[OT] Brynäs-HV71 kval

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Haha, en gammal FBK:are 😂

öppnar för konspirationsteorier

Skämt åsido, FBK har haft en del rejäla vinnarskallar i klubben, Håkan Loob kanske den största vinnarskallen av de alla men tror han lämnat FBK nu och scoutar för Calgary. Dvs personer som är bra på bra humör efter vinst och jäkligt jobbiga att ha att göra med efter förlust.

Lite roande artikel om Forsberg idag:

Senast ändrad:

Maakus

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
öppnar för konspirationsteorier

Skämt åsido, FBK har haft en del rejäla vinnarskallar i klubben, Håkan Loob kanske den största vinnarskallen av de alla men tror han lämnat FBK nu och scoutar för Calgary. Dvs personer som är bra på bra humör efter vinst och jäkligt jobbiga att ha att göra med efter förlust.

Lite roande artikel om Forsberg idag:
Vinnande tränare i HV, med moderklubb.
Sune Bergman - Kramfors
Pär Mårts - Västerås
Lill-kenta - Huddinge
Janne Karlsson - Åseda
Johan Lindbom - IF Troja-Ljungby

:)

mzi

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Jag är född i Värmland, räknas det?
Det är något med Stockholm och Värmland. Jag tänker på ditt användarnamn nu. En kompis kompis blev deporterad till Värmland på högstadiet (hans föräldrar flyttade och han var tvungen att följa med). Hans friggebod han bodde i på tomten döpte han till "STOCKHOLM". Liksom för att visa att han inte var från värmland.

pennan

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Problemet är ju att Brynäs i dag står utan tränare, assisterande tränare, sportchef, VD, styrelseordförande (åtminstone efterträdare) samt andra i organisationen som sagt upp sig. Det är m a o en katastrof! Samtidigt gör sig flera spelare i truppen (eventuellt) skyldiga till hemska brott. Rykten går nu också om att Boumedienne inte kommer att stanna i Brynäs. Trots räddat SHL-kontrakt är det en förening i fritt fall. Det började med att man rekryterade en VD som bryter mot Guds 6:e och 10:e bud och som hamnar i slagsmål med damernas A-lags tränare. Ryktet säger att det inte alls var första gången. Därefter rekryterar man en coach med assisterande, som inte varit populära i tidigare klubbar, som har helt fel attityd och som till slut får spelarna att protestera inför styrelsen. . Och när allt rasar, då står styrelseordförande och stammar fram att de inte har någon plan B. Som jag ser det kan inte alla avgå. Vilka ska då styra Brynäs, medlemmarna? Det har nog, som sagt, aldrig tidigare varit så här illa.

Senast ändrad:

Masjevel

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Problemet är ju att Brynäs i dag står utan tränare, assisterande tränare, sportchef, VD, styrelseordförande (åtminstone efterträdare) samt andra i organisationen som sagt upp sig. Det är m a o en katastrof! Samtidigt gör sig flera spelare i truppen (eventuellt) skyldiga till hemska brott. Rykten går nu också om att Boumedienne inte kommer att stanna i Brynäs. Trots räddat SHL-kontrakt är det en förening i fritt fall. Det började med att man rekryterade en VD som bryter mot Guds 6:e och 10:e bud och som hamnar i slagsmål med damernas A-lags tränare. Ryktet säger att det inte alls var första gången. Därefter rekryterar man en coach med assisterande, som inte varit populära i tidigare klubbar, som har helt fel attityd och som till slut får spelarna att protestera inför styrelsen. Man värvar en gammal NHL-spelare, som haft svåra alkoholproblem redan i DIF. Problemen fortsatte på andra sidan Atlanten. Då tycker Brynäs att det är en fantastisk värvning förstås. Den andre, som nu är misstänkt, har (enligt rykten) varit stökig under sin tid i MoDo, umgåtts med kriminella mm. Också en kille man glatt tar till klubben. Och när allt rasar, då står styrelseordförande och stammar fram att de inte har någon plan B. Som jag ser det kan inte alla avgå. Vilka ska då styra Brynäs, medlemmarna? Det har nog, som sagt, aldrig tidigare varit så här illa.
Lite felprioriterad problemordning kan jag tycka. Det stora problemet Brynäs har är att man just nu har två spelare som har så unken kvinnosyn att man nu är anmälda för grova sexbrott. Att man sportsligt står utan tränare mm är av underordnad betydelse tycker jag. Den stora frågan är ju vad man tänker göra för att förhindra att fler spelare begår grova brott. Hur går snacket egentligen i omklädningsrummet och på planen? Var är krisplanen??

JWL

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Känns riktigt surt det här nu när man var så glad att de klarade sig kvar... Med det här i facit kunde HV lika gärna ha fått platsen.

Jag tycker helt ärligt att de ska göra något radikalt och vara första klubben ut som satsar 50/50 på kvinnliga och manliga laget. Sätta en 3 års plan för det så att aktuella kontrakt kan hanteras. Damlaget presterar ju bra och det är fasiken dags att det blir en gamechanger på den fronten. Det går ju för långsamt som det gör nu och jag tror på sikt det skulle dra lika mycket folk på matcherna. Det är ett bra läge att höja intresset för damlaget nu för jag tror det är många med mig som är less på herrlaget och hela deras situation.

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Jag tror det är viktigt att inte döma någon på förhand i detta läget.
Det kan vara så att dom är skyldiga till någon form av brott men det finns bara några få som vet. Helt förkastligt att våldta någon samtidigt som det kanske inte ens har hänt.

1888

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Problemet är ju att Brynäs i dag står utan tränare, assisterande tränare, sportchef, VD, styrelseordförande (åtminstone efterträdare) samt andra i organisationen som sagt upp sig. Det är m a o en katastrof! Samtidigt gör sig flera spelare i truppen (eventuellt) skyldiga till hemska brott. Rykten går nu också om att Boumedienne inte kommer att stanna i Brynäs. Trots räddat SHL-kontrakt är det en förening i fritt fall. Det började med att man rekryterade en VD som bryter mot Guds 6:e och 10:e bud och som hamnar i slagsmål med damernas A-lags tränare. Ryktet säger att det inte alls var första gången. Därefter rekryterar man en coach med assisterande, som inte varit populära i tidigare klubbar, som har helt fel attityd och som till slut får spelarna att protestera inför styrelsen. Man värvar en gammal NHL-spelare, som haft svåra alkoholproblem redan i DIF. Problemen fortsatte på andra sidan Atlanten. Då tycker Brynäs att det är en fantastisk värvning förstås. Den andre, som nu är misstänkt, har (enligt rykten) varit stökig under sin tid i MoDo, umgåtts med kriminella mm. Också en kille man glatt tar till klubben. Och när allt rasar, då står styrelseordförande och stammar fram att de inte har någon plan B. Som jag ser det kan inte alla avgå. Vilka ska då styra Brynäs, medlemmarna? Det har nog, som sagt, aldrig tidigare varit så här illa.

Rätt många du hänger ut på rykten..visserligen inte namngivna men ändå lättspårade med dina beskrivningar.

pennan

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Rätt många du hänger ut på rykten..visserligen inte namngivna men ändå lättspårade med dina beskrivningar.
Nja, inget som inte går att läsa sig till.(i valfritt brynäs forum)
Men hela sanningen lär nog aldrig komma fram..
Men man måste samtidigt komma ihåg att ännu är ingen dömd.
Men att det är en skitstorm deluxe kan ingen blunda över.
Hur kommer snacket gå nere i korridorerna mellan SHL och SDHL laget, kan nog bli en del blickar från damerna..

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Lite felprioriterad problemordning kan jag tycka. Det stora problemet Brynäs har är att man just nu har två spelare som har så unken kvinnosyn att man nu är anmälda för grova sexbrott. Att man sportsligt står utan tränare mm är av underordnad betydelse tycker jag. Den stora frågan är ju vad man tänker göra för att förhindra att fler spelare begår grova brott. Hur går snacket egentligen i omklädningsrummet och på planen? Var är krisplanen??
Tycker inte föreningen ska lastas för vad enskilda spelare gör på sin fritid. Däremot kan man ifrågasätta hur bra research som görs innan man värvar spelare och ledare, det brukar finnas ”rök” kring de som ligger i riskzonen att ställa till problem. Dvs man måste få en bra organisation på plats.

Masjevel

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Tycker inte föreningen ska lastas för vad enskilda spelare gör på sin fritid. Däremot kan man ifrågasätta hur bra research som görs innan man värvar spelare och ledare, det brukar finnas ”rök” kring de som ligger i riskzonen att ställa till problem. Dvs man måste få en bra organisation på plats.
Du får nog läsa på lite om Brynäs värdegrunder igen.
Kan hjälpa dig med ett kort utdrag:

"RENT SPEL
Rent spel och ärlighet är en förutsättning för tävlande på lika villkor. Det innebär att hålla sig inom ramarna för överenskommelser och en god etik och moral. Att verka mot fusk, doping och en osund ekonomi, mot mobbning, trakasserier och våld såväl på som utanför idrottsarenan."

Bilagor

• BIF-Vardegrundsdokument-uppd-2020.pdf
    595.6 KB · Besök: 3

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Du får nog läsa på lite om Brynäs värdegrunder igen.
Kan hjälpa dig med ett kort utdrag:

"RENT SPEL
Rent spel och ärlighet är en förutsättning för tävlande på lika villkor. Det innebär att hålla sig inom ramarna för överenskommelser och en god etik och moral. Att verka mot fusk, doping och en osund ekonomi, mot mobbning, trakasserier och våld såväl på som utanför idrottsarenan."
Ja, och några rötägg har brutit mot den. Vi har lagar i Sverige, och en del bryter mot dem. Är det Sveriges fel eller de enskilda individernas? För mig är det självklart att ett kollektiv inte kan lastas för vad enskilda individer gör.

Hade Brynäs inte haft en värdegrund hade man haft ett jobb att göra med det. Nu har man det. Som jag ser det är problemet snarare varför man rekryterar in spelare/ledare som ligger i riskzonen att bryta mot värdegrunden, det är där man måste börja som förening.

Masjevel

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Ja, och några rötägg har brutit mot den. Vi har lagar i Sverige, och en del bryter mot dem. Är det Sveriges fel eller de enskilda individernas? För mig är det självklart att ett kollektiv inte kan lastas för vad enskilda individer gör.

Hade Brynäs inte haft en värdegrund hade man haft ett jobb att göra med det. Nu har man det. Som jag ser det är problemet snarare varför man rekryterar in spelare/ledare som ligger i riskzonen att bryta mot värdegrunden, det är där man måste börja som förening.
Och de tilläts bryta mot den! Poängen var att är man med i föreningen Brynäs så spelar det visst roll hur man beter sig även på fritiden. Det är inte fritt att tycka lite som man vill.

Brynäs har ett stort ansvar för att klimatet inom föreningen är sån att ingen på eller utanför isen ska behöva bli utsatt för mot mobbning, trakasserier och våld.
I hur många omklädningsrum (inte bara i Brynäs såklart) tror du kränkande/nedsättande åsikter fritt får framföras och normaliseras år ut och år in trots fina värdegrundsdokument?
Hur tillåts det låta på isen och i omklädningsrummet hos barnen/ungdomarna? Vilka värderingar får dessa med sin in i sitt vuxna liv?
Det är dags att gå från papper till handling!

Stå upp för de utsatta istället för att hålla de som utsätter om ryggen!

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Och de tilläts bryta mot den! Poängen var att är man med i föreningen Brynäs så spelar det visst roll hur man beter sig även på fritiden. Det är inte fritt att tycka lite som man vill.

Brynäs har ett stort ansvar för att klimatet inom föreningen är sån att ingen på eller utanför isen ska behöva bli utsatt för mot mobbning, trakasserier och våld.
I hur många omklädningsrum (inte bara i Brynäs såklart) tror du kränkande/nedsättande åsikter fritt får framföras och normaliseras år ut och år in trots fina värdegrundsdokument?
Hur tillåts det låta på isen och i omklädningsrummet hos barnen/ungdomarna? Vilka värderingar får dessa med sin in i sitt vuxna liv?

Håller man de som utsätter om ryggen då? Såvitt jag vet är de avstängda under utredningen, dvs så som de flesta föreningar hanterar anställda som blir misstänkta för brott. De kan ju inte heller slänga de misstänkta åt vargarna, de har ju ett arbetsgivaransvar. Om/när dom väl fallit lär de dock få sparken, nåt annat vore väldigt konstigt.

Hur det funkar i klubben i övrigt vet inte jag, jag har inte den insynen. Men det är ju tydligt att de som nu misstänks har det funnits ”rök” kring tidigare (dvs innan de kom till Brynäs), och med tanke på att många andra också slutat så är det nåt som inte funkar bra nu. Så rimligtvis är en bra start att få en bra organisation på plats, och därefter se till att ha rutiner så att man inte fortsätter rekrytera rötägg.

edit: De två spelare som misstänks för brott kom till klubben inför säsongen 2020/21, dvs de har spelat EN säsong i Brynäs.

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval

Ingen har tillåtits göra någonting.
Hoppas du inte jobbar i rätten för kommer din identitet ut kommer du bedömas jävig.

Masjevel

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Ingen har tillåtits göra någonting.
Hoppas du inte jobbar i rätten för kommer din identitet ut kommer du bedömas jävig.
Nej, han är inte dömd än, men han fick så vitt jag vet spela vidare efter att blivit anmäld för våldtäkt. Att tas ur tjänst i avvaktan på utredning är inte en helt ovanlig åtgärd. Föreningen Brynäs hade genom att göra det visat att de tog misstankarna på stort allvar, men valde att inte göra det.

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Nej, han är inte dömd än, men han fick så vitt jag vet spela vidare efter att blivit anmäld för våldtäkt. Att tas ur tjänst i avvaktan på utredning är inte en helt ovanlig åtgärd. Föreningen Brynäs hade genom att göra det visat att de tog misstankarna på stort allvar, men valde att inte göra det.
Ja, jag förstår hur du och många tänker. När det gäller kommersiell sport tycker jag personligen att det är väldigt invecklat.
Om man var född på 90-talet när varannan(överdrift) tonårsdotter anmälde och fick sina fäder internerade på falska grunder så kan man ana konspirationer i även detta fall.
Om 5 personer trätt fram under kvalspelet och anklagat 5 olika spelare i förstalinan, hur gör man då?
Juridik och moral är inte enkelt och det är nog lättare att göra fel än rätt.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Har du nåt exempel där nån blivit tagen ur tjänst redan vid anmälan? Det brukar väl ske när de blir delgivna misstanke om brott, dvs utredningen kommit så långt att det åtminstone finns en misstanke. Klubbarna kan ju inte stänga av spelare baserat på rykten och i värsta fall rena påhitt. Skillnaden i ett av dessa fall är väl att GD gick ut med namn innan han ens blivit delgiven misstanke om brott, vilket nog ur pressetiskt perspektiv är ytterst tveksamt.
Men för Brynäs är ju problemet att spelaren rekryterades öht, med den bakgrunden är det liksom att be om problem.

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval

Håller med, ryktet om "svåra alkoholproblem" visste jag inte om alls, verkligen tragiskt om det är så men skulle i så fall förklara en hel del även under hans sista NHL år som hade minst sagt skumma turer. Han har väl dock antytt i någon intervju eller två att det varit en del festande i yngre år om jag inte minns fel. Hur som helst, tufft, den killen har en del utmaningar i livet att ta sig igenom. Jag blev dock mycket överraskad över att han fick spela finalserien med tanke på anklagelserna men antar att Brynäs körde enligt devisen att han inte dömts. Med tanke på alla problem han verkar haft/har är det ändå imponerande hur bra han varit/är, hög kapacitet rent hockeymässigt men som sagt.... i övrigt strul tyvärr. Vi får hoppas att det slutar väl. Tyvärr har han kanske gått över någon gräns nu vilket riskerar svärta ner hans rykte för evigt även om han inte är dömd ännu. Hans prestation i sista matchen var inte oviktig för Brynäs... man undrar nu om detta var hans sista match på hög nivå någonsin, det återstår att se.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Håller med, det här med "svåra alkoholproblem" visste jag inte om, verkligen tragiskt om det är så men skulle i så fall förklara en hel del även under hans sista NHL år som hade minst sagt skumma turer. Han har väl dock antytt i någon intervju eller två att det varit en del festande om jag inte minns fel. Hur som helst, tufft, den killen har en del utmaningar i livet att ta sig igenom. Jag blev dock överraskad över att han fick spela finalserien men antar att Brynäs körde enligt devisen att han inte dömts. Med tanke på alla problem han verkar haft/har är det ändå imponerande hur bra han varit/är, hög kapacitet rent hockeymässigt men som sagt.... i övrigt strul tyvärr. Vi får hoppas att det slutar väl. Tyvärr har han väl gått över någon gräns nu vilket riskerar svärta ner hans rykte för evigt även om han inte är dömd ännu. Hans prestation i sista matchen var inte oviktig för Brynäs...
Nej, Brynäs agerade som alla andra klubbar gör, dvs tar spelaren ur tjänst när han blir delgiven misstanke om brott.

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Nej, Brynäs agerade som alla andra klubbar gör, dvs tar spelaren ur tjänst när han blir delgiven misstanke om brott.

Blev rörigt där i samband med finalserien med alla olika rykten, blev själv helförvirrad. Hur en klubb reagerar på allvarliga rykten av den här typen varierar väl antar jag, inte helt självklara gränsdragningar. Vore jag coach skulle jag dock inte ta ut en spelare i laget som omgärdas av den typen av grova rykten. Åtminstone inte innan jag har mer klarhet i det hela. Jag tror jag skulle ge f-n i om jag har det juridiska på min sida eller ej i ett sådant läge som coach, någonstans måste man dra gränsen. Möjligt dock att coacherna tyckte att de hade fått tillräckligt klarhet i ryktena, ingen aning eller att de bara ansåg att rykten bör behandlas som rykten.

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Såg att Brynäs gjort uttalande och kallar dom eventuella brottsoffren för brottsoffer.
Ingen klubb jag skulle vilja spela i, bli slängd åt vargarna utan rättegång.

pennan

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Uttalande från Brynäs IF
Just nu sitter två av våra spelare anhållna misstänkta för brott som är **totalt oförenliga** med klubbens värdegrund och allt det vi står för som förening.

Det är helt oacceptabelt och Brynäs tar kraftigt avstånd från de brottsliga handlingar våra spelare anklagas för. Det har vi sett som en självklarhet och om våra handlingar och den senaste tidens tystnad från föreningen har skapat missuppfattning kring detta så ber vi om ursäkt för det.

Framför allt till brottsoffren.

Spelarna har blivit tagna ur tjänst under de pågående utredningarna och den mediala uppmärksamhet som detta har dragit till Brynäs har kraftigt skadat klubbens varumärke, medarbetare och relationen till både supportrar och partners.

Genom vårt sociala hållbarhetsarbete i En bra start träffar vi varje läsår 12 000 barn i regionens skolor för att ge dem en bra start i livet samt lyfta barns rättigheter. Vi samarbetar med UNICEF för att barn i hela världen ska få en tryggare uppväxt och vi gör det uppriktigt och äkta.

Vi som förening gör mycket gott – varje dag. Men vi kan också göra så mycket mer. Vi som arbetsgivare kan och ska framåt ta större ansvar genom att på ett mer aktivt sätt arbeta med attityd och kultur.

Skulden ska ligga där den hör hemma - hos gärningsmännen, om de befinns skyldiga. Men, vi kan aldrig ducka för att vi som arbetsgivare självklart har ett stort ansvar i frågan.

Tyvärr är mäns våld mot kvinnor ett samhällsproblem som finns i alla yrkesgrupper och samhällsskikt, uppenbarligen även hos oss.

Machokultur och mansdominerade normer hör inte hemma i framtidens hockey. Sporten ska vara öppen och inkluderande, för alla.

Dessa anklagelser riktas mot individer, inte mot Brynäs IF. Men vi som klubb behöver som sagt ta ansvar.

Därför har Brynäs varit i kontakt med RF SISU, Svenska Ishockeyförbundet, mansjouren Stickan och kvinnojouren Blåklockan. Organisationer som framöver på olika sätt förhoppningvis kommer kunna hjälpa oss att ta vårt ansvar för att skapa en tryggare framtid - och nutid - för våra medmänniskor.

Vi kommer även givetvis se över vår egen värdegrund och arbetet med den.

Arbetet med vår värdegrund, sunda värderingar och ett samhälle för alla är en kamp som inte kan pausas. En kamp som pågår hela tiden och som vi tar på största allvar.

Masjevel

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Såg att Brynäs gjort uttalande och kallar dom eventuella brottsoffren för brottsoffer.
Ingen klubb jag skulle vilja spela i, bli slängd åt vargarna utan rättegång.
Domstolens uppgift är inte att ta reda på om nåt hänt eller inte utan om den bevisning åklagaren lägger fram bedöms tillräcklig för en fällande dom. Att någon frias betyder inte att brottet inte ägt rum!

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Domstolens uppgift är inte att ta reda på om nåt hänt eller inte utan om den bevisning åklagaren lägger fram bedöms tillräcklig för en fällande dom. Att någon frias betyder inte att brottet inte ägt rum!
Visst är det så, dock är det den ordning vi har. Blir man friad, så är man friad. Och jag föredrar nog det, framför pöbeldomstolar.

Fredrik S

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Jävlar vad drevet går, vad hände med oskyldig till motsatsen bevisats.
Alltså, är dom skyldiga så kan dom stenas men är det inte rimligt att det utreds först?
Kan det vara så att dom har erkänt?
Känns som att Brynäs just nu agerar som att allt är klappat och klart och att det redan är utrett att killarna är skyldiga till det de anklagas för.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer