[OT] Bra och enkel 3D-Printer?

AndersJB

Aktiv medlem
Ställer frågan här då jag är säker på att det finns mycket kunskap om ämnet bland er.....

Har ju en svår,obotlig fäbless för gamla,stabila manuella verkstadsmaskiner....stadiga saker i gjutjärn ska det vara!
Och ev på G att köpa en liten "kopierfräsmaskin"/Pantograf. En stabil liten sak,tysk högprecision och stadig gjutjärnspryl plus lagom storlek.
Inget man fräser stora detaljer i,men till småprylar funkar den fint.....och viktigaste av allt....rolig pryl att ha i verkstan och trevligt komplement till min "vanliga" fräs....
Ingen snabb maskin,man tar små skär åt gången så saker tar tid att få fram,men verkstadstid är kvalitetstid....ju mer tid man är där,desto trevligare blir ju det!!

Kan kopiera tvådimensionelt bara,men kan vara användbar till mycket,kan fräsa profiler/former som annars är svåra att få fram utan en CNC-fräs.
Bygger på att man har en mall som kopieras till fräshuvudet,och kan skalas ner mellan 1:1-1:50....dvs detaljen kan bli upp till 50ggr mindre än mallen!
Då kan man göra en mall,(i 3D-printer) som är t.ex 10ggr större än detaljen,bra om den färdiga prylen ska vara några millimeter stor....svårt att göra en så liten mall med detaljrikedom.

Ett par bilder som visar typen av maskin,och principen...en som fräst "gängorna" till svarvchucksbackar,mallen är 50ggr större än detaljen.Färdig detalj i exemplet är c:a 15mm bred,och kräver precision på konturen,därför lättare att använda en stor mall som går att få perfekt radie på.

pro_g1l_19.jpg Mall (2).jpg Mall.jpg

Och här kommer en 3D-printer in i bilden.....vill ha en sådan för att "enkelt" tillverka en mall att kopiera av!
Har inget aning om vad man ska ha/behöver,men här är "kravlistan":

Behövs ingen superhistoria,ska vara enkel att använda och ge bra resultat.
Enkelt ritprogram,ingen flitig CAD-användare,men tror jag kan lära mej det hyfsat lätt.
Detaljer blir som störst kanske 15-20 cm i fyrkantigt basmått,och max 20mm höga.
Ska ge bra precision på detaljen,ritar jag att den ska vara 35,0 mm får den inte bli 34 eller 36mm,utan hålla måtten bra.
Viktigt att kanten på detaljen blir skapligt slät,är den man följer med en rulle för att kopiera formen.
Hastighet....vill ju det ska gå relativt fort,men inte prio 1.
Hållbarheten är inte viktig,formen är det viktiga,ska bara användas som mall.
Självklart intressant att tillverka "färdiga" detaljer i printern,men i första läget användas som malltillverkning för att fräsa detaljen i stål/alu.

Vad bör jag titta på? Finns det någon bra maskin som är att rekomendera? Vad för filament är bäst för att få bra yta?
Vet hur dom fungerar,men ingen aning om vad som är bra eller dåligt,vad är det viktiga att tänka på när man köper en 3D-printer för att använda och bli nöjd med?

Ypperligt tacksam för tips,ideer och egna erfarenheter.....som sagt,letar ingen industrimaskin,men en vettig som presterar bra till hyfsat pris och lättanvänt ritprogram!

//Anders.

Senast ändrad:

Oooh

Aktiv medlem
Jag hade ingen kunskap o har fortfarande inte nån större erfarenhet av andra skrivare. Men jag valde ett "kändare" märke Prusa.

De kostar lite mer än motsvarande skrivare vs konkurrenterna. Men bedömde att de finns ett större nätverk med nördar som jag ville komma åt, där man kan lära sig av andras erfarenheter och om problem uppstår förhoppningsvis nån att bolla med.
De kriterier jag hade på skrivare var att den ska vara "tyst" o skriva "bra" kvalitet. Arbetar som projekt, projekteringsledare o ville visualisera hus modeller. Tid, storlek, hållbarhet spelar inte så stor roll

Men nöjd med mitt val.

Fillament, testar hela tiden olika märken, egenskaper etc men man hittar sina favoriter. Kostnaden på att köpa en rulle fillament och prova är ju mindre vs skrivare.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hej Anders! Shit vilken cool fräs! Har kört en del vanliga fräsar men aldrig sett en sådan där faktiskt. Lite som en sådan där maskin för att kopiera nycklar :)

Jag måste instämma med Oooh. Beställde en Prusa för ett tag sedan just för det verkar vara bland de bättre och kanske THE populäraste maskin vilken är bra för det finns mängder med info på nätet och den ska vara väldigt enkelt och driftsäker också samtidigt som den printar riktigt fint. Något dyrare, men man slipper en del krångel som annars kan förekomma. Den finns i princip i två olika storlekar. En Mini (18x18x18 cm utskrift) och den vanliga i3 (20x20x25 cm). Det har även kommit en XL nu som kan skriva ut ännu större. Men den vanliga i3'an är väl den som passar bäst in på dina önskemål då.

Ett annat märke som är väldigt populärt är Creality, deras Ender-serie finns det också mängder med. Det verkar dock som de ligger lite efter med användarvänlighet. De har dock bättre priser.

Dyrare och bättre finns det gott om också om du är sugen på det :) happy printing!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
...just det, också var det där med CAD :) oftast får man ju skaffa sig något CAD-program och lära sig, det finns en hel del. Inte så många gratisalternativ dock. Vet vissa som använder FreeCAD. Själv använder jag Fusion 360. Det som finns gratis är en nerbantad version som duger gott åt sådana hobbyister som oss. Det är ju en viss instegströskel men det finns bra Youtube-kurser man kan köra, t ex denna, det är det värt tycker jag. För har man lärt sig ett program är det ganska snarlikt egentligen, tänket iaf, sedan är ju menyer osv annorlunda såklart.

AndersJB

Aktiv medlem
Tack för input!!
Och ja @Sambal Oelek ...är en söt liten rackare! Är egentligen en gravyrfräs,användes inom industrin till att gravera märkningar,skyltar osv,men med lite fantasi går den att använda till mycket annat.
Blir ett roligt komplement i verkstan,och hittar nog användning för den på något sätt!!

Ang printer,tittade på Prusan som hastigast,verkar ju få bra betyg mest överallt,så säkert en bra maskin.
Och kanske lite dyrare än enklare märken,men att köpa billigt för att testa,för att sen märka att man skulle köpt bättre efter en tid är ju inte billigt det heller....
Verkar som man får titta på en sådan.

Och inte helt grön på ritprogram på datorn,tror det löser sej med lite knappande....ser inte det som något hinder.
Kul att lära sej nya saker också!

Tack igen,blir till att kolla upp en Prusa. (y)

N_sandstrom

Aktiv medlem
Röstar för Ender 3 (v2 tror jag är den senaste).

Billig maskin med enorm community.
Det finns egentligen inga brister alls med den, tog mig som amatör några få timmar att ställa in den bra.

Jag misstänker att dyrare maskiner ger dig mer hjälp om du inte vill bry dig och bara vill börja printa, men du känns kanske inte som en sån person?

AndersJB

Aktiv medlem
Röstar för Ender 3 (v2 tror jag är den senaste).

Billig maskin med enorm community.
Det finns egentligen inga brister alls med den, tog mig som amatör några få timmar att ställa in den bra.

Jag misstänker att dyrare maskiner ger dig mer hjälp om du inte vill bry dig och bara vill börja printa, men du känns kanske inte som en sån person?
Tittade faktiskt på dom också eftersom den tipsades om av @Sambal Oelek ,verkar vara en vanligt förekommande maskin det med.
Svårt det där,tror garanterat både Ender och definitivt Prusa fyller mina behov,är ju i första läget bara relativt enkla "2D-former" som ska lekas fram för att lära mej printer och "fräsen"
Kommer garanterat användas till mer då man lärt sej hantera den och ritprogrammet bättre,så därför vill jag köpa med lite "överkapacitet" redan från start.
Prislappen skiljer sej ju hyfsat mycket,är ju en faktor man självklart tar med i ekvationen.
Får titta närmare på bägge förslagen och jämföra helt enkelt!!

Inte bry sej och bara börja printa? Nä,där har du rätt....jag vill veta vad jag pysslar med,och varför resultatet blir si när man gör så...är ju på så sätt man lär sej saker. (y)

Återigen stort Tack för alla svar!!!

Freddie L

Aktiv medlem
Jag håller också på att köpa min första printer, har hållt på nu sedan innan pandemin… :-/

Här på forumet verkar det rekommenderas tråd-printers mest, varför är det så? I min bransch har SLA-printers (och varianter) tagit över helt, och de enkla konsument-printrarna typ Anycubic är billiga och mycket bra.

Vad är det jag missar? Ärlig fråga!

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag håller också på att köpa min första printer, har hållt på nu sedan innan pandemin… :-/

Här på forumet verkar det rekommenderas tråd-printers mest, varför är det så? I min bransch har SLA-printers (och varianter) tagit över helt, och de enkla konsument-printrarna typ Anycubic är billiga och mycket bra.

Om jag förstått rätt.
FDM (tråd) har snabbare och billigare och enklare process, och över lag är printers större för samma pris.

SLA har bättre precision och inga synliga ränder från lager.

Dom hag känner som sysslar med figurspel använder SLA, men ibland prototypar dom i FDM.

Vilka som gör hållbarast resultat har ingen aning om.

Vilken branch är du i?

Aron

Moderator
Jag är n00b på detta. Men om som jag förstått det är toleranserna lägre på de billigare maskinerna. Det kan behövas en hel del kalibrerande och uppgraderingar för att få bra resultat om det inte vill sig. Verkar mest handla om ifall man vill lägga tiden på att printa eller bygga på maskinen.

Främsta nackdelen med sla-maskiner är att resinet är starkt allergent. Det är inget jag vill ha inne i huset med barn och husdjur. Har man någon form av separat verkstad blir det dock smidigare. Byggstorleken är också mindre för samma peng än en filamentmaskin.

Tänker att en Prusa mini kan vara värd att kolla närmare på för TS. De kan fås begagnade för några tusenlappar.

AndersJB

Aktiv medlem
Jag är n00b på detta. Men om som jag förstått det är toleranserna lägre på de billigare maskinerna. Det kan behövas en hel del kalibrerande och uppgraderingar för att få bra resultat om det inte vill sig. Verkar mest handla om ifall man vill lägga tiden på att printa eller bygga på maskinen.

Främsta nackdelen med sla-maskiner är att resinet är starkt allergent. Det är inget jag vill ha inne i huset med barn och husdjur. Har man någon form av separat verkstad blir det dock smidigare. Byggstorleken är också mindre för samma peng än en filamentmaskin.

Tänker att en Prusa mini kan vara värd att kolla närmare på för TS. De kan fås begagnade för några tusenlappar.
Ja,kollat lite på Prusa Mini mot Ender 3 i olika varianter.
Prusa verkar nog snäppet bättre i byggkvalitet,och verkar fungera bra mer konsekvent.

En fråga som jag inte riktigt fått grepp på....Finns en Ender 3 S1 som har printerhuvud/drivmotor direkt på "bommen",dom andra har en slang som matar filamentet till "värmehuvudet" från en drivmotor en bit bort.
Vad är fördelen med det annat än den kan ta olika material?
Blir det bättre resultat med vanligt filament typ PLA,eller är fördelen endast när man kör "svåra" material?

Står nog lite mellan en Prusa Mini,kontra en Ender 3 V2 (Neo?) alt Ender 3 S1 (Pro?)
Ungefär samma priser nya,inte kollat beg ännu.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Det lilla jag läst verkar det vara som så att:

Bowden tube: Nackdel med mjuka filament. Fördel att hotend (skrivarhuvudet) blir lättare (ska man skriva snabbt tror jag det är fördel). Men det verkar bero mycket på extruder-delen (det som matar tråd) hur bra det egentligen funkar. En bra bowden ska inte vara några problem. Som t ex Prusa Mini.

Direct drive: Inget krångel oavsett filament.

Men som sagt, har de gjort det bra spelar det nog mindre roll vilken typ det är.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Nackdelen med slang är att det finns ett vist slack som måste fyllas.

Varje gång printern byter håll (extrude/retract) så blir det en viss längd som går åt för att ta upp slacket.

Så om printern försöker trycka ut 5mm så blir det kanske bara 4 som kommer ut till huvudet.

Original-slangen på min Ender var faktiskt inte alls speciellt bra, det är den enda delen jag bytt ut på den.

AndersJB

Aktiv medlem
Det lilla jag läst verkar det vara som så att:

Bowden tube: Nackdel med mjuka filament. Fördel att hotend (skrivarhuvudet) blir lättare (ska man skriva snabbt tror jag det är fördel). Men det verkar bero mycket på extruder-delen (det som matar tråd) hur bra det egentligen funkar. En bra bowden ska inte vara några problem. Som t ex Prusa Mini.

Direct drive: Inget krångel oavsett filament.

Nackdelen med slang är att det finns ett vist slack som måste fyllas.

Varje gång printern byter håll (extrude/retract) så blir det en viss längd som går åt för att ta upp slacket.

Så om printern försöker trycka ut 5mm så blir det kanske bara 4 som kommer ut till huvudet.

Original-slangen på min Ender var faktiskt inte alls speciellt bra, det är den enda delen jag bytt ut på den.

Men som sagt, har de gjort det bra spelar det nog mindre roll vilken typ det är.

Tror nog det inte spelar roll för min del,oavsett slang eller ej tror jag en bra konstruktion/fabrikat fungerar ypperligt för mej.
Men jag har tyvärr egenskapen,(nackdelen?) att titta på en liiite bättre version,sen ännu en liiite bättre....när man ändå ska köpa,om jag lägger till X kronor får jag ju det....och då är steget inte långt till den...osv.

Som sagt,att starta med får jag begränsa mej till antingen Prusa Mini,eller Ender 3 V2 tror jag
Och sen är affären inte helt i hamn än med den lilla fräsen,inget kommer ske förrän slutet december,så har tid att välja och vraka ett tag till! 😊

EnJoker

Medlem
En Ender 3 V2 (eller Prusa Mini om du vill betala dubbelt upp) blir nog klockrent. Du kommer nog inte märka någon större skillnad mellan de två speciellt om du bara ska göra enkla 2D-mallar. Lutar det åt Ender-hållet skulle jag rekommendera Neo versionen (Ender 3 V2 Neo) som har automatisk bed leveling vilket är en stor fördel och förenklar handhavandet av maskinen (Prusa Mini har även detta). Toleranserna och utskriftskvalitén är inga problem om du kalibrerar och underhåller maskinerna kontinuerligt. Som filament för dessa passar PLA dina behov bra. Det är det enklaste filament att arbeta med och få till bra kvalitet med utan särskilda behov av t.ex. hög hållfasthet, temperatur eller andra egenskaper.

Angående CAD-program så är nog Sketchup smidigast för nybörjare att komma igång med och täcker enkelt dina behov av 2D-modellering. Vill du ha något mer avancerat föreslår jag Onshape bland gratisalternativen som är relativt enkelt att komma igång med.

SLA printers är jobbigare att arbeta med då utskrifterna behöver efterbearbetas ganska mycket och det tar längre tid att printa. Materialen som fanns att tillgå när jag pillade med SLA var också ganska kassa jämfört med vad som finns för FDM med avseende på te.x. hållfasthet och en stor nackdel är ju känsligheten för UV-ljus. Som nämnts är ju resin inte särskilt trevligt för hälsan så det krävs ett dedikerat utrymme med god ventilation för maskinen.

Fördelen är att toleranserna och utskriftkvaliteten blir så mycket bättre såklart. För vissa behov är SLA oslagbart vilket ofta är för visuella ändamål, utskrifter med små detaljer eller där ytfinhet är viktigt. För TS behov är ju detta överkurs och ett sämre alternativ.

Senast ändrad:

AndersJB

Aktiv medlem
En Ender 3 V2 (eller Prusa Mini om du vill betala dubbelt upp) blir nog klockrent. Du kommer nog inte märka någon större skillnad mellan de två speciellt om du bara ska göra enkla 2D-mallar. Lutar det åt Ender-hållet skulle jag rekommendera Neo versionen (Ender 3 V2 Neo) som har automatisk bed leveling vilket är en stor fördel och förenklar handhavandet av maskinen (Prusa Mini har även detta). Toleranserna och utskriftskvalitén är inga problem om du kalibrerar och underhåller maskinerna kontinuerligt. Som filament för dessa passar PLA dina behov bra. Det är det enklaste filament att arbeta med och få till bra kvalitet med utan särskilda behov av t.ex. hög hållfasthet, temperatur eller andra egenskaper.

Angående CAD-program så är nog Sketchup smidigast för nybörjare att komma igång med och täcker enkelt dina behov av 2D-modellering. Vill du ha något mer avancerat föreslår jag Onshape bland gratisalternativen som är relativt enkelt att komma igång med.

SLA printers är jobbigare att arbeta med då utskrifterna behöver efterbearbetas ganska mycket och det tar längre tid att printa. Materialen som fanns att tillgå när jag pillade med SLA var också ganska kassa jämfört med vad som finns för FDM med avseende på te.x. hållfasthet och en stor nackdel är ju känsligheten för UV-ljus. Som nämnts är ju resin inte särskilt trevligt för hälsan så det krävs ett dedikerat utrymme med god ventilation för maskinen.

Fördelen är att toleranserna och utskriftkvaliteten blir så mycket bättre såklart. För vissa behov är SLA oslagbart vilket ofta är för visuella ändamål, utskrifter med små detaljer eller där ytfinhet är viktigt. För TS behov är ju detta överkurs och ett sämre alternativ.
Bockar och bugar för svaret.
Tror jag mentalt redan vinklat in mej på Ender....självklart spelar priset roll när man jämför.
Och Tack för tips om ritprogram,ska titta på dom olika och se vad som passar mej bäst!!

Uppskattar verkligen alla tips som ges av alla här....lättare att hamna "rätt" när man får hjälp med sånt man inte kan mycket om.👍👍

N_sandstrom

Aktiv medlem
Lutar det åt Ender-hållet skulle jag rekommendera Neo versionen (Ender 3 V2 Neo) som har automatisk bed leveling vilket är en stor fördel och förenklar handhavandet av maskinen (Prusa Mini har även detta).
Att Neo fanns var nytt för mig.
Kanske borde kika på att uppgradera till auto-leveling på min!

Men, hur bra fungerar det egentligen? Jag antar att den inte gör några faktiska justeringar, utan istället kompenserar för snett underlag medans den printar?

Borde inte det då leda till att man får skeva utskrifter?

ers

Aktiv medlem
Kör också med Ender 3 v.2 och har kompletterat med auto-leveling / CR-touch vilket gjorde det utan tvekan största skillnaden på utskriftskvalitén. Rekommenderas det varmaste, speciellt då den bara kosta typ 400:-.

ers

Aktiv medlem
Men, hur bra fungerar det egentligen? Jag antar att den inte gör några faktiska justeringar, utan istället kompenserar för snett underlag medans den printar?

Japp, den mäter byggplattans höjd i förhållande till nozzeln under så många punkter man väljer, jag brukar köra 5x5 dvs 25 mätpunkter och justerar höjden under hela utskriften för att alla lager skall bli lika tjocka.

Enders CR-touch kräver 32 Bit V4.2.2/V4.2.7 Mainboard för att det skall fungera.

TsUPeR

Aktiv medlem
Om du vill ha en plug-and-play skrivare så säger jag nog Prusa. Har själv en creality Ender 5 och det har verkligen inte varit att "bara" skriva ut. Visst sparar du en slant på en Creality men du får lägga mer tid på tweakande och annat som inte har med ditt mål att göra.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Japp, den mäter byggplattans höjd i förhållande till nozzeln under så många punkter man väljer, jag brukar köra 5x5 dvs 25 mätpunkter och justerar höjden under hela utskriften för att alla lager skall bli lika tjocka.

Enders CR-touch kräver 32 Bit V4.2.2/V4.2.7 Mainboard för att det skall fungera.

Men vad händer om man printar på en riktigt sne bed då?

Säg att jag vill printa en platta på 100x100x10 mm.
Plattan är så sne så att det är 1mm höjdskillnad mellan hörnen.

Kommer plattan bli 9mm tjock i ett hörn, 10mm i ett annat, och ha plan ovansida?

Eller kommer hela plattan printas skevt?

ers

Aktiv medlem
Har inte tänkt på det men har inte haft bekymmer trotts 150mm höjd på utskrifterna.

Förmodar att den auto-levlar bedden så utskriften är rak i förhållande till den, annat vore konstigt. Den strävar väl efter 90gr vinkel mellan nossel och bedden över hela ytan...

EnJoker

Medlem
Att Neo fanns var nytt för mig.
Kanske borde kika på att uppgradera till auto-leveling på min!

Det gör stor skillnad till en liten kostnad så det kan rekommenderas varmt.

All kompensation görs i mjukvaran och exakt hur beror på vilken mjukvara man har. Det finns två saker man kan kompensera för, att byggplattan lutar eller att väggplattan är ojämn, eller båda två samtidigt.

Vanligt är att man fadar ut kompensationen i undre delen av printen under tex första centimetern. Själva grejen är ju att få dit första lagret så att utskriften sitter bra, inte att kompensera så att printen blir helt geometrisk perfekt. Så visst kan man skapa skeva utskrifter men om det är synligt för ögat så har min inte skött sin manuella inställningar av printbädden.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Det gör stor skillnad till en liten kostnad så det kan rekommenderas varmt.

All kompensation görs i mjukvaran och exakt hur beror på vilken mjukvara man har. Det finns två saker man kan kompensera för, att byggplattan lutar eller att väggplattan är ojämn, eller båda två samtidigt.

Vanligt är att man fadar ut kompensationen i undre delen av printen under tex första centimetern. Själva grejen är ju att få dit första lagret så att utskriften sitter bra, inte att kompensera så att printen blir helt geometrisk perfekt. Så visst kan man skapa skeva utskrifter men om det är synligt för ögat så har min inte skött sin manuella inställningar av printbädden.
Mycket jag gör har rätt precis passform, så nog kan det märkas även om det inte syns med ögat :p

Men det låter helt klart som att det inte ersätter behovet av bra kalibrering.

Kan man nyttja sensor som hjälp för sådant istället? Köra nån liten mätprocess som berättar hur plattan lutar?

AndersJB

Aktiv medlem
Laddade ner Fusion 360 nu ikväll...tror det kommer funka när man lärt sej lite mer hur det funkar...
Gjorde en pryl,inget verkligt eller noga måttsatt,utan bara "ritade" på frihand för att se hur det funkade...

Typ detta är jag ute efter,en detalj man 3D-printar i t.ex skala 4:1 som sitter på en platta.
Plattan kläms fast,och man följer konturen på detaljen med "kopierpinnen",och fräsen följer formen fast 4 ggr mindre detalj.
Då kan jag få till lite mer "komplicerade" former och radier när jag ska få fram nån liten bit i aluminium t.ex.
Tror det kommer bli ett hyfsat komplement till den andra fräsen som är mer lämpad för större prylar!! 😊

20221205_211520.jpg

Senast ändrad:
Topp