[OT] banköverföring eu avgift

SafeSurfer

Aktiv medlem
Hej, Jag har haft problem med att den mottagande banken natwest i uk har dragit 7 pund per 800 punds banktransaktion från swedbank eftersom det är en utlandstransaktion. För eu överföringar tar swedbank igen avgift och möjligheten att betala mottagande banks avgift finns inte för eu transaktioner eftersom swedbank menar att det inte ska finnas en sån avgift innom eu. Då mottagande bank tar sin avgift från min överföring blir min betalning för låg och jag får en skuld med förseningsavgift. Då jag googlar på ämnet så verkar det som att banker ej får ta olika avgifter för olika euländer precis som swedbank menar. Är det någon som vet vad som gäller? Är det lönt att driva ärendet till ombudsman? Det är min hyra så i längden blir 7 pund per månad lite pengar. Har swwdbank eller natwest rätt?

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1509099389251&uri=CELEX:32009R0924

Lite svår tolkat för en lekman men för mig låter det som att de inte ska debitera. Överföringen var i pund från swedbank.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
De ggr jag kört banköverföring till uk har det varit likadant men jag har kunnat välja att ta mottagarens kostnad.
Skandia som jag ha har sedan ett tag börjat ta betalt av mig också för utlandsöverföring :(

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har för mig att avgiftsbefrielse bara gäller om överförsel sker i euro. Sedan lär väl både Swettbank o den brittiska banken passa på att lägga på växlingsavgift kan jag levande föreställa mig.

Luzen

Aktiv medlem
Pfaff sa:
Jag har för mig att avgiftsbefrielse bara gäller om överförsel sker i euro. Sedan lär väl både Swettbank o den brittiska banken passa på att lägga på växlingsavgift kan jag levande föreställa mig.

Stämmer. EU-betalning skall ske i Euro.
Det korrekta namnet är SEPA-betalning.
0A05EB05-135F-4FD6-B5F1-F67872E86F5C.jpeg

Senast ändrad:

Hjulning

Medlem
Googla på "Correspondent bank", kan vara där pengarna försvinner. Typ en bank mellan din och mottagarens bank som används när den betalande och mottagande banken inte har förbindelser.

ooms

Aktiv medlem
Pfaff sa:
De gånger jag har gjort Europabetalning har växlingsavgiften varit betydligt lägre än när jag betalt med kreditkort (typ någon/några tiondels procent istf 1.5-2% som kreditkorten brukar lägga på). Brukar därför betala så när jag gör stora inköp fr Tyskland.

SafeSurfer

Aktiv medlem
Tack för era synpunkter! Verkar som att det inte finns mycket hopp om att slippa avgiften. Konstigt bara att swedebank inte har kvar möjligheten att betala mottagande banks kostnad, är lite extra jobb att ta reda på den själv. Swedbank själva tar ingen avgift utöver marginalen på växlingskursen. Om överföringen görs i pund och avgiften enbart är pga att den är från en svensk bank är det ett handelshinder tycker jag. Jag får väl bara finna mig i detta påslag om det är lagligt.
Jag har fått bekräftat att mottagande banken tar 7 pund för överföringen eftersom den är från utlandet.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Tog i veckan emot en betalning från Kina, avsändande banks avgifter: 77 USD. Mottagande banks avgifter: 24 USD. Totalt 101 USD.

7 GBP är ingenting.

Men, brittiska banker suger generellt, höga avgifter – till och med för inhemska transaktioner. Standardtid för en överföring är tre bankdagar. Och de vet fan inte hur man skapar en internetbank som går att använda – i alla fall inte de två banker som jag hanterar konton i.

Topp