[OT] Bild på kyrka

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Hade tänkt ha en latig dag idag men mamma ringde och ville ta cykeltur till Täby kyrka. Bara sätta sig på cykeln och trampa norrut där det mesta är taget men...
Turebergs kyrka har nog inte varit med:
Visa bilaga 448486
Täby kyrka har varit med en massa gånger men inte insidan. Som Pictor fan blev jag lite besviken på bristen av de mest våldsamma/makabra bitarna men det var ändå en del gudomligt ultravåld. Väl värt ett besök i alla fall.
Visa bilaga 448490
Jo, jag hade med Turebergskyrkan i detta inlägg https://happyride.se/forum/threads/ot-bild-pa-kyrka.3680150/page-10#post-3790536 fast det var från baksidan så den förtjänade helt klart en bild från framsidan också.

nieves

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Hade tänkt ha en latig dag idag men mamma ringde och ville ta cykeltur till Täby kyrka. Bara sätta sig på cykeln och trampa norrut där det mesta är taget men...
Turebergs kyrka har nog inte varit med:
Visa bilaga 448486
Täby kyrka har varit med en massa gånger men inte insidan. Som Pictor fan blev jag lite besviken på bristen av de mest våldsamma/makabra bitarna men det var ändå en del gudomligt ultravåld. Väl värt ett besök i alla fall.
Visa bilaga 448490
Vilken bra mamma du har🤩

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Ur praktisk synvinkel skulle jag vara mer intresserad av lösningen på det associerade handelsresandeproblem, d.v.s. med det tillagda kravet att man ska starta och sluta på samma plats, inte den kortaste hamiltonstigen som jag gissar är vad som visas ovan.

Sen vore det ju intressant att veta hur lång turen är.

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Ur praktisk synvinkel skulle jag vara mer intresserad av lösningen på det associerade handelsresandeproblem, d.v.s. med det tillagda kravet att man ska starta och sluta på samma plats, inte den kortaste hamiltonstigen som jag gissar är vad som visas ovan.

Sen vore det ju intressant att veta hur lång turen är.
Nja, även en nord/syd eller tvärtom vore av intresse beroende på distans förstås. Gissar på runt 150-200km iaf inte kortare. Nu känner jag inte till uttrycket Hamiltonstig men förutsätter att det inte har ngt att göra med den fiktive svenske Bond-kopian.
Hursomhelst en foto/cykelutmaning kan det bli😀

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Studium av kartan ovan indikerar att det ingår stigar i rutten. Biten norr om Hellvi kyrka (femte fyrkanten längs rutten om man startar i norra änden) ser i alla fall på alla kartkällor och satellitbilder jag kikat på ut att ikludera ett parti utan väg.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Jag undrar också lite hur urvalet av kyrkor gjorts. Är det bara medeltidskyrkor? I alla fall Slite kyrka, vilken är en 1900-talskyrka, är överhoppad.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Försökte rita in en rutt som besökte kyrkorna på kartan ovan i samma ordning men med rutter som nyttjar vägar och landade då på 58 mil. Ska man starta och sluta i Visby, vilket väl är rätt rimligt givet att man kommer med båt lär man ju ha att göra i fyra dagar, i synnerhet om man skarvar på med de kyrkor som inte tagits med.
Skärmklipp.JPG

Skärmklipp.JPG

nieves

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Försökte rita in en rutt som besökte kyrkorna på kartan ovan i samma ordning men med rutter som nyttjar vägar och landade då på 58 mil. Ska man starta och sluta i Visby, vilket väl är rätt rimligt givet att man kommer med båt lär man ju ha att göra i fyra dagar, i synnerhet om man skarvar på med de kyrkor som inte tagits med.
Visa bilaga 448619
Visa bilaga 448620
Låter som en kul idé för en kort semestertouring i september då det är bilfriare och ofta bra väder.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Nja, även en nord/syd eller tvärtom vore av intresse beroende på distans förstås. Gissar på runt 150-200km iaf inte kortare. Nu känner jag inte till uttrycket Hamiltonstig men förutsätter att det inte har ngt att göra med den fiktive svenske Bond-kopian.
Hursomhelst en foto/cykelutmaning kan det bli😀
Nej, en hamiltonstig är ett begrepp inom grafteorin och löst uttryckt så har man en hamiltonstig om man startar i en nod (=en kyrka) och besöker sedan alla övriga noder precis en gång och slutar vid den sista kyrkan.

Den kortaste tänkbara hamiltonstigen är vad jag tror de försökt få fram och visa ovan. Om man ska göra en rundtur är det dock snarare kortaste möjliga hamiltoncykeln, d.v.s. en hamiltonstig+att man återvänder till startnoden. Man bör dock notera att det inte alls är garanterat att man får den kortaste hamiltoncykeln genom att ta den kortaste hamiltonstigen och återvända från slutnoden till startnoden.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
St PetriVisa bilaga 448337 --finns utvärtes i ett tidigare inlägg. Passade på att gå invärtes medan jag väntade på hustrun. Här är den nya orgeln, 16 meter hög. Det häftiga är att det från klaviatur går att styra inte bara nya orgeln utan även de två äldre i byggnaden, samtidigt. Det är mäktigt!
kul! Det pågår (om det inte tatt slut nu) orgelfestival! Så kan man lyssna in sig lite. Kan man inte vara på plats streamas det på nätet också :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer