidare...

Han påpekar ändå att han ska åka hem o ta loss regplåten för o se om det blev något under den, som inte syns från utsidan.

Jag undrar nu.
Vad är egentligen skäligt här?
Jag menar, jag orsakade olyckan. Bilarna tog i varnadra. Skulle jag säga att dom bara touchades så skulle jag ljuga.

Men... I en storstad så går kofångaren i bakdelen på andra bilar tämligen ofta. Hur många gånger har ni inte sett en fickparkera som trycker till bilen framför eller bakom? Flera regplåtar har ju en buckla eller två, hans va platt.

Jag känner lite som så att visst, orsakade jag något så vill jag göra rätt för mig, men att börja leta efter skråmor på bilens mest utsatta yta kan ju inte med säkerhet härledas till mig, eller???

Vad tycker ni?

weldion

Aktiv medlem
Ett tips är att bara kontakta försäkringsbolaget. Erkänn inte att det är ditt fel eller så, låt försäkringsbolaget utreda det.
Om försäkringsbolaget anser att du gjort fel, då får du ta konsekvenserna så att säga.

waikato

Aktiv medlem
Ett tips är att bara kontakta försäkringsbolaget. Erkänn inte att det är ditt fel eller så, låt försäkringsbolaget utreda det.
Om försäkringsbolaget anser att du gjort fel, då får du ta konsekvenserna så att säga.
Jag avvaktar svar av honom, om han vill göra försäkringsärende av det..

I så fall får det bli så.

Märklig situation. Jag kände väl inte direkt att jag var supervårdslös, i retrospektiv valde jag ju mellan att bli påkörd eller backa på en annan. Sen såg jag inte honom, så det va inget aktivt val, men att stå stilla hade ju heller inte blivit bra, då hade den föraren varit i min sits.

Senast ändrad:

simson

Aktiv medlem
Med tanke på hur mjuka dagens regplåtar så vore det konstigt om det inte syntes nåt på den att det skulle uppstått skador bakom å andra sidan just pga att det sitter olika sensorer monterade i dessa mjukdelar så kan det vara värre lärt av egen erfarenhet,
min kära fru som lärde sig köra bil i en 745 med dragkrok som var okänslig för det mesta under 15 km/h har ” touchat ” saker( snövallar kantsten o dyl) i väldigt låg hastighet och med dessa obefintliga kofångare som sitter idag så har det blivit dyrt trots ”bara” självrisken, håller tummarna för din skull 😃.
Mange

waikato

Aktiv medlem
Med tanke på hur mjuka dagens regplåtar så vore det konstigt om det inte syntes nåt på den att det skulle uppstått skador bakom å andra sidan just pga att det sitter olika sensorer monterade i dessa mjukdelar så kan det vara värre lärt av egen erfarenhet,
min kära fru som lärde sig köra bil i en 745 med dragkrok som var okänslig för det mesta under 15 km/h har ” touchat ” saker( snövallar kantsten o dyl) i väldigt låg hastighet och med dessa obefintliga kofångare som sitter idag så har det blivit dyrt trots ”bara” självrisken, håller tummarna för din skull 😃.
Mange
Ingen aning vad självrisken ligger på faktiskt, jag lånade bilen av en vän.

Men jag förstår honom, klart han ska gå igenom bilen noggrant. Kände bara att de minsta kosmetikaskadorna är oundvikliga i en stad. Men vi får se vart det barkar.

Larsifer

Aktiv medlem
Håller också tummarna för dig. Angående 745-exemplet så var gamla bilar ganska hårda. Det var passagerarna som stod för fjädringen. Nuförtiden så sjunker stötfångare och andra saker snabbt ihop.. Så tendensen är väl att det snabbare blir skador på bilarna, men vi är rikare så vi har råd att laga.. Iaf var vi rikare fram tills för ett år sen ungefär..

HåkanC

Aktiv medlem
Problemet är att jag då rullar in i bilen bakom.... Mitt fel. 😣
Jag tycker att det är bra att det inte blev några personskador

Men även om det nu är försent borde ni, liksom alla andra som är med om ngt liknande fylla i
Skadeanmälningsblanketten
1675105248430.jpeg
Visa bilaga 605607

Det kan vara bra att ha en sådan i handskfacket

Men jag hoppas att allt löser sig för dig ändå och utan allt för mkt trassel och kostnader.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Jag avvaktar svar av honom, om han vill göra försäkringsärende av det..

I så fall får det bli så.

Märklig situation. Jag kände väl inte direkt att jag var supervårdslös, i retrospektiv valde jag ju mellan att bli påkörd eller backa på en annan. Sen såg jag inte honom, så det va inget aktivt val, men att stå stilla hade ju heller inte blivit bra, då hade den föraren varit i min sits.
När man kör på något utan att veta om att något är där tycker jag man kan leka med tanken att man byter ut det påkörda mot något annat. Istället för att "jag backade på bilen bakom" så säger man "jag backade på cyklisten bakom". Eller "jag backade på barnet som sprang ut på gatan bakom min bil". Är ditt samvete rent är det bara att gå vidare. Gnager det lite tycker jag du ska fundera igenom situationen fortsatt och se till vilka förändringar som behöver till för att du ska bli en säkrare förare.

En skadad regplåt eller ett par skruvar hit eller dit är bara saker. Låt försäkringsbolaget lösa det som föregående skribenter sagt. Gå inte i diskussion med den andra föraren utan hänvisa bara vidare fortsatta frågor till försäkringsbolaget.

Den moraliska aspekten ligger däremot hos dig.

aben

Aktiv medlem
Ingen aning vad självrisken ligger på faktiskt, jag lånade bilen av en vän.

Men jag förstår honom, klart han ska gå igenom bilen noggrant. Kände bara att de minsta kosmetikaskadorna är oundvikliga i en stad. Men vi får se vart det barkar.
Trafikförsäkringen som blir den del som täcker upp för ev. skada på den andra bilen brukar inte ha självrisk tror jag.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det är helt ditt fel. Du ska inte backa utan uppsikt. Bilen framför skulle hellre kört på din bil. Med det sagt tycker jag att det viktigaste är att man ger sig tillkänna och tar sitt ansvar. Det har du gjort fullt ut. Jag skulle notera viktiga saker, datum, tid, plats, regnummer, osv. Om den andra föraren hör av sig på grund av mer skador än man direkt insett, då skulle jag starta ett ärende. Eftersom ni inte hade problem med varandra vid händelsen kan det vara snyggt om du hör av dig och får besked. Då är det mindre sannolikt att den påkörda skickar iväg något för dig okänt som nästan skulle kännas som en halv smitning.

prahna

Aktiv medlem
Jag killgissar att detta är samma som vid parkeringsskada som många smiter från trots att självrisken många gånger är 0kr då du inte har en skada på din egen bil. Så var inte säker på att det kommer kosta dig något.

Detta står hos IF:

waikato

Aktiv medlem
När man kör på något utan att veta om att något är där tycker jag man kan leka med tanken att man byter ut det påkörda mot något annat. Istället för att "jag backade på bilen bakom" så säger man "jag backade på cyklisten bakom". Eller "jag backade på barnet som sprang ut på gatan bakom min bil". Är ditt samvete rent är det bara att gå vidare. Gnager det lite tycker jag du ska fundera igenom situationen fortsatt och se till vilka förändringar som behöver till för att du ska bli en säkrare förare.

En skadad regplåt eller ett par skruvar hit eller dit är bara saker. Låt försäkringsbolaget lösa det som föregående skribenter sagt. Gå inte i diskussion med den andra föraren utan hänvisa bara vidare fortsatta frågor till försäkringsbolaget.

Den moraliska aspekten ligger däremot hos dig.
Såvida inte barnet springer i 40 km/h så känns det scenariot inte applicerbart. Det var ändå en hyfsat hög fart när vederbörande fick för sig att tvärt stanna och börja fickparkera. + jag upplever inte att jag hade dålig uppsikt åt sidor eller framåt, men agerade fort bakåt när bilen framför mig började närma sig.

Som jag skriver så har jag ju redan lärt mig något.. Att det är bättre att tuta och kanske bli påkörd än att snabbt backa undan. Men de flestas reflexer säger nog annat. Även föraren som jag backade in i sa att han orsakat samma typ av kollision för ett tag sedan.

waikato

Aktiv medlem
Det är helt ditt fel. Du ska inte backa utan uppsikt. Bilen framför skulle hellre kört på din bil. Med det sagt tycker jag att det viktigaste är att man ger sig tillkänna och tar sitt ansvar. Det har du gjort fullt ut. Jag skulle notera viktiga saker, datum, tid, plats, regnummer, osv. Om den andra föraren hör av sig på grund av mer skador än man direkt insett, då skulle jag starta ett ärende. Eftersom ni inte hade problem med varandra vid händelsen kan det vara snyggt om du hör av dig och får besked. Då är det mindre sannolikt att den påkörda skickar iväg något för dig okänt som nästan skulle kännas som en halv smitning.
Jag bad honom höra av sig så snart han kunnat kika i lugn o ro, oavsett om han vill gå vidare eller inte.

Avvaktar det nu.

Senast ändrad:

danky_xv

Medlem
I dylika fall brukar jag komma överens och betala bort direkt. Om motparten inte godkänner det, låter då försäkringsbolaget sköta resten.
Brukar bli billigaste så. Oftast kommer man undan med max självrisken och bonusen lämnar intakt.( gäller iallafall Finland vet ej hur Sveriges försäkringssystem fungerar)

Normalt lever jag efter ärlighet varar längst men efter parkeringolycka av mig så börjar ja tvivla på om det hjälper.

Jag backade på en bil i i sidan av kofångaren. Blev 2 mindre skråmor. Gick in i butiken och sökte ägaren.
Kom överens med ägaren att jag betalar ny lackering. Vi dokumenterade skadorna tog varandras uppgifter mm.
Jag kom överens med en billackerare om kostnader, meddelade motparten vart han fick föra bilen. (Billackeraren lakerade åt flera försäkringsbolag.)
När motparten besökt lackeraren ville han inte längre ha endast bilen lackerad. Han började hota med advokater mm.
Anmälde då skadan till försäkringsbolaget och lät de sköta resten.
Det som stör mig mest efter händelsen var att hans fru som inte var med när olyckan skedde, ropade och skrek åt mig när skadegranskaren kontrollerade bilen.
Hon fick sin vilja igenom och försäkringsbolaget fixade betydligt mer skråmor mm som jag inte hade orsakat. Bla. hela framsidan som jag inte ens backat i men fanns flera gamla skråmor.
Tydligen sover folk bra även fast de ljuger.

Efter denna historia är det frågan om man väntar tills ägaren kommer tillbaka till sin bil.

Hasse#7

Aktiv medlem
Om jag hade en lånad bil och kunde göra en kvalificerad bedömning av skadan, skulle jag om möjligt göra upp i godo. Har blivit påbackad och fått en direkt ersättning. Jag sa att jag inte orkade bry mig men han insisterade. Efteråt såg jag att det var mer skada än jag trodde, inte så mycket att jag lagade, men det gjorde ersättningen fullt skälig. Sen har jag också klantat mig för länge sedan. Då fick försäkringen träda in och jag fick stå för självrisk och bonusbortfall. Tror systemet är annorlunda nu. Så sent som för en vecka sen kom en bil rullande baklänges mot min bil. Föraren mobilsurfade i kö. En rejäl tutning och han hittade bromsen i tid.

simson

Aktiv medlem
I dylika fall brukar jag komma överens och betala bort direkt. Om motparten inte godkänner det, låter då försäkringsbolaget sköta resten.
Brukar bli billigaste så. Oftast kommer man undan med max självrisken och bonusen lämnar intakt.( gäller iallafall Finland vet ej hur Sveriges försäkringssystem fungerar)

Normalt lever jag efter ärlighet varar längst men efter parkeringolycka av mig så börjar ja tvivla på om det hjälper.

Jag backade på en bil i i sidan av kofångaren. Blev 2 mindre skråmor. Gick in i butiken och sökte ägaren.
Kom överens med ägaren att jag betalar ny lackering. Vi dokumenterade skadorna tog varandras uppgifter mm.
Jag kom överens med en billackerare om kostnader, meddelade motparten vart han fick föra bilen. (Billackeraren lakerade åt flera försäkringsbolag.)
När motparten besökt lackeraren ville han inte längre ha endast bilen lackerad. Han började hota med advokater mm.
Anmälde då skadan till försäkringsbolaget och lät de sköta resten.
Det som stör mig mest efter händelsen var att hans fru som inte var med när olyckan skedde, ropade och skrek åt mig när skadegranskaren kontrollerade bilen.
Hon fick sin vilja igenom och försäkringsbolaget fixade betydligt mer skråmor mm som jag inte hade orsakat. Bla. hela framsidan som jag inte ens backat i men fanns flera gamla skråmor.
Tydligen sover folk bra även fast de ljuger.

Efter denna historia är det frågan om man väntar tills ägaren kommer tillbaka till sin bil.
För hundra år (läs 20) sen hade jag levererat varor till en butik i sorunda , jag och min medåkare sitter i lastbilen (rast) , parkeringen en stor grusplan var det då när bilen på 14ton börjar att gunga lite , försöker se i spegeln vad som händer men ser inget så vi kliver ur och då står det en V70 under bakgavellyften , han skulle tydligen vända å missade att vi stod där, flera andra på parkeringen såg vad som hände plus att färdskrivaren visade att vi stått stilla en halvtimme, men farbrorn hävdade bestämt att vi backat in i honom , folk är fräcka å chansar 😕 ibland .
Mange

Mamel

Aktiv medlem
Jag backade in i en parkerad bil men hann inte lämna någon lapp. Tog i stället reg numret, som efter kontroll visade sig tillhöra en släpvagn i Borlänge(!). Visade sig senare att bilen kom från ett av de baltiska länderna - deras nummerplåtar är förvillande lika våra.

maRRtin

Aktiv medlem
Jag killgissar att detta är samma som vid parkeringsskada som många smiter från trots att självrisken många gånger är 0kr då du inte har en skada på din egen bil. Så var inte säker på att det kommer kosta dig något.

Detta står hos IF:

Ja det är så sjukt irriterande när folk smiter från en parkeringskada som inte kostar något för den som kör på.

Blivit påkörd två gånger senaste åren, första gången stod tjejen kvar när jag kom ut till bilen och vi bytte uppgifter om försäkringsbolag mm. Försäkringsbolagen skötte allt, ingen självrisk och jag fick en hyrbil under tiden.

Andra gånger var det en som smet, då fick jag ta det på min vagnskada istället. 4500:- i självrisk + kostnad för hyrbil.

simson

Aktiv medlem
Har en annan ”rolig” historia, gyllene måsen i stora wäsby var ett ställe jag stannade på
ofta , dygnet runt öppet och före köerna om man kom norrifrån eller efter desamma om man kom söderifrån, hursomhelst står där med kaffe å bulle , ser hur en bil backar in i en annan , föraren kliver ur sätter ett ”visitkort” under vindrutetorkaren , den påkörda bilen visar sig tillhöra personal på Shellmacken bredvid men det visade sig att ”visitkortet var en tom papperslapp🤬…
Folk är synnerligen oärliga ibland 😕

Kneecap

Aktiv medlem
Ja det är så sjukt irriterande när folk smiter från en parkeringskada som inte kostar något för den som kör på.

Blivit påkörd två gånger senaste åren, första gången stod tjejen kvar när jag kom ut till bilen och vi bytte uppgifter om försäkringsbolag mm. Försäkringsbolagen skötte allt, ingen självrisk och jag fick en hyrbil under tiden.

Andra gånger var det en som smet, då fick jag ta det på min vagnskada istället. 4500:- i självrisk + kostnad för hyrbil.

Tjena!

Fått parkeringsskador två gånger där vederbörande har stuckit. Båda gångerna har försäkringsbolaget fixat det utan självrisk. TH i ena fallet och LF i andra.

Kneecap

Aktiv medlem
För hundra år (läs 20) sen hade jag levererat varor till en butik i sorunda , jag och min medåkare sitter i lastbilen (rast) , parkeringen en stor grusplan var det då när bilen på 14ton börjar att gunga lite , försöker se i spegeln vad som händer men ser inget så vi kliver ur och då står det en V70 under bakgavellyften , han skulle tydligen vända å missade att vi stod där, flera andra på parkeringen såg vad som hände plus att färdskrivaren visade att vi stått stilla en halvtimme, men farbrorn hävdade bestämt att vi backat in i honom , folk är fräcka å chansar 😕 ibland .
Mange

Tjena!

Råkade ut för en liknande i Vallentuna Centrum. Stod längs med en rad parkerade bilar för att vänta på en bil som lämnade en ficka. En kollega sitter i passagerarsätet och slänger helt plötsligt sig på tutan. Det hjälpte inte, vi hade en Toyota Yaris uppbackad i dörren på hennes sida.
Gubben började direkt hojta om att vi kommit så fort. Polisen som stod i andra änden på parkeringen och såg när det hände höll inte med. Lättlöst för försäkringsbolagen.

simson

Aktiv medlem
Tjena!

Råkade ut för en liknande i Vallentuna Centrum. Stod längs med en rad parkerade bilar för att vänta på en bil som lämnade en ficka. En kollega sitter i passagerarsätet och slänger helt plötsligt sig på tutan. Det hjälpte inte, vi hade en Toyota Yaris uppbackad i dörren på hennes sida.
Gubben började direkt hojta om att vi kommit så fort. Polisen som stod i andra änden på parkeringen och såg när det hände höll inte med. Lättlöst för försäkringsbolagen.
Skönt med vittnen 😜

maRRtin

Aktiv medlem
Tjena!

Fått parkeringsskador två gånger där vederbörande har stuckit. Båda gångerna har försäkringsbolaget fixat det utan självrisk. TH i ena fallet och LF i andra.
Skönt. Tror dock dom har blivit hårdare på det där senaste tiden, hjälper inte med polisanmälan, måste även ha vittne.

Topp