[OT] Bild på kyrka

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Passade på att ta en bild på de kyrkor jag passerade på gårdagens runda.
De ligger rätt tät i sydvästra Skåne, kyrkorna...
Alldeles för många revs och byggdes nytt runt förra sekelskiftet när de stora lantbruken hade sin hay day och landsbygden var tät befolkat. Bara 20-30 år senare var den sagan slut och många av byggnaderna används knappt idag.

Södra Sallerup
ED85E1FE-85F6-45A2-9B05-D3586ECB9628.jpeg

Mölleberga
CA9F18E1-60A4-44BD-B34D-41156D273EC6.jpeg

Bara
1E818291-46C2-42B2-BCBD-B3F05E79DAE9.jpeg

Hyby

36643A8A-988F-4F5A-8313-0F84C4C5B149.jpeg

Bösarp

6C3DF23E-CA23-40C8-BE4B-1DD944CBE5BE.jpeg

Västra Alstad

9E7CD6CC-595E-4DEB-8D68-50EF2F1299BC.jpeg

Lilla Slågarp
9F704115-2DFA-4E38-9A62-C5E2C93299A0.jpeg

Stora Slågarp
A9A4F922-B3A0-4DED-B4BE-2092E9008083.jpeg

Östra Grevie
F1BDCA79-05C1-4E81-AC60-77FBCB696368.jpeg

Mellan Grevie
D15D9B36-C00D-4EDA-9344-5D3A216A88F5.jpeg

Forts...

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
.. och sist Hököpinge.
A9ECF703-831E-4A3F-A712-1861375A82C5.jpeg

Själv tycker jag inte att sekelskifteskyrkorna är särskilt vackra utan mest ett uttryck för ett välvuxet ego hos de storbönder som lät uppföra byggnaderna.

som den uppmärksamma betraktaren ser grånade det på under dagen. Blåsigt som fan var det dock hela dagen.

WSMC

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Många fina bilder i tråden!
En sak som jag slås av i tråden är att det inte sällan saknas en bit av toppen på kyrkan.
Jag är säkert lika skyldig, bara en liten reflektion.

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
En sak som jag slås av i tråden är att det inte sällan saknas en bit av toppen på kyrkan.
Det sitter alltid ett kors där. Som varande ateist betraktar jag det som mindre väsentligt. 😁
PS, gissar att det handlar om vilken kamera som används. I en riktig kamera med genomsiktssökare av något slag ser man bildens beskärning. I synnerhet detaljer och utsnitt är mycket svårare att se i en displaybild eller ännu värre, i en mobil.

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Kul tråd. Tänker alltid att det visar väl på vad som var viktigt för några 100 år sen, innan vetenskapen tog över. Folk lade ned enorma insatser och pengar på att bygga kyrkor, fantastiska grejjor och byggen, som ibland höll på under väldigt lång tid.
Kölnerdomen tex, byggd mellan år 1248 och 1880, snacka om ett försenat byggproject --- Men det blev ganska coolt till slut.
.
k71.jpg

MartinRF

Medlem
[OT] Bild på kyrka
Synda att jag inte har någon bild på Södra Råda gamla kyrka. Nu är det för sent för den brann några månader senare. Det var inget skrytbygge -- eller så var det det men man hade inte mer pängar än så här uppe på den tiden.

Domkyrkan i Florens byggdes vid ungefär samma tid och där finns det nedtecknat i protokoll att syftet var att bygga så stort och pampigt att ingen skulle kunna överträffa den. På den tiden var Florens befolkning ungefär lika stor som Borlänges idag, har jag läst någonstans.

/Martin

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
jepp, trist, ibland kanske det är att man inte tänker sig för riktigt. Ungefär som när folk ska fota personer. Sätter ansiktet i mitten av bilden också kommer inte fötterna med. Tråkigt. Det hade ju lätt kunnat undvikas. Men ibland är det nog också som Pfaff skrev att det beror på kameran, de är så stora de där kyrkorna och ibland måste man fota ganska nära och kan inte få med allt. Då tycker jag personligen det är bättre att mista korset på tornet än att missa grunden på kyrkan 🙂 jaja, en bra reflektion hur som helst 🙂

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
jepp, trist, ibland kanske det är att man inte tänker sig för riktigt. Ungefär som när folk ska fota personer. Sätter ansiktet i mitten av bilden också kommer inte fötterna med. Tråkigt. Det hade ju lätt kunnat undvikas. Men ibland är det nog också som Pfaff skrev att det beror på kameran, de är så stora de där kyrkorna och ibland måste man fota ganska nära och kan inte få med allt. Då tycker jag personligen det är bättre att mista korset på tornet än att missa grunden på kyrkan 🙂 jaja, en bra reflektion hur som helst 🙂
Eller också finns det andra omständigheter så som en mur som hindrar ett steg till bakåt eller ett träd som skymmar om manntar ett steg åt sidan.
Eller bara allmän lathet 😇

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Pfaff har säkert postat dem redan man jag hade två vitkalkade Skånekyrkor liggande, har dock inte orkat gå av cykeln :)

Burlövs Gamla Kyrka (eller är det Gamla Burlövs...)
Visa bilaga 420087
Husie kyrka (får ta en ny bild nästa gång :) )
Visa bilaga 420088
Nänä, norrut beger jag mig inte. Rätt vad det är är man ju i Lund. Och det undviker man ju! 😎

Elhojtok

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Ni tar helt fantastiska bilder! Jag vet att det är [OT] och allt, men det är nog fler än jag som vill ha cykel på köpet (Eller i bilden)

Ari.m

Medlem
[OT] Bild på kyrka
IMG_1934.jpg
IMG_1931.jpg
IMG_1927.jpg

Bjuder på två kyrkor och ett kloster från vintern pre-corona-resa till Mallis.
Uppfrån och nedåt Sineu, Petra och klostret uppe på toppen av Randa.

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
@Pfaff - får man önska kyrkobilder också? Isf skulle jag vilja se Höruös kyrka och Sankta Maria kyrka (Borrby)
Du kan få en grej med ett torn från Mallis kan du. Men det kan ha varit en kvarn.
IMG_20200312_120002977.jpg

Ps, Hörup är ju lite speciell. Antingen ska man va full när man ser den. Men kanske helst inte 😁

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer