[OT] Bild på kyrka

staine

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Fleringe var fjösig, håller med. Även om den typiska takformen syns vid inzoomning.
Försöker med tre baskerkyrkor då. Om katolska kyrkor räknas.
1. St Etienne de Baigorry från 1000-talet
2. Ustaritz, något nyare. Samt
3. Domen i Bayonne.
Inga skönheter precis, påminner mest om stora stenklumpar, tycker jag. Naturen dock, desto mysigare, men lite kyligt i dag.
5520DB04-32F0-4811-BC1D-B1AA1B235E45.jpeg
0F91B544-9632-49A9-84F6-1ED08C3ADA2E.jpeg
2BB9C3E0-C4E4-4368-B313-80738244C654.jpeg

WSMC

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Var faktiskt första gången jag cyklade den rundan. Fanns absolut fina delar, ffa när man kom bort från huvudvägen. Får dock säga att en bit efter Vaxholm var inte särskilt trivsam. Nu fick jag förvisso mer än nödvändigt av den då jag tog svängen via Resarö och sen bara körde på 274:an. Dock är det en bit som inte verkar möjlig att undvika (åtminstone om man vill undvika stigar). Dessutom var det en hel del trafik upp mot första färjan och även en del över Rindö.

Förmodligen bättre om man kan komma lite mer udda tider. Kul att ha gjort turen, inte minst då den ju nämns rätt ofta. Känns dock inte som någon tur jag kommer att cykla speciellt frekvent.
Om du från Vaxholm tar Pålsundsvägen( bla förbi Vaxholms GK) kommer man undan med endast ca 4 km(avtag Rydbo) på den måttligt inspirerande 274:an.
På Rindö(riktning österut) är det ju bara att rulla GC-bana till avtaget vid lanthandeln/Rindö Krog och sedan följa Rindövägen hela vägen bort till färjan.
Väljer man det alternativet kan det dock vara svårt att hinna med nästa färja som är optimerad för biltrafik.
Många fina kyrkobilder för övrigt.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Om du från Vaxholm tar Pålsundsvägen( bla förbi Vaxholms GK) kommer man undan med endast ca 4 km(avtag Rydbo) på den måttligt inspirerande 274:an.
På Rindö(riktning österut) är det ju bara att rulla GC-bana till avtaget vid lanthandeln/Rindö Krog och sedan följa Rindövägen hela vägen bort till färjan.
Väljer man det alternativet kan det dock vara svårt att hinna med nästa färja som är optimerad för biltrafik.
Många fina kyrkobilder för övrigt.
Ja, var det jag avsåg med "Nu fick jag förvisso mer än nödvändigt".

Lyckades f.ö. precis missa färjan till Vaxholm även utan att ha använt GC-banan. Följde efter ett par andra cyklister, på lite lagom avstånd, och jag hade hört dem på färjan över till Rindö (från Värmdö) snacka om att det borde vara lugnt att hinna med färjan så jag tänkte att de hade koll på läget. Normalt sett hade jag nog litat mer på mig själv än på andra men antingen så gick Värmdö-Rindö-färjan för sent eller så var den tidtabell jag hade tittat på inaktuell för den gick absolut inte när jag trodde. Min gissning var det senare och om jag haft fel tider på första färjan verkade det inte osannolikt att mina uppgifter om tiderna för andra färjan också var fel.

Om man backar bandet lite hade jag nere vid Värmdö kyrka kikat på klockan och insett att det var i underkant 15 min tills färjan skulle gå. Kändes inte rimligt att jag med aktuell cykel och form skulle klara det så jag trampade på i lite lagom takt. Ganska snart blev jag omcyklad av ett par. Lite på kul ökade jag när de passerat farten för att se vilken fart de höll och försökte sen ligga 5-10 meter bakom. Killen drog och tjejen låg bakom och ffa uppför märkte jag att jag kunde ta in det jag tappade på mer lättåkta bitar. Med några km kvar till färjan drog de dock ifrån en del, men en liten upphämtning gjorde att jag inte var långt efter dem till färjan som till min förvåning låg kvar och bilar körde fortfarande ombord så det var bara att rulla på.

Jag tolkade situationen som att de hade haft koll på färjetiden och körde så att de kom precis lagom. Därmed tänkte jag att jag lika gärna kunde lägga mig lite bakom dem på väg till nästa färja och ha dem som harar för att komma med den färjan. Som sagt ledde det till att vi missade färjan med kanske en minut. Å andra sidan, om jag kört mitt eget tempo hade jag missat första färjan för tempot gick upp påtagligt då jag "hakade på" dem.

nieves

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Ja, var det jag avsåg med "Nu fick jag förvisso mer än nödvändigt".

Lyckades f.ö. precis missa färjan till Vaxholm även utan att ha använt GC-banan. Följde efter ett par andra cyklister, på lite lagom avstånd, och jag hade hört dem på färjan över till Rindö (från Värmdö) snacka om att det borde vara lugnt att hinna med färjan så jag tänkte att de hade koll på läget. Normalt sett hade jag nog litat mer på mig själv än på andra men antingen så gick Värmdö-Rindö-färjan för sent eller så var den tidtabell jag hade tittat på inaktuell för den gick absolut inte när jag trodde. Min gissning var det senare och om jag haft fel tider på första färjan verkade det inte osannolikt att mina uppgifter om tiderna för andra färjan också var fel.

Om man backar bandet lite hade jag nere vid Värmdö kyrka kikat på klockan och insett att det var i underkant 15 min tills färjan skulle gå. Kändes inte rimligt att jag med aktuell cykel och form skulle klara det så jag trampade på i lite lagom takt. Ganska snart blev jag omcyklad av ett par. Lite på kul ökade jag när de passerat farten för att se vilken fart de höll och försökte sen ligga 5-10 meter bakom. Killen drog och tjejen låg bakom och ffa uppför märkte jag att jag kunde ta in det jag tappade på mer lättåkta bitar. Med några km kvar till färjan drog de dock ifrån en del, men en liten upphämtning gjorde att jag inte var långt efter dem till färjan som till min förvåning låg kvar och bilar körde fortfarande ombord så det var bara att rulla på.

Jag tolkade situationen som att de hade haft koll på färjetiden och körde så att de kom precis lagom. Därmed tänkte jag att jag lika gärna kunde lägga mig lite bakom dem på väg till nästa färja och ha dem som harar för att komma med den färjan. Som sagt ledde det till att vi missade färjan med kanske en minut. Å andra sidan, om jag kört mitt eget tempo hade jag missat första färjan för tempot gick upp påtagligt då jag "hakade på" dem.
Haha, kul att det inte bara hänt mig. Inte exakt samma förstås men snarlikt där jag trott att andra cyklister haft samma agenda d.v.s färjan. Sen när dom vikit av innan så har kronan ramlat ner.
I mitt svaga minne har jag för mig att Rindö-överfarten är runt 9km och att man har en 20 minuter på sig d.v.s 30kph i snitt. Någon som har bättre info (från Vaxholmhållet).

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Min logg säger i underkant 5 km mellan färjorna och att jag höll i stort sett precis 30 km/h i snitt på den sträckan. I mitt fall var det ju dock i motsatt riktning. Vet inte om det påverkar tiden man har på sig mellan färjorna eller om de är anpassade s.a. det blir lika lång tid mellan dem oavsett riktning.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Fleringe var fjösig, håller med. Även om den typiska takformen syns vid inzoomning.
Försöker med tre baskerkyrkor då. Om katolska kyrkor räknas.
1. St Etienne de Baigorry från 1000-talet
2. Ustaritz, något nyare. Samt
3. Domen i Bayonne.
Inga skönheter precis, påminner mest om stora stenklumpar, tycker jag. Naturen dock, desto mysigare, men lite kyligt i dag.
Visa bilaga 445080Visa bilaga 445084Visa bilaga 445085
Är det en enkel kamera eller har du haft något på linsen (torkade regndroppar?)? Ser ut som överdelen på bilderna är suddiga.

F.ö. ett område jag väldigt gärna skulle vilja åka till för att cykla i någon gång.

staine

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Apropå Rindö, jag brukar alltid ge järnet mellan färjorna, för säkerhets skull. Det brukar behövas.
Edit, kör alltid motsols (av oklar anledning)

nieves

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Apropå Rindö, jag brukar alltid ge järnet mellan färjorna, för säkerhets skull. Det brukar behövas.
Edit, kör alltid motsols (av oklar anledning)
Oj, jag har aldrig åkt åt "fel" håll. Sen är jag en sån där som inte kan ändra håll, har jag en gång cyklat/sprungit ett varv oavsett längd så går det inte att byta håll. Helt klart en mental spärr men hela kroppen och knoppen skriker NEJ.
Det går bra om delar av sträckan ändras radikalt annars är det samma fast åt fel håll😀

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Tänkte köra en påskspecial här. Sommaren 2018 cyklade jag Sverigeloppet-sträckan på två veckor (se gammal RR). Haparanda - Ystad. Tåg upp till Haparanda då, så där såg jag första i Gävle. Sedan cyklade jag även Ystad - Malmö och tåg hem till götet. Det var den här sommaren när det var helt otroligt fint väder flera veckor. Så här kommer top 10 från den resan:

01 - Gävle

Visa bilaga 410533

02 - Kalix

Visa bilaga 410534

03 - Burträsk

Visa bilaga 410535

04 - Själevad
(igen, nholm hade ju en identisk bild)

Visa bilaga 410536

05 - Rytterne

Visa bilaga 410537

06 - Tumbo

Visa bilaga 410538

07 - Vadstena Kloster

Visa bilaga 410539

08 - Heda

Visa bilaga 410540

09 - Fuglie

Visa bilaga 410541

10 - Södra Åkarp

Visa bilaga 410542

Glad Påsk!
En av Kryddans första var Södra Åkarp.
Numera alldeles nymålat och grann.
IMG_20200929_145857483.jpg

NLC

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Om, OM, jag räknade rätt så passerades 26 stenkyrkor på 20-milaren för drygt 2 helger sedan vilket fick mig att fundera på om man kan nå 30 på 15 mil. Det hade blivit rätt bra pang för pengen.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Om, OM, jag räknade rätt så passerades 26 stenkyrkor på 20-milaren för drygt 2 helger sedan vilket fick mig att fundera på om man kan nå 30 på 15 mil. Det hade blivit rätt bra pang för pengen.
Jag tycker detta luktar diskiminering. Kan inte tänka mig att man passerar ens i närheten av lika många kyrkor (sten eller inte) på någon 20-milare i Stockholmstrakten. Kanske får ta kontakt med mina klubbkamrater och lägga en ny 20-milare där man betar av alla innerstads- och närförortskyrkor!?

uandt

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Årets första cykelsemester går till Värmland! 60 spänn kostar det ta cykeln på Tågab. Dag 1:
Pingstkyrkan 200 m från Karlstad stn
20201009_164907.jpg

Västerstrands kyrka vackert vid e18. Fint klocktorn i gjuten betong
20201010_181717.jpg

Skoghalls kyrka
20201010_182520.jpg

Hammarö kyrka (har fina helgon med horn istället för glorier inuti. Det blev tydligen NGT missförstånd)
20201010_182547.jpg

Viks kyrka. Vann tydligen kyrktupps-tävlingen för 10 år sedan
20201010_182607.jpg

Bilagor

uandt

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Domkyrkan Karlstad
20201010_095248.jpg

Korskyrkan. I vänsterkant skymtar en fin stenbro som är värt ett besök
20201010_183234.jpg

Norrstrands kyrkan
20201010_183312.jpg

Nu kommer vi till de fina kyrkorna! Alster kyrka!
20201010_105032.jpg

Öppen idag och fin inuti
20201010_104654.jpg

Forshaga kyrka
20201010_112502.jpg

Nedre Ulleruds kyrka ligger vackert vid Klarälven

20201010_130307.jpg

uandt

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
nu blir jag inte klok på mobilen men insidan på nedre Ulleruds kyrka har någon slags helig kossa
20201010_130529.jpg

Sen ett snabbt tramp till Övre Ulleruds kyrka som ligger ännu vackrare vid Klarälven
20201010_135430.jpg

Upptäckte sen att istället för att åka Klarälvsbanan som är rätt trist från Deje och hit så kan man åka Bruksvägen som är mycket roligare istället! Då kan man svänga av mot Molkom också som har en kyrka jag hoppas kunna fota i framtiden

nieves

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
nu blir jag inte klok på mobilen men insidan på nedre Ulleruds kyrka har någon slags helig kossa
Visa bilaga 447094
Sen ett snabbt tramp till Övre Ulleruds kyrka som ligger ännu vackrare vid Klarälven
Visa bilaga 447096
Upptäckte sen att istället för att åka Klarälvsbanan som är rätt trist från Deje och hit så kan man åka Bruksvägen som är mycket roligare istället! Då kan man svänga av mot Molkom också som har en kyrka jag hoppas kunna fota i framtiden
Intressant nötkreatur i fönstret, holy cow😀

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Vet inte om den varit uppe tidigare med benkyrkan i Sedlec är ju lite speciell. Ben av 40000 döingar arrangerade i olika former.
Känns som en blandning mellan kitschigt och morbitt.

Besökte i Algarve i södra Portugal ett kapell med samma "tema" men utformat på lite annat sätt. Tror det var detta men orkar inte rota fram anteckningarna för att verifiera. Har för mig att det finns flera i området. Var dock på en icke-cykelsemester så jag postar inga bilder.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Domkyrkan Karlstad
Visa bilaga 447087
Korskyrkan. I vänsterkant skymtar en fin stenbro som är värt ett besök
Visa bilaga 447088
Norrstrands kyrkan
Visa bilaga 447089
Nu kommer vi till de fina kyrkorna! Alster kyrka!
Visa bilaga 447090
Öppen idag och fin inuti
Visa bilaga 447091
Forshaga kyrka
Visa bilaga 447092
Nedre Ulleruds kyrka ligger vackert vid Klarälven

Visa bilaga 447093
Alster och Forshaga gillade jag. Båda lite annorlunda jämfört med många andra kyrkor.

ensamvarg

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Eller snarare trä, materialet trä alltså. Förekommer än idag i rundhult = runt trästycke.
I det sammanhanget låter ju trä som en klart rimligare synonym. I ett ortsnamn tycker jag dock det låter mer tveksamt att man skulle "översätta" det med trä. Om man tar Fagerhult som exempel tycker i alla fall jag att fager skog låter mer begripligt än fager(t) trä.

Enligt denna källa ska tolkningen i ortsnamnssammanhang snarast vara liten skog, skogsdunge eller lund.

nieves

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
I det sammanhanget låter ju trä som en klart rimligare synonym. I ett ortsnamn tycker jag dock det låter mer tveksamt att man skulle "översätta" det med trä. Om man tar Fagerhult som exempel tycker i alla fall jag att fager skog låter mer begripligt än fager(t) trä.

Enligt denna källa ska tolkningen i ortsnamnssammanhang snarast vara liten skog, skogsdunge eller lund.
När man är lite rundhult så får man fort ben som känns som trästockar😀

ooms

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
I trakterna där jag väste upp (södra Hälsingland) används det inte i ortsnamn, men ofta om just liten skogsdunge, man pekar och säger "den där hulten", eller med träslag framför som björkhulten eller arderhulten (i betydelsen liten skogsdunge med träd av detta trädslag).

Edit: För den som inte vet vad arder är:

BFS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Härligt med lite fler norrländska kyrkor i tråden. Dessutom, åtminstone i mina ögon, originella och med "personlighet". Sen får jag erkänna att jag är lite svag för träkyrkor.
Jag är nog svag för gamla kyrkor, oavsett material. Tycker dock omgivningarna kan lyfta en liten träkyrka i en liten norrländsk by. Det är inte en stor stats/kyrkoapparat som byggt en träkyrka i obygden, utan det är mer personligt, som du är inne på.

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
St Petri
IMG_20201015_105516072.jpg
--finns utvärtes i ett tidigare inlägg. Passade på att gå invärtes medan jag väntade på hustrun. Här är den nya orgeln, 16 meter hög. Det häftiga är att det från klaviatur går att styra inte bara nya orgeln utan även de två äldre i byggnaden, samtidigt. Det är mäktigt!

uandt

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Hade tänkt ha en latig dag idag men mamma ringde och ville ta cykeltur till Täby kyrka. Bara sätta sig på cykeln och trampa norrut där det mesta är taget men...
Turebergs kyrka har nog inte varit med:
20201017_134053.jpg

Täby kyrka har varit med en massa gånger men inte insidan. Som Pictor fan blev jag lite besviken på bristen av de mest våldsamma/makabra bitarna men det var ändå en del gudomligt ultravåld. Väl värt ett besök i alla fall.
20201017_144237.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer