OT bra jobbmobil vilken är bäst?

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Qtek 9000 är samma som 9100 f.ö., men har 3G
> också. Kostar många sköna tusenlappar dock.
>
> Men jag är som sagt lite tveksam till nyttan med
> en Windowslur om man inte har en exchangeserver
> att synka mot. Det är det som främst gör den
> helt outstanding för mig.

Har kollat på Qtek nu och dem var som sagt ganska dyra och jag har ju inte det system som dem är bra att synka mot så det kändes lite som overkill så dem faller bort.

Har läst en del tester på Mobil och det verkar som jag är tillbaka på SE M600i då jag inser att det var lite att ta i att använda mobilkameran för fotojobb, känns dessutom som om den ligger mera i rätt prisläge för en liten firma som min och jag får väl stå ut med att synkningen kan bli lite puligare men mjukvaran uppdateras ju löpande och det lät intressant med Opera som webbläsare verkar vettigt och får bra kritik. Den får även bra kritik för dokumentbehandling vilket jag nog kommer att använda en del också. En tilltalande finess på tgb är dubbelfunktionen på bokstavsknapparana bara trycka åt respektive håll för den bokstaven, samt sifferknapparna i mitten för tel nr.

Har inte helt släppt SE P990i heller då det i Mobiltestet kom fram några intressanta finesser med den men den är väl lite dyrare så vi får se, ska ut och klämma lite på de olika så får vi se vad jag fastnar för ;-)
Ska även kolla och klämma på N E70 då den också verkar trevlig och nog i lagom prisläge.

Stort tack för era nyttiga tips, och kom gärna med flera om ni har för det är inte köpdags riktigt ännu ;-)

Bosse

Ingen här ovan verkar ha nämt HP's iPaq 6915!
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF05a/23355-23357-23357-23357-298633-12343122.html
Själv har jag föregångaren 6515 och kan inte vara mer nöjd.

6915 har ett ritkigt tangentbord med svenska tecken, trådlöst Wlan(saknar tyvärr 3G), kamera 1,3mpix, alla fördelarna med att vara en windowsmobile-enhet (fungerar alldeles utmärkt för synkning mot Outlock Express).
Men dräparfunktionen framför alla är den inbyggda GPSnavigatorn, antingen kör du med medföljande TomTomprogrammet fungerar utmärkt för bilåkande eller letar du reda på ett annat elternativ där du tillexempel kan få ut åkstatistik och loggar från cykelrundorna.

Ett annat spännande alternativ kan vara Mio A701
http://www.mio-tech.be/products/GPS_PDA_Phone/a701/a701.html
Saknar visserligen tangentbord men går bra att skriva direkt på skärmen.. Har i övrigt de flesta funktionerna som iPaq'en

//Kalle

Torben skrev:
> http://www.samsung.com/se/products/mobil/mobiltele
> fon/sgh_i320.asp
>
> En av de smidigare med Windows mobile och tgb.
>
> Som sagt, missa inte
> http://www.europe.htc.com/products/htctytn.html om
> du inte bryr dig om storleken så mkt.
>
> HTC har även släppt en ny med inbyggd GPS
>
> /T

Samsungen veerkar ju också intressant och märket känner jag igen och deras prylar brukar funka bra (har mest provat TFT skärmar) men det andra fabrikatet har jag aldrig hört talas om det behöver inte betyda at det är något fel på dem men jag blir gärna lite skeptisk i det läget, emn en inbyggd GPS vore kanon med tanke på mitt usla lokalsinne i stadsmiljö ;-)
Kan man få GPS till någon a v dem andra jag funderar på eller??

Vilka är dem stora skillnaderna mellan Win och Symbian när det gäller dem användningsområden jag behöver, har ju inte använt något OS för mobiler tidigare så båda är nya för mig?
Jag kommer inte att behöva mera än normala jobbfunktioner och har inte en sån exchange server som Jomper nämde, så vilket är mest prisvärt och lättanvänt för en nybörjare?

Bosse

Jag har en Nokia 9300i och som arbetstelefon funkar den super. Men vill du ha en telefon med iaf lite roliga funktioner är den inget att ha. Den är verkligen en ren businessphone. Hyfsad skärm som är ganska bred, WLAN, Edge, GPRS men ingen 3G som sagt. Jag kör Edge dom gångerna jag kopplar upp mig via mobilen och det funkar helt ok.
Den är uppenbarligen ganska hållbar eftersom jag tappar den i golvet lite då och då och den funkar lika bra för det :o)

Ska du hantera mycket officedokument på mobben så ligger Qtek ändå bra till, mobilversioner av Word, Excel och Powerpoint är förinstallerat, likaså pdf-läsare.

jomper skrev:
> Ska du hantera mycket officedokument på mobben
> så ligger Qtek ändå bra till, mobilversioner av
> Word, Excel och Powerpoint är förinstallerat,
> likaså pdf-läsare.

Inte mycket sånt men jag vill kunna ha lite "bra att ha" dokument med i mobilen och framförallt kunna öppna och läsa bifogade filer i E-post, men det är inget jag kommer att göra varje dag eller så utan bara vid behov, så det är inte mitt primära sätt att hantera dokument utan ett reservsystem när jag är på rymmen från kontoret ;-)

Bosse

jomper skrev:
> Qtek 9000 är samma som 9100 f.ö., men har 3G
> också. Kostar många sköna tusenlappar dock.
>
> Men jag är som sagt lite tveksam till nyttan med
> en Windowslur om man inte har en exchangeserver
> att synka mot. Det är det som främst gör den
> helt outstanding för mig.

Nja, det är den ju inte alls. Två helt olika telefoner. Förrutom att 9000 har en QCT Platinum + Intel Bulverde 520MHz-processor så har den ju dessutom ett helt annat tangentbord (bryt istället för membran) samt VGA-skärm. Det är rätt mycket som skiljer dem åt, inte minst priset och storleken. 81mm x 127.7mm x 25mm (285g) mot Qrek 9100:ans 109 mm x 58 mm x 23.7 mm (160g) är rätt mycket mer telefon. På gott och ont. :)

> Nja, det är den ju inte alls. Två helt olika
> telefoner. Förrutom att 9000 har en QCT Platinum

Då skyller jag på the_TNT som sa så när jag smekte hans 9100 :)

Jag kör vidare med min S100 i några veckor till, sen kanske det kommit nån ny htc-mojäng som känns rolig.

Väldigt vad mycket ni kan göra med era telefåner.

SmartphoneNOT.jpg ht=346

Man kanske skulle byta telefån.......nääää.:-)

/J

jomper skrev:
> Då skyller jag på the_TNT som sa så när jag smekte hans 9100 :)

Jag är ganska säker på att jag sa "som 9100 men med 3G". Inte att de var identiska på alla andra punkter. ;) Hade faktiskt inte kollat på 9000 särledes noga när vi talades vid om det.

Qtek (s100 och 9100) har dock lite halvdåligt ljud tycker jag, svårt att höra den man pratar med i en bil t.ex. (speciellt min s100 som högtalaren dog på efter en tripp ned i golvet). Fast med headset funkar det ju fint i de flesta miljöer. Lite sämre mottagning också, märker man om man inte bor i en stad. ;)

Har jag både min 9100 och min 5140 med mig använder jag oftast 5140 att ringa med då den har bättre ljud.

F.ö. finns det inga skyddade telefoner med blåtand på marknaden vad jag vet, det är synd. 5140 tycks vara bästa telefonen för det just nu. Siemens hade en med blåtand men den drogs tillbaka (de köpte tillbaka alla exemplar på butikshyllorna) och ersattes med en lur med bara IR istället. Fast de båda Siemens har fippliga gummitätningar som är lösa...

Hajfenan hade varit trevlig att ha kvar, dumt av SE att sluta med den.

Utbudet av lite "ruggade" telefoner är över huvud taget dåligt. Tror mest det är här i norden de säljer bra.

Panasonic har iofs en Windows Mobile 2005 som är ruggad (hatar det ordet) men den är stor som en friggebod ungefär.

the_TnT skrev:
>
> Hajfenan hade varit trevlig att ha kvar, dumt av
> SE att sluta med den.

Håller med.
Kanske en variant med lite moderna finesser kunde ju vara roligt eller nyttigt.
Fast det är nog bara prylgalningen i mig som spökar.
Det enda jag använder mobilen till är att bli uppringd på och att ta emot SMS på, ibland ringer jag kanske upp någon på den också:-)

flåt sidospåret....nu får du tillbaka tråden , Bosse

/J

jomper skrev:
> Utbudet av lite "ruggade" telefoner är över
> huvud taget dåligt. Tror mest det är här i
> norden de säljer bra.

Stämmer bra det, här i norden säljer dom jättebra men
eftersom att övriga världen itne är så intresserade så
är inte mobiltelefontillverkarna det heller...

the_TnT skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Då skyller jag på the_TNT som sa så när jag
> smekte hans 9100 :)
>
> Jag är ganska säker på att jag sa "som 9100 men
> med 3G". Inte att de var identiska på alla andra
> punkter. ;) Hade faktiskt inte kollat på 9000
> särledes noga när vi talades vid om det.
>
> Qtek (s100 och 9100) har dock lite halvdåligt
> ljud tycker jag, svårt att höra den man pratar
> med i en bil t.ex. (speciellt min s100 som
> högtalaren dog på efter en tripp ned i golvet).
> Fast med headset funkar det ju fint i de flesta
> miljöer. Lite sämre mottagning också, märker
> man om man inte bor i en stad. ;)
>
> Har jag både min 9100 och min 5140 med mig
> använder jag oftast 5140 att ringa med då den
> har bättre ljud.

Visst, tänkte bara informera. Är precis i köpartagen så jag har kollat lite på bägge modellerna. Om man inte behöver köra remote desktop och riktigt avancerade applikationer så verkar dock 9000 vara direkt overkill för även den teknikintresserade konsumenten. Möjligheten att köra VGA-skärm, BT-GPS och ett GIS-program är dock riktigt intressanta för mig som vill jobba med arkeologisk utmätning och datainhämtning. Sedan är den ju väldigt shiny också... :)

Vad tycker du om 9100.an? Har tittat riktigt mycket på just den modellen men det verkar vara mycket om och men på reccensionerna. Gillar speccarna skarpt men det verkar vara småbuggigt och dåligt ljud i GSM-modulen? Personliga reflektioner?

Qtek 9100:
6753-9100.gif

Qtek 9000:
6319-9000b.gif

Remote Desktop och sånt funkar faktiskt hyggligt att köra även på min S100. Inte smidigt direkt, men det går tillräckligt fort för att funka i nödfall.

Lonewolf skrev:

> också verkar trevlig och nog i lagom prisläge.
>
> Stort tack för era nyttiga tips, och kom gärna
> med flera om ni har för det är inte köpdags
> riktigt ännu ;-)
>
> Bosse

som sagt, kolla E61, en klar konkurent till M600. för övrigt är HTC och Qtek samma, HTC har företaget hettat internationellt, det är de som gör handdatorer åt massa andra märken. i sverige har de dock hetat Qtek, men nu har de bestämt att de ska hetta HTC även i sverige

Senast redigerad av en moderator:
Sungam skrev:
> Vilka konkurrenter finns det till Nokias nya
> 5500?
> Den ska vara stöttålig, tåla fukt/svett och ha
> mp3/radio...
>
> Jag har väntat länge på 5500, men läste just
> ett omdöme av en användare som saknade
> funktionalitet som föregångaren 5140 hade :-(

om det är smartphone och stöttålig osv som söks, så finns det inte så mycket konkurenter.

här är ett MYCKET bra o utförligt test http://www.mobile-review.com/review/nokia-5500-en.shtml
angående batetritiden han nämner, jämför med mobilen du har nu, då hans mätmetoder verkar sluka mer batteri än vad de mobielr jag haft o som han testat gjort när jag använt dem. så har du 5140 nu, leta upp den i hans lista o kolla va den får för batteritid, så kan du jämföra lite mer exakt hur den kommer leverera i batteritid när du använder den

Det blidde en SE M600i, tack vare goda kontakter på butiken och en del flyt så fick jag ett paketpris på en med 512mb minneskort och senaste uppdateringarna inkörda till ett klart trevligt pris ;-)

Har suttit och pillat på den ett tag och börjar hitta runt i menyerna men det tar nog en stund att lära sig alla finesser, men mailen funkar och det var nästan det viktigaste, och synkningen till datorn gick smidigt så nästa sak är att ladda över lite "bra att ha" filer från datorn.

Glad överraskning var att Telia Surfport körs i 3G fart istället för GPRS så nu går det undan även där, när det finns 3G täckning då vill säga ;-)

Tangentbordet är väldigt praktiskt när man väl hittar rätta greppet och får fart på tummarna, så det är ett klart lyft mot den gamla, och displayen är enorm jämfört med 5140.an ;-)

Bosse

Lonewolf: Är du fortfarande nöjd med M600:an? Jag funderar på den eller en någon enklare HTC som jobbmobil. Vill kunna surfa, maila och öppna de vanligaste filerna.

/Johan

Jag beställde just en HTC P4350. Billigast at HTC-telefonerna faktiskt. Samma format som på min gamla S100 men Windows Mobile 2005 istället för 2003 (rätt stor skillnad) och utskutbart qwerty-tangentbord. Ingen 3G vilket var ett medvetet val - jag vill ha batteritid istället.

Modellen är rätt ny så vi får väl se hur den funkar. Min S100 dog just, drygt två år gammal.

Har en P990i, den kan va rätt seg i menyer och funktioner. Finns en del buggar i mjukvaran med. Den har dessutom ett mycket sämre användargränssnitt än andra SE-mobiler (har en K800i privat). Annars är den helt ok funktionsmässigt. Hade nog valt en annan om jag fått ändra mig.

Intressant the_TnT, tack för infon. Om jag förstått det rätt är M600 en bantad P990 (vet inte hur mycket). Fast det lät å andra sidan inte så bra att den är slö.
Gillar min privata K750i skarpt men ville som sagt ha en lite mera business.

/Johan

Jag har knappat ytterst lite på 990, störde mig på de små knapparna och att jag inte kunde få igång någon internetbläddrare hur jag än försökte. Gav upp och bad användaren ta med manualen men har inte hört något sen dess, tror han fixade till det själv. :)

De som har haft 910 innan gillar inte 990 dock.

Gah, chefen föreslog en dyrare lur än P4350 som dessutom har GPS.

Tobbe och ni andra. Använder man utfällbart tangentbord? I övrigt är telefonerna tämligen jämförbara i alla fall i teorin. Samma format och operativsystem, men den ena har utfällbart tangentbord (HTC P4350) och den andra har inbyggd GPS (Glofiish X500) istället. Den sistnämnda är några hundra dyrare men det är egalt i sammanhanget eftersom det inte är mina pengar :)

Dagens I-lands-problem och beslutsångest.

M600:an är det flera som kör på jobbet men det är inte alla som är nöjda. Många SW relaterade problem med hängningar etc. En kille lyckas ofta koppla ner eller sätta samtalet på högtalare :)

Du säger att du vill ha den business, men vilka funktioner är det som är viktiga?

Just nu svär jag över Nokias engångsprogramvara för sync över blåtand. Sjukt att det bara går att lyckas med en syncning och sedan måste man installera om programvaran för att kunna synka luren. Datorn och telefonen hittar varandra finfint däremot...

OK, det där lät ju lite sådär. Business=tjäna bra med stålar :). Nä det var nog bara hyfsat surf och e-post, kalender med synk mot datan och kunna öppna de vanligaste dokumenttyperna (word, excel, pdf) hjälpligt.

Lurkade lite på något mobilforum och M600 verkar ha blivit bättre med uppdateringar men den kanske inte är ända framme? (Fatta vilka nördar det finns, folk diskuterar telefoner timme ut och timme in :-)

EDIT: QWERTY-tangentbord känns inte viktigt. Ska inte skriva några mängder men M600 verkar ha en ganska trevlig kompromiss.

/Johan

Min svärfar har en nokialur som han påstår ersätter hans dator fullt ut. Nu är han ju iofs lite konstig eftersom han jobbar på Telia :) men prylgalning som han är så brukar vi byta erfarenheter.

Nokia E61 tycker han är "da shit" och han har nästan helt sluta använda laptoppen till förmån för den. Då jobbar han ändå en hel del med excel och word i arbetet.

http://www.nokia.se/phones/e61

Och lite sugen är jag allt...

Hmm, intressant om det inte vore en Nokia :) (Närå, jag kan nog tänka mig en sån också). Misstänker att den kostar en del bara.
Sen tycker jag att de kunde fila lite på de svenska texterna "Fina metallytor och tunn konstruktion" :)

/Johan

jomper skrev:
> Tobbe och ni andra. Använder man utfällbart tangentbord?

Jag har inte nött bort texten på någon av tangenterna inne i min 9100:a. Det förvånar mig lite, använder det så gott som dagligen.

Enda som irriterar mig är att den blinkande markören i mötesbekrivningen försvinner när man fäller upp tangentbordet. Man måste alltså klicka i fälktet efter att skärmen ställt om sig på högkant.

Jag har en E61, men jag använder långt från alla funktioner. Rent teoretiskt skulle jag kunna koppla upp mig via vpn mot vår exchange, men det har jag inget direkt behov av.

Sen att den har Wlan är ganska trevligt, inte för att 3G är särskilt långsamt.

lundatok: Hur är den att "jobba" med, dvs om man tittar förbi telefonbitarna och använder dokumentbitarna? Hur funkar det med svenska tecken?

Jodå, den är lika meckig att "jobba" med som andra prylar med små tangentbord. Nokian är en av få telefoner som man kan skriva räksmörgås på utan tangentkombinatiner.

Har bara gjort några små excelark och det funkar ganska hyffsat tycker jag ändå.

JojjeM skrev:
> Lonewolf: Är du fortfarande nöjd med M600:an?
> Jag funderar på den eller en någon enklare HTC
> som jobbmobil. Vill kunna surfa, maila och öppna
> de vanligaste filerna.
>
> /Johan

Jepp den funkar kanonfint för mina ändamål, har dock insett att skärm tgb med pekpennan är enklare/snabbare att skriva med än knapp tgb annars sköter den sig precis som jag önskade.

Det jag framförallt uppskattar är den stora tydliga skärmen med pekfunktion samt att jag kan vara från kontoret men ända ha koll, även om jag inte laddar ner mail och sånt så ofta men det är skönt att möjligheten finns när det behövs.

Glömde en sak: Jag fick oväntad nytta av internet via den när jag irrade bort mig nere i Stockholm och kunde kolla in Eniros kartor/vägbeskrivningar på skärmen och leta mig rätt igen, så den är en bra kamrat på färden.

Så jag kan varmt rekomendera en sån som jobbmobil.

Bosse

Haha, kul att du hittade tråden igen.
Jag bestämde mig faktiskt redan igår för M600:an trots varningarna. Jag pillade på den i två olika butiker och tyckte den kändes bra. Enligt säljarna, som talade sig varma, fungerar den bättre med senaste mjukvaran. Även de rekommenderade att använda penna+tgb på skärmen för skrivande.

/Johan

JojjeM skrev:
> Haha, kul att du hittade tråden igen.
> Jag bestämde mig faktiskt redan igår för
> M600:an trots varningarna. Jag pillade på den i
> två olika butiker och tyckte den kändes bra.
> Enligt säljarna, som talade sig varma, fungerar
> den bättre med senaste mjukvaran. Även de
> rekommenderade att använda penna+tgb på skärmen
> för skrivande.
>
> /Johan

Grattis ;-)

Jo jag såg till att uppdatera min när jag hämtade ut den och har inte märkt av några av dem problem som nämdes så det är nog ingen fara.

Har haft en del annat så det har bara blivit sporadiska besök här nu ett tag.

Bosse

Tillbaka
Topp