[OT] Brynäs-HV71 kval

NAnders

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Brynäs och Färjestad är de lag som spelat längst i högsta serien - Brynäs var ner i dåvarande kvalserien (vårallsvenskan) i slutet av säsongen 95/96 men gled igenom den rätt enkelt om jag minns rätt.

KungJulian

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Fyyy faaan vilken skön vinst för BIF igår, men dom måste rycka upp sig, kan inte förlita sig på att Ersson skall storspela varje match.
Nya tränarna verkar vara ett udda par:-)
Verkligen udda rekrytering. Blir det fyra raka anses det väl som genialiskt, men synnerligen otippad tränarduo att slänga in. Meriterna är ju inte bländande.

1888

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Kul hockey...
Har nog aldrig sett så många icingpuckar som Brynäs slog i går.
Iaf i första perioden, lägre stog jag inte ut med tråkhockyn.

GustafH

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Och det var tråkigt att se att Gunlers crosschecking i ansiktet på Andrae inte fick nån påföljd...
Nog för att jag kan tycka att det var en solklar femma men ingen påföljd vet vi ju inte än då Wheel of Justice inte har snurrats än. Men bollen ligger hos disciplinnämnden så än är sista ordet inte sagt.

a.svensson

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Är leksing själv och vill naturligtvis ha fortsatta Gävle-Dala derbyn framöver också, så mina tummar hålles då för Brynäs i matchserien.
Dessutom vill man ju inte att ett lag man tog 11 av 12 möjliga poäng av skall försvinna:)
Dock hade dom tur att dommarna missade Gunlers crochecking samt att HV spelarna tog många dumma utvisningar.

Jimel

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Är leksing själv och vill naturligtvis ha fortsatta Gävle-Dala derbyn framöver också, så mina tummar hålles då för Brynäs i matchserien.
Dessutom vill man ju inte att ett lag man tog 11 av 12 möjliga poäng av skall försvinna:)
Dock hade dom tur att dommarna missade Gunlers crochecking samt att HV spelarna tog många dumma utvisningar.
Leksing här med och håller med om Brynäs. Lider mer er nu, denna vår känns lite konstig, ingen ångest liksom 😬

weldion

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Tycker ändå att det är lite tråkigt med det nya upplägget. Två trötta lag med lite halvtaskigt spel som skall ramla ut.
Känns som mer action med ett piggt lag från Allsvenskan som vill slåss om en plats och förhoppningsvis tänder SHL-laget till när det är skarpt läge.

Gano

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Vet inte varför, men Brynäs måste vara kvar i högsta serien. Har lite svårt för HV71, kan möjligen bero på att jag är värmlänning?

Jensen

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Tycker ändå att det är lite tråkigt med det nya upplägget. Två trötta lag med lite halvtaskigt spel som skall ramla ut.
Känns som mer action med ett piggt lag från Allsvenskan som vill slåss om en plats och förhoppningsvis tänder SHL-laget till när det är skarpt läge.
Personligen tycker jag det är bra att de övergett det gamla upplägget. Alldeles för omständligt att ta sig upp och för många livhankar för lagen som kom uppifrån. Nu måste de ju kämpa för att verkligen inte komma sist. Hade gärna sett liknande upplägg som allsvenskan i fotboll. Men det är ju min personliga åsikt.

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Jag har svårt att förlika mig med att något av lagen åker ur samtidigt som jag tycker att ett lag ska ur serien. Har inget särskilt mot HV fastän jag såklart håller på Färjestad.
Den riktiga rivaliteten på ståplats var i slutet av 80-talet och då var det Stockholmslagen som var rivaler.

Fredrik S

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Fortsätter HV spela som dom gjorde igår så kommer bortaresorna för HVs supportrar att gå till metropoler som Kristianstad, Karlskoga, Västervik, Tingsryd lagom till matcherna får börja spelas inför publik igen.
Känns sådär kul om jag skall vara ärlig, även om det väl egentligen är Dalen och inte HV som är "mitt" lag.

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Brynäs har väl inte gjort någon glad på många herrans år, så lika bra att de åker ner och börjar om från början. Lite som Solna AIK.

Belse

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Personligen tycker jag det är bra att de övergett det gamla upplägget. Alldeles för omständligt att ta sig upp och för många livhankar för lagen som kom uppifrån. Nu måste de ju kämpa för att verkligen inte komma sist. Hade gärna sett liknande upplägg som allsvenskan i fotboll. Men det är ju min personliga åsikt.
Sist i Shl byter plats med ettan i allsvenskan, näst sist får spela om det med tvåan i Allsvenskan, då blir det alltid minst ett lag som byter, och ev två lag beroende på hur det går mellan dom två som får spela om det...

Jimel

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Sist gick ju både Leksand och Oskarshamn upp.

weldion

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Sist i Shl byter plats med ettan i allsvenskan, näst sist får spela om det med tvåan i Allsvenskan, då blir det alltid minst ett lag som byter, och ev två lag beroende på hur det går mellan dom två som får spela om det...
Inte med årets upplägg. Då byter bara vinnaren i Allsvenskan och förloraren i SHL plats. Näst sist i SHL får semester och näst bäst i Allsvenskan tar också ledigt.

Jensen

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Ja något sådant hade jag hellre sett. Även om nya systemet i alla fall är bättre än gamla.

Jensen

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Jag tycker inte det var omständigt utan en väldigt spännande avslutning på säsongen för inblandade lag, mycket tråkigare nu 😊
Jajo man kan ju tycka olika. Att ettan från allsvenskan skulle spela mot tvåan, vinnaren skulle spela mot ett shl lag o den som florerade där skulle den möta massa lag som spelat slutspel i allsvenskan. Eller hur var det? Visserligen flera chanser att gå upp men oxå flera chanser att klara sig. Mer rättvist att är man bäst så får man gå upp. Vill man inte åka ut, så får man kämpa lite mer för att inte komma sist. Men som sagt, det är ju min högst personliga åsikt.

sen det här med att det lag som åkte ner fick en del av de pengar laget som kom upp skulle få. Förstår fallskärmen men för det ju även svårt för lag underifrån att hålla sig kvar när de väl tagit sig igenom ”100” slutspelsmatcher för att komma upp :-) när de blir av med hälften vad de borde ha rätt till.

angående denna serie, håller egentligen inte på något av lagen. Men måste jag välja ligger nog Brynäs närmare hjärtat.

Erik O

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Efter allt snack om att stänga serien, att vissa lag skulle handplockas från allsvenskan etc. så tycker jag det är väldigt uppfriskande att det går att åka ur respektive gå upp direkt. Sen vet jag inte om det här är optimala formen men det ändras väl efter ett par år som vanligt.

Paco

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Fick jag bestämma såg det ut så här:

Sist i SHL åker automatiskt ner i allsvenskan, lika som att vinnaren av allsvenskan får kliva upp i SHL.
Näst sist i SHL kvalar mot tvåan i allsvenskan om en plats i finrummet.

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Nu håller jag inte på Brynäs men ja, ett överraskande tränarpar.

Lite gambling men i synnerhet Ekman tyckte jag hade en naturlig vinnarskalle när han var aktiv, ganska tjurig och spelade rätt tufft ibland (fult hände också). Möjligt dock att han är en lite annorlunda människa nu efter sin tragiska stroke, vet ej men en naturlig vinnarskalle har han. Blir intressant att se hur det går.

Senast ändrad:

NAnders

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Problemet med olika ner- och uppflyttningsregler är att de ekonomiska förutsättningarna i allsvenskan är så sanslöst mycket sämre än i SHL. Allsvenskan är verkligen en gärdsgårdsserie - inte sportsligt utan ekonomiskt. Lagen i Allsvenskan är meriterade, bra lag som spelar bra hockey och Allsvenskan skulle kunna vara en nästan lika attraktiv serie som SHL, både för lag och publik. Men eftersom SHL måste hålla en viss ekonomisk nivå i de internationella konkurrensen så fördelas förbundets centrala pengapåse på bekostnad av Allsvenskan. Därför är det rena döden för ett SHL-lag att åka ner och därför är det svårt för ett allsvenskt lag att kliva upp.

I den bästa av världar så önskar jag att Allsvenskans status höjs och att upp- och nerflyttningar mellan serierna blir fler och enklare - men jag vet också att om Allsvenskan ska få mer sponsorpengar, mer TV-tid, högre löner och mer marknadsföring så blir det på bekostnad av SHL som då kommer att uppfattas som en sämre liga internationellt (framför allt med sämre löner).

NLC

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Fast är inte risken då att man bara flyttar problemet "en våning ner" med större ekonomiskt glapp mellan att spela i Allsvenskan och Div 1? Någonstans kommer det ändå finnas en brytpunkt där föreningens ekonomi inte kan bära heltidsproffs (vilket jag tror är den största enskilda faktorn för sportslig spets).

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Problemet med olika ner- och uppflyttningsregler är att de ekonomiska förutsättningarna i allsvenskan är så sanslöst mycket sämre än i SHL. Allsvenskan är verkligen en gärdsgårdsserie - inte sportsligt utan ekonomiskt. Lagen i Allsvenskan är meriterade, bra lag som spelar bra hockey och Allsvenskan skulle kunna vara en nästan lika attraktiv serie som SHL, både för lag och publik. Men eftersom SHL måste hålla en viss ekonomisk nivå i de internationella konkurrensen så fördelas förbundets centrala pengapåse på bekostnad av Allsvenskan. Därför är det rena döden för ett SHL-lag att åka ner och därför är det svårt för ett allsvenskt lag att kliva upp.

I den bästa av världar så önskar jag att Allsvenskans status höjs och att upp- och nerflyttningar mellan serierna blir fler och enklare - men jag vet också att om Allsvenskan ska få mer sponsorpengar, mer TV-tid, högre löner och mer marknadsföring så blir det på bekostnad av SHL som då kommer att uppfattas som en sämre liga internationellt (framför allt med sämre löner).
Jag tror jag hörde nåt häromdagen på P4 Gävleborg att det är 30-40 miljoner som den klubb som åker ur förlorar i tv-rättighetspengar fr SHL.

weldion

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Jag tror jag hörde nåt häromdagen på P4 Gävleborg att det är 30-40 miljoner som den klubb som åker ur förlorar i tv-rättighetspengar fr SHL.
Det stämmer. Vet inte om det är omgjort nu i och med det nya upplägget för kval, men tidigare så fanns det i alla fall en "fallskärm" för ett lag som ramlade ur SHL.
Då fick det tidigare SHL-laget några extra miljoner första året i Allsvenskan, sedan så går det ner på samma nivå som alla andra lag i Allsvenskan.

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Intressant med Karlskoga - Löven kan jag tycka. Känns som halva Sverige vill ha upp klassiska Löven men det ger självklart Karlskoga blanka f-n i. ;-) Inte något av lagen lär väl sannolikt rå på Timrå ändå.

Dock så är det en utmaning för Karlskoga där det väl finns 3 SHL lag inom 10 mils avstånd mellan Örebro och Karlstad, inte helt enkelt med sponsorer samt att det är en begränsad folkmängd. Karlskoga/Bofors har ibland känts som hockeyns Brommapojkarna, en talangfabrik men klarar sig inte riktigt på den högsta nivån själva. En sak är fullt klar, AIK skulle inte nått alla framgångar i fotboll och Färjestad skulle inte nått alla framgångar i hockey om det inte vore för BP respektive Karlskoga/Bofors.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Intressant med Karlskoga - Löven kan jag tycka. Känns som halva Sverige vill ha upp klassiska Löven men det ger självklart Karlskoga blanka f-n i. ;-) Inte något av lagen lär väl sannolikt rå på Timrå ändå.

Dock så är det en utmaning för Karlskoga där det väl finns 3 SHL lag inom 10 mils avstånd mellan Örebro och Karlstad, inte helt enkelt med sponsorer samt att det är en begränsad folkmängd. Karlskoga/Bofors har ibland känts som hockeyns Brommapojkarna, en talangfabrik men klarar sig inte riktigt på den högsta nivån själva.
Undrar vad oddsen för Västervik - Karlskoga i final ligger på.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval

Dock så är det en utmaning för Karlskoga där det väl finns 3 SHL lag inom 10 mils avstånd mellan Örebro och Karlstad, inte helt enkelt med sponsorer samt att det är en begränsad folkmängd. Karlskoga/Bofors har ibland känts som hockeyns Brommapojkarna, en talangfabrik men klarar sig inte riktigt på den högsta nivån själva. En sak är fullt klar, AIK skulle inte nått alla framgångar i fotboll och Färjestad skulle inte nått alla framgångar i hockey om det inte vore för BP respektive Karlskoga/Bofors.
Ja, Björklöven är ju ett klassiskt lag till skillnad fr HV.

Erik O

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval

Ja det är nog lite tight där, dessutom med två allsvenska fotbollslag inom 5 mil.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer