[OT] Blåtandspuck till bilen

Långt från cykling, men man vill ju kunna lyssna på musik och snacka i telefon på väg till/från cyklingen ;-)

Har en bil med AUX (3,5mm plugg) samt vanligt 12V (ciggplugg). Det funkar såklart att koppla sladd till luren, men jag vill ha trådlöst. Det sitter en "handsfree-mic" på A-stolpen som funkar bra när jag kopplar sladd och pratar i telefon.

Vilken adapter för blåtand ska jag köpa för att kunna få:

• Automatisk uppkoppling när jag startar bilen
  • Befintlig mic skall funka, alternativt väldigt bra inbyggd mic i adaptern
  • Kontroller för att pausa, byta låt mm
Ny stereo skulle kunna vara ett alternativ, men då vill jag att knapparna på ratten skall funka. Det är en BMW 3-serie, E91.

Ragnvald

Aktiv medlem
Logitech har en USB-driven bluetoothadapter som vi kör med i verkstan på jobbet till en skitgammal stereo. Den skulle kunna fungera som det du beskriver.
3.5mm utgång, ingen mikrofon. Tror man kan trycka på knappen för att byta spår etc. men har inte testat. Mikrofonåterkippingen vet jag inte om det lirar.
Kan prova om några dagar när jag är åter på jobbet.

rouster

Aktiv medlem
Jag har testat ett antal blåtandsadaptrar till bilar och denna har funkat bäst av de jag testat. Går inte att koppla separat mikrofon men den inbyggda funkar rätt så bra.

tmalm

Aktiv medlem
Jag har en sån från Classe tror jag, funkar helt ok och är överbliven pga bilbyte, du kan få den mot donation till välgörenhet. Haft den ett halvår ca.

/T

Edit: täcker nog inte alla dina krav kanske, har bara spelat musik via den.

42Hz

Aktiv medlem
Hänt något nytt sedan senaste inlägget? Skulle vilja koppla TV:n till förstärkaren, en smidig BT med t.ex. USB-strömmatning.

Förstärkaren: Yamaha RX-V675

TV: Samsung 43" Q60A

perzzon

Aktiv medlem
Kanske. Har också sett att en del soundbars har bt men tänkt att det är för att koppla telefonen till den för att spela musik när tvn är avstängd.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

TV-ljud via BT är skitkass. Man måste kunna ställa timingen väldigt noggrant för att man inte ska bli vansinnig på osynkade läppar.

HåkanC

Aktiv medlem
För gammal förstärkare?
Hur länge sedan är det du kollade på baksidan av din RX-V675?
För om bilden nedan stämmer, skall den förutom fem(5!) HDMI in även ha en HDMI ARC
läs mer om HDMI och HDMI ARC här
Yamaha-RX-V675-inputs.jpg

<REDIGERAT>
Jag var tydligen sen. Hoppas att du blir nöjd med vad du än skaffar.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Hur länge sedan är det du kollade på baksidan av din RX-V675?
För om bilden nedan stämmer, skall den förutom fem(5!) HDMI in även ha en HDMI ARC
läs mer om HDMI och HDMI ARC här
Yamaha-RX-V675-inputs.jpg

<REDIGERAT>

Jag var tydligen sen. Hoppas att du blir nöjd med vad du än skaffar.

Tjena!

Om inte annat så har både TV och stärkare optiska ut/ingångar.

42Hz

Aktiv medlem
Tjena!

Om inte annat så har både TV och stärkare optiska ut/ingångar.

My bad, hade stoppat HDMI kabeln i "vanlig" HDMi på TV:n så jag fick ALLT ljud via TVn:s högtalare, nu när jag satte i HDMI ARC på TV så kommer ljudet i stärkaren!
Inte van med sådana här moderna ting inom AV! ;)
Nu kommer jag ha en BT mottagare men den kommer nog till användning den med. =)

rouster

Aktiv medlem
My bad, hade stoppat HDMI kabeln i "vanlig" HDMi på TV:n så jag fick ALLT ljud via TVn:s högtalare, nu när jag satte i HDMI ARC på TV så kommer ljudet i stärkaren!
Inte van med sådana här moderna ting inom AV! ;)
Nu kommer jag ha en BT mottagare men den kommer nog till användning den med. =)

Haha. Du kan ju använda blåtandsmojängen för att strömma från telefonen till förstärkaren i alla fall som jag gör.

42Hz

Aktiv medlem
Ville bara uppdatera med att jäklar vad smidigt det fungerar nu, man slår på TV:n och förstärkaren startar automagiskt, alllt bara fungerar, det är väl gammal teknologi men inte haft möjlighet att utnyttja det tidigare. :)

rouster

Aktiv medlem
Ville bara uppdatera med att jäklar vad smidigt det fungerar nu, man slår på TV:n och förstärkaren startar automagiskt, alllt bara fungerar, det är väl gammal teknologi men inte haft möjlighet att utnyttja det tidigare. :)
Har du upptäckt att du kan justera volymen på förstärkaren med tvns fjärr?

Köp & Sälj

Topp