OT: blåst av SuperSaverTravel i samband med inställd cykelsemester

Wiciman

Aktiv medlem
Vi skulle egentligen ha åkt till Spanien i juni för att cykla men Norwegian ställde in flighten pga covid. Enligt dem har de betalt tillbaks pengarna för biljetterna till mellanhanden SST den 29 maj. Dvs 2 1/2 månad sedan.

Vi gjorde uppenbarligen ett huge mistake när vi använde oss av SST som mellanhand då de bara skickar standardiserade nonsens-mail som svar på våra upprepade frågor om var pengarna tar vägen. Typ: vi har många inkommande frågor nu. Ökad svarstid i samband med corona etc... Endast indier som svarar när man ringer, de lägger på luren helt random, säger att de har eskalerat frågan eller kommer med rena rappakalja-svar. Man hamnar i en loop och tvingas starta om varje gång man ringer. Totalt oseriös firma.

Någon som hamnat i i samma sits och faktiskt fått tillbaks biljettpengarna av SST?

Jag antar att ARN inte har mycket att sätta emot detta skitföretag. Kan man vända sig till kreditkortsbolaget för att på så vis få tillbaka pengarna?

Någon med inblick i branschen som kan rådge?

mzi

Aktiv medlem
Jag skulle prata med mitt kortföretag/bank och be dem dra tillbaka pengarna. Skicka över din kommunikation med dem till banken som bevis på att du försökt lösa problemet på egen hand.

salle

Aktiv medlem
De verkar ju ha blivit anmälda till ARN några gånger men jag vet inte om de blivit fällda någon gång, men mejla ARN och fråga, de brukar svara under dagen.
Annars så kanske din hemförsäkring eller kreditkortsförsäkring täcker som du är inne på?

p3tre

Medlem
Jag bokade av ett flyg till Tokyo i Januari typ i början av den värsta cornaavbokningsperioden.
Fick sen en gång i månaden ett mail att man jobbade på mitt ärende men att belastningen var hög.
Jag försökte aldrig höra mig då det verkade lönlöst och tänkte att dom har väl snart konkat ändå...

Sen helt plötsligt en dag nån gång maj/juni så fick jag ett mail att mina pengar hade återbetalts och tre dagar senare hade jag fått in 13 000:- på kontot.

Det såg väl inte särskilt hoppfullt när man läste kommentarer på deras facebook och så vidare, men tillslut så...

Mayhem

Aktiv medlem
Norwegian verkar överlag bland de rappare med att betala tillbaka men precis som redan avhandlats i artiklar hos DN etc. så betalar de tillbaka till samma källa som de fick pengarna från. Har man köpt genom en konkursmässig resebyrå med obefintlig kundtjänst blir det surt som fan.

Själv har jag väntat fyra månader nu på återbetalning från SAS. Något som borde hanteras med ett knapptryck verkar ske med handskrivna återbetalningsslippar som skickas till banken medelst flaskpost. Ständiga mail från dem om att de jobbar för fullt och gärna vill att man skall ta en voucher istället. Nej tack…

Wiciman

Aktiv medlem
Jag skulle prata med mitt kortföretag/bank och be dem dra tillbaka pengarna. Skicka över din kommunikation med dem till banken som bevis på att du försökt lösa problemet på egen hand.
Men har min bank/kortföretag någon makt över detta? Det är ju Norwegian som fört över pengar till SST.

mzi

Aktiv medlem
Men om du betalade SST pengar med ditt kreditkort så kan kortutgivaren ta tillbaka dem om ingen vara/tjänst har levererats. Det brukar finnas en bortre gräns typ 120 dagar eller så. Men det kan vara lite tänjbart. Pengarna från Norwegian är väl tekniskt sett inte dina? Din relation är med SST?

Edit: autocorrect

arcamone

Aktiv medlem
Vi var i liknande situation och gnäll om voucher eller flera månaders tid för hantering. Men idogt arbete från frun till deras Whatsapp (av alla kanaler...) samt facebook gjorde att det gick på en månad istället. Så hang in there!

Norwegian verkar överlag bland de rappare med att betala tillbaka men precis som redan avhandlats i artiklar hos DN etc. så betalar de tillbaka till samma källa som de fick pengarna från. Har man köpt genom en konkursmässig resebyrå med obefintlig kundtjänst blir det surt som fan.

Själv har jag väntat fyra månader nu på återbetalning från SAS. Något som borde hanteras med ett knapptryck verkar ske med handskrivna återbetalningsslippar som skickas till banken medelst flaskpost. Ständiga mail från dem om att de jobbar för fullt och gärna vill att man skall ta en voucher istället. Nej tack…

Wiciman

Aktiv medlem
Men om du betalade SST pengar med ditt kreditkort så kan kortutgivaren ta tillbaka dem om ingen vara/tjänst har levererats. Det brukar finnas en bortre gräns typ 120 dagar eller så. Men det kan vara lite tänjbart. Pengarna från Norwegian är väl tekniskt sett inte dina? Din relation är med SST?

Värt att prova - tack!

n3wton

Aktiv medlem

Men det måste väl vara svårt att ta tillbaks pengar som inte finns. För det lär det knappast göra..

mzi

Aktiv medlem
Men det måste väl vara svårt att ta tillbaks pengar som inte finns. För det lär det knappast göra..
Det handlar inte om mynt och sedlar. Precis som när du övertrasserar så kommer det vara ett minus på deras konto. Så länge det inte har inletts en konkurs så finns det fortfarande pengar att ta.

ooms

Aktiv medlem
Men har min bank/kortföretag någon makt över detta? Det är ju Norwegian som fört över pengar till SST.
Om du inte fått nån resa, kan du ställa samma krav mot kreditgivaren som mot företaget som fallerar att leverera. Har inget med försäkring att göra, utan kreditköpslagen. Gäller dock att du betalt med kreditkort, tror inte det gäller vanligt betalkort.

n3wton

Aktiv medlem
Edit: Om det inte framgår nedan så förtydligar jag; det är i princip rena spekulationer nedan!😛

Nja. Det skulle innebära att banken de har sitt konto hos tillåter en checkkredit (dvs ett minus på kontot), annars skulle ju banken riskera en jättekundförlust utan att ha någon form av kreditrisksanalys bakom eller makt att styra sin utlåning, som det då blir talan om.

Kan säga att jag inte vet exakt hur det fungerar, men någon måste stå för risken och det lär inte vara banken utan att det har avtalats om. Min erfarenhet som egenföretagare säger mig att fordringsägarna (dvs TS i detta fall) får kräva pengar från företaget i fråga på lämpligast sätt, och om de kursar får pengarna krävas från konkursboet istället. Är det internationella företag det handlar om så vet jag inte riktigt vad som gäller.

Slut på spekulation.

aggro

Ny medlem
Någon med inblick i branschen som kan rådge?
Det finns just nu en helt enorm eftersläpning på återbetalningar pga den extrema mängden inställda flyg. Pengarna är inte borta och SST försöker inte lura dig, utan din återbetalning väntar på att bearbetas av SST, men det är ett fall av tusen och åter tusen som ligger på kö.
Pga överbelastning hos kundservice upplever man många av de problem du har nu.
Egentligen skulle jag rådge dig att bara vänta, det blir i nuläget inte bättre av att trycka på hos kundtjänst (ibland kan det hjälpa dock). Eller så kan du försöka få en chargeback som nämnts ovan.

Pqz

Aktiv medlem
Hade en resa bokad via SST som blev inställd pga dödsfall i familjen. Jag fick maila massor, skicka in dödsbevis och hålla på. Fick vid ett flertal tillfällen blånekanden, följda av goddag, yxskaft tillbaka. Men till slut så kom pengarna tillbaka. Min timpeng blev nog i slutändan inget vidare, men rätt skall vara rätt!

ooms

Aktiv medlem
Edit: Om det inte framgår nedan så förtydligar jag; det är i princip rena spekulationer nedan!😛

Nja. Det skulle innebära att banken de har sitt konto hos tillåter en checkkredit (dvs ett minus på kontot), annars skulle ju banken riskera en jättekundförlust utan att ha någon form av kreditrisksanalys bakom eller makt att styra sin utlåning, som det då blir talan om.

Kan säga att jag inte vet exakt hur det fungerar, men någon måste stå för risken och det lär inte vara banken utan att det har avtalats om. Min erfarenhet som egenföretagare säger mig att fordringsägarna (dvs TS i detta fall) får kräva pengar från företaget i fråga på lämpligast sätt, och om de kursar får pengarna krävas från konkursboet istället. Är det internationella företag det handlar om så vet jag inte riktigt vad som gäller.

Slut på spekulation.
Vet inte om det var ett svar på mitt inlägg, men konsumentkreditlagen, 29 paragrafen gäller för företag som verkar mot konsumenter på svenska marknaden:
Dvs du kan rikta samma krav mot kreditgivaren som mot företaget, om företaget i fråga inte levererar eller ex.vis går i konkurs. Men gäller som sagt bara om man betalar med ett kreditkort, inte betal- eller kontokort (där pengarna dras direkt fr ett konto). Ett väldigt starkt konsumentskydd som inte är så känt, men en stor anledning till att alltid använda kreditkort istf betal/kontokort.
Lite mer info här om skillnaderna (för betalkort finns möjlighet till kortreklamation, men det är inte alls lika starkt skydd som konsumentkreditlagen):

mzi

Aktiv medlem
Edit: Om det inte framgår nedan så förtydligar jag; det är i princip rena spekulationer nedan!
Jag tror att en "chargeback" görs mot betaltjänstförmedlaren och inte mot företaget som sådant. Alltså mot PayPal, Klarna, Babs eller vad man nu använder. Och att det finns ett konto avsett för sådana regleringar. Och så får förmedlaren driva process mot företaget. Det är nog ytterst få företag som själva är kunder med MC, Amex och Visa.

Bonzo

Aktiv medlem
Hade en resa bokad via SST som blev inställd pga dödsfall i familjen. Jag fick maila massor, skicka in dödsbevis och hålla på. Fick vid ett flertal tillfällen blånekanden, följda av goddag, yxskaft tillbaka. Men till slut så kom pengarna tillbaka. Min timpeng blev nog i slutändan inget vidare, men rätt skall vara rätt!
Jag hade bokat en resa med dem för ett par år sedan, som av olika anledningar aldrig blev av. Jag gjorde dock bara ett halvhjärtat försök att få tillbaka pengarna, men jag hade fullt upp med annat elände och efter lite Google så insåg jag att det skulle ta alldeles för mycket energi att få tillbaka den dryga tusenlappen det handlade om så jag lade ner det.

Jag applåderar dock ditt jävlar anamma och det rätta hade såklart varit om jag också kört hela vägen och krävt min rätt.

n3wton

Aktiv medlem
Vet inte om det var ett svar på mitt inlägg, men konsumentkreditlagen, 29 paragrafen gäller för företag som verkar mot konsumenter på svenska marknaden:
Dvs du kan rikta samma krav mot kreditgivaren som mot företaget, om företaget i fråga inte levererar eller ex.vis går i konkurs. Men gäller som sagt bara om man betalar med ett kreditkort, inte betal- eller kontokort (där pengarna dras direkt fr ett konto). Ett väldigt starkt konsumentskydd som inte är så känt, men en stor anledning till att alltid använda kreditkort istf betal/kontokort.
Lite mer info här om skillnaderna (för betalkort finns möjlighet till kortreklamation, men det är inte alls lika starkt skydd som konsumentkreditlagen):
Det var nog allmänt svar till dig och mzi men lyckades sabba citeringen vid editeringen, som jag gjorde för att jag lägger mig i saker som jag inte har koll på. 😛

Tack för bra info i övrigt om kreditkort osv! Jag återgår till att försöka svara på saker där jag faktiskt har lite koll istället!😊

TS, lycka till med att få pengarna åter! Det verkar ju faktiskt som så att de flesta får det, även om det övergår mitt förstånd att en ekonomiskt ganska tight bransch kan ha någon form av likviditet kvar efter en (typ) total nedstängning.

Adhocalias

Aktiv medlem
Jag försöker få tillbaka pengar från Ryanair för en inställd cykelresa i våras. Har fortfarande inte lyckats förstå hur man gör... Andra vägens flyg på den resan var med Norwegian, gick hur snabbt och smidigt som helst att få pengarna tillbaka.

Sen skulle vi hela familjen och kolla TdF-starten i slutet av juni. Jag satt i en halvtimme och försökte övertyga Brussels Airlines kundtjänst att jag köpt biljetterna direkt från dem (och hänvisade till utdrag från bankkortet betalningen var gjord med, kvitto, kommunikation etc. etc). Men de vägrade gå med på det och sa att jag köpt biljetterna från Swiss Airlines. What??! Tror det kan bli till att kontakta kortutgivaren för att lösa det.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer