[OT] Brynäs-HV71 kval

Hcsokim

Medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Nu är spelare nr 2 på fri fot, hoppas Brynäs skyddar alla möjliga nya offer(obs! Ironi)
Vilken jävla soppa detta kommer att bli om någon eller bägge visar sig vara oskyldiga.
Att de inte skulle bli dömda låter väl inte som någon högoddsare kanske. Sen med tanke på hur statistiken för dömda våldtäktsmän ser ut så vet jag inte om inte dömd är jämställt med oskyldig som i andra rättsfall tyvärr...

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Att de inte skulle bli dömda låter väl inte som någon högoddsare kanske. Sen med tanke på hur statistiken för dömda våldtäktsmän ser ut så vet jag inte om inte dömd är jämställt med oskyldig som i andra rättsfall tyvärr...
Jag håller med i alla delar men vänder mig kraftigt mot att föreningen tar tjejernas parti och kallar dom brottsoffer. Det kan lika gärna vara spelarna som är brottsoffer men föreningen slänger dom åt vargarna.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Nu var det häktad han inte ens blev, något det brukar vara ganska låga krav för (jmf ex.vis Lambertz-målet tidigare i år, han blev häktad), så det kan inte ha varit mycket alls åklagaren hade i detta fall. Men visst, det kan mycket väl ha hänt saker ändå, det blir dock väldigt osmakligt när folk helt och hållet går på ena sidans historia utan att egentligen ha någon som helst aning om vad som hänt.

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Jag förstår era poänger att man inte ska döma folk hur som helst utan rättegång etc. men jag kan ändå tycka att det är lite tveksamt att en coach tar ut spelare till laget när grova rykten av den här typen börjar cirkulera, jag skulle inte gjort det. Finns stora risker för att det kan skapa slitningar/spänningar inom laget samt att det åtminstone i vissa fall är moraliskt tvivelaktigt.

Frågan är då också vad man ska dra gränsen? Ska vilken typ av rykten som helst få florera utan att man vidtar åtgärder så länge som inte spelaren/spelarna i fråga är dömda??

Spelaren ryktas vara pedofil?

Spelar ryktas ha våldtagit en kvinna?

Spelaren ryktas ha misshandlat sin fru?

Spelaren ryktas ha misshandlat sitt barn?

Spelaren har sålt heroin eller dopingpreparat?

Spelaren har gått runt och tafsat kvinnor på krogen kraftigt onykter?

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Att dra igång rykten om motståndarlagets spelare blir alltså ett vinnande koncept i framtiden?
Jag tycker nog fortsatt att gränsen går vid delgiven misstanke om brott, då har polisen åtminstone hittat nånting. Såvitt jag vet är det också då de flesta föreningar agerar och tar spelaren ur tjänst. Att agera på rykten skulle ju i längden bli ohållbart, och jag tror det är ytterst få som gör det.

Hcsokim

Medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Nu var det häktad han inte ens blev, något det brukar vara ganska låga krav för (jmf ex.vis Lambertz-målet tidigare i år, han blev häktad), så det kan inte ha varit mycket alls åklagaren hade i detta fall. Men visst, det kan mycket väl ha hänt saker ändå, det blir dock väldigt osmakligt när folk helt och hållet går på ena sidans historia utan att egentligen ha någon som helst aning om vad som hänt.
Att du nämner just lambertz är ju intressant, han erkände ju i mångt o mycket allt under en presskonferens sen i efterhand, vilket han inte kan bli dömd för iom att han då räknas som uppgiftslämnare.
Och vad jag har förstått så blev ju båda häktade, den första blev häktad 5 maj o den andre idag.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Att du nämner just lambertz är ju intressant, han erkände ju i mångt o mycket allt under en presskonferens sen i efterhand, vilket han inte kan bli dömd för iom att han då räknas som uppgiftslämnare.
Och vad jag har förstått så blev ju båda häktade, den första blev häktad 5 maj o den andre idag.
Han berättade sin version av vad som hade hänt. Om det ska klassas som nån slags erkännande vet jag inte, åtminstone jag tolkar nog erkännande som att nåt slags brott begåtts.

Ang Brynässpelarna är den förste häktad ja, den andre blev anhållen häromdagen men släpptes efter häktningsförhandling idag då åklagarens bevisning inte höll ens för häktning. Men det kan ju ändras om åklagaren får fram mer bevis.

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Sanny Lindström tar i rätt mycket

"
Ska en spelare som står anklagad för ett av de värsta brotten som finns få spela och vara en förebild för klubbens fans och ungdomar fram tills dess att han är anhållen eller att domen friat eller fällt honom? Brynäs visade med all önskvärd tydlighet att enskilda matcher var viktigare än medmänsklighet och sunt förnuft.

Det var ett beslut som kostat föreningen enormt mycket.

Ännu är det svårt att svara på omfattningen av den skada som detta kostat Brynäs och dess varumärke. Men helt klart är det en omfattande resa man nu måste påbörja för att bygga upp sin trovärdighet igen. Jag vet att man länge varit stolta över den reklamfria och rena dräkten och samarbetet med Unicef som pausades på obestämd tid igår.

Jag tror vi fortsatt kan utgå från att den reklamfria dräkten lever kvar även framöver. Efter de senaste veckorna är jag högst tveksam om företag ens vill förknippas med föreningen den närmsta tiden.
"

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Som sagt, drevet går just nu, det gäller att haka på som kvällstidningsjournalist/”expert” för att inte bli ifrågasatt.
Om nån vecka är det tyst, och i höst när SHL startar är det glömt.

Masjevel

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Synen på att kvinnor slentrianmässigt anmäler män för våldtäkt behöver ändras. Finns 100 ”lättare”sätt att hämnas någon som inte innefattar att behöva förklara om och om inför polis, åklagare, rätten, vilken typ av trosor du har på dig, hur mycket du egentligen hade druckit, vilken typ av sex du gillar osv.
Kvinnor som anmäler våldtäkter är få jämfört med de som blir utsatta och behöver tas mer på allvar av rättssamhället.
Att brottet ofta sker bakom stängda dörrar och därmed är extremt svårutrett gör det inte lättare för kvinnors anmälningsbenägenhet. Det är i princip dömt att misslyckas och knappt idé att ens anmäla.
I de här fallen eller i andra fall står oftast ord mot ord och då frias mannen nästan alltid i brist på bevis och är således fri från anklagelserna. Kvinnan som blev våldtagen blir misstrodd i domstolen, och i efterspelet kanske blir så hotad och hatad av pöbeln (läs män) att hon tvingas gå under jorden. Kvinnan får inte berätta sin historia utan risk för förtalsanmälan. Mannen kan t ex glatt göra det i Tv.
I just våldtäktsmål har vi en part som är så oerhört mer utsatt än motparten, kvinnan, men vi har ännu inte hittat ett sätt att skydda henne från våldsamma män.
Mäns syn på jämlikhet och respekt för kvinnor och andra utsatta grupper börjar t ex i omklädningsrummet.
Du som är coach: Vågar du ta snacket med grabbarna på nästa träning?

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Synen på att kvinnor slentrianmässigt anmäler män för våldtäkt behöver ändras. Finns 100 ”lättare”sätt att hämnas någon som inte innefattar att behöva förklara om och om inför polis, åklagare, rätten, vilken typ av trosor du har på dig, hur mycket du egentligen hade druckit, vilken typ av sex du gillar osv.
Kvinnor som anmäler våldtäkter är få jämfört med de som blir utsatta och behöver tas mer på allvar av rättssamhället.
Att brottet ofta sker bakom stängda dörrar och därmed är extremt svårutrett gör det inte lättare för kvinnors anmälningsbenägenhet. Det är i princip dömt att misslyckas och knappt idé att ens anmäla.
I de här fallen eller i andra fall står oftast ord mot ord och då frias mannen nästan alltid i brist på bevis och är således fri från anklagelserna. Kvinnan som blev våldtagen blir misstrodd i domstolen, och i efterspelet kanske blir så hotad och hatad av pöbeln (läs män) att hon tvingas gå under jorden. Kvinnan får inte berätta sin historia utan risk för förtalsanmälan. Mannen kan t ex glatt göra det i Tv.
I just våldtäktsmål har vi en part som är så oerhört mer utsatt än motparten, kvinnan, men vi har ännu inte hittat ett sätt att skydda henne från våldsamma män.
Mäns syn på jämlikhet och respekt för kvinnor och andra utsatta grupper börjar t ex i omklädningsrummet.
Du som är coach: Vågar du ta snacket med grabbarna på nästa träning?
Ja, det är ett fruktansvärt brott, och de som är skyldiga ska dömas hårt. Men hur ska du upprätthålla rättssäkerheten för den som blir oskyldigt anklagad?
Ett argument som ofta framförs när det gäller rättssäkerhet och ett rättssamhälle är att man hellre tar 100 felaktigt friade än en felaktigt dömd. Ska det helt plötsligt inte gälla här? Ska beviskraven sänkas, dvs rättssäkerheten urholkas? Eller vad är det konkret som ska förändras i rättssystemet?

Hcsokim

Medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Ja, det är ett fruktansvärt brott, och de som är skyldiga ska dömas hårt. Men hur ska du upprätthålla rättssäkerheten för den som blir oskyldigt anklagad?
Ett argument som ofta framförs när det gäller rättssäkerhet och ett rättssamhälle är att man hellre tar 100 felaktigt friade än en felaktigt dömd. Ska det helt plötsligt inte gälla här? Ska beviskraven sänkas, dvs rättssäkerheten urholkas? Eller vad är det konkret som ska förändras i rättssystemet?
Det är ju ingen som pratar om att man ska börja döma oskyldiga till höger och vänster. Men den allmänna bilden att kvinnor anmäler män för våldtäkt "bara för att det är kul att jävlas" är så himla förlegad. Återigen i lambertz fallet så kunde han sen stå i tv o kasta skit (eller ge sin bild av det hela om man nu så vill) medans hon inte får någon medial uppmärksamhet alls, för att "ge sin bild av det hela".
Missförstå mig rätt, men "problemet" med att så få döms med bortförklaringar av olika kvalite är ju att man i praktiken inte kan lita på att de faktiskt är oskyldiga, vilket man rent juridiskt sett är om man blir friad. Så misstänksamheten/stämpeln kommer ju finnas kvar ett bra tag, vilket skadar båda parterna i längden.

Masjevel

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Fokus tycker jag ska flyttas från offret till förövaren. Det är inte offret som ska behöva försvara sig; sa du verkligen nej tydligt nog, hade du inte flirtat lite, hade du inte lite väl utmanande kläder osv.

Sen behöver vi i samhället se till att pojkar som växer upp till män gör det med rätt värderingar genom utbildning i skolan, bra snack i omklädningsrum, bra förebilder, vuxna som säger ifrån etc från tidig ålder som gör att män växer upp och får en god människosyn och respekt för andra människor. Ett nej är ett nej hur jävla kåt du än är!
Kan inte rättsystemet skydda kvinnor från våldsamma män måste samhället göra mycket mer för att det inte ska finnas våldsamma män.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Fokus tycker jag ska flyttas från offret till förövaren. Det är inte offret som ska behöva försvara sig; sa du verkligen nej tydligt nog, hade du inte flirtat lite, hade du inte lite väl utmanande kläder osv.

Sen behöver vi i samhället se till att pojkar som växer upp till män gör det med rätt värderingar genom utbildning i skolan, bra snack i omklädningsrum, bra förebilder, vuxna som säger ifrån etc från tidig ålder som gör att män växer upp och får en god människosyn och respekt för andra människor. Ett nej är ett nej hur jävla kåt du än är!
Kan inte rättsystemet skydda kvinnor från våldsamma män måste samhället göra mycket mer för att det inte ska finnas våldsamma män.
Återigen, en grundprincip i ett rättssamhälle är att det är den som anklagar som har bevisbördan. Eller vill du ha ett samhälle där vem som helst kan anklaga dig för ett brott, och sedan är det upp till dig att bevisa att du är oskyldig? Dvs du är skyldig tills motsatsen är bevisad?
Jag är den första att skriva under på att sexualbrott är helt fruktansvärda, men vi måste fortfarande klara av att inte låta känslorna ta över, utan faktiskt tänka efter vad konsekvenserna blir om man släpper på rättssäkerheten.
Sedan köper jag inte alls den här vänsterfeministiska tesen att ”alla män har ett ansvar” eller ännu värre ”alla män är förövare”. Det är individer som begår brott, det är individer som har taskig kvinnosyn, rikta insatserna mot dem istf att misstänkliggöra den stora majoriteten skötsamma män.

Masjevel

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Återigen, en grundprincip i ett rättssamhälle är att det är den som anklagar som har bevisbördan. Eller vill du ha ett samhälle där vem som helst kan anklaga dig för ett brott, och sedan är det upp till dig att bevisa att du är oskyldig? Dvs du är skyldig tills motsatsen är bevisad?
Jag är den första att skriva under på att sexualbrott är helt fruktansvärda, men vi måste fortfarande klara av att inte låta känslorna ta över, utan faktiskt tänka efter vad konsekvenserna blir om man släpper på rättssäkerheten.
Sedan köper jag inte alls den här vänsterfeministiska tesen att ”alla män har ett ansvar” eller ännu värre ”alla män är förövare”. Det är individer som begår brott, det är individer som har taskig kvinnosyn, rikta insatserna mot dem istf att misstänkliggöra den stora majoriteten skötsamma män.
Det gäller att förhindra att män växer upp och skapar sig en taskig kvinnosyn och det har man bäst chans till innan de fått en taskig kvinnosyn. Jag föredrar att man är proaktiv istället för reaktiv.
I min dotters klass tillåts grabbarna sitta i klassrummet och diskutera vad man ska göra med hororna. Tycker du inte man ska ta tag i sånt? Tycker du inte att alla pojkar behöver få lära sig vad som är ett acceptabelt beteende och vad som inte är det? I så fall tycker vi olika.
Nu är det bara vi kvar här som diskuterar och då känner jag att det räcker för mig. Jag har sagt vad jag tycker och du tycker något annat, det är inget jag kan påverka. Ha en fin helg!

H.

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Det gäller att förhindra att män växer upp och skapar sig en taskig kvinnosyn och det har man bäst chans till innan de fått en taskig kvinnosyn. Jag föredrar att man är proaktiv istället för reaktiv.
I min dotters klass tillåts grabbarna sitta i klassrummet och diskutera vad man ska göra med hororna. Tycker du inte man ska ta tag i sånt? Tycker du inte att alla pojkar behöver få lära sig vad som är ett acceptabelt beteende och vad som inte är det? I så fall tycker vi olika.
Nu är det bara vi kvar här som diskuterar och då känner jag att det räcker för mig. Jag har sagt vad jag tycker och du tycker något annat, det är inget jag kan påverka. Ha en fin helg!
Tror det är rätt uppenbart att det är lönlöst att diskutera sånt här med folk som försvarar Lambertz.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
Sjölvklart ska det tas tag i sådant, och det är primärt en uppfostringsfråga, dvs föräldrarnas ansvar. Men visst, jag stödjer också mer fokus på ordning och uppförande i skolan.

Masjevel

Aktiv medlem
[OT] Brynäs-HV71 kval
I Sverige sker det nästan inga våldtäkter! Hur jag kan veta det? Jo för att nästan ingen döms för det. Går det inte att bevisa har det inte hänt och det finns inget vi kan göra åt det. Det är bara att gilla läget. Sorry alla kvinnor men sånt är livet. Life’s a bitch and then you die.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer