(OT) Blivit påkörd (Bil mot bil) - Den som är vållande nekar och tar inte sitt ansvar. Råd önskas.

Mini_me

Aktiv medlem
(OT) Blivit påkörd (Bil mot bil) - Den som är vållande nekar och tar inte sitt ansvar. Råd önskas.
Hej bullen.

Blev påbackad inne i Nacka Forums garage i Augusti i år. Stod still när bilen framför mig drog i backen och backa in i mig.

Personen som hoppar ur från pass sidan är tydligen förarens svärdotter och hon börjar neka att dom gjort nåt fel men mjuknar lite efter att jag visar vart jag står och vart dom står (dvs dom "hänger" lite på min bil med sin).

Vi byter nr och jag fotar regplåten på deras bil.

Nu får jag besked av bolaget att dom nekar och att jag ska betala självrisk mm och att if inte kan:

"Vi som försäkringsbolag har inte rätt att pröva sanningshalten av lämnade uppgifter, det får enbart en domstol göra."

Vad ska jag göra? Ett samtal till alla inblandade blir det direkt imorgon men gissar att detta inte kommer ge så mycket. Är det domstol som gäller? Hur går man tillväga?

Hela texta bolaget skickar:

"Hej!

Som vi har berättat i tidigare brev kommer vagnskadegarantin att ersätta skadorna på din bil. Däremot måste du själv stå för självrisken och dina stilleståndskostnader.

Som försäkringsbolag reglerar vi trafikskador enligt de regler som finns i trafikskadelagen.

Vi har nu fått in redogörelser om skadehändelsen både från dig och din motpart. Tyvärr skiljer de sig åt på väsentliga punkter. En förutsättning för att du ska kunna få ersättning för självrisk och stilleståndskostnader genom motpartens trafikförsäkring är att det finns ett styrkt vållande. Med styrkt menas att båda förarna är överens om hur händelsen gått till eller att det finns vittne som bekräftar den ena versionen. Eftersom det inte finns kan du tyvärr inte heller få någon ersättning för detta.

Båda parter säger sig hinna stanna innan kollisionen.

Vi som försäkringsbolag har inte rätt att pröva sanningshalten av lämnade uppgifter, det får enbart en domstol göra."

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Det är just därför man skriver man en skaderapport på plats som bägge signerar.
Då är man safe sen.
Finns sådana papper att hämta på bilfirmor och hos försäkringsbolagen. Bolagen kan även skicka hem till brevlådan.

staine

Aktiv medlem
Ska man inte fylla i en gemensam skadeblankett på plats? Där man ritar i bilarnas läge m.m? Och sen skriver under på. Det borde man ha en liggande i handskfacket, förifylld.
Plus att man borde ha en dashcam påslagen för jämnan.

Konvalj

Medlem
Det enda du kan göra är att polisanmäla motparten. Min erfarenhet är att polisen kommer lägga ner ärendet och du får betala självrisk ändå. Med lite tur ger motparten med sig om du säger att du polisanmält dem.

Jag har genom jobbet hanterat hundratals bilförsäkringsärenden och har kanske lyckats lösa 2-3st ärenden liknande ditt till mitt företags favör.

Mini_me

Aktiv medlem
Polisen it is then.

Var stressad när det skedde och hyfsat irriterad så var inte tillräckligt klok att föra ner allt på papper.

Rattnalle

Aktiv medlem
Lärdom: Gå aldrig därifrån utan att ha fyllt i skadeblanketten som båda ska skriva på.

I sakfrågan vettefan. Så länge det är ord mot ord har du inget att hämta i domstol heller. Antar att du inte har ett stort antal foton som tydligt visar att din bil blivit påbackad?

H.

Aktiv medlem
Polisanmäl och fråga om de inte har kommit på bättre tankar. Nekar de väntar du 5 månader och sedan ser du till att de får betala en till självrisk på deras egen bil.

Senast ändrad:

Cyklot B

Medlem
Domstolen dömer inte efter vad som hänt, utan efter vad som kan bevisas ha hänt.
Har du inga vittnen eller fotografier på det du menar påvisar den andres skuld – dvs. det beskriver som att deras bil "hänger" på din – så har du inga bevis och då är du körd om de nekar. Lita inte på andras hederlighet om de på plats erkänner skuld, utan förvissa dig om att skaffa bevis som håller i domstol – vittnen, foton osv.

Jag var vittne till en påbackning en gång, där en afrikansk nunna (!) backade på en bil som kördes av en ung flicka med nytaget körkort på en parkeringsplats. Då jag såg att flickan var tydligt oskyldig, och inte vållande, men såg förvirrad och osäker ut, så hjälpte jag henne till rätta. Jag frågade åt flickan den nunna som nunnechauffören kört till busstationen vad den senare hette och lämnade mitt telefonnummer om flickan skulle behöva mitt vittnesmål.

Senare ringde flickans mor och tackade mig för hjälpen och berättade att saken löst sig. De hade kontaktat nunneklostret och försökt lösa saken, men nunnorna hävdade oskuld och skyllde anklagelserna först på rasism, sedan på att de var just nunnor och katoliker. När modern då berättade att det fanns ett oberoende vittne att åberopa, gav nunnorna med sig och tog på sig skulden.

Sensmoral: Se till att ha bevis som håller i domstol innan du lämnar en trafikolycka där du inte är vållande. Även den som ser genomhederlig ut kommer att blåneka vid konfrontation.

d_anders

Aktiv medlem
Hur hög är självrisken, är det värt besväret?

Lingon

Aktiv medlem
Om du inte har något vittne är det tyvärr utsiktslöst att försöka driva nåt case mot dem så länge som de håller på sin story.

Rattnalle

Aktiv medlem
Även om man har vittnen är det viktigt att ha flest vittnen.

Börne

Medlem
staine sa:
Ska man inte fylla i en gemensam skadeblankett på plats?
Det är inget tvång, man kan göra skadeanmälan var för sig. oftast enklare idag via fb webbsida osv, men som redan nämnts är det en trygghet att båda parter skrivit under en skadeanmälan redan på plats. Är man oense på plats tillkallar man polis! brukar vara effektivt då dom oftast kan se hur olyckan gått till samt att det är lite svårare att ljuga en polis rakt upp i nyllet, i alla fall för dom flesta hederliga!

Mini_me

Aktiv medlem
Min Sambon är vittne men det blir väl jäv.

Skiter i kostnaden , nu är det fan principen att fanskapet körde på mig.

Jo vad jag borde ha gjort har jag fattat och att man inte kan lita på folk borde jag vetat men det var så jävla uppenbart att hon inte hade en susning om vad hon höll på med. Lärdom lärd.

Ska dra ett sms till föraren att hon blir polisanmäld imorgon. Ska göra detta lite jobbigt för dom. Föraren bor i Göteborg , måste dom infinna sig här om det blir nåt i domstol?

Lingon

Aktiv medlem
Du kan ju ringa och rådfråga polisen, men jag tror knappast det blir nån domstol för en parkeringsskada. Dom lägger troligtvis ner ärendet utan att ens prata med din motpart.

Börne

Medlem
Mini_me sa:
Jo vad jag borde ha gjort har jag fattat och att man inte kan lita på folk borde jag vetat
Tyvärr är ju verkligheten sådan i dagens Sverige. Inga jävlar är rakryggade nog att ta på sig saker utan allt är alltid andras fel.... SUCK!

Man tillhör väl den sista generationen som gör rätt för sig!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Varje gång jag läser något sånt här så blir jag påmind om att dashcam borde skaffas.

Vi blev påkörda för ett par månader sen, skrev ingen skadeanmälan på plats (det var väldigt länge sen jag fick en sån blankett av något f-bolag..) men fotograferade lite där det tydligt framgick att den andra föraren kört mot väjningsplikt och att vi färdats på huvudled. Lite orolig ändå efteråt men det var inga problem.

Konvalj

Medlem
Mini_me sa:

Jo vad jag borde ha gjort har jag fattat och att man inte kan lita på folk borde jag vetat men det var så jävla uppenbart att hon inte hade en susning om vad hon höll på med. Lärdom lärd.

Ska dra ett sms till föraren att hon blir polisanmäld imorgon. Ska göra detta lite jobbigt för dom. Föraren bor i Göteborg , måste dom infinna sig här om det blir nåt i domstol?
Polisen kommer lägga ner ärendet med motiveringen att "det är uppenbart att brottet inte går att utreda", så någon domstolsförhandling får du nog inte se röken av.

geologen

Aktiv medlem
I dessa dagar när nästan alla har mobiler med utmärkta kameror inbyggda tycker jag det är närapå "tjänstefel" att inte väldigt noggrannt dokumentera det hela från många olika vinklar, och kanske till och med filma under tiden man diskuterar parterna emellan på plats.

Cyklot B sa:
Domstolen dömer inte efter vad som hänt, utan efter vad som kan bevisas ha hänt.
Har du inga vittnen eller fotografier på det du menar påvisar den andres skuld – dvs. det beskriver som att deras bil "hänger" på din – så har du inga bevis och då är du körd om de nekar. Lita inte på andras hederlighet om de på plats erkänner skuld, utan förvissa dig om att skaffa bevis som håller i domstol – vittnen, foton osv.

Jag var vittne till en påbackning en gång, där en afrikansk nunna (!) backade på en bil som kördes av en ung flicka med nytaget körkort på en parkeringsplats. Då jag såg att flickan var tydligt oskyldig, och inte vållande, men såg förvirrad och osäker ut, så hjälpte jag henne till rätta. Jag frågade åt flickan den nunna som nunnechauffören kört till busstationen vad den senare hette och lämnade mitt telefonnummer om flickan skulle behöva mitt vittnesmål.

Senare ringde flickans mor och tackade mig för hjälpen och berättade att saken löst sig. De hade kontaktat nunneklostret och försökt lösa saken, men nunnorna hävdade oskuld och skyllde anklagelserna först på rasism, sedan på att de var just nunnor och katoliker. När modern då berättade att det fanns ett oberoende vittne att åberopa, gav nunnorna med sig och tog på sig skulden.

Sensmoral: Se till att ha bevis som håller i domstol innan du lämnar en trafikolycka där du inte är vållande. Även den som ser genomhederlig ut kommer att blåneka vid konfrontation.
Sensmoral 2: nunnor är as.

h.g.j

Aktiv medlem
För några år sedan blev en kollega påbackad, föraren av den andra bilen skällde då att taxin stått på fel ställe, sol att det då skulle vara fritt fram. Försäkringsbolagen krigade då den andre påstod sig ha backat på en stolpe, inte en stor taxibuss. Eftersom det fanns vittnen och skadorna stämde gick det bra till slut.

I fjol våras blev jag påkörd av en bil, jag hade hunnit stanna och hade bussen full med skolungar, men då de aldrig svarade på försäkringsbolagets kontakter beslutade försäkringsbolaget att motparten var skyldig och jag slapp undan självrisken.

Så jag tror det beror lite på försäkringsbolag och sedan hur mycket och på vilket sätt historierna diffar.

Mini_me

Aktiv medlem
Vi har samma bolag men jag har märkes (IF). Så bolaget torskar om bara den ena ska betala.

Hennes jumbo merca fick inga skador (plast som bara gick in och sen ut , min skärm är inte lika medgörlig).

Ringer polisen imorgon (har meddelat föraren att hon blir polisanmäld) så ser vi vart det hamnar.

Fredrik S

Aktiv medlem
Om en cyklist och en bilist krockar så täcks väl skadorna på bilen av dennes egen försäkring? Förmodligen med en liten självrisk? Du kanske känner någon i Göteborg?

Tomcaten

Aktiv medlem
Vilka svin!

Jag hoppas att du får rätt emot packen till slut.

Mini_me

Aktiv medlem
Kanske dax för en brevet satsning???

patten

Aktiv medlem
Tråkig situation! Tror att den energi du lägger på det hela är förbrukad energi i onödan, hur mycket princip det än må vara. Om det för dig kvittar att du kommer få betala självrisk oavsett utfall efter att ha lagt massor av tid och energi på det hela så är det bara att köra. Om inte så får det vara en läroläxa till framtida händelser!

Jag tror tyvärr att det kommer kosta mer än vad det smakar!

Oskar

Aktiv medlem
Att gemensamt fylla i en skadeblankett på plats funkar ju bara om motparten där och då tar på sig skulden. Och har man att göra med en sådan rakryggad hederlig person behövs ju ändå ingen blanket...

Två gånger har jag fått bilen påkörd bakifrån. Första gången var på Norrbro, en rikemanskärring som fipplade med sin telifån å inte hade koll framåt. Hon var bara glad över att jag tog det så lugnt och tog på sig allt.

Andra gången var på parkeringen vid Sickla köpkvarter, en man i femtioårsåldern som hävdade att vi backat in i varandra och ville att vi skulle strunta i att göra ett försäkringsärende av det hela å istället lämna in våra bilar till en kompis han hade som kunde lacka om skadan. Jag svarade att jag nog hellre ville ta det hela genom mitt försäkringsbolag (skadorna på de båda bilarna var sådana att vemsomhelst kunde se att jag omöjligen kunde vara vållande) och anmälde skadan. Såklart hävdade motparten att jag var vållande och inte fan lägger försäkringsbolagen ner nån tid på såna här skitärenden, så det blev ngn lösning där man betalade halva varandras självrisk eller nåt sånt där.

Och nåt sånt kommer det bli för TS också. Det kan kännas förjävligt, men låt mig ge lite perspektiv: härom helgen fick jag sladd på bilen och slog i bilens bakparti (tredje gången gillt) i vägens mitträcke. Mitt eget fel alltså. Skador på bilen som gissningsvis kostar 20-30 000 att reparera och det hela sköts helt via mail utan några som helst frågor eller invändningar och till en självrisk på 2 800 kr.

toshiba

Aktiv medlem
Försäkringsbolagen vet ju att i långa loppet är det bättre att två självrisker betalas istället för en, så de är snabba att bestämma sig för delat ansvar...

Med tanke på första raden i denna tråd kanske det vore passande att messa en snopp-bild till skyldige ;-)

Senast ändrad:

toshiba

Aktiv medlem
En sak till. Även om du polisanmäler, och polisen genom ett mirakel anser att den andra är skyldig och ska få böter, så betyder det inte att försäkringsbolaget automatisk ändrar sig. Straffrätt och civilrätt är nämligen skilda saker...

johan44

Aktiv medlem
Nja, en god vän blev påkörd i en solklar rödljuskörning och hade ett oberoende vittne. Men båda killarna i bilen som körde på hävdade motsatsen så då var det ett lika i vittnen och rödljusåkaren gick fri. Sambon borde duga.
Mini_me sa:

nikasp

Aktiv medlem
Trist. Jag blev påbackad när jag var inne på JULA en gång. Snöade mycket och mörkt så det hade kunnat gå veckor innan jag märkt det. Bra nog hade jag en lapp med "Ring mig, Peter hundenheten Polisen" och en med "Förlåt att jag backade på din bil" samt telefonnummer. Kom till övningskörerskans mamma som tyckte att vi kan lösa det utan försäkringsbolag. Ej aktuellt. Lämnade in på BMW som bytte hela kofångaren, tre skikt som blivit hoptryckta 20-30 mm. Kostade 12000 att fixa.

mandorf

Ny medlem
Man blir ju skogstokig på alla dessa smitare. Har själv varit med om alla möjliga sorter. För det mesta har det gått att lösa men nån gång har jag fått betala min egen självrisk och nån gång har jag fått polisanmäla en gammal gubbe för smitning. Det ena slutade väl för min del då vi hade samma försäkringsbolag och jag blev påkörd när jag stod parkerad. Men polisen har jag fortfarande inte förstått hur de tänkte.

Fick som svar någon dag senare att de inte går vidare med min polisanmälan. "Gubben är 86 år gammal så han dör väl om vi drar in körkortet för honom"

När en moped välte in i sidan på min parkerade bil och killen som ägde mopeden berättade vad som hänt fick jag däremot pröjsa min egen självrisk. Gjorde en anmälan tillsammans med killens föräldrar till försäkringsbolaget, men bolaget hävdar yttre påverkan (mopeden stod när han lämnade den.) så då var det inte hans fel. Efter ett försök till att få lite sympati från föräldrarna om att de faktiskt varit med och orsakat en skada på min bil och kunde hjälpa till med självrisken men mötts av totalt ointresse så stod man där med en räkning och en livslång bitterhet mot systemet.
Om min bil eller nått annat jag äger någonsin kommer i rullning och orsakar ett försäkringsärende så garanterar jag att den stod där när jag gick därifrån!

Hoppas det löser sig för er.

Nej, din hustru är inte jävig. Men som hustru till part ska hon inte avlägga ed innan hon vittnar.

nikasp sa:
Trist. Jag blev påbackad när jag var inne på JULA en gång. Snöade mycket och mörkt så det hade kunnat gå veckor innan jag märkt det. Bra nog hade jag en lapp med "Ring mig, Peter hundenheten Polisen" och en med "Förlåt att jag backade på din bil" samt telefonnummer. Kom till övningskörerskans mamma som tyckte att vi kan lösa det utan försäkringsbolag. Ej aktuellt. Lämnade in på BMW som bytte hela kofångaren, tre skikt som blivit hoptryckta 20-30 mm. Kostade 12000 att fixa.
Satt polisen Peter och övningskörerskan i samma bil? Eller olika bilar, men polisen fick henne att skriva en förlåtmig-lapp? (Eller var polisen den övningskörande?)

Om modern ville betala skadan cash skulle det väl vara OK, eller var det tänkt att hon skulle knacka kofångaren rak själv?

Jeppe_E

Aktiv medlem
Mini_me sa:

Vore ju himla tråkigt för mercedesägaren om däcken är platta en morgon.

"how could you not notice a man sticking a banana in your tailpipe"

nikasp

Aktiv medlem
Jag hade flyt att Polisen råkade vara vittne till påbackningen. Grymt surt då jag är en sån som ställer mig långt bort för att slippa dörruppslag nr 3 med all tid för besiktning, verkstad och hämtning. Övningskörerskan lyckades backa 8-9 meter rätt in i fronten på min BMW X3 som borde synas om man tittar i backspegeln :) Mamma var nog inne på "500-spänn så glömmer vi detta" men jag tyckte att jag kollar med verkstad. Såg först senare att fronten var rätt ordentligt intryckt.

Frankenstein's Bike sa:
nikasp sa:
Satt polisen Peter och övningskörerskan i samma bil? Eller olika bilar, men polisen fick henne att skriva en förlåtmig-lapp? (Eller var polisen den övningskörande?)

Om modern ville betala skadan cash skulle det väl vara OK, eller var det tänkt att hon skulle knacka kofångaren rak själv?

Börne

Medlem
En före detta flickväns farsa blev påbackad, han var inte i närheten av sin bil & såg inte ens skadan som var på passagerarsidan, men när han satt sig i bilen satt den en lapp på rutan som han såklart såg. Där stod det bara "ring mig jag såg vem som körde på dig"

Han ringde såklart & fick numret till killen som först nekade när han ringde, hur fan han nu kunde va så puckad & tro att han skulle komma undan när bilägaren ringer honom... som sagt folk försöker in i det sista!!

Han sa bara att då ringer jag väl & polisanmäler dig så får du förklara för dom då jag har ett vittne... lite tystnad sedan sa han att jo han hade nog varit i stan & jo han råkade visst backa på bilen!

Jag tyckte han skulle anmäla smitning av ren princip men han nöjde sig med att hans fb fick ta skadan!

Smitare är fega, veka jävla as. Stå för vad ni har gjort!!

Prästbol

Aktiv medlem
Börne sa:
Jag tyckte han skulle anmäla smitning av ren princip men han nöjde sig med att hans fb fick ta skadan!

Smitare är fega, veka jävla as. Stå för vad ni har gjort!!
En person blev frikänd från smitning för ca ett år sedan eftersom man enligt Europakonventionen inte får göras skyldig till att medverka till att man själv blir dömd. Detta skulle ev överklagas. Någon som vet vad det blev av detta?

staine

Aktiv medlem
Oskar sa:
Att gemensamt fylla i en skadeblankett på plats funkar ju bara om motparten där och då tar på sig skulden. Och har man att göra med en sådan rakryggad hederlig person behövs ju ändå ingen blanket...

Njae det litar vi inte på, den rakryggade kan med stor sannolikhet komma på bättre tankar (för denne alltså) efter lite funderande. Det har hänt mig...

Tomcaten

Aktiv medlem
Vi stannade till på badställe i dalarna och en vanlig kvinna går in i sin bil och backar på en annan bil som hade massa eftermarknads spoilers på, självklart kostsamma delar men den här kvinnan som backar på sticker.

Ja låg kvar på stranden med reg nr i huvudet och när jag ser att den påbackade bilens ägare går fram och tom. upptäcker skadan så går jag fram och delger informationen. Dagens insats av mig och jag kommer aldrig tveka för att agera på samma sätt igen.

Mini_me

Aktiv medlem
Update:

Polisen hade för lång kö så jag kunde inte sitta och vänta. Får bli imorgon.

Pratat med bolaget , dom kan inget göra om inte nån ändrar sin historia eller jag får dom dömda i domstol.

Papper som ev skulle ha skrivits var inte mycket värt enligt bolag. Bättre men samma sak kan hända igen.

Tanten svarar inte , ska nöt på imorgon. Hennes svärdotter har jag nr till och hon verkar vara vittne. Ska nöta lite där oxå.

Hoppas karma tar dom. Typ hårddisk krasch eller stadig vattenläcka som tar låååååångtid. Eller ett kroniskt ryggskott...det vore nåt det.

WSMC

Aktiv medlem
Mini_me sa:
Update:

Polisen hade för lång kö så jag kunde inte sitta och vänta. Får bli imorgon.

Pratat med bolaget , dom kan inget göra om inte nån ändrar sin historia eller jag får dom dömda i domstol.

Papper som ev skulle ha skrivits var inte mycket värt enligt bolag. Bättre men samma sak kan hända igen.

Tanten svarar inte , ska nöt på imorgon. Hennes svärdotter har jag nr till och hon verkar vara vittne. Ska nöta lite där oxå.

Hoppas karma tar dom. Typ hårddisk krasch eller stadig vattenläcka som tar låååååångtid. Eller ett kroniskt ryggskott...det vore nåt det.
Påminner mig lite om den här med Timbuktu.....

Rattnalle

Aktiv medlem
Om en påskrivet skadeblankett inte ens duger är man ju helt utlämnad.. Vad ska man då med försäkringen till ö h t? :-P

mandorf

Ny medlem
Rattnalle sa:
Om en påskrivet skadeblankett inte ens duger är man ju helt utlämnad.. Vad ska man då med försäkringen till ö h t? :-P
Man erkänner ingenting om man skriver på skadeblanketten, man tar ju en del var och när man är hemma kan det diktas ihop vilken rövarhistoria som helst.

Det enda som är bra är att man får kontaktuppgifter nedskrivna. Sen kan man ju hoppas att det inte är en som smiter från allt ansvar utan står för vad som hänt.

e120guru

Ny medlem
Som sagts tidigare, den gemensamma del av skadeblanketten är inget erkännande till vållandefrågan. Där skriver amn det man är överens om - var det skedde, var skadorna uppstod, hur fordenen var orienterade, osv.
Det är sedan på era uppgifter till vardera försäkringsbolag som det eventuellt erkänns att man var vållande - något som bygger på ärlighet oftast - om situationen inte gör att det är uppenbart var vållandeansvaret är - men då är det i princip vittnen som gäller om motparten skulle neka.

För lite mer än ett år sedan var vi med om att bli påbackade utanför lokala ICA-butiken... Snedställda parkeringsplatser där en bil backade ut från sin p-plats in i sidan på vår bil.
Blev två bucklor på vår bil - samma höjd från marken på båda bucklorna - de enda två bucklorna som fanns på bilen då bilen bara var ett par månader gammal, men men lite mellanrum i sidled (min fru körde ju framåt när vi blev påbackade snett från sidan).
Motparten erkännde att hon inte tittat bakåt och att hom backat på oss. Men nekade till att ha orsakat den ena av de två bucklorna.

Eftersom jag inte hade något vittne, eller video, som stödjer att hon skulle orsakat den andra bucklan också så fick vi betala självrisk för vagnskadegarantin på den ena bucklan, och hon fick betala självrisk på sin egen vagnskadegaranti för skadorna på sin bil och självrisk på trafikförsäkringen för den ena bucklan på vår bil - hade kostat henne samma sjävrisk även om hon åkt på den andra bucklan också - men eftersom hon nekade till den så gick det inte att bevisa at hon var vållande - och då fick vi ta den skadan på vår vagnskadegaranti.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer