OT, bil för 15K

s-o

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Slå ut försäkring, skatt osv på det också.

Sant. Det glömde jag. Trafikförsäkring och skatt, besiktning och lite annat smått och gott. Men från och med i fjol är den i alla fall skattebefriad och ska bara besiktigas vartannat år :)

>
> Jag har inte räknat in egen tid för oljebyten,
> länkarmar och annat enkelt. Däremot
> verkstadskostnad för en kamrem och en drivknut.
> Men min egna tid har varit ganska begränsad i
> omfattning så det påverkar inte totalkostnaden
> så mycket.

Visst fasen, det ska vara ett kamremsbyte inräknat på den bilen också. Det blir ytterligare en femhundring. Fan vad det drar iväg ... :)

/s-o

Orwar

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
Med en 2/7/940 behöver man ju faktiskt inte ens göra saker själv för att det ska bli ett ekonomiskt bilägande. Varenda liten kvartersverkstad kan ju laga allt på dessa bilar med förbundna ögon och det brukar nästan bli provocerande billigt. De har dessutom en tendens att vara helt odödliga även helt utan underhåll, far vanvårdade sin 740 rätt ordentligt under femton år utan att den någonsin krånglade nåt särskilt tills han bytte till 940 förra året.
Jag är fortfarande rätt så inne på att det är det mest ekonomiska man kan köra, om man inte ska avverka såpass många tusen mil om året att bränsleförbrukningen faktiskt gör någon skillnad på totalekonomin.

Annars är ju de flesta sansade bruksbilar faktiskt rätt jädra bra, även om man gärna luras att tro motsatsen om man är ute och spanar på internet.

Själv letar jag efter en vettig XM för närvarande, återstår att se om det blir mitt livs bästa eller sämsta bilköp.

Supertramp

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
ol__ skrev:
> Tänk om man hade verkstad och var händig med
> bilar (jag är inte ohändig, men otränad när
> det gäller bilmek). Första generationens golf
> är ju dessutom riktigt ball enligt mig :)
>
> http://www.blocket.se/skaraborg/Fin_Golf_mk1_TDI_53726721.htm?ca=15&w=2

Det där tunining-stuket är populärt i Tyskland. Toksänkt och små men breda typ 14" lågprofilhjul. Mycket ballare än stora höga fälgar tycket jag. Men om man vill ha någorlunda komfort ska man nog ha originalhjul. Lite synd också att "tuna sönder" en fin Golf mk1.

Senast ändrad:

Supertramp

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
Gamla coola billiga lyxbilar finns det ju annars gott om. Mycket lockande. Men det finns en anledning att de är så billiga, det kostar att hålla dem rullande...
Lite lustigt när man kollar priser på bilar som är tio femton år gamla. Alla bilar kostar typ lika. Oavsett nypris.

RN

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
Tidiga volvo s70/v70 ligger väl runt 10-15k nu, sen är de väl iofs rätt törstiga, runt litern får man nog räkna med. Annars 740/940 om man vill ha en så stor bil eller golf/polo om man vill ha något mindre.

Kinnekulle

Ny medlem
OT, bil för 15K
RN skrev:
> Tidiga volvo s70/v70 ligger väl runt 10-15k nu,
> sen är de väl iofs rätt törstiga, runt litern
> får man nog räkna med. Annars 740/940 om man
> vill ha en så stor bil eller golf/polo om man
> vill ha något mindre.

Tyvärr så är läckande packbox vid motorns utgående axel ett vanligt fel på 850 och tidiga S/V70.
Kostar 10000-15000 kr på verkstad (= lika mycket som bilens värde).
Och det är ett fel som bilprovningen ger ombesiktning för, så det är inte bara att ignorera läckaget och fylla på olja då och då.

740/940 är definitivt billigare att hålla rullande, betydligt mer robust traktor-teknik.

Golf/Polo är helt ok bilar, dock är kvaliteten inte på Toyota-nivå.

Orwar

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
I den prisklassen skulle jag definitivt välja 7/940 före 850/x70. De senare är definitivt inga dåliga bilar, men inte alls sådär fantastiskt oförstörbara som de tidigare. Visst känns 7/940 lite äldre men om man jämför en 940 och en 850 i liknande prisklass och miltal tycker jag 940n brukar kännas betydligt mycket bättre. En 850 som gått 25-30 000 brukar börja kännas lite mogen medan det går att hitta 940 där det knappt känns alls att den gått såpass långt. Sen går det så klart att hitta 940 som känns tokslut också, men det känns som att det hör till ovanligheterna.

Mondeo är väl rätt OK, definitivt mycket bättre än sitt rykte och knappast sämre än en Passat eller nåt annat. Värmeslingor i framrutan är underbart, saknar det från min Ford Sierra och jobbets Defender.

En XM är säkerligen inte det förnuftigaste bilvalet men jag känner mig tvungen att pröva. Jag har dessutom lovat mig själv att sluta blanda in förnuft i mina bilaffärer.
Gillar alla kreativa lösningar på problem som man inte visste var problem. En CX vore så klart bättre men då blir det dyrare, och sen kanske det finns en risk att det blir en för stor omställning för någon som mig som bara haft mer eller mindre vanliga bilar. Hjärnan måste ju få vänja sig.

hall

Medlem
OT, bil för 15K
En XM är år 2014 en.. krävande bil. Reservdelar utgår i rasande takt och en del typfel är dyra att åtgärda (främre fjäderbensfästen).

(har haft DS, CX, XM, BX16V)

Senast ändrad:

Scut

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
Orwar skrev:
> I den prisklassen skulle jag definitivt välja
> 7/940 före 850/x70. De senare är definitivt inga
> dåliga bilar, men inte alls sådär fantastiskt
> oförstörbara som de tidigare. Visst känns 7/940
> lite äldre men om man jämför en 940 och en 850
> i liknande prisklass och miltal tycker jag 940n
> brukar kännas betydligt mycket bättre. En 850
> som gått 25-30 000 brukar börja kännas lite
> mogen medan det går att hitta 940 där det knappt
> känns alls att den gått såpass långt. Sen går
> det så klart att hitta 940 som känns tokslut
> också, men det känns som att det hör till
> ovanligheterna.

940 är nästintill oförstörbara.. Jag har förstört en till den milda grad att den vara tvungen att skrotas men den linkade för egen maskin till skroten efter att jag fått tillbaka bakaxeln i sitt fäste..

ol__

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
Fast min budget är 10-30kkr, jag bara flikade in lite frågor i befintlig tråd, och så någon fråga till, osv.. :)

S8 är fet! Vågar man dock fråga sig vad det kostar att ha den rullande, i bränsle, service mm?

T

Ny medlem
OT, bil för 15K
ol__ skrev:
> Fast min budget är 10-30kkr, jag bara flikade in
> lite frågor i befintlig tråd, och så någon
> fråga till, osv.. :)
>
> S8 är fet! Vågar man dock fråga sig vad det
> kostar att ha den rullande, i bränsle, service
> mm?

För att inte tala om försäkringen! Men fin motor för övrigt...

s-o

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
Supertramp skrev:
> Det där tunining-stuket är populärt i Tyskland.
> Toksänkt och små men breda typ 14"
> lågprofilhjul. Mycket ballare än stora höga
> fälgar tycket jag. Men om man vill ha någorlunda
> komfort ska man nog ha originalhjul. Lite synd
> också att "tuna sönder" en fin Golf mk1.

Varje gång jag hör ordet "tyskstukad" så förvandlas jag till Peter Stormares rollfigur från GTi-reklamen. ”It's time to un-pimp ze auto”:

Supertramp

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
ol__ skrev:
> S8 är fet! Vågar man dock fråga sig vad det
> kostar att ha den rullande, i bränsle, service
> mm?

Fast urk den var manuell så jag nu. Lite fel på en sån bil tycker jag.

Supertramp

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
Oskar skrev:
>
> Nu sitter du verkligen och drömmer... ;-)

När jag sitter och drömmer är det snarare typ:
http://www.blocket.se/ystad/Mercedes_Benz_S_500_L_4_MATIC__FULL_435HK_ENT_51023454.htm?ca=11&w=3
9211903116.jpg

W221 S500 Lång med nya dubbelturbo V8. Denna var lite dyr dock, finns billigare i Tyskland, typ 300kkr med ganska låga mil. Elbaksäte är najs.
Men jag vågar inte. Kan kosta hur mycket som helst om nått pajar.

Senast ändrad:

ol__

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
Luthman Photography skrev:
> Lada Niva.

Det hade faktiskt varit lite roligt :)

Rattnalle

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
Kinnekulle skrev:
> RN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tidiga volvo s70/v70 ligger väl runt 10-15k
> nu,
> > sen är de väl iofs rätt törstiga, runt
> litern
> > får man nog räkna med. Annars 740/940 om man
> > vill ha en så stor bil eller golf/polo om man
> > vill ha något mindre.
>
> Tyvärr så är läckande packbox vid motorns
> utgående axel ett vanligt fel på 850 och tidiga
> S/V70.
> Kostar 10000-15000 kr på verkstad (= lika mycket
> som bilens värde).
> Och det är ett fel som bilprovningen ger
> ombesiktning för, så det är inte bara att
> ignorera läckaget och fylla på olja då och
> då.
>
> 740/940 är definitivt billigare att hålla
> rullande, betydligt mer robust traktor-teknik.
>
> Golf/Polo är helt ok bilar, dock är kvaliteten
> inte på Toyota-nivå.

Det oljeläckaget är om jag fattat rätt relaterat till igensatt vevhusventilation och därmed ett tecken på att bilen misskötts en längre tid.

Men lika billiga eller oförstörbara som 9/740 är de helt klart inte, det håller jag med om. Jag kan sakna min 740 87:a med förgasare ibland, fanns liksom inget att ha sönder i den bilen. Det blir en fråga om var man själv drar gränsen för vad det är värt att ha en nyare/säkrare/snålare bil. För egen del handlade det nog mest om att ingen riktigt fräsch 740 dök upp innan jag hittade den här 850n till bra pris.

Atlas

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
Är inte SAAB ett givet köp i prisklassen? ELler måste man dubblöa insatsen då? Toyota brukar väl vara en annan given men 15000 betyder väl många år för en toyota. det blir för rostigt.

För tio år sedan när jag körde runt i billigbilar så var det Volvo som gällde men redan då car minstapeng 25.000 för något som var ekonomiskt försvarbart. Då kunde man räkna med en kostnad på 2000kr plus drivmedel och fasta kostnader för bilen.

Till slut så pajjar och rostar det för mycket för att vara lagningsbart på allvar.

Rattnalle

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
Ni första bil var en Volvo 745 för 1500 spänn. Den gick helt problemfritt och ganska snålt det året jag hade den. Ångrar fortfarande att jag "bytte upp mig" för dem hade varit en perfekt cykelbil.

CCS

Aktiv medlem
OT, bil för 15K
Ni första bil var en Volvo 745 för 1500 spänn. Den gick helt problemfritt och ganska snålt det året jag hade den. Ångrar fortfarande att jag "bytte upp mig" för dem hade varit en perfekt cykelbil.
Tönt. Det är Mercedes som gäller. Sluta vara så Volvo-sekt-indoktrinerad. Pelle Pettersson, wtf?

Edit: Se videon ovanför så ser du att du ska köpa en Mercedes 230E om du vill ha Mercedes-kvalitet!

😂

Senast ändrad:

hyfsatseg

Medlem
OT, bil för 15K
Hade en Honda Civic hatchback från 97 som förstabil. Riktigt pålitlig liten bil, billig att köra med. Bytte startmotor själv efter att jag köpte den och lämnade in för kamremsbyte. Gick på 1500 och jag vågar nog påstå att det finns reservdelar i överflöd så mycket kan man fixa själv mha youtube. Sålde den för ca 12 tusen för ett år sedan. Saknar den ibland 🥲

Topp