[OT] Bild på kyrka

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Ah, bra där med kompletterande info.

Får erkänna att mängden jobb jag lägger per kyrka är rätt lågt - en eller ett par googlingar och ytterst snabbt skummande av svaren så jag är inte överraskad att det går att hitta info som jag missat. Kul att ngn gör det dock,

nieves

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Olaus Petri, en kyrka man inte skulle sakna. Aldrig tänkt på den förut. Fina bilder på många favoriter.

nieves

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Måste få rumpan ur vagnen och cykla runt Siljan nångång. Bilat runt en massa varv men det är ju inte samma.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Jag lyckades få ett par att fastna på bild förra veckan...

Visa bilaga 432017
Sollerö kyrka, torde vara välkänd i cykelkretsar.

Visa bilaga 432018
Boda kyrka

Gemensamt för dessa kyrkor är att de, tillsammans med Rättviks kyrka, är de tre kyrkor som kan ses fr utsiktstornet Vidablick i Rättvik.
Den kommentaren leder en ju till frågeställningen:

På vilken plats i Sverige dit man kan ta sig till fots kan man se flest kyrkor?

Med "till fots" menar jag att det ska vara allmänt tillgängligt, inte kräva hiss (eller annan maskinmässig anordning) och man ska inte behöva klättra.

Från Vidablick kan man alltså se tre. Ganska säker på att det inte är svenska rekordet.

Sen blir det förstås lite av en definitionsfråga vad det innebär att se en kyrka. Räcker det med att man kan se spetsen på kyrktornet? Måste man se något av själva byggnaden? ...

JaLi

Ny medlem
[OT] Bild på kyrka
Från Karaby backar ser du både Malmö och Köpenhamn (och ganska många mindre kyrkor). Detta borde betyda ganska många kyrkor.
Definition av "Se en kyrka" blir här ganska viktig,

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Absolut. Finns dessutom en definitionsmässig del i ordet plats. Hur mycket får man röra sig? Om det är ett utsiktstorn med "mittpelare", får man gå runt "mittpelaren"?

Man borde dock kunna hitta några ställen där man kan ha gott om kyrkor i blickfånget.

Personligen skulle jag nog ockå begränsa det till svenska kyrkor och platser i Sverige.

JaLi

Ny medlem
[OT] Bild på kyrka
Skåne är plattare än Gotland och även det väldigt kyrktätt. Skall vi inte godkänna utländska kyror som kan ses från Sverige?

Jag har för mig att det på baksidan av ett mjölkpaket, för många år sedan, stod att mnan kunde se ett tjugotal kyrkor från Karabybackar. Om jag kommer ihåg rätt och hur mycket man i så fall måste förflytta sig för att se alla dessa låter jag vara osagt.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Skåne är plattare än Gotland och även det väldigt kyrktätt. Skall vi inte godkänna utländska kyror som kan ses från Sverige?

Jag har för mig att det på baksidan av ett mjölkpaket, för många år sedan, stod att mnan kunde se ett tjugotal kyrkor från Karabybackar. Om jag kommer ihåg rätt och hur mycket man i så fall måste förflytta sig för att se alla dessa låter jag vara osagt.
Finns ju inget direkt rätt eller fel i hur man väljer att formulera problemet. Val av formulering gör ju bara att man (möjligen) får olika svar.

En inskränkning jag skulle gjort är att det ska vara kyrkor tillhörande Svenska kyrkan.

Då Stockholm är mer mina hemtrakter funderar jag lite på hur många kyrktorn man kan se från tornet på stadshuset, dit det går trappor upp. Potentiellt skulle jag kunna tänka mig att man skulle kunna se:

Högalidskyrkan, Allhelgonakyrkan, Katarina kyrka, Sofia kyrka, S:ta Maria Magdalena kyrka, Tyska kyrkan, Storkyrkan, Riddarholmskyrkan, Kungsholms kyrka, Sankt Görans kyrka, Gustav Vasa kyrka, S:t Matteus kyrka, S:t Johannes kyrka, Adolf Fredriks kyrka, Engelbrektskyrkan, Hedvig Eleonora kyrka, Oscarskyrkan, Gustaf Adolfs kyrka, Engelska kyrkan/Episkopalkyrkan, Sankt Jacobs kyrka och S:ta Clara kyrka.

Om alla dessa verkligen kan ses från stadshustornet skulle det bli 21 stycken. Några andra kyrkor innanför tullarna men som jag är mer osäker på är Sabbatsbergs kyrka och Stefanskyrkan. Sen vet jag inte om det kan finnas kyrkor utanför tullarna med kyrktorn som sticker upp så högt att de också går att se-

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Ska det vara med blotta ögat, eller kan man smyga upp en enklare handhållen kikare(max förstoring/linsdiameter?) för uppgiften?

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Ska det vara med blotta ögat, eller kan man smyga upp en enklare handhållen kikare(max förstoring/linsdiameter?) för uppgiften?
Spontant hade jag nog sagt med blotta ögat, men vad innebär "blotta ögat"? Människor med olika syn kan ju ha olika uppfattningar om vad som faktiskt är urskiljbart utan hjälpmedel. Så ett mer objektivt mått skulle kanske vara allt som man kan se med den optisk förstärkning (kikare, teleskop, ...). Om man står uppe i ett högt torn och har väldigt god sikt kan det ju dock leda till att man kanske får med kyrkor ganska långt bort som man spontant inte upplever som synliga från den aktuella platsen.

Inte så lätt det här. Borde dock finnas en del kandidater där man i alla fall utan tvivel ser många.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Jag kan ju tycka det finns två klasser i tävlingen, dels många kyrkor där Sthlm troligen ligger bra till enl GoranS exempel ovan (givet att man kommer upp och får överblick), dels kanske även kyrkor på långt håll (mer relevant i glesbefolkade områden). När det gäller ursprungsexemplet Vidablick här ovan är ju avståndet till Boda ca 2 mil och till Sollerön ca 3-3.5 mil. Sollerö kyrka (egentligen tornet) syns bara som en vit prick om man vet var man ska titta. Det är samma sak i Tällberg, även därifrån kan man se Sollerö kyrka när solen ligger rätt och man vet var man ska titta.

nieves

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Spontant hade jag nog sagt med blotta ögat, men vad innebär "blotta ögat"? Människor med olika syn kan ju ha olika uppfattningar om vad som faktiskt är urskiljbart utan hjälpmedel. Så ett mer objektivt mått skulle kanske vara allt som man kan se med den optisk förstärkning (kikare, teleskop, ...). Om man står uppe i ett högt torn och har väldigt god sikt kan det ju dock leda till att man kanske får med kyrkor ganska långt bort som man spontant inte upplever som synliga från den aktuella platsen.

Inte så lätt det här. Borde dock finnas en del kandidater där man i alla fall utan tvivel ser många.
Utan linser hade jag inte sett kyrkan förräns jag rammat kyrkporten och skevat till framhjulet.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Så gammal bild att det inte ens fanns färg. Måste vara en medeltidskyrka alltså!

(Bara avundsjuk på snygg bild)

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Nej, vackrare kyrkor har man ju sett. Tycker dock att den var mindre dålig än Olaus Petri-kyrkan på Gärdet som jag hade på en bild på förra sidan i tråden.

uandt

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Nej, vackrare kyrkor har man ju sett. Tycker dock att den var mindre dålig än Olaus Petri-kyrkan på Gärdet som jag hade på en bild på förra sidan i tråden.
Nä. Du har fel. När man ser till omgivningarna, miljö, vägen dit, typ allt; jag vinner. Min kyrka är fulare. Nu kan jag dock hålla med om att det är lite av en utmaning att hitta en kyrka fulare än både din och min men jag tror på happy här.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Nä. Du har fel. När man ser till omgivningarna, miljö, vägen dit, typ allt; jag vinner. Min kyrka är fulare. Nu kan jag dock hålla med om att det är lite av en utmaning att hitta en kyrka fulare än både din och min men jag tror på happy här.
Nu var det i och för sig kyrkan som sådan jag avsåg, men jag tycker det vittnar om fulheten att de t.o.m. varit tvungna att placera militärhögkvarteret som granne för att se till att hålla pöbeln på mattan så att de inte tar sig för att spränga kyrkan i luften.

nieves

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Ingår i nån/några av Peths Bollnäs-breveter. Även Uppsalas 40-milare passerar, om jag minns rätt.
Bara kört 600-ingen till Järvsö, där fanns en del korsvirke att fota på den sträckan. Planerar att masa mig runt 300-ingen den 15/8, många fina ställen överallt.

[OT] Bild på kyrka
Har åkt båt från Kaupanger till Gudvangen. Inget minne av att jag såg kyrkan, men det är 13 år sen så jag kan ju ha glömt det.
När du nämner det, så har jag faktiskt åkt färja den sträckningen också. Inte 13 år sen, men 4. Väldigt vacker den färjeturen! Var tvungen att rota fram och bläddra igenom bilderna - ingen stavkyrka på bild då inte. Den kanske är svårare att se från sjön och när man försöker hinna i tid till färjan kanske uppmärksamheten inte räcker till 😆

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka
Passerade några kyrkor på dagens tur, tror inte de är tagna än.

Äspö kyrka
DDA58B3B-A8FD-4ED5-BBC8-0815D4787392.jpeg

Hassle-Bösarp kyrka
1BBEF943-36E0-4163-B4D4-4DF911AE4071.jpeg

Borrie kyrka
96D12AEC-08A0-4CF1-8116-8D86B030B786.jpeg

@Pfaff hade såklart redan tagit Källstorp och Tullstorp så redigerade bort dessa 😄

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer