OT bra jobbmobil vilken är bäst?

Lonewolf

Ny medlem
Tänker skaffa en mobil för jobbet som är mera anpassad för arbete "on the run" men tänkte kolla med er teknikkunniga vilken som är mest lämplig då jag inte har hängt med på mobilmarknaden så ge mig lite tips. Har idag en Nokia 5140 som är dryga 2 år, som funkar kanon framförallt dess tålighet mot min omilda behandling, så den tänker jag behålla som fritids/mtb/båt mobil.

Vad jag vill ha är en mobil som klarar alla vanliga telefonuppgifter men som även kan kopplas till datorn för att föra över material som jag kan ha med mig för användning utanför kontoret, samt att kunna nå firmans e-post både läsa och svara samt olika bifogade filer. Kalenderfunktion är viktigt samt en lättanvänd telefonbok. Stor och tydlig display samt logiska menyer, gärna med skrivfunktion så att jag slipper trycka så förtvivlat på knapparna (har förstått att det finns en sorts penna som man kan skriva direkt på skärmen med vilket låter smart.

Vill helst behålla mitt nuvarande nummer och då kanske jag inte kan få en 3G eller?

Kamera är inget krav men ett plus, MP3 och spel är helt ointressant men kanske svårt att slippa!

Har jag glömt någon viktig info så får ni fråga annars är det bara att komma med förslag och motivera gärna varför ni valt som ni gjort och lite erfarenheter av olika mobiler, har inga förutfattade meningar i detta ämne så ös på bara ;-)

Tack på förhand

Bosse

Ska du köra mycket data så ska du ha en 3G telefon, det är inga problem att behålla numret det är samma nummerserier för 3G och vill du byta operatör så är det inga problem att portera. Sen är det väl en fråga om tycke och smak om man gillar Nokia eller SonyEricsson, dom som har andra märken brukar gnälla oftare tycker jag.

Viktigaste frågan i sammanhanget är vad din arbetsgivare kör för lösning för mail och kalender. Kör ni Exchange och har en webaccesslösning så finns det egentligen bara ett svar och det är en windowslur.

Ska man köra mycket mail osv så är en telefon med ett riktigt tangentbord att föredra men även telefon a'la min mini-pda s100 med penna och tangentbord på skärmen är ok. Jag mailar ett gäng mail om dan från min telefon när jag inte är på kontoret och har tillgång till min vanliga outlook-kalender on-the-fly, likaså global adresslista samt kontakter. Det är guld värt allt som oftast.

Är detta viktigt så är det som sagt en windowstelefon som gäller. Oavsett vad Nokia/Ericsson-fanatiker säger (jag har haft såna lurar också, de är bättre på många andra vis men här ligger de flera år efter om man är van vid att köra outlook på jobbet!).

Mina två cent.

Nope, inte ens det gör jag. Men det finns 3G-lurar med Windows Mobile 2005 numera. Vet inte hur Qtek 9000 står sig när det gäller batteritid men några av de små lurarna (som man inte vill ha ändå om man ska köra massa mail o grejor) vet jag har riktigt kass batteritid. Utlovad 240h, upplevd 24h typ :)

Jag är ju min egen arbetsgivare så det är inget problem, men jag blir inte riktigt klok på hur Du menar med de olika lösningarna på mail och Win lur är ju som sagt inte så hemma på detta med mobilt internet och mail så förklara gärna i nybörjar termer ;-)

Har firma mailen i Outlock express och firmans egen domän hos webbhotellet, vad är det som gäller då??

Kommer inte att skicka flera mail per dag men det är bra att kunna vid behov, samt att nå internet för att få tex info från Eniro för vägbeskrivning (har uselt lokalsinne på land) men vill också kunna ladda över tex word och excell filer för att ha med och att kunna jobba med utanför kontoret och sedan ladda över i kontorsdatorn.

Tror nog att pekskärm och penna funkar för den begränsade användning jag kommer att ha.

Om det är Nokia eller SE spelar mindre roll har haft båda i olika omgångar och dem har båda sina för och nackdelar, några andra märken har jag ingen erfarenhet av.

Batteritid är ganska viktigt vill inte hålla på och ladda vareviga dag.

Hoppas det klarnade nu vad jag behöver ;-)

Bosse

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Viktigaste frågan i sammanhanget är vad din
> arbetsgivare kör för lösning för mail och
> kalender. Kör ni Exchange och har en
> webaccesslösning så finns det egentligen bara
> ett svar och det är en windowslur.
>
> Ska man köra mycket mail osv så är en telefon
> med ett riktigt tangentbord att föredra men även
> telefon a'la min mini-pda s100 med penna och
> tangentbord på skärmen är ok. Jag mailar ett
> gäng mail om dan från min telefon när jag inte
> är på kontoret och har tillgång till min
> vanliga outlook-kalender on-the-fly, likaså
> global adresslista samt kontakter. Det är guld
> värt allt som oftast.
>
> Är detta viktigt så är det som sagt en
> windowstelefon som gäller. Oavsett vad
> Nokia/Ericsson-fanatiker säger (jag har haft
> såna lurar också, de är bättre på många
> andra vis men här ligger de flera år efter om
> man är van vid att köra outlook på jobbet!).
>
> Mina två cent.

Lonewolf skrev:
> Har firma mailen i Outlock express och firmans
> egen domän hos webbhotellet, vad är det som
> gäller då??
>

Då gäller det väl att ditt webhotell har en web-mail som du kan anluta dig till. För om du lägger upp en POP mail i telefonen så lär väl mailet försvinna från webhotellet och du får inte in det i din Outlook när du kommer till kontoret.

måste den vara stöttålig osv. så finns det ju inte så många alternativ, nokia 5500 är en av de få smartphones som uppfyller det kravet, men då är skärmen inte så stor oev.

har själv en nokia N73 som funkar super. dock är det ju mer en mobil om man ser till att den inte har tryckkänslig skärm eller querty tangentbord, alltså som på en dator. utan den har en vanlig knappsats, dock finns ju T9 så går ju riktigt fort o skriva ändå.

har ens mail bara POP-mail funktion så läre ju inte vara nå problem, oavsett vilket system ena mobil kör.

Jepp dem har webbmail knutet till mitt konto ;-)

putchi skrev:
> Lonewolf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har firma mailen i Outlock express och firmans
> > egen domän hos webbhotellet, vad är det som
> > gäller då??
> >
>
> Då gäller det väl att ditt webhotell har en
> web-mail som du kan anluta dig till. För om du
> lägger upp en POP mail i telefonen så lär väl
> mailet försvinna från webhotellet och du får
> inte in det i din Outlook när du kommer till
> kontoret.

Det var därför jag tänkte behålla 5140.an som är kanoin på tålighet och använda den i såna lägen och sen ha den nya till jobbet och lära mig att vara lite försiktigare med prylarna så det är inget som spelar in.

Bosse

Jensen (fd Baltazar) skrev:
> måste den vara stöttålig osv. så finns det ju
> inte så många alternativ, nokia 5500 är en av
> de få smartphones som uppfyller det kravet, men
> då är skärmen inte så stor oev.
>
> har själv en nokia N73 som funkar super. dock är
> det ju mer en mobil om man ser till att den inte
> har tryckkänslig skärm eller querty tangentbord,
> alltså som på en dator. utan den har en vanlig
> knappsats, dock finns ju T9 så går ju riktigt
> fort o skriva ändå.
>
> har ens mail bara POP-mail funktion så läre ju
> inte vara nå problem, oavsett vilket system ena
> mobil kör.

k800 är hyfsat bra, nu kan man ju fota/ringa med samma mojäng när man är ute o hojjar
Bra till surf,ring,mp3,jobbprylar,foto mm
Crystal case och skyddsplast för skärmen rekommenderas om man ska ha den lös i fickan och i skogen

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en SE K800, och den är perfekt. Synkar mot outlook (email, kalender, kontakter) och har bra filäverföringsmöjligheter (kabel medföljer, blåtand fungerar om datorn har det).

Den är väldigt rolig privat också med radio, mp3, spel och kamera och annat lull-lull!

// Matts

Inga av småtelefonerna är särskilt roliga att skriva mail på, däremot funka de utmärkt för att läsa.

Eftersom du inte har en riktig (flamebait) mailserver så kan du köpa nästan vad som helst och behöver inte alls bry dig om det jag skrev ovan om windowstelefoner, dess fördelar existerar nästan bara om man kör exchange på jobbet. Iofs går det utmärkt att surfa från den, köra rdp, ssh, spela alla lucasarts-spel osv, men säger det dig inget så är det ju inget att ha :)

Ericssons M600 kanske är trevlig om du vill kunna köra lite mera mail än man orkar på de flesta telefonerna. Lite större skärm och vettigare tangentbord. Har dock ingen egen erfarenhet av den.

6350_super.jpg

Använder Sony Ericssons mobiler i jobbet och upplever att kalender-synkningen mellan PC och mobil kapar bort viktig information från mina mötesbokningar. Det verkar tyvärr inte gå att få över mer än 120 (?) tecken text. K600 var helt OK, K800 väldigt trevlig mediamobil. Saknar fortfarande R380 med "stor" tryckkänslig skärm....
BenganM

M600 är trevlig...saknar kamera men det gjorde inte så mycket? Den är shysst att skriva på och funkade bra den tid jag hade den...

Undvik för allt i världen Sony Ericsson om telefonen skall synkas mot datorn. Det är en mardröm att få det att funka, har ett antal installationer av olika mobiler bakom mig. Nokia är mycket bättre vad gäller det.

Nokia 9300i är en bra telefon som har det mesta utom kamera. Vill du ha kamera också så får du satsa på 9500 som är lite större än 9300i. De är väl inte så små men har bra skärmar och kan kopplas upp på internet var som helst. Andra Nokia modeller som är gjorda för affärsmän är e-serien.

Håller med om att SE M600i verkar trevlig och uppfyller det jag behöver, kollade också på SE P990i och den var inte tokig heller så nu blev det så där svårt igen med flera intressanta att välja på!!

M600i verkar ha ett något större tgb och rejälare knappar vilket underlättar, medan P990i har kamera som kan vara kul/nyttigt ibland men ett lite "pluttigare" tgb, annars verkar dem kunna samma saker båda två så det blir till att klämma och känna på dem i butiken gissar jag och sen har ju priset viss betydelse med ;-)

Vilken Nokia modell ligger närmast dessa ??

Hur funkar det med 3G surfning jämfört med GPRS som jag har i min nuvarande och som jag upplever som väldigt segt, har aldrig provat att 3G eller Wlan surfa på mobil så berätta gärna!

Kan jag använda dessa som "modem" till laptopen om jag är ute på jobb och inte har någon uppkoppling via fast lina, om så blir det hemskt dyrt eller (beror så klart på hur mycket jag surfar) men för att fixa det nödvändigaste ?

Har jag med ovan nämda mobiler tillgång till "riktiga" internet samma som kontoret/hemma och kan kolla på vilka sidor jag vill tex Happy eller är det som idag att det finns några färdiga länkar att kolla på och då i någon nerbantad variant av sidan (heter det inte wap??). Inser att den lilla skärmen sätter gränser för hur en sida upplevs men som nödlösning när surfabstinensen sätter in under en resa tex?!

Många frågor blir det men är man novis på ämnet så måste man fråga så jag hoppas Ni står ut med det ;-)

Bosse

putchi skrev:
> Lonewolf skrev:
> kontoret.

Fel fel fel. Jag har pop3mail till min Nokia 6630 (Symbian series 60) och har inställt så att den lämnar kvar mailet på servern. Sen är det bara att hämta med OE. Inga problem.
Jag skulle nog vilja påstå att det du letar efter är en Symbian telefon. Det finns mycket olika programvaror, både gratisprogram och köp-program, stöd för mail, internet mm...
http://www.nokia.se/phones/models/index.php?status=1&features=1242302;738473;738743 Series60 nallar...

http://www.nokia.se/phones/models/index.php?status=1&features=1242302;738473;738744 Series 80 ännu mer funktioner??

Series 60 (S60) nallarna har ju hängt med ett tag och finns från en uppsjö med tillverkare. Vilken man vill ha är ju egentligen en tycke och smak sak...

http://www.s60.com/life Mer om S60 nallar...

Med både M600 och P990 kan du kolla på happy eller vilken sida som helst...

Sen förresten, Nokia telefonerna lär ju vara glada i att få virus har jag hört, stämmer det?

Lotta B skrev:
> Undvik för allt i världen Sony Ericsson om
> telefonen skall synkas mot datorn. Det är en
> mardröm att få det att funka, har ett antal
> installationer av olika mobiler bakom mig. Nokia
> är mycket bättre vad gäller det.

Låter ju inte så bra om det är så, vad är det som strular vid synkning??

Kan nämna att min laptop inte har blåtand så det blir sladdöverföring.

Jag har absolut inte lust att trassla med såna saker utan vill att det funkar enkelt, kör idag Nokia PC Suite till 5140.an och det var en baggis att få igång, men den telefonen saknar ju mycket av det jag söker även om det går att synka adressboken och kalendern från Outlook samt göra säkerhetskopia på adressboken på datorn vilket ju är en liten trygghet.

Bosse

TiTeX skrev:
> Med både M600 och P990 kan du kolla på happy
> eller vilken sida som helst...
>
> Sen förresten, Nokia telefonerna lär ju vara
> glada i att få virus har jag hört, stämmer det?

Finns mobilt antivirus från t ex F-secure. Dessutom är man en klant om man får virus och sen frivilligt installerar det.... :-P

Med de flesta S60 nallar så kan man använda opera och därigenom få full tillgång till internet.
Niemas problemas...

Det är synkningen som är så himla trevlig och enkel att få igång med Windowstelefoner om man kör Exchange, man behöver aldrig stoppa i nån sladd och kan synka var helst man är. Tjoff! Men nu hade du ju ingen exchange ;) Kör du riktig Outlook (dvs inte Outlook Express) är det också lätt att få igång med vanliga Activesync.

HTC-telefonen som fick delad förstaplats ser ut att vara en efterföljare till min Qtek S100 i mångt och mycket. Trevlig men kräver tillvänjning om man är van vid vanliga mobiler.

M600 saknar kamera för att många arbetsgivare / uppdragsgivare för konsulter inte tillåter kameror på sitt område.

Lotta B skrev:
> Undvik för allt i världen Sony Ericsson om
> telefonen skall synkas mot datorn. Det är en
> mardröm att få det att funka, har ett antal
> installationer av olika mobiler bakom mig. Nokia
> är mycket bättre vad gäller det.

Det har blivit bättre, jag har en K800 och en P910 och båda var lätta att komma igång med syckningen med. K750 som jag hade innan funkade också ok.

M600 och P990 är i stort sett samma telefon, med skillnad att P990 har wlan kamera och ett tangentbord som inte kombinerar kanpapr till olika bokstäver o siffror i samma grad som det är på M600, där en knapp kan ha upp till 4 funktioner osv. :D

Jag hade en M600 och hade då inga problem o synca den med en PC, hade en P800 förut, inga problem där heller.

angående virus till S60, ja det finns, men nokia skickar med antivirusprogram till de nyaste, i alla fall har jag det på min N73. dessutom, det kan ju drabba vilken smartphone som helst.

sen angående nokia alternativ, förutom de som är nämnda så finns ju E61 som verkar mycket trevlig, en klar konkurent till M600. S60 har ju fått lite starkare fotfäste på marknaden, det är i alla fal vad jag hört. att det finns mer till S60-gränssnittet än till UIQ-gränssnittet som sonyericsson använder.
en annan sak som jag inte gillade med M600:an var att SE släppt två nallar (M600 och P990) som har mjukvaror som i högre grad är ofärdiga än de som nokia släpt i sina nya mobiler. visst blev M600:an bättre efter uppdatering, men helt buggfri, knappast. sen tar vi det här med snabbheten, måste säga att N73 (och troligen även E61 då de använder samma system) är rena raketen jämfört med M600, där M600:an var seg i menyerna, flyger nokia nallen fram. visst blev M600:an bättre efter uppdateringar, men de måste förbättra snabbheten bra många steg till i nya uppdateringar för att det ska bli snabbt.
det sägs att handstilsigenkänningen är det som gör att M600:an blir lite seg, stänger man av det ska det gå snabbare, men då försvinner ju lite av ideén me sådan skärm.

båda använder uppdaterade gränssnitt o kan inte köra gamla program, men i och med att S60 verkar vara lite större verkar det gå snabbare för program att komma ut i uppdaterade funktioner.

är inte kameran superviktig, så skulle jag säga att E61 är ett riktigt bra alternativ, ingen tryckkänslig skärm, men det kanske bara är bra, då i alla fall jag ifrågasätter lite av hållbarheten med tryckkänslig skämr, är ju lixom en sak till som kan gå sönder eller bli skadad av vassa föremål man kan ha i ficka eller som nallen kan komma i kontakt med. nokias gränssnitt är klart anpassat efter att styras med den spack eller kanppar som mobilen har. E61 har ett fullgott tangentbord, rätt likt P990:s tangentbord, men me större knappar. stor o fin display. fin byggkvalitet. kanske lite bred, men istället riktigt tunn, för vad man får innanför skalet.

trygge skrev:
> Nokia 9300i är en bra telefon som har det mesta
> utom kamera. Vill du ha kamera också så får du
> satsa på 9500 som är lite större än 9300i. De
> är väl inte så små men har bra skärmar och
> kan kopplas upp på internet var som helst. Andra
> Nokia modeller som är gjorda för affärsmän är
> e-serien.

9300i verkar trevlig och kamera är som sagt inget krav utan mera en kul grej, men det verkar som om dessa bara kan kopplas upp via wlan inte 3G möjligen GPRS då det fanns inte med som alternativ i jämförelselistan, hur är det någon som vet?

E61 och E70 verkar också helt OK E61.ans tgb verkar vettigare och båda klarar både wlan och 3G så nu börjar det bli många bud och med det så blir beslutsångest som vanligt ;-(

Bosse

9300 och 9500 var nog bland de sista nallar i den prisklassen som de släpte som inte var 3G. )500 har wlan tror jag, men inte 3G.

men du som bor i en storstad, ta o åk o kolla på dem. M600 har de i fungerande exemplar på elgiganten uppsala. E61 kan du klämma på lite varstans, känna på storlek osv.

skulle jag köpa en mobil där kravet var typ tangentbord, så skulle jag nog satsa min slant på E61:an. men jag ville ha en mer mobil-lik, så det fick bli N73, ångrar inte en sekund att jag bytte till den från M600. personligen känns det mer kvalitet och gillar serie60 bättre, känns i många fall mera igenomtänkt.

angående M600, så gick min sönder efter 8 dagar, var säkert bara otur, men ändå. tog 4 veckor o få den fixad. jag rekomenderar att amn teknar detta för sin nya nalle, i alla fall om man ahr en dyrare: http://www.engstromtele.com/index.php?page=c3RlcC8x tänker inte om man dropapr den i havet osv. MEN går den sönder, så lagar de den mycket snabbare än om man bara sickar in den på garantin, man får låne nalle, man får massa annat. mycket bättre än de försäkringar som t.ex. elgiganten o onoff försöker trycka på en. dessutom, 495 kr för 24 månader, det tar de andra för 5 månader :D
känns kanske bortkastade pengarn om ingen händer, men jäkligt skönt om nått händer. men måste teknas inom 7 dagar efter inköp eller direkt efter service hos dem

Har nu läst på lite mera och insett att det gått framåt fort på kamerasidan och det jag kallar kameramobil är inte vad dem idag levererar, ser att dem flesta bättre har 2 MP kamera vilket är ca 10 bättre än på min 5140 och borde räcka för att ta bilder för tex hemsidor och visning i datorn?!
Detta är ju en del av vad jag gör i jobbet och då skulle jag kunna slippa ta med vanliga digitalkameran (kompaktmodell med 2 MP och 3X optisk zoom) för enklare fotojobb till dem hemsidor jag gör, eller överskattar jag tekniken nu?!
För mera krävande fotojobb kör jag så klart med en rejäl digitalare ;-)

Så om jag har rätt om kameratekniken och ändrar kravspecen lite och säger att jag vill ha en kamera ändå, och "riktigt" tgb då verkar dem vettiga alternativen vara SE P990i, N E70 och N9500 (har inte 3G dock)har jag missat någon?

Bosse

Martin O skrev:
> Lånar tråden..
>
> Har precis köpt en SE P910i.
> Trots att jag har office xp lyckas jag inte få in
> mina excelfiler till datorn.
> Var hittar jag översättningsfilen?
>
> /Martin
>
> http://www.cykelforum.se

Vad är skillnaderna mellan SE P910i och P990i??

Bosse

Lonewolf skrev:
> Martin O skrev:
> -----
> > Lånar tråden..
> >
> > Har precis köpt en SE P910i.
> > Trots att jag har office xp lyckas jag inte få
> in
> > mina excelfiler till datorn.
> > Var hittar jag översättningsfilen?
> >
> > /Martin
> >
> > http://www.cykelforum.se
>
>
>
> Vad är skillnaderna mellan SE P910i och P990i??
>
> Bosse

Skillnaden är 80i......

Skämt åsido. P990i är en 3G smartphone. Dessvärre har den bara hälften så stor skärm som P910i.
Jag som kör mycket excel i jobbet föredrar faktiskt den gamla.
Jag köpte den här luren mycket förmånligt lätt begagnad och det känns skönt att kunna lägga undan handdatorn och få en pryl mindre i fickorna.

//Martin

http://www.cykelforum.se

Lonewolf skrev:
> Har nu läst på lite mera och insett att det
> gått framåt fort på kamerasidan och det jag
> kallar kameramobil är inte vad dem idag
> levererar, ser att dem flesta bättre har 2 MP
> kamera vilket är ca 10 bättre än på min 5140
> och borde räcka för att ta bilder för tex
> hemsidor och visning i datorn?!
> Detta är ju en del av vad jag gör i jobbet och
> då skulle jag kunna slippa ta med vanliga
> digitalkameran (kompaktmodell med 2 MP och 3X
> optisk zoom) för enklare fotojobb till dem
> hemsidor jag gör, eller överskattar jag tekniken
> nu?!
> För mera krävande fotojobb kör jag så klart
> med en rejäl digitalare ;-)
>
> Så om jag har rätt om kameratekniken och ändrar
> kravspecen lite och säger att jag vill ha en
> kamera ändå, och "riktigt" tgb då verkar dem
> vettiga alternativen vara SE P990i, N E70 och
> N9500 (har inte 3G dock)har jag missat någon?
>
> Bosse

Jag har ingen koll på SE, men N9500 har en riktigt kass kamera och ingen 3G om du är ute efter de egenskaperna. N E70 verkar vara en ganska vass mobil. Men vill du titta hemsidor så är 9300i säkert bäst av nokia mobilerna då den har en stor skärm. Jag har lekt lite med både 9500 och 9300i så det är helt ok att titta på hemsidor. 9300i är som 9500 fast utan kamera och lite mindre.

Jag tror att om du vill titta på hemsidor i mobilnätet så betalar du per MB.

Lonewolf skrev:
> Har nu läst på lite mera och insett att det
> gått framåt fort på kamerasidan och det jag
> kallar kameramobil är inte vad dem idag
> levererar, ser att dem flesta bättre har 2 MP
> kamera vilket är ca 10 bättre än på min 5140
> och borde räcka för att ta bilder för tex
> hemsidor och visning i datorn?!
> Detta är ju en del av vad jag gör i jobbet och
> då skulle jag kunna slippa ta med vanliga
> digitalkameran (kompaktmodell med 2 MP och 3X
> optisk zoom) för enklare fotojobb till dem
> hemsidor jag gör, eller överskattar jag tekniken
> nu?!
> För mera krävande fotojobb kör jag så klart
> med en rejäl digitalare ;-)
>
> Så om jag har rätt om kameratekniken och ändrar
> kravspecen lite och säger att jag vill ha en
> kamera ändå, och "riktigt" tgb då verkar dem
> vettiga alternativen vara SE P990i, N E70 och
> N9500 (har inte 3G dock)har jag missat någon?
>
> Bosse

i BRA ljusförhållanden så ja, då går det att ta okay bilder, o sämre ljusförhållanden, nej, då rår de inte ens på en riktig 1 Mpixel kamera, inte om du frågar mig i alla fall.

kolla testerna här http://www.mobile-review.com/review-en.shtml

han testar mycket, o där kan du se exempelbilder på hru br kamera bilden de olika mobilerna tar.

Lonewolf skrev:

>
> Vad är skillnaderna mellan SE P910i och P990i??
>
> Bosse

P990 har som sgat 3G, Wlan, mindre skärm men querty tangentbordet sitter på mobilen o inte luckan vilket jag i alla fall tycker känns bättre. P990 har oxå bättre kamera, snabbare bluetooth om det nu spelar nån roll. tror den även har nyare symbian och den har garanterat det nya UIQ gränssnittet. P900 har väll UIQ 2.1 och P990 har UIQ 3.

men som sagt, sonyericsson verkar ha varit lite väl snabba ut med P990, de verkar hastat ut den (fast den blev försenad), för rätt många klagar på att den är buggig, dock blire ju bättre för varje uppdatering.

Skulle rekomendera en titt på Qtek 9100. Wlan, edge, Quad-band (850/900/1800/1900), 240 x 320 pixelsskärm, QWERTY-tangentbord med å-ä & ö. Har själv tittat efter avancerad arbetslur och den här står högt på listan. Dessutom är den förhållandevis liten och fungerar faktiskt helt okej när jag har provat den trots Windows Mobile 5. har föredragit Palm eller Symbian tidigare.

Treo 650 då? Ruskigt kompetent smartphone.

Lonewolf skrev:
> Lotta B skrev:
> -----
> > Undvik för allt i världen Sony Ericsson om
> > telefonen skall synkas mot datorn. Det är en
> > mardröm att få det att funka, har ett antal
> > installationer av olika mobiler bakom mig.
> Nokia
> > är mycket bättre vad gäller det.
>
>
> Låter ju inte så bra om det är så, vad är det
> som strular vid synkning??

Själva installationen, och att synkningen ibland slutar att funka utan någon uppenbar anledning. Sen så kan vissa SE-telefoner ge "intressanta" effekter på processoranvändningen, särskilt de senaste mobilmodellerna. Active sync är mumma däremot :)

putchi skrev:
> kontoret.

Det beror kanske på? Om jag hämtar ner mail (från bostream i det här fallet, men Comhem funkade likadant) så ligger mailet kvar på servern oavsett om jag plockat ner mailen på min windowslur eller på min Ericsson 310 eller vad den nu heter.

Kör med uppföljaren till den Jomper nämner "har", Qtek S200 och är mycket nöjd med synk inställningar både vad gäller exchange och activesync.
Den är också snabb och skön i mjukvaran när man jobbar med den vilket jag inte kan säga om SE P990 när jag provade den.

Qtek har ju också 9100 som ha inbyggt tangentbord som är skyddat, lite sämre kamera än s200 man annars samma i princip.

Så jag säger ta en ordentlig koll på Qtek.

Qtek 9000 är samma som 9100 f.ö., men har 3G också. Kostar många sköna tusenlappar dock.

Men jag är som sagt lite tveksam till nyttan med en Windowslur om man inte har en exchangeserver att synka mot. Det är det som främst gör den helt outstanding för mig.

Vilka konkurrenter finns det till Nokias nya 5500?
Den ska vara stöttålig, tåla fukt/svett och ha mp3/radio...

Jag har väntat länge på 5500, men läste just ett omdöme av en användare som saknade funktionalitet som föregångaren 5140 hade :-(

Tillbaka
Topp