[OT] Brynäs-HV71 kval

Fredrik S

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Ja, Björklöven är ju ett klassiskt lag till skillnad fr HV.

Björklöven:
Bildades 15 maj 1970
15 säsonger i Elitserien/SHL
1 SM Guld

HV71
Bildades 24 maj 1971
36 säsonger i Elitserien/SHL (Även om den här just nu ser ut att bli den sista på ett tag)
5 SM Guld

Tänk först, skriv sen

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Björklöven:
Bildades 15 maj 1970
1 SM Guld

HV71
Bildades 24 maj 1971
36 säsonger i Elitserien/SHL (Även om den här just nu ser ut att bli den sista på ett tag)
5 SM Guld

Tänk först, skriv sen
Nyfiken fråga:
Vad är det som gör ett lag klassiskt?
Ålder på klubben, antal säsonger i högsta serien eller antal SM Guld? Kanske rent av en blandning av de tre?
Jag röstar för alt. 1 tillsammans med alt. 2, toppat med liten del av alt. 3.

GustafH

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Björklöven:
Bildades 15 maj 1970
1 SM Guld

HV71
Bildades 24 maj 1971
5 SM Guld

Tänk först, skriv sen

Namnet "Björklöven" har ju dock hängt med längre än så på en av klubbarna som ingick i ombildningen till nuvarande klubbstruktur. På tal om att tänka först.

NAnders

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Namnet "Björklöven" har ju dock hängt med längre än så på en av klubbarna som ingick i ombildningen till nuvarande klubbstruktur. På tal om att tänka först.
IFK Umeå - som klubben hette före 1970 - gick upp i högsta serien någon gång under första halvan av 1960-talet.

IFK Umeå slog ihop hockeysektionen med Sandåkerns SK:s hockeysektion och bildade IF Björklöven (som sedan tidigare var IFK Umeås smeknamn). Sista säsongen innan sammanslagningen spelade även Sandåkern i högsta serien.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Enl Wikipedia började de använda björklövet på bröstet 1956, och kallades därefter björklöven eller löven i folkmun. Sedan bildades tydligen föreningen 1970, men namnet fanns ju långt innan.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
För mig som 70-talist så är alla klubbar som kommit upp i högsta serien fr mitten/slutet 80-talet och framåt uppkomlingar och inte klassiska. Typiska exempel är HV, Malmö, Linköping, Växjö, O-hamn m.fl. HV har förvisso strävat på och tagit sig uppåt i maratontabellen (ligger väl sexa-sjua nånting nu), men klassiska? Nä, inte i min bok. Det är Brynäs, Leksand, Djurgårm, AIK, Färjestad, Frölunda, MoDo, Skellefteå, och sedan kommer nog Björklöven, Södertälje, Timrå och Luleå.

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval

Fredrik S

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Gud hör bön!!
HV lyckas göra mer än ett mål i samma match. Det har inte hänt speciellt många gånger de senaste två månaderna.
Drömmen om SHL nästa säsong lever en vecka till.
Det finns en historik mellan Brynäs och HV när det gäller extremt jämna matchserier.
SM finalen 1995 avgjordes på övertid i match fem. SM finalen 2017 avgjordes på övertid i match sju. Båda gångerna till HV:s fördel.
2017 hade Brynäs dessutom varit i ledning med både 2-1 och 3-2 i matcher samt i ledning med 1-0 i match sju.

pennan

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
ja man kan inte klaga på spänningen iaf, jag tippar 2-1 i nästa match:-) till något av lagen...
Den här kvalserien tar ju samtidigt udden lite av slutspelet, ingen verkar bry sig om hur det går för dom andra lagen utan allt focus ligger på brynäs-hv71 även i media.

NLC

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
För mig som 70-talist så är alla klubbar som kommit upp i högsta serien fr mitten/slutet 80-talet och framåt uppkomlingar och inte klassiska. Typiska exempel är HV, Malmö, Linköping, Växjö, O-hamn m.fl. HV har förvisso strävat på och tagit sig uppåt i maratontabellen (ligger väl sexa-sjua nånting nu), men klassiska? Nä, inte i min bok. Det är Brynäs, Leksand, Djurgårm, AIK, Färjestad, Frölunda, MoDo, Skellefteå, och sedan kommer nog Björklöven, Södertälje, Timrå och Luleå.
Med den inställningen förstår man ju om det finns de som hellre ser en stängd liga än kval och kamp om uppflyttning/nedflyttning ;-) Får mig osökt att tänka på radioprogrammet "Hits, men inte lägre" som f.ö. leddes av en klassisk profil i SR P4s radiosportsändingar.

WSMC

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Nu hamnar vi kanske långt från topic, men
Går det att inte älska PZ??

Senast ändrad:

a.svensson

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
ja man kan inte klaga på spänningen iaf, jag tippar 2-1 i nästa match:-) till något av lagen...
Den här kvalserien tar ju samtidigt udden lite av slutspelet, ingen verkar bry sig om hur det går för dom andra lagen utan allt focus ligger på brynäs-hv71 även i media.
Så har det alltid varit allt sedan någon form av kvalspel infördes.
SM slutspelet är det bara fansen till de aktuella lagen som intresserar sig för, kvalet långt fler än så.
Minns Jonas Frögren efter sin sista match när Leksand precis slagit ur Modo ur högsta serien.
Frögren med 2 SM guld i bagaget ansåg likväl att elitserieavansemanget var större än så.
En förlust i SM slutspelet kan vara tråkig men livet fortgår ändå, man har SHL platsen kvar, kontraktet gäller.
För det degraderande laget förändras allt, alla kontrakt (i princip) upphör att gälla, för spelarna är det bara att flytta eller att spela för typ tredjedel av lönen.
Kanslipersonal sägs upp, kommunen tappar många skattemiljoner.
Att starta om i allsvenskan är inte lätt, smålagen ute i landet älskar att göra livet surt för de f.d storklubbarna som hamnar där.
Flera sådana lag harvar omkring i den serien och i de flesta fall också utan en egentig chans att avancera uppåt i systemet.

Fredrik S

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Det krävdes sex matcher, men till slut tog sig Timrå samman och slog ut Västervik, så nu vet vi i alla fall att det INTE blir fyra Smålandslag i SHL Nästa år.

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Lite intresserad av hur du kom fram till att Luleå skulle vara med, men inte HV71.

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Hmmmm, frågan är hur mycket det här stör Brynäs?

Patrik är tydligen tillbaka i träning men spelar (sannolikt) inte ikväll, ovanstående artikel kan mycket väl enbart varit ett bisarrt illasinnat rykte. hockeybladet.nu kanske inte är en seriös sajt, tror aldrig jag varit inne på den tidigare... Officiellt har han haft Coronabesvär. Om däremot anklagelserna (eller ryktena) visar sig korrekta är däremot Brynäs ute på djupt vatten just nu.

Patrik är en förstärkning som heter duga för Brynäs, vi får se.

Senast ändrad:

Fredrik S

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Vad pratar vi om för publiksiffror i Jönköping om det blir Hockeyallsvenskan nästa säsong? 2-3000 per match?
Svårt att säga. HV:s arena rymmer 7000 personer. Jag har inga officiella siffror, men min känsla är att en VÄLDIGT stor andel av platserna är säsongsbiljetter till företag och endast ett fåtal biljetter säljs som "lösbiljetter". Sittplatsbiljetter på långsidorna tror jag inte har gått att köpa som lösbiljetter alls, utan det är bara skitplatser.
Så det beror nog till väldigt stor del på hur företagen väljer att göra, om de väljer att avsluta sina samarbeten med HV71 eller om de väljer att fortsätta i Hockeyallsvenskan nästa säsong. Många företag väljer nog att avvakta och se hur det går för J-Södra som ju kvalade till Allsvenskan förra säsongen och även börjat den här säsongen bra. Går J-Södra upp så tappar nog HV en hel del företagskunder dit.

Erik O

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Vad pratar vi om för publiksiffror i Jönköping om det blir Hockeyallsvenskan nästa säsong? 2-3000 per match?

Tänker också att blir det bara nån enstaka säsong i HA kan nog publiken hänga kvar till stor del, drivna av nån revanschlusta. Lyckas man inte gå upp direkt hittar de kanske nåt annat att lägga tid och pengar på. Finns ju många frikyrkor i Jönköping som kan ta hand om vilsna själar ;)

Fredrik S

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Nästa säsong skall alltså HV spela matcher mot Kristianstad, Tingsryd och kanske Nybro!?
Det är ju för tusan lag som jag själv suttit i isladan ute i Norrahammar och sett spela mot "min" klubb se senaste åren. Det känns helt overkligt. Har Nybro ens hall, eller blir det spel på uterink för HV nästa säsong?

Edit:
Nu skriver lokala nätblaskan i Jönköping att det är AJ:s fel att HV åkte ur SHL!!!
Oklart hur, eftersom det är sex år sedan han fick sparken.
OBS! Detta är på riktigt, jag kan inte länka eftersom det är en betalartikel, men kolla jnytt.se

Senast ändrad:

Maakus

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
175589894_10157633608626402_7304540950468861131_n.jpg

Hcsokim

Medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Nästa säsong skall alltså HV spela matcher mot Kristianstad, Tingsryd och kanske Nybro!?
Det är ju för tusan lag som jag själv suttit i isladan ute i Norrahammar och sett spela mot "min" klubb se senaste åren. Det känns helt overkligt. Har Nybro ens hall, eller blir det spel på uterink för HV nästa säsong?

Edit:
Nu skriver lokala nätblaskan i Jönköping att det är AJ:s fel att HV åkte ur SHL!!!
Oklart hur, eftersom det är sex år sedan han fick sparken.
OBS! Detta är på riktigt, jag kan inte länka eftersom det är en betalartikel, men kolla jnytt.se
Inte för att vara den som är den, men Nybro har sveriges 4 äldsta ishall (som invigdes 1963)

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Josef Boumedienne slår hårt mot hårt:

Min kommentar: Frågan är dock om inte Josefs chef Columbus GM Jarmo Kekäläinen ligger illa till med tanke på deras helt urdåliga säsong. Värvade också Laine dyrt vilket blivit lite av ett fiasko än så länge. Laine såg ur som en blivande superstar i början av sin NHL karriär men något har uppenbarligen hänt de senaste ca 2-3 säsongerna.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Är inte särskilt orolig för HV71, om det är något lag som bör komma tillbaka relativt snabbt till SHL så är det HV71.

Däremot blir det kanske nya diskussioner om SHL ska fortsätta vara en öppen serie eller inte?

pennan

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Min kommentar: Frågan är dock om inte Josefs chef Columbus GM Jarmo Kekäläinen ligger illa till med tanke på deras helt urdåliga säsong. Värvade också Laine dyrt vilket blivit lite av ett fiasko än så länge. Laine såg ur som en blivande superstar i början av sin NHL karriär men något har uppenbarligen hänt de senaste ca 2-3 säsongerna.
Mmm... Jag hoppas Bom-Bom blir kvar som sportchef i Brynäs, frågan är vem som vill bli tränare för dom nästa år?
Skall man ta ett steg tillbaka och kalla in sjödin-molin eller skall man leta nytt?
Henrik Glaas som varit ungdomsansvarig och tränat damerna i några år skulle jag gärna se som ny huvudtränare.
Han verkar bra som person.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer