OT: Bästa svenska korven?

Murdock

Medlem
Råkorv, varför tog det så lång tid innan man testade det? Steka på korven lite för att få grillkänslan, sedan in med stekpannan i ugnen. Oh wow!

Senast ändrad:

matz 1

Ny medlem
Japp, råkorv är kanon gott.
Jag hade en kompis som gjorde egna korvar med bla älgkött och chili etc.
Dom var grymt goda.
Men har aldrig testat att göra nåt sånt själv.
Nån annan som vågat?

Bladin

Medlem
Foss sa:
Dehlins från Färila! Givet stopp på väg till och från Vemdalen. Brukar bunkra Zorrogrillare vilket är den absolut godaste grillkorven jag ätit.
? Zorrogrillare är sjukt goda. Kalla som grillade.
Om vi snackar renkorv, älgkorv osv. är brännvinskorv svårslagen.

matz 1 sa:
Dom var grymt goda.
Nån annan som vågat?
Jag gick en korvstopparkurs på Taylor en Jones för något år sedan. Då fick man med sig 3kg korv hem (jag och sambon gick tillsammans så vi fick 6kg). Jag har dock aldrig tagit tag i det där hemma, det krävs ju lite utrustning och tid. Båda har jag klent med tyvärr, för det är riktigt gott. Grillade i ugnen med lite hemgjort potatismos (med lite blomkål i) och picklad rödlök.

Senast ändrad:

Jimel

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
matz 1 sa:
Dom var grymt goda.
Nån annan som vågat?
Jag gick en korvstopparkurs på Taylor en Jones för något år sedan. Då fick man med sig 3kg korv hem (jag och sambon gick tillsammans så vi fick 6kg). Jag har dock aldrig tagit tag i det där hemma, det krävs ju lite utrustning och tid. Båda har jag klent med tyvärr, för det är riktigt gott. Grillade i ugnen med lite hemgjort potatismos (med lite blomkål i) och picklad rödlök.
Har utrustningen och tid men saknar kunskap, ska vi slå oss samman ;)

Jimel sa:
Luthman Photography sa:
matz 1 sa:
Dom var grymt goda.
Nån annan som vågat?
Haha, det är faktiskt inte så svårt rent tekniskt. Det bökiga är väl att man vill ha rätt temperatur på grejerna. På taylor & jones körde man många moment i ett kylrum som höll runt 7-8 grader för att inte fettet skulle börja bli för mjukt. Det går ju ifs att vara ute nu då...

Jimel

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Jimel sa:
Luthman Photography sa:
matz 1 sa:
Dom var grymt goda.
Nån annan som vågat?
Haha, det är faktiskt inte så svårt rent tekniskt. Det bökiga är väl att man vill ha rätt temperatur på grejerna. På taylor & jones körde man många moment i ett kylrum som höll runt 7-8 grader för att inte fettet skulle börja bli för mjukt. Det går ju ifs att vara ute nu då...
Låter oskönt att vara ute.
Har funderat länge på att läsa mig till hur man gör men finns så goda korvar att köpa så har inte kommit så långt ännu :)

Oskar

Aktiv medlem
Jag har också gått den där korvstopparkursen på Taylors & Jones, och var väl inte jätteimponerad av tetrapackskryddorna. Men det kanske är så det går till, vad vet jag?

Gick den 2012 och då kostade den 450 kr, nu kostar den visst 850 kr. Skönt med lite prisutveckling.

JLarsson

Aktiv medlem
mmmrrrr sa:
Håller Monsieur Phillipe fortfarande igång där i Roma?
Googles streetview är från 2011, svårt att säga. Jag minns när han höll till med sin charkfabrik vid mariatorget. Köpte svinstark Sremska där. Fast det var mycket senor.

Capture.PNG

Oskar

Aktiv medlem
JLarsson sa:
Oskar sa:
Gick den 2012 och då kostade den 450 kr, nu kostar den visst 850 kr. Skönt med lite prisutveckling.
Eller så går man upp premiumsegmentet. Jag gick en kurs hos Franzéns Charkuterier. Lite dyrare, mycket bättre (tror jag). http://franzenscharkuterier.se/kurser/
Den kostar tre ggr mer och och tar tre ggr längre tid så egentligen är den ju inte dyrare. Dessutom tycks personaltätheten per deltagare vara högre, så den är säkert mer prisvärd. Att man får gosa med grisar avgör ju saken. Bra tips!

Oskar

Aktiv medlem
Kursen var säkert helt OK, det var nog mest så att jag blev en smula provocerad av det fullständigt absurda påståendet att Taylors & Jones skulle göra den bästa korven i Sverige.

Oskar sa:
Kursen var säkert helt OK, det var nog mest så att jag blev en smula provocerad av det fullständigt absurda påståendet att Taylors & Jones skulle göra den bästa korven i Sverige.
Huruvida deras korvar är bäst i sverige vet jag inte. Men när JAG gjorde korv på deras kurs, då var det nog bland de bästa korvarna just då iaf.

Senast ändrad:

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Korv är lika brett som cykling. Gudagotts ölkorv är iaf bäst på södra västkusten, iaf sen Ostboden i Halmstad la ner och deras egengjorda därmed försvann från var cyklists ölsköljda gom. Skål!

Oskar

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Oskar sa:
Huruvida deras korvar är bäst i sverige vet jag inte. Men när JAG gjorde korv på deras kurs, då var det nog bland de bästa korvarna just då iaf.
Klart att DINA korvar var bäst, det fattar ju vemsomhelst :-)

Kneecap

Aktiv medlem
Korv är lika brett som cykling. Gudagotts ölkorv är iaf bäst på södra västkusten, iaf sen Ostboden i Halmstad la ner och deras egengjorda därmed försvann från var cyklists ölsköljda gom. Skål!
Tjena!

Satan vad jag saknar ostboden.. Mariannes glädje över ost smittade mig redan som småbarn. Kan inte räkna antalet gånger hon tryckt min mage full med ostprover.

stefank

Medlem
Som utvandrad till grillkorvarnas förlovade land (Finland) så måste jag säga att det bästa med de svenska korvarna inte nödvändigtvis är korvarna själva utan tillbehören.
Tunnbrödsrullar, korv med räksallad, bostongurka eller ens något så enkelt som bara en kokt korv med bröd är något som i stort sett inte existerar här.

JLarsson

Aktiv medlem
Tunnbrödsrullar, korv med räksallad, bostongurka eller ens något så enkelt som bara en kokt korv med bröd är något som i stort sett inte existerar här.
Efter en lång utekväll i Jyväskylä hamnade vi på stationsgrillen "Asemagrilli". Jag ville ha korv och pommes. De skivade ett par korvar och kastade i fritösen tillsammans med pommesen.

uandt

Aktiv medlem
Ingen har nämnt isterbandet som i riktigt surjäst tillstånd tveklöst är kungen av korvar. Grynkorven som nämnts tidigare i tråden är inte så dum den heller. Värmlandskorv är också gott

JLarsson

Aktiv medlem

BFS

Aktiv medlem
26", 27'5", 29" och olika bredder hit och dit. Inte lätt. Men, "fyllningen" (ha kul och få lite träning) är rätt lika.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer