[OT] Brynäs-HV71 kval

KungJulian

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Mmm... Jag hoppas Bom-Bom blir kvar som sportchef i Brynäs, frågan är vem som vill bli tränare för dom nästa år?
Skall man ta ett steg tillbaka och kalla in sjödin-molin eller skall man leta nytt?
Henrik Glaas som varit ungdomsansvarig och tränat damerna i några år skulle jag gärna se som ny huvudtränare.
Han verkar bra som person.
Nej inte Sjödda-Molin, det har varit för mkt folk från det gänget på alla poster de senaste åren. De är kungar i min bok också för vad de gjorde på 90-talet, men bara för att jag gillar dem för det är det inte säkert att vi ska ha hela förstafemman plus målisen som styr föreningen. Brynäs har testat de racet några år nu och det har inneburit ett sluttande plan. Jag tror de måste in med nytt blod på många poster.

a.svensson

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Josef Boumedienne slår hårt mot hårt:

Min kommentar: Frågan är dock om inte Josefs chef Columbus GM Jarmo Kekäläinen ligger illa till med tanke på deras helt urdåliga säsong. Värvade också Laine dyrt vilket blivit lite av ett fiasko än så länge. Laine såg ur som en blivande superstar i början av sin NHL karriär men något har uppenbarligen hänt de senaste ca 2-3 säsongerna.
Det lustiga med Laine-Dubois traden är att den tredje killen som ingick Jack Roslovic hittills varit den klart bästa.
Med andra ord har Laine affären varit väldigt bra för Columbus trots Laines tillkortakommande.
Tror att han skickas vidare inom en inte allt för avlägsen framtid, Tortorella är inte rätt tränare för en kille som Laine och han saknar bra framspelad i laget.
Man ville tidigare jämföra Laine med Ovechkin men dom är helt skilda spelartyper Ovie är en fysisk spelare som själv skapar chanser medans Laine är mer beroende av bra framspelare.
Annars är det bara att gratulera Brynäs, ser verkligen fram mot fler Gävle-dala derbyn.

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Det lustiga med Laine-Dubois traden är att den tredje killen som ingick Jack Roslovic hittills varit den klart bästa.
Med andra ord har Laine affären varit väldigt bra för Columbus trots Laines tillkortakommande.
Tror att han skickas vidare inom en inte allt för avlägsen framtid, Tortorella är inte rätt tränare för en kille som Laine och han saknar bra framspelad i laget.
Man ville tidigare jämföra Laine med Ovechkin men dom är helt skilda spelartyper Ovie är en fysisk spelare som själv skapar chanser medans Laine är mer beroende av bra framspelare.
Annars är det bara att gratulera Brynäs, ser verkligen fram mot fler Gävle-dala derbyn.

Intressant, du har säkert rätt, ska kolla lite närmare på Roslovic.

Columbus har dock allvarliga problem och om de inte skärper till sig lär både en del ledare och spelare sitta löst, tror inte ens Jarmo kan känna sig helt säker och ryker Jarmo kanske det påverkar en viss Josef Boumedienne. ;-) Jarmo spelade högt med Laine värvningen, jag tycker att han gjorde rätt men det har gått enormt mycket sämre än vad jag drömt om. Men ska man vinna måste man ibland våga chansa lite också. Möjligt att Tortorella ryker först om de inte börjar spela bättre nu i grevens tid (lär dock knappast räcka till playoff ändå dock). Lite väl mycket fokus på Boumedienne nu dock, jag tror kanske att Ekman kan ha större potential som just tränare/coach åtmistone. Boumedienne är dock skönt kaxig och verkar vara en sådan tränare som i varje läge försvarar laget, tror han gav en viss Wikegård en avhylning också. ;-)

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Jag förstår inte? Vad gnäller ni HV-supportrar för, och varför är Brynäsarna malliga?
Att åka ned en sväng är bra för karaktären, både spelare och fans blir ödmjukare och bättre människor. Det rensar dessutom bort mycket dödkött bland supportrarna. Ekonomin i föreningen får en ofta välbehövlig stresstest, helt utan inblandning av svindyra konsulter. Och att slippa åka till Karlstad ett år måste väl ändå bara vara ett plus.
Sen, efter ett år, står man starkare än någonsin, redo att gå hela vägen i SHL. Eller så åker man ut igen, vilket alltså är bra för karaktären.

Mvh
Leksing, karaktärsfast.

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Jag förstår inte? Vad gnäller ni HV-supportrar för, och varför är Brynäsarna malliga?
Att åka ned en sväng är bra för karaktären, både spelare och fans blir ödmjukare och bättre människor. Det rensar dessutom bort mycket dödkött bland supportrarna. Ekonomin i föreningen får en ofta välbehövlig stresstest, helt utan inblandning av svindyra konsulter. Och att slippa åka till Karlstad ett år måste väl ändå bara vara ett plus.
Sen, efter ett år, står man starkare än någonsin, redo att gå hela vägen i SHL. Eller så åker man ut igen, vilket alltså är bra för karaktären.

Mvh
Leksing, karaktärsfast.
Lås serien säger jag, vi vill inte ha varken Leksingar eller Snållänningar i Karlstad🤐

a.svensson

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Intressant, du har säkert rätt, ska kolla lite närmare på Roslovic.

Columbus har dock allvarliga problem och om de inte skärper till sig lär både en del ledare och spelare sitta löst, tror inte ens Jarmo kan känna sig helt säker och ryker Jarmo kanske det påverkar en viss Josef Boumedienne. ;-) Jarmo spelade högt med Laine värvningen, jag tycker att han gjorde rätt men det har gått enormt mycket sämre än vad jag drömt om. Men ska man vinna måste man ibland våga chansa lite också. Möjligt att Tortorella ryker först om de inte börjar spela bättre nu i grevens tid (lär dock knappast räcka till playoff ändå dock). Lite väl mycket fokus på Boumedienne nu dock, jag tror kanske att Ekman kan ha större potential som just tränare/coach åtmistone. Boumedienne är dock skönt kaxig och verkar vara en sådan tränare som i varje läge försvarar laget, tror han gav en viss Wikegård en avhylning också. ;-)

Att Columbus har problem är helt klart, man har haft extremt svårt att få toppspelare till sin organisation och de som likväl spelat där (Panarin, Bobrovsky, Duchene) lämnade alla som free agent.
Visst kan det säkert delvis läggas på Jarmos konto även om det långt ifrån är enda anledningen.
Känns inte som att det laget skriver de fetaste kontrakten i ligan, något som säkert ägarna har bestämt.
Man har dock två av ligans bättre yngre backar i laget, alltid något att bygga framtiden på.

zinkpasta

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Alla från trakten vet att HV är en sammanslagning av det bästa från Jönköping* och Huskvarna, dvs Jönskvarna.

* Även känt som Könsöppning.

GustafH

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Och du är så klent begåvad att du på fullaste allvar tror att HV71 uppstod ur tomma intet?
Stackare.
Härligt! Skönt att se att mina fördomar om HV-fans inte är obefogade.

Jag har rätt bra koll på HV:s historia faktiskt ico namnet HV71 uppstod ett ganska specifikt årtal. Därav är namnet "Björklöven" betydligt äldre och därför är det också ofta med bland de "klassiska" lagen. Och bara för att reta dig kommer jag fortsätta att inte kalla HV klassiskt.

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Det är iallafall trevligt att ishockeyn flyttar söderut med tiden.
Brynäs kommer inom en snar framtid gå samma öde till mötes som MoDo och Björklöven redan gjort.

pennan

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Världsklass på materialarn !

Senast ändrad:

Erik O

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Haha. den här tråden visar verkligen upp hockeysupportrarna från sin bästa sida. Och HV är väl kanske inget riktigt klassiskt lag än, kan ju bli med tiden om de lyckas traggla sig upp igen och det borde ju inte vara omöjligt.
Det är väl ingen som egentligen bryr sig om vem som vinner serien ändå, det är ju slutspelet som spelar någon roll.
Så är det ju definitivt. Den här säsongen tycker jag dock det är svårt att engagera sig över huvud taget. har svårt att bli kvitt träningsmatchkänslan utan publik på läktaren. Undantaget kanske då kvalet som ju blir lite mer liv- och dödkänsla.

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Det här med att vi ska sitta och spekulera i vilka lag som är mest klassiska leder sannolikt ingen vart, mycket effektivt sätt att reta upp folk på. ;-) I NHL tror jag man går efter "original six" men det var ändå inte de lag som var med när ligan startade upp (vilket var diverse kanadensiska lag tror jag), så något rörigt. Möjligen kan man hitta någon motsvarande historia i Sverige.

För mig är det så här:
Under grundsäsongen tycker jag att NHL erbjuder ett större underhållningsvärde pga att de flesta av världens bästa spelare lirar där. Något mer ös också, mer målchanser, högre tempo och lite mera fysiskt spel. Lite svårt för svensk hockey under grundsäsongen även om det finns undantag.

För playoff och shl-kval ser jag mer än gärna på svensk hockey också. Oftast går tempot upp lite, mera kamp och ett mera fysiskt spel = mer underhållande att se på.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Det här med att vi ska sitta och spekulera i vilka lag som är mest klassiska leder sannolikt ingen vart, mycket effektivt sätt att reta upp folk på. ;-) I NHL tror jag man går efter "original six" men det var ändå inte de lag som var med när ligan startade upp (vilket var diverse kanadensiska lag tror jag), så något rörigt. Möjligen kan man hitta någon motsvarande historia i Sverige.
De som var med i första upplagan av elitserien 1975/76.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Det var bättre förr..... 🍻
Japp, som nån gång på 70-talet när Brynäs hade match borta mot Djurgården en söndag kväll. Dagen efter var det landslagssamlingar i Stockholm för både senior- och junior-landslaget (eller om det var A- och B-landslag). Det var två spelare som åkte med bussen hem till Gävle efter matchen, övriga stannade kvar...

a.svensson

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Japp, som nån gång på 70-talet när Brynäs hade match borta mot Djurgården en söndag kväll. Dagen efter var det landslagssamlingar i Stockholm för både senior- och junior-landslaget (eller om det var A- och B-landslag). Det var två spelare som åkte med bussen hem till Gävle efter matchen, övriga stannade kvar...
Tiderna förändras.
Minns själv OS finalen 94 i Lillehammer med 6 leksandspelare på isen.
Kommer aldrig att hända igen.

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
FB_IMG_1619269061029.jpg

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Hur gick det med Fasth, är han fortfarande skadad? Annars är Viktor ett typexempel på en målvakt som skulle kunna ändra hela utgången, extremt bra när/om han är på topp.

Om Fasth inte lirar eller har problem efter skadan tror jag också på Rögle.

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Jag tror på

Visa bilaga 485705

Fastän tyvärr först nästa år, då jävlar🤐

Jag är född i Värmland, räknas det? Min minnen är dock lite luddiga eftersom vi flyttade när jag var ca 1 år. Har dock en löjlig massa anor i Sillerud samt Glava. ;-) och har man anor från Sillerud så innebär det samtidigt per automatik att man har en hel massa Nordamerika-kopplingar (många verkar utvandrat från just Sillerud...). Gick ett tag rykten i amerikansk samt svensk press om att George Bush hade anor från just Sillerud vilket jag dock tror/hoppas var fel... ;-)

OT: släktforskning

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Jag tycker FBK ska gå tillbaka till den dräkt Hannu Lassila hade på en gammal hockeybild jag hade på 80-talet, helt Löfbergs-lila med gult klubbmärke!
Edit: hittade den:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer