[OT] Bild på kyrka

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Dagens fikatur började med Ösmo kyrka
Visa bilaga 437836
Som på på insidan målats av min idol Albertus Pictor. här kommer en bild på trollharen som kräks upp mjölken den snott åt häxan som tjärnar smör med djävulen. Sen brunch på trädgårdscafét. Bra mat och dedikerad cykelparkering där man äter
Visa bilaga 437837
Tur att man inte var hungrig när man kom till våffleriet vid Grödinge kyrka
Visa bilaga 437838
För kön var skitlång så det var bara raka spåret till alla helgons kyrka i Östertälje
Visa bilaga 437841
Ösmo kyrka ser ju betydligt trevligare ut nu utan "pyjamasen" den hade när jag var förbi där tidigare i somras (nionde bilden i det länkade inlägget).

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Bjäresjö ser ut som de tagit två, eller möjligen tre, olika kyrkor och satt ihop dem till en. Inte för att jag tror att det skett, men det är nästan intrycket.

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Asch, vi klämmer några till.

Nevishög
C2CDCC2B-4D41-478B-B239-7DBB10A91846.jpeg

Brågarp (=Staffanstorp)
F93583F0-EF47-4108-B173-533F254A7E1D.jpeg

Tottarp
727287B5-F845-4B6E-995E-B6B947E61C71.jpeg

Görslöv
8A3D3174-DC9F-4EF9-95A0-5AA88738EC05.jpeg

och varenda kyrkjävel är i grunden från 1100-talet även om det kan vara svårt att se efter alla valhänta ombyggnader som gjorts genom århundraden.

[OT] Bild på kyrka
Hmmm, länge sen jag postat här nu. Varit upptagen med att semestra på semestern, det var ju udda.
Veckans stavkyrka hittar vi i alla fall i Ringebu strax norr om Lillehammer. Byggd ca 1220, utbyggd på 1600-talet och är en av de största som finns kvar. Stor och mäktig står hon och ser ut över landskapet =)

DSC_3505.jpg

DSC_3506.jpg

Borgunds stavkyrka är mäktig! Otroligt snyggt utsmyckad och man får verkligen vikinga-vibbar av den även om det faktiskt är en kristen kyrka ;)
Den var för övrigt även mitt första bidrag i tråden, på sida 2. Länk

Ah, i Borgund har jag varit några gånger. Finns f.ö. en bild (den andra) i detta inlägg som visar kyrkan från vägen, dessutom med den nyare kyrkan i bakgrunden. Bilden knaper har visar ju dock kyrkan mkt bättre än vad min gör.

Jag bjuder på en stavkyrka från sommerferien, Borgund i Laerdal:
Visa bilaga 437867

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Det där rödmålade tornet var inte så snyggt i mina ögon. Hade föredragit om de fortsatt det i samma stil som resten.

uandt

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka

uandt

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Min kyrkotur började i Södertälje med katolska kyrkan. Bilden är tagen på kvällen dock.
20200912_185932.jpg

Lite senare. Kjula kyrka. Förlåt den dåliga bilden.
20200912_133916.jpg

sen tillbaka till Södertälje för den ANDRA katolska kyrkan som ligger typ 200 m från den första. Fattar inte riktigt men ju fler kyrkor desto bättre!
20200912_190209.jpg

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Nummer två rubriceras som syriansk-katolsk medan den första verkar vara ”vanlig” katolsk, om det nu har någon betydelse.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Försök att utvidga kyrkområdet i tråden. Startade dock i Bålsta

Pingstkyrkan i Bålsta, byggd 1936 som Baptistkyrka, Pingstkyrka sedan 1995.
P9053364 (Large).jpeg

Hjälsta kyrka, från slutet av 1400-talet, ersatte då 1200-talskyrka på annan plats vilken enligt uppgift övergavs p.g.a. att Mälaren höjde sig.
P9053365 (Large).jpeg

Fröslunda kyrka, anor från slutet av 1400-talet.
P9053367 (Large).jpeg

Biskopskulla kyrka, tillkom under slutet av 1100-talet och första hälften av 1200-talet.
P9053368 (Large).jpeg

Nysätra kyrka, anor från 1400-talet, tegel till en ombyggnad på 1800-talet tog man bl.a. från sakristians valv.
P9053369 (Large).jpeg

Torstuna kyrka, en medeltida kyrka skadades svårt av blixten 1723 och ersattes av en ny vilken i sin tur på 1790-talet byggdes in i en ny kyrka varvid den gamla revs vartefter.
P9053370 (Large).jpeg

Altuna kyrka, invigd 1850
P9053371 (Large).jpeg

Norrby kyrka (har figurerat i tråden tidigare men jag plockar med den som dokumentation av turen), anor från 1300-talet men kraftigt ombyggd i slutet av 1800-talet.
P9053373 (Large).jpeg

Gravkapellet på Nya kyrkogården i Sala, kyrkogården invigdes 1889, när gravkapellet byggdes vet jag inte
P9053374 (Large).jpeg

Pingskyrkan i Sala, invigd 1963, tillbyggd 1988
P9053375 (Large).jpeg

Kristina kyrka, Sala, byggd efter att Sala fick stadsrättigheter 1624, invigd 1641.
P9053376 (Large).jpeg

Sala Missionskyrka, byggd 1902-03
P9053377 (Large).jpeg

Sala sockenkyrka, huvudsakligen byggd på 1300- och 1400-talen.
P9053378 (Large).jpeg

Möklinta kyrka + klockstapel, invigd 1470 och ersatte då troligen en 1200-talskyrka
P9053382 (Large).jpeg

P9053380 (Large).jpeg

Ytterligare en repition i tråden är By kyrka, på platsen tror man att det tidigare fanns en stavkyrka från 1100-talet vilken ersattes av en stenkyrka på 1400-talet, denna rasade delvis 1715 till följd av ett blixtnedslag, renoveringsförsök misslyckades och 1788 beslöt man bygga nuvarande kyrka vilken invigdes 1793.
P9053383 (Large).jpeg

Horndal kyrka (dålig bild men jag tävlade med regnmoln så jag struntade i att ta mig närmare), invigd 1958.
P9053384 (Large).jpeg

Garpenberg kyrka (har jag tidigare haft en bild på men då från andra hållet), invigd 1786 och ersatte då en 1600-talskyrka som brann ner ett par år tidigare.
P9053385 (Large).jpeg

Husby kyrka, anor från 1200-talet men mycket av det man nu ser är från sent 1700-tal.
P9053391 (Large).jpeg

Stora Skedvi kyrka, 1200-talskyrka med vissa tillbyggnader gjorda på 1600- och 1700-talen.
P9053394 (Large).jpeg

Gustafs kyrka, invigd 1768.
P9053397 (Large).jpeg

Torsångs kyra + klockstapel, kyrkan huvudsakligen byggd på 1300-talet, klockstapeln är från 1576.
P9053399 (Large).jpeg

P9053400 (Large).jpeg

ooms

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
App, app, Fröslunda och Biskopskulla förevigade jag redan i våras (inlägg #116) :sneaky:
Men, det var en imponerande längd på turen, må jag säga!

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
OK. Börjar bli så många sidor med kyrkor att det är lite svårt att hålla rätt på alla kyrkor och vilka som plåtats och vilka som inte förekommit. Dessutom har ju TS gett sin välsignelse till att man postar ett foto av en kyrka som redan förekommit i tåden, så jag tror jag klarar mig från att be om syndernas förlåtelse.

Sen får jag erkänna att det var en punkt-till-punkt-tur och inte någon rundtur. Landade dock totalt på 24 mil, vilket var årets längsta tur för min del.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Ja, jag har inget emot dubbletter, det har jag själv postat! Och kommer nog fortsätta göra! Men när jag såg att Göran varit noga med att påpeka ett par som förekommit tidigare ville jag komplettera den bilden, inte alls nåt ont menat fr min sida. Tvärtom, posta på!

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Lite fler dalakyrkor och dessutom några från Gästrikland.

F.d. Missionskyrkan i Sågmyra, byggd 1903, numera privatägd.
P9133422 (Large).jpeg

Sågmyra kyrka, invigd 1970, i mitt tycke en av de utseendemässigt trevligare av de moderna kyrkor jag fotat.
P9133423 (Large).jpeg

Sågmyra frikyrkoförsamling, Pingstkyrka etablerad 2008, oklart byggnadsår för själva byggnaden.
P9133424 (Large).jpeg

Bjursås kyrka, invigd 1803 och ersatte då en 1600-talskyrka som blivit för liten. Innan det fanns två kapell i byn, det första uppe på Dössberget.
P9133425 (Large).jpeg

Grycksbo kyrka, invigd 1908 och bekostad av Grycksbo pappersbruk.
P9133426 (Large).jpeg

Stora Kopparbergs kyrka, Falun, anor från 1400-talet men tillbyggd under 1600- och 1700-talen.
P9133429 (Large).jpeg

Den gode herdens kyrka, Romersk-katolsk kyrka i Falun, invigd 1973.
P9133431 (Large).jpeg

Nybrokyrkan, Falun, Equmeniakyrka, byggd 1959 som Missionskyrka, brandhärjad 1983 och sedan återuppbyggd, Equmeniakyrka sedan 2012 års samgående mellan missions- och baptistförsamlingarna.
P9133433 (Large).jpeg

S:t Johanneskyrkan, Falun, byggd 1890 som metodistkyrka, har genom åren även inhyst Evangeliska fosterlandsstiftelsen och Frälsningsarmén. Numera inte längre en kyrkolokal.
P9133434 (Large).jpeg

Kristine kyrka, Falun, invigd 1665
P9133435 (Large).jpeg

Centrumkyrkan, Falun, för mig okänt byggnads- och invigningsår.
P9133437 (Large).jpeg

Skogskapellet, Falun, uppfört 1938.
P9133438 (Large).jpeg

Sundborns kyrka, invigt 1755, ersatte då ett träkapell (usrprungligen från 1620) som utvidgats men som revs då nya kyrkan byggdes.
P9133439 (Large).jpeg

Svärdsjö kyrka+gravkapell, verkar råda oklarhet om när den tillkom, 1600-talskällor talar om 1213 men nu verkar man tro på att den påbörjades under 1300-talet och invigdes 1405. Och så har den förstås utvidgats och modifierats därefter.
P9133441 (Large).jpeg

P9133443 (Large).jpeg

Lumshedens kapell, byggt ca 1926, på 1900-talet enbart begravningskapell men har på senare år även fungerat som gudstjänstlokal.
P9133444 (Large).jpeg

Ovansjö kyrka, anor från 1200-talet men flitigt ombyggd genom åren, inklusive en ordentlig ombyggnad i mitten av 1700-talet.
P9133447 (Large).jpeg

Stensätra kyrka, invigd 1979.
P9133448 (Large).jpeg

Björksätra kyrka, invigd 1975.
P9133449 (Large).jpeg

Sandvikens kyrka med gravkapell. Kyrkan invigd 1931 och ersatte då en kyrka från 1877 (byggd av Evangeliska fosterlandsstiftelsen).
P9133450 (Large).jpeg

P9133451 (Large).jpeg

Forsbacka kyrka, invigd 1965.
P9133453 (Large).jpeg

Forsbacka gravkapell, uppfört 1918-19.
P9133461 (Large).jpeg

Valbo kyrka, stenkyrka på platsen från 1100-talet och man tror att den då ersatte en träkyrka från 1000-talet. Nuvarande kyrka tror man påbörjades under 1200- eller 1300-talet.
P9133462 (Large).jpeg

Avslutning i senare inlägg.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Att cykla mellan Bålsta och Borlänge (ellervaddetnuvar) för att berika kyrkotråden är faktiskt bara berömvärt säger jag. Alla dubbletter vi sett hittills har ju varit fina eller hur?
I ärlighetens namn var det primära syftet rent transportmässsigt men för att göra det lite roligare passade jag på att kombinera det med lite "kyrksamlande". Hade blivit en drös kyrkor närmare och i Borlänge också om inte vädret gjort att jag föredrog att ta genaste vägen till färdmålet.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Avslutning på denna tur.

Det eviga livets kapell, Gävle skogskyrkogård, invigt 1960(?)
P9133463 (Large).jpeg

Uppståndelsens kapell, Gävle skogskyrkogård, invigt 1960(?)
P9133464 (Large).jpeg

Soldatkyrkan (i själva verket ett kapell), Gävle, invigt 1916.
P9133465 (Large).jpeg

Heliga trefaldighetskyrkan, Gävle, invigd 1654, ersatte eldhärjad medeltidskyrka, besvärliga markförhållanden ledde till flera reparationer men på 1930-talet fick man ordning på problemen.
P9133467 (Large).jpeg

Sjömanskyrkan, Gävle, uppförd 1890-91, då tillhörande Evangeliska fosterlandsstiftelsen, såldes för att rivas 1977 men restaurerades på 1980-talet då riksantikvarieämbetet satte klackarna i backen vad gäller rivningsplanerna. Används inte som kyrka längre utan nyttjas istället för t.ex. kulturevenemang.
P9133468 (Large).jpeg

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Jag har i år använt kyrkofotografering dels som en distraktion vid transportcykling och dels som ett sätt att få till några lite längre turer, något jag annars haft lite svårt att finna motivation till. Typiskt har det i de områden jag cyklat sällan varit speciellt långt till nästa kyrkostopp och därmed har regelbundet kommit små belöningar kommit. Detta föranledde mig tillföljande fundering:

Vilken punkt på en rimligt cyklingsbar väg inom rikets gränser är sådan att avståndet till närmaste kyrka (räknat längsmed rimligt cyklingsbara vägar) maximeras? Med rimligt cyklingsbar menar jag sådana som man kan cykla med racer utan alltför stora problem, d.v.s. hyggliga gruvägar är OK medan sådana med alltför mycket inslag av grova stenar, singel och annat elände är inte OK.

Min spontana gissning är att svaret är någon punkt i Norrlands inre.

En annan, mer svårutredd frågeställning, är vilken den kortaste rutten är där man besöker N olika kyrkor för något rimligt värde på N (100?). Här borde det handla om någon rutt i något kyrkotätt område, d.v.s. storstad eller något av de tidigare diskuterade kyrkotäta områdena såsom Skåne och Västergötland.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Lite spekulerande:

Nånstans i norra Norrlands inland borde man nog kunna hitta kandidater för den första frågeställningen.
På närmare håll, bland vägar jag känner till, tror jag t.ex. inte att det finns nån kyrka mellan Edsbyn och Furudal (Ore kyrka), en sträcka på 5-6 mil.

När det gäller den andra gissar jag utifrån tråden att Skåne ligger bra till. Även jordbruksbygderna runt Mälardalen verkar ha ganska tätt mellan kyrktorna (och då räknar jag bort de större städerna där man snabbt kan få ihop ett gäng). Jag har skissat på nån runda fr Uppsala där jag lätt skulle få ihop ca 15-20 landsortskyrkor på en 10-milarunda, något som nog skulle vara omöjligt i hembygden i Hälsingland.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Verkar finnas en kyrka i Voxnabruk. Ligger visserligen inte på vägen mellan Edsbyn och Furudal, men inte så långt ifrån. Borde minska avståndet till närmaste kyrka för punkten mitt emellan Edsbyns och Furudals kyrkor i alla fall om man jämför med en hypotetisk situation där kyrkan i Voxnabruk inte finns.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Verkar finnas en kyrka i Voxnabruk. Ligger visserligen inte på vägen mellan Edsbyn och Furudal, men inte så långt ifrån. Borde minska avståndet till närmaste kyrka för punkten mitt emellan Edsbyns och Furudals kyrkor i alla fall om man jämför med en hypotetisk situation där kyrkan i Voxnabruk inte finns.
Jo, jag hittade precis den (trodde att det på sin höjd fanns ett kapell i Voxna). Är som du säger en avstickare på 4-5 km. Däremot bör det dock då vara ca 4-4.5 mil mellan Voxnabruks och Ore kyrkor (Google säger 4 mil mellan Voxnabruk och Furudal, och Ore kyrka ligger några km söder om Furudal).

Edit: Men ska man räkna på sättet så har nog Voxnabruk ännu längre till Los, som borde vara närmsta kyrka norrut. Det är nog åtminstone 5 mil. Å andra sidan är det bara ca 2 mil till Edsbyn. Din frågeställning var kanske att maximera avståndet till närmsta kyrka oavsett väderstreck?

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Det jag tänker är att man för varje punkt som ligger på en väg i Sverige räknar ut avståndet till närmaste kyrka i Sverige där avståndet räknas som avstånd längsmed väg, d.v.s. avståndet svarande mot tänkt cyklingssträcka. När man räknat ut alla dessa avstånd så tar man det största.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Lite längre västerut finns E45:an där det finns en punkt som är drygt 36 km från både Skattunge och Hamra kyrka och det inte finns någon kyrka på närmare håll vad jag kan se på rak arm.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Ja, det går ju nån grusväg där fr E45 som mynnar ganska mitt på vägen mellan Älvdalen och Lillhärdal. Mellan dessa orter är f.ö. 80km och verkar vara mest ödemark. Så nånstans inne på den grusvägen borde det kanske gå att hitta en punkt med ca 5-6 mil till närmsta kyrka.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer