(OT) Bärbara datorer

B

bajkermaan

Guest
(OT) Bärbara datorer
Hej igen kära panel;)

Ska köpa en bärbar dator eftersom min flickvän inte vill ha min monsteranläggning i lägenheten:( så jag undrar vad man bör tänka på vid köp av begagnad
Har hört att vissa processrer sliter mindre på batteriet, vilka då? Om den ska vara så tyst som möjkligt vilken ska man då titta på?

gille

Ny medlem
(OT) Bärbara datorer
Centrino är nog rätt modern den med.
Varför inte köpa en ny istället för en beggad? Det är en djungel, framförallt bland laptops.

Dell har billiga maskiner som nog ändå är okej..

Bibben

Ny medlem
(OT) Bärbara datorer
Skulle oxå rekommendera en ny dator med garanti och allt, speciellt då den är bärbar, lite känsligare då.
Man kan ju få hyffsat billiga idag, Dell som nämndes här, eller nån av de stora kedjorna men deras service och kundtjänst är väl inte alltid den bästa, men man får ju vad man betalar för.

Asus, Acer, HP är bra märken med ett överkomligt pris.

Kolla om den har trådlöst modem om du behöver det, kan annars vara bra att ha för framtiden, vem vet var du ska använda den mer ?

No_Jah

Ny medlem
(OT) Bärbara datorer
Om du ska köpa en beggad, så se till att kolla att inte batteriet är dåligt, för dom brukar var ganska dyra.

Jensen

Aktiv medlem
(OT) Bärbara datorer
ParkaPre skrev:
-------------------------------------------------------
> Intel har idag en CPU modell som kallas M (Mobile)
> den ska vara strömsnål...
> tidigare modeller av Intels strömsnåla CPUer
> hette Centrino...
>

nu äre ju hela saningen :D processorn hetter och heter Pentium M. Centerino var hela paketet från intel med styrkretsar + processor + wifi (trådlöst nätverk), som var testade och anpassade för varandra och som tillsammans gav en strömsnål konstruktion. :D:D men visst, en dator me centerino är att föredra :D

Jensen

Aktiv medlem
(OT) Bärbara datorer
gille skrev:
> Centrino är nog rätt modern den med.
> Varför inte köpa en ny istället för en beggad?
> Det är en djungel, framförallt bland laptops.
>
> Dell har billiga maskiner som nog ändå är
> okej..

centerino kretsarn har ändå några år på nacken, typ 3 år eller nått, minst. de första kom 2002-2003 eller liknande.

men frågan ä väll va ni hade tänkt o lägga. handlar det lixom om 2-3000 kr eller om 5-6000 kr osv.

jag skulle försöka hålla mig till intels mobila processorer. alltså inte de med P4 i.

Kid1000

Aktiv medlem
(OT) Bärbara datorer
Jag har en dell Inspiron 6000, en specialare för personaldatorköp.
Batteritid på minst 4 timmar med centrino 1.7GHz och wlan, bluetooth osvosv.

Kostar väl inte många kronor idag.

Lågflyga

Ny medlem
(OT) Bärbara datorer
lundatok skrev:
> Ja, köp en Macbook, nu går det ju bra när det
> går att installera windows på dom.

Lundatok, du är ond. Må du få ett icke lokaliserbart knak i cykeln att förpesta din fritid med.

Carl

Ny medlem
(OT) Bärbara datorer
Jag skaffade ny bärbar i våras. Jag undersökte de riktigt små datorerna <1½ kg och jämförde Dell, IBM (Lenovo) och Acer. Slutsatsen blev att köper man sin lilla dator hos Dialect så smiskar IBM mattan med DELL!.

Jag köpte en X41 (som numer är utbytt till en X60 som är änu snabbare) och fick 1,8 Ghz, 512 M RAM, 60G HD och 8-cellsbatteri (5,7 timmar), allt för 14 lax. Dell kostar mer, har en 1,1 Ghzprocessor, vanligt trist batteri (runt 3 timmar) och 40G hårddisk. Acer låg rätt bra till överlag men går inte att jämföra med IBM när det gäller kvalitet.

Med min IBM fick jag även en intern dold partition innehållandes komplett nyinstallation, på gott och ont. Jag fick även en tuff funktion som låser hårddisken när datorn utsätts för stötar (inställningsbar känslighet och valfri). Plus en massa andra roliga onädiga inbyggda funktioner. En annan bra grej är en liten lysdiod längst upp på skärmen som kan tändas och funkar som ypperlig tangentbordsbelysning. Väljer man sin modell rätt får man även fingeravtrycksläsare.

Senast redigerad av en moderator:

AWi

Medlem
(OT) Bärbara datorer
Kan bara hålla med Carl så här i fotbolls pausen - Thinkpads regerar; speciellt när det gäller kvalitet och känsla. Är inne på min 4:e nu och skulle inte vilja gå tillbaka till t ex Dell.

Kör just nu en T43P med 15 tums 1600*1200 upplösning som fungerar strålande.

Thinkpads har ett fel - de har ingen "Windows tangent" på tangentborded; ni vet den med flaggan på.

/AWi (nu fortsätter matchen!)

Carl

Ny medlem
(OT) Bärbara datorer
AWi skrev:
> Thinkpads har ett fel - de har ingen "Windows
> tangent" på tangentborded; ni vet den med flaggan
> på.

Min granne har skaffat en ny X60 (hehe, jag har påverkat honom) och den har faktiskt Windowstangent. Jag själv är iofs rätt glad att jag slapp den på min dator. : )

Mårten

Aktiv medlem
(OT) Bärbara datorer
Är nöjd med min HP Pavillion sånär som på att k-tangenten strular lite ibland - går inte att trycka ner ordentligt.

Det jag saknar är Bluetooth.

Edit: Den är nog inte så värst tyst iofs. Sempron-processorn verkar tugga på rätt bra men jag har inte testat batteritiden då jag kör den som stationär. Lite tunnt ljud i högtalarna men något annat kan man ju inte vänta av en bärbar liksom. Bra med 3 USB och en Firewire plus minneskortläsare för några vanliga korttyper. Givetvis WLAN och vanligt nätverk samt modem. Tar även ett PCMCIA.

Med andra ord har den vad jag vill ha... Lite sunkig skärm tyvärr vilket drar ner betyget rejält! 15" med max 1024*768 är ganska dåligt.

Senast redigerad av en moderator:

lundatok

Aktiv medlem
(OT) Bärbara datorer
Lågflyga skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, köp en Macbook, nu går det ju bra när
> det
> > går att installera windows på dom.
>
> Lundatok, du är ond. Må du få ett icke
> lokaliserbart knak i cykeln att förpesta din
> fritid med.

Fniss, finns ni mactalibaner överallt? ;)

Jensen

Aktiv medlem
(OT) Bärbara datorer
att slå dell i byggkvalitet på bärbara är inte så svårt, inte de dell bärbara jag sett i alla fall :D dator som känns mer "billig" får man leta efter :D

rent prestandamässigt så är ju macbooken VÄLDIGT mycket dator för pengarna. men nu vare väll begagnat vi letade efter, o jag har en känsla av att vi snackar om priser långt under 10000 här.

B

bajkermaan

Guest
(OT) Bärbara datorer
ok, tack för svaren
Skälet till att jag funderar på beggat är att jag inte använder datorn så mycket(förut fildelade jag som en tok men no more) så jag vill inte satsa mer än typ 6000-7000, köper sportprylar för pengarna istället:)

gille

Ny medlem
(OT) Bärbara datorer
6-7 kan du få en helt okej ny laptop för ändå.
Annars riskerar du att få en 15minuters batteri och hur roligt är det?

Skogsgubben

Aktiv medlem
(OT) Bärbara datorer
Jag fiskar upp och lånar den här gamla tråden eftersom jag inte hittar den stora tråden om datorfrågor.

Jag har blivit tillfrågad att hjälpa till med ett datorköp, men känner att jag har kört fast på en detalj.
Den blivande köparen hade hittat den här datorn: HP Pavillion Efter rabatt skulle den gå loss på ca 6500:-

Jag kollade runt lite på prisjakt och hittade ett par andra datorer med samma processor (AMD Ryzen 5 3500U) och grafikkrets (AMD Radeon Vega 8), lika mycket minne, lika mycket hårddisk, till lägre pris.
* Asus 5700:- (512GB hårddisk)
* Lenovo IdeaPad 5000:-

Jag är helt säker på att vilken som helst av datorerna fungerar för det tänkta användningsområdet. Det jag undrar över är prisskillnaden, då de ju verkar innehålla i princip samma komponenter.

Frågor:
1. De billigare datorerna har 4GB lödda minnen och 4GB som sitter i en slot. HP-datorn har två slotar med 4GB vardera. Det snackas ju om att minnena ska matcha. Hur viktigt är det egentligen?
2. Någon som har erfarenhet av datorerna ovan och kan ge någon bra input?

jonte987

Aktiv medlem
(OT) Bärbara datorer
De skulle möjligen kunna matcha i alla fall men du kan inte byta ut dem mot 2x8 om man nu vill det.

Annars har jag dålig koll nu förtiden. Alla har kanske ssd? Annars är väl det viktigast

RN

Aktiv medlem
(OT) Bärbara datorer
Jag fiskar upp och lånar den här gamla tråden eftersom jag inte hittar den stora tråden om datorfrågor.

Jag har blivit tillfrågad att hjälpa till med ett datorköp, men känner att jag har kört fast på en detalj.
Den blivande köparen hade hittat den här datorn: HP Pavillion Efter rabatt skulle den gå loss på ca 6500:-

Jag kollade runt lite på prisjakt och hittade ett par andra datorer med samma processor (AMD Ryzen 5 3500U) och grafikkrets (AMD Radeon Vega 8), lika mycket minne, lika mycket hårddisk, till lägre pris.
* Asus 5700:- (512GB hårddisk)
* Lenovo IdeaPad 5000:-

Jag är helt säker på att vilken som helst av datorerna fungerar för det tänkta användningsområdet. Det jag undrar över är prisskillnaden, då de ju verkar innehålla i princip samma komponenter.

Frågor:
1. De billigare datorerna har 4GB lödda minnen och 4GB som sitter i en slot. HP-datorn har två slotar med 4GB vardera. Det snackas ju om att minnena ska matcha. Hur viktigt är det egentligen?
2. Någon som har erfarenhet av datorerna ovan och kan ge någon bra input?
HP har samarbete med B&O (Bang & Olufssen, stavat på något sätt). De är ungefär som Apple och tar betalt för att de tycker att de gör snygga saker.

DET SAGT, HP-maskinen är nog rätt bra, hjälpte svärföräldrarna för något år sedan med samma sak och det slutade med någon HP.
Den där HPn har mer cache i cpun och bättre batteri iaf, kanske kan byta båda minnesbankarna, lite oklart i beskrivningen.
Lenovon har lite sämre cpu och batteri och Asusen har sämst cpu och batteri
Ingen verkar ha usb-c med någon laddning eller grafik, alla har hdmi ut
Jag skulle nog köpa HPn eller Lenovon.

42Hz

Aktiv medlem
(OT) Bärbara datorer
Ska den användas som ren laptop så har HP IPS skärm, skulle föredra det före en TN... Något många glömmer när man köper bärbart, ljusstyrka och och kontrast kan göra stor skillnad på användbarhet i dagsljus.

johan44

Aktiv medlem
(OT) Bärbara datorer
HP har samarbete med B&O (Bang & Olufssen, stavat på något sätt). De är ungefär som Apple och tar betalt för att de tycker att de gör snygga saker.

DET SAGT, HP-maskinen är nog rätt bra, hjälpte svärföräldrarna för något år sedan med samma sak och det slutade med någon HP.
Den där HPn har mer cache i cpun och bättre batteri iaf, kanske kan byta båda minnesbankarna, lite oklart i beskrivningen.
Jag sitter med en HP med BO-ljud just nu. Sjukt dåligt, och då är jag ändå BO-fan med tex tre BO blåtandshögtalare hemma. Den många år äldre macbooken har så mycket bättre ljud...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
(OT) Bärbara datorer
Ergonomi som så många säger. En bra skärm är viktigt. Min nya jobbdator som jag sitter på nu, en Dell Latitude 5400, har riktigt dålig skärm jämfört med den Surface 4 som jag hade förut. Har inte satt mig in i de tekniska detaljerna dock.

Prestanda känns lite lika viktigt som förut om man inte spelar eller gör andra tunga saker, privat kör jag fortfarande på en Macbook Pro från 2010 som var värsting då (I7 2.5Ghz, 8GB, SSD). Utvecklingen verkar inte gå framåt lika mycket som förr på den fronten, den är fortfarande helt ok.

Om jag bara skulle ha datorn till surf och lite småfixande skulle jag titta närmare på en Chromebook. Vi har en sån i familjen och den har varit 100% problemfri och är nog fem år gammal nu. Skulle dock välja en som har pekskärm och säkerställa att den kan köra Androidappar (det kanske alla nya kan?) för ytterligare flexibilitet.

Skogsgubben

Aktiv medlem
(OT) Bärbara datorer

Tack! Det där med processorn hade jag missat. Eftersom den heter lika trodde jag att cache-minnet skulle vara lika. Men så var det ju inte.

Tack till er som uppmärksammade skärmen också. Datorn kommer mestadels användas med extern skärm, men intressant att veta vad som gör att priset skiljer. 👍🏻

42Hz

Aktiv medlem
(OT) Bärbara datorer
ok! Det kan förklara ett och annat. Kör beoplay a1 i stereo hemma och det är super. Kan inte få ihop det med mitt datorljud...
Säger väl lite sig självt att man inte får in något speciellt fantastiskt ljud i laptop, lurar eller externa högtalare är enda som funkar om man vill ha bra ljud, OK ljud däremot borde ju gå. :)

johan44

Aktiv medlem
(OT) Bärbara datorer
Säger väl lite sig självt att man inte får in något speciellt fantastiskt ljud i laptop, lurar eller externa högtalare är enda som funkar om man vill ha bra ljud, OK ljud däremot borde ju gå. :)
Precis, stor skillnad på ok och uselt :) Vår mer än 5 år gamla macbook har ok ljud. Nya HP:n har det inte...

NAnders

Medlem
(OT) Bärbara datorer
+1
En annan faktor som jag själv tycker är viktigt i längden är hur man upplever tangentbordet och musplattan.
Dyrare dator kan också vara stryktåligare dator. Frugans privat-HP i plast är bullrig, varm, sladdrig och med en slapp musplatta i jämförelse med jobb-HP:n i metall - men så skiljer det en faktor 6-7 i priset också. När komponenterna ser ut att vara jämförbara kan chassit skilja.

Bättre inbyggt ljud i hemdatorn, dock - ljud är nog inte prioriterat på företagsmarknaden.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer