[OT] Bäst växel för igångputtning av bil

tomas o.

Medlem
Stolt ägare som jag är av en bil från mitten av 80-talet kan jag konstatera att det inte är utan förpliktelser. Speciellt mellan november och maj då det är datumparkering på gatorna i mitt område. Under den kalla och blöta årstiden som kallas vinter blir bilen svårflirtad vilket vanligtvis yttrar sig i att batteriet laddar ut på löjligt kort tid. Rekordet är fem minuters radiolyssnande utanför en matbutik i Årsta, och då hade bilen ändå körts dit.

Bekymret har lett till en parkeringsstrategi som alltid omfattar en nedförsbacke vilket leder till frågan, vilken växel är bäst för att rulla igång en bil? Jag har fått lite olika bud, allt mellan ettans växel till trean. Senaste vintrarna har jag kört rullstarter på trean men senaste gångerna har det gått lite knackigt. Någon som har fakta om bäst växel för rullstart?

Batteriet är nytt förresten, men bilen används inte så ofta..

geologen

Aktiv medlem
Spontant ettan, eftersom det ger högst varvtal. Det är väl också säkrast när motorn väl spluttrar igång - det blir ingen plötslig fartrusch.

oskarlind

Ny medlem
2an är den vedertagna växeln för igångputtning av -80talare.
Tillräckligt hög för att motorns motstånd inte ska låsa hjulen, alt göra det omöjligt att knuffa bilen vidare, samtidigt tillräckligt låg för att du ska få snurr på maskineriet.

Lycka till, Oskar

ÅL1

Ny medlem
Börja på trean och växla ner till två'an. Kolla laddningen/generatorn också. Kör bilen ett tag när du ändå fått i gång den.

Eller. Ta ur batteriet, ladda det med en modärn CTEC-laddare hemma i värmen. Det ger dig väldigt många fler parkeringsplatser.

rekrej

Aktiv medlem
oskarlind skrev:
-------------------------------------------------------
> 2an är den vedertagna växeln för igångputtning
> av -80talare.
> Tillräckligt hög för att motorns motstånd inte
> ska låsa hjulen, alt göra det omöjligt att
> knuffa bilen vidare, samtidigt tillräckligt låg
> för att du ska få snurr på maskineriet.
>
> Lycka till, Oskar

+1, alltid tvåan av ovannämda anledning!

lleberg

Ny medlem
För motorns beträffande spelar det väl ingen roll hurvida växellådan är i första eller tredje växeln?
När man startar med startmotor ligger den ju i friläge..

Det man är ute efter när man ska rulla igång en bil är ju att driva runt motorn med hjälp av hjulen istället för startmotorn.
Men om fotbollslaget som knuffar bilen anses för starka och man riskerar att varva motorn för högt på ettan så kanske tvåan är att föredra..

Således måste ettan vara BÄST så länge ite hastigheten väntas bli för hög.

Kom gärna med motargument! :)

Nu tänkte jag avsluta detta inlägg med det happyklassiska avslutet.

Tror jag!

Senast redigerad av en moderator:

dans

Aktiv medlem
Högre växel ger väl mindre motstånd och mindre risk att den inte orkar rulla igång, medan låg växel gör att den lättare stannar istället pga för högt motstånd.

Fast senast jag rullstartade var det med backväxeln, bilen stod "felvänd" i garaget och rullade ut bakåt. Fanns då en stenmur nån meter bakom, så det gäller att få stopp också när den väl drar igång.

ÅL1

Ny medlem
lleberg skrev:
>
> Kom gärna med motargument! :)

ettan ger nästan alltid låsta hjul. (Så var det när jag var ung och höll på med detta trams.)

lleberg

Ny medlem
ÅL skrev:
> lleberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Kom gärna med motargument! :)
>
>
> ettan ger nästan alltid låsta hjul. (Så var det
> när jag var ung och höll på med detta trams.)

Aha, har jag inte upplevt, det fåtal gånger jag har knuffat bilar :)
Men då förstår jag iaf! :)

Pigmachine

Ny medlem
Har du bara en 'igångputtare' (eller dig själv) är 2'an den rätta. Jag fick en fiat av en polare för många herrans år sedan.. obesiktigad oskattad och utan startmotor. Så kunda man inte parkera i en brant backe, så var det bara att rulla igång skrället, hoppa in, och veva i 2'an och gasa.

Edit-> stavade som en tomte!

RN

Aktiv medlem
Jag har rullat igång bilar på trean eller fyran har jag för mig. Kan dock vara teflonminne inblandat.

simpish

Ny medlem
Man använder andra växeln vid igångputt.
Jag skriv först att "man använder tvåan", men raderade det ganska fort.

geologen

Aktiv medlem
Men det handlar ju inte om igångputt, utan om rullande start i backe! Med andra ord har folks benstyrka noll och intet med saken att göra, så man behöver inte ha en högre växel bara för att kunna sätta bilen i rullning.

DIRAVI

Ny medlem
Så låg växel som går utan att bromsa upp bilen för mycket, eller vid halka låsa hjulen.

Eftersom alla andra antar kan jag berätta vilken växel som är enklast att få igång kärran med.

Det behövs inte mycket fart för att få igång den på backen.

Våran bil hade trasig startmotor under tre veckor och jag startade den själv flera gånger med en lätt knuff och i med backen.

Kneecap

Aktiv medlem
geologen skrev:
> Men det handlar ju inte om igångputt, utan om
> rullande start i backe! Med andra ord har folks
> benstyrka noll och intet med saken att göra, så
> man behöver inte ha en högre växel bara för
> att kunna sätta bilen i rullning.

Tjena!

Fortfarande risk att hjulen låser sig om man försöker starta den på ettan..
Därav startar man den på tvåan..

Jag talar av hyfsad erfarnhet, Golf I:a med taskigt batteri, i Jämtland på vintern.. Tur att det var gott om backar.. Den rullades nog igång minst 200 gånger den vintern...

tomas o.

Medlem
Då kör jag på tvåans väzel. Antal puttare är antingen en, dvs jag, eller två, dvs jag plus min fru. Läckövägen i Hammarbyhöjden är för övrigt vår favoritbacke, lång och med lätt lutning.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer