[OT] bilbekymmer - laddar inte

Valhalla_

Aktiv medlem
Bilen meddelade mig mitt i snöstormen att den inte längre ville ladda batteriet. Har möjlighet att se spänningen i displayen. Kunde se att den gått ner till ca 12 V. Sen hoppade den igång och gick upp till 14,5 ish. Sen efter några min gick det ner till 12 igen och höll sig där typ 15 min, sen hoppade det igång en stund igen. Osv. Osv. Fick fimpa alla lampor och lyckades i alla fall ta mig hem. Puh.

Laddregulator? Generator? Vad tror folket?
Bilen är en bmw e61 med n52 motorn.

Tänker att laddregulatorn är högt upp på listan i och med att den ibland hoppar igång och funkar några minuter, och sen slutar funka. Och repeterar efter en stund igen.. Om generatorn dör är det väl lite mer "digitalt"?

Eller är det nåt annat jag bör kolla?

darkforce

Aktiv medlem
Remmen byttes för några veckor sen, och det ser ut att lira som det ska när man tittar ner när den är igång. Inga konstiga ljud, och generatorn snurrar
ser ut att lira är inte samma som att den ev slirar den kan snurra men av snömodden slira vid belastning likaväl kan det va kolen som börjar va slut o därav spöka beror lite på hur mycke mil kärran har

ADD

Aktiv medlem
Om de inte är integrerade kan du mäta vilken spänning generatorn ger före laddningsregulatorn. Om du har en voltmeter. Kol hittar du nog inte i en så pass ny bil.

Valhalla_

Aktiv medlem
Om man köper en ny generator, får man då med regulatorn? Den sitter ju i bakänden under en plastkåpa... så jag lär väl inte behöva köpa till denna?

HejaSverige!

Aktiv medlem
Gissar att regulatorn liknar denna.
thumb.jpeg

Valhalla_

Aktiv medlem
ser ut att lira är inte samma som att den ev slirar den kan snurra men av snömodden slira vid belastning likaväl kan det va kolen som börjar va slut o därav spöka beror lite på hur mycke mil kärran har
Slirar gör det högst troligt inte. Det hade låtit och det var dessutom snustorrt där inne. Och remmen är ny.
30k+ mil, 2006 års modell, generatorn original. Kanske dags att byta hela för att slippa ev bekymmer :unsure:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Om du nyss petat på remmen så känns det ju som att något kan ha hänt då. Spontan tanke. Varför byttes den?

Valhalla_

Aktiv medlem
Remmen byttes för den var dassig. Inga som helst problem med den nya, den har gått i flera veckor sedan bytet och ser kanonfin ut.

Generator är på ingång från tyskland, hoppas på att få den till helgen. Får hoppas det löser bekymret nu bara. Det är ett enkelt byte i alla fall.

sdx

Aktiv medlem
Remmen byttes för den var dassig. Inga som helst problem med den nya, den har gått i flera veckor sedan bytet och ser kanonfin ut.

Generator är på ingång från tyskland, hoppas på att få den till helgen. Får hoppas det löser bekymret nu bara. Det är ett enkelt byte i alla fall.
Det finns 2 saker du inte har kollat 1 laddreläet är det helt 2 jordpunkterna.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag hade nog börjat med att byta regulatorn. Kostarväl ett par hundralappar och en grej som brukar behöva bytas förr eller senare. Har aldrig bytt någon generator.

Valhalla_

Aktiv medlem
Kommer det med en regulator?
Jag hoppas det, ser så ut på bilderna i alla fall.

Jag hade nog börjat med att byta regulatorn. Kostarväl ett par hundralappar och en grej som brukar behöva bytas förr eller senare. Har aldrig bytt någon generator.
Jag tänkte också det först, men det finns några olika varianter och med risk för att man köper en som inte passar tänkte jag att det är lika bra att byta hela generatorn. Man måste ändå lossa den för att göra jobbet smidigare och då är det enkelt att bara byta den. Löser inte det problemet så vet jag i alla fall att generatorn är bra.

Det har jag inte kollat. Blir väl nästa sak i så fall, om inte generatorn löser biffen (vet inte var jag hittar detta på E61 men det går väl att ta reda på). Eller jo, motorn är ordentligt jordad i chassit i alla fall...

fiskarn

Aktiv medlem
Jag hoppas det, ser så ut på bilderna i alla fall.

Jag tänkte också det först, men det finns några olika varianter och med risk för att man köper en som inte passar tänkte jag att det är lika bra att byta hela generatorn. Man måste ändå lossa den för att göra jobbet smidigare och då är det enkelt att bara byta den. Löser inte det problemet så vet jag i alla fall att generatorn är bra.

Det har jag inte kollat. Blir väl nästa sak i så fall, om inte generatorn löser biffen. Eller jo, motorn är ordentligt jordad i chassit i alla fall...

Låter som en bra plan. Hur gammal är bilen och hur långt har den gått? Finns ju vissa saker som brukar/kan gå sönder mellan 15 och 50 tusen mil och byter man dessa är väl chansen lite större att bilen funkar. Och gör man det själv och tycker det är lite kul är det ju inget dumt. En generator från Tyskland kostar väl kanske ett par tusen gissar jag? Är ju annat om man lämnar den på verkstad för 12 000. (ingen aning vad det skulle kosta)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Låter som en bra plan. Hur gammal är bilen och hur långt har den gått? Finns ju vissa saker som brukar/kan gå sönder mellan 15 och 50 tusen mil och byter man dessa är väl chansen lite större att bilen funkar. Och gör man det själv och tycker det är lite kul är det ju inget dumt. En generator från Tyskland kostar väl kanske ett par tusen gissar jag? Är ju annat om man lämnar den på verkstad för 12 000. (ingen aning vad det skulle kosta)

Gissar på en 2006:a som gått över 30K mil.

hm

Aktiv medlem
Köpte ny billig generator från autodoc till vår gamla bmw i somras. Gick några månader sen fick den samma symtom som din . Åkte då med den till https://www.startmotor.se/ och fick grym service . Dom satte den i testbänken och provkörde generatorn och den la av att ladda om man belasta den hårt .. var något knas på lindningen har jag för mig ..
Fick köpa en ny starkare och bättre generator av dom för samma pris som jag gav från autodoc...

Valhalla_

Aktiv medlem
Verkar inte finnas nåt laddrelä. Detta sköts via motorstyrenheten/DME och IBS:en antar jag. Om jag fattar rätt nu.
Namnlös.jpg

En generator från Tyskland kostar väl kanske ett par tusen gissar jag? Är ju annat om man lämnar den på verkstad för 12 000. (ingen aning vad det skulle kosta)

Blev en för 3k från skruvat. Får se om den lirar eller inte..
Bara generatorn kostar ca 10-11k på både mekonomen och bmw. 😵

Köpte ny billig generator från autodoc till vår gamla bmw i somras. Gick några månader sen fick den samma symtom som din . Åkte då med den till https://www.startmotor.se/ och fick grym service . Dom satte den i testbänken och provkörde generatorn och den la av att ladda om man belasta den hårt .. var något knas på lindningen har jag för mig ..
Fick köpa en ny starkare och bättre generator av dom för samma pris som jag gav från autodoc...
Tack för infon. Hoppas jag har mer tur med min .
Edit: Shit, denna butik skulle jag hittat innan jag beställde, de har ju grejer i lager till resonabla priser, och finns i stockholm. Grymt ju!
Nu har jag iofs en på väg från tyskland, passerar nog danmark idag eller imorgon, så jag lär ha den på fredag om allt vill sig väl. Och i ärlighetens namn kan jag nog vänta till måndag också för den delen 🙂

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
Verkar inte finnas nåt laddrelä. Detta sköts via motorstyrenheten/DME och IBS:en antar jag. Om jag fattar rätt nu.
Visa bilaga 616077

Blev en för 3k från skruvat. Får se om den lirar eller inte..
Bara generatorn kostar ca 10-11k på både mekonomen och bmw. 😵

Tack för infon. Hoppas jag har mer tur med min .
Edit: Shit, denna butik skulle jag hittat innan jag beställde, de har ju grejer i lager till resonabla priser, och finns i stockholm. Grymt ju!
Nu har jag iofs en på väg från tyskland, passerar nog danmark idag eller imorgon, så jag lär ha den på fredag om allt vill sig väl. Och i ärlighetens namn kan jag nog vänta till måndag också för den delen 🙂
Inteliget battery sensor känner endast av batteriets status såna har funnits sen 90 talet laddac var vanligast.
All ström går genom tändningslåset och i regel sedan genom relä för att gå vidare till brukare.

Topp