[OT] Budgetmobil

setreus

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
Behöver en billig smartphone för att använda mobilt bank-id, betala P, Strava och synka med Wahoo. Vilken är den billigaste/bästa mobilen för detta? Så jävla trött på iPhone (dåliga batterier, ömtåliga och dyra).

n3wton

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
Klassiskt tips mot TS önskemål: Köp en Iphone 8! Saknar inga funktioner förutom sjutton kameror och ansiktsigenkänning (ånej..), verkar i princip odödlig avseende fukt (ligger väldigt ofta i en svettfuktig ficka), snabb, noll irritation gällande funktionalitet. Batteritid är väl inte fantastisk, min telefon laddas varje natt men sällan bekymmer däremellan (läs: batteriet räcker en hel dag!). Verkar kosta runt 3000 kr.

Slut på oönskat tips.

UrTomas

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
Samsung Xcover pro är vad jag har. Fungerar och jag hoppas den tål vad specen säger.

Jag har Xcover 4s (tror jag att den heter) och tycker den funkar super som en basic smartphone. Batteriet räcker typ 2 dagar, men det beror ju på hur mycket man använder den. Inte alltför stor, så den ligger bra i handen. Blir nog en Xcover pro när det är dags att byta.

Lingon

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
Jag har en Xiaomi MiA2 för navigering istället för en garmin. Den har överlevt 2 år och > 3000 mil på styret utan väderskydd på lite olika 2-hjuliga fordon.

MartinRF

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
Jag har motorolan och batteritiden är med smartphone-mått helt otrolig. Utan större ansträngning klarar den uppåt två dagar på en laddning. Bara det är lätt värt det.
Är "uppåt två dagar" otroligt bra idag? Jag har en gammal Nokia 700 vars batteritid sjunkit så mycket (och snabbt) på sistona att jag oroar mig för vad jag skall behöva skaffa när den dör. Den är nere i drygt tre dygn nu. Ja det är faktiskt en smartphone men nej, den uppfyller inte TS krav för det är 'fel' operativsystem i den. Inga sådana appar med andra ord.

Jodå, jag har erfarenhet av Android/Samsung för jobbnallen är sådan och det ger inte mersmak. Det enda jag använder den tilll är att generera de koder som krävs för att logga in på jobbets datornät. I övrigt ligger den och tömmer batteriet för sig själv och det tar mindre än en arbetsdag numera. När den var ny levde den nästan fyra dagar på en laddning och det är väldigt tydligt att en stor del av förkortningen hände i samband med en mjukvaruuppdatering. https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Jo, sista uppdateringen av Symbian Belle på Nokian var det också något fuffens med men mera subtilt. Det var när Microsoft kontrollerade Nokia och försökte lansera smartphones med det egna operativsystemet, vad det nu heter :-)

Lycka till och berätta hur det gick.

/Martin

Mashimaro

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
Är "uppåt två dagar" otroligt bra idag? Jag har en gammal Nokia 700 vars batteritid sjunkit så mycket (och snabbt) på sistona att jag oroar mig för vad jag skall behöva skaffa när den dör. Den är nere i drygt tre dygn nu. Ja det är faktiskt en smartphone men nej, den uppfyller inte TS krav för det är 'fel' operativsystem i den. Inga sådana appar med andra ord.

Jodå, jag har erfarenhet av Android/Samsung för jobbnallen är sådan och det ger inte mersmak. Det enda jag använder den tilll är att generera de koder som krävs för att logga in på jobbets datornät. I övrigt ligger den och tömmer batteriet för sig själv och det tar mindre än en arbetsdag numera. När den var ny levde den nästan fyra dagar på en laddning och det är väldigt tydligt att en stor del av förkortningen hände i samband med en mjukvaruuppdatering. https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Jo, sista uppdateringen av Symbian Belle på Nokian var det också något fuffens med men mera subtilt. Det var när Microsoft kontrollerade Nokia och försökte lansera smartphones med det egna operativsystemet, vad det nu heter :-)

/Martin

Svaret på din inledande fråga är enkelt. Ja! Allt över en dag är väldigt bra. Två dagar är bättre än nästan allt annat på marknaden.

Jag vet från bekanta som har haft tidigare varianter av Motorolas telefoner med jättebatterier att man kan få uppåt tre dagars användning på en laddning. Vill du komma undan ännu billigare så finns även Moto G8 Power Lite som kostar 1700 kr. Även den har 5000 mAh batteri.

miol11

Medlem
[OT] Budgetmobil
Klassiskt tips mot TS önskemål: Köp en Iphone 8! Saknar inga funktioner förutom sjutton kameror och ansiktsigenkänning (ånej..), verkar i princip odödlig avseende fukt (ligger väldigt ofta i en svettfuktig ficka), snabb, noll irritation gällande funktionalitet. Batteritid är väl inte fantastisk, min telefon laddas varje natt men sällan bekymmer däremellan (läs: batteriet räcker en hel dag!). Verkar kosta runt 3000 kr.

Slut på oönskat tips.
Iphone 8 för 3k nja............

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
Svaret på din inledande fråga är enkelt. Ja! Allt över en dag är väldigt bra. Två dagar är bättre än nästan allt annat på marknaden.

Jag vet från bekanta som har haft tidigare varianter av Motorolas telefoner med jättebatterier att man kan få uppåt tre dagars användning på en laddning. Vill du komma undan ännu billigare så finns även Moto G8 Power Lite som kostar 1700 kr. Även den har 5000 mAh batteri.
Jag får rätt lätt ut två dagar på min Nokia 7.2 om jag bara drar ner lite på beroendet och faktiskt umgås med någon som är närvarande istället för att glo på den hela tiden.

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil

/Martin
Då kan man ju lika gärna jämföra med telefonerna från 1999 som man kunde ha igång en vecka utan att ladda. Men ingen vill ha sådana telefoner så jämförelsen blir konstig. Vad kan du göra med din nokia från 2011 då? Du kan säkert ringa och smsa, eventuellt kan du surfa men browsern är nog lite gammal och yxig, och prestandan är inget att hänga i granen. Där tar det slut.

Tar du en godtycklig smartphone av dagens snitt så måste man ladda varje dag om man anvånder den till mer än att ringa osv. Även de flesta flaggskepp från samsung, apple osv. Så allt över en dag är bra. Två dagar nästan makalöst bra.

Mashimaro

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
Jag får rätt lätt ut två dagar på min Nokia 7.2 om jag bara drar ner lite på beroendet och faktiskt umgås med någon som är närvarande istället för att glo på den hela tiden.
Om jag stänger av min telefon och har den avstängd så har jag lika bra batteri efter 37 dagar när jag slår på den igen :)

jolov

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
Är verkligen iphone ömtåligare än andra motsvarande telefoner?

bara haft en 3g, 5s och nuvarande 7+ under senaste 10-ish åren och har bara bytt för att jag ville ha något nytt. Bytte batteri i min 7+ efter 3år med alldeles för mycket användning och nu är den som ny igen.

iPhone SE är prisvärd, men jag skulle nog vänta till pressreleasen 15/9 innan man shoppade ngt nytt

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Budgetmobil
Vill slå ett hållbart slag för begagnat med garanti från t ex swappie, refurbly m fl.

Nackdelen är att de ofta har gammalt operativsystem som sen bara blir äldre och äldre. Jag är Android-gillare men Iphones "håller" helt klart längre är det perspektivet. Android, då skulle jag helst köpa en AndroidOne-telefon eller en Pixel. Nu har jag en Samsung 10e från jobbet och de uppdateras också rimligt länge men är dyrare än vad jag skulle betala själv.

ebonbrd

Medlem
[OT] Budgetmobil
Jag gillade verkligen min iphone 5s men den slutade fungera då jag råkade utsätta den för lite duggregn under ett cykeläventyr. Jag fick en begagnad oneplus som för ett par veckor sedan råkade hamna på havsbotten i ett par minuter under en kajaktur. Jag torkade den på gjutjärnskaminen bara ifall att den skulle starta igen, det gjorde den och fungerar felfritt ännu.

Men det finns anekdotbevis för allting. Min strategi är att betala så lite som bara möjligt för telefoner för det brukar sist och slutligen bara vara slumpen som avgör hur länge de håller. De är inga robusta apparater, vilket märke eller modell man än köper.

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
Tjena!

Moto G8 eller G8 power. Är inne på min tredje Motorola nu och grabben på sin andra, sjukt nöjd med allihopa. G-serien är riktigt prisvärd och, som sagt ovan, grym batteritid.

Magnus K

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
Denna ser ut som ett bra köp när den släpps inom kort för småpengar. Moto gör redigt bra budgetlurar, plus i kanten för denna då den även har NFC som är mkt trevligt om man vill nyttja Gpay. Haft flera Moto som funkat kalasbra.

Enda aber på den är att den är aningens stor. 165mm hög är ganska myckt i förhållande till mina byxfickor. :(

Elhojtok

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
Oj.. Budgetmobil och 5000 spänn?
Vi köpte en huawei p smart 2019 till dottern för 1500 spänn. Octacore blabla och 3 GB RAM.
Android 10. Jinping ser allt så vi slipper oroa oss. Kanon!

MartinRF

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
Då kan man ju lika gärna jämföra med telefonerna från 1999 som man kunde ha igång en vecka utan att ladda. Men ingen vill ha sådana telefoner så jämförelsen blir konstig. Vad kan du göra med din nokia från 2011 då? Du kan säkert ringa och smsa, eventuellt kan du surfa men browsern är nog lite gammal och yxig, och prestandan är inget att hänga i granen. Där tar det slut.

Tar du en godtycklig smartphone av dagens snitt så måste man ladda varje dag om man anvånder den till mer än att ringa osv. Även de flesta flaggskepp från samsung, apple osv. Så allt över en dag är bra. Två dagar nästan makalöst bra.
Ringa, SMS, kolla email, fotografera, filma i 720p, kopplar upp sig till bilen via bluetooth utan problem, nödsurfa (varför vill man det ens på en 6-tums-skärm?) och kopplar jag den till datorn med USB-kabel beter den sig som vilken minnespinne som helst. Det är bara att flytta filer med datorns filhanterare. Jag glömde GPS-navigation med inbyggda kartor och routing för den som saknar lokalsinne. Jag är van vid sex dagars batteritid.

Men som jag påpekade redan från början, inget för TS eftersom inga sådana appar finns.

Mig och vanliga byxfickor har den passat utmärkt men smak och behov varierar.

/Martin

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
För att det inte ska vara så lätt att välja så kastar jag in Google Pixel 3a. Inte jättestor, stryktålig och fri från onödiga appar, batteriet håller 2-3 dar men jag surfar inte särskilt mycket med den.
Tvingas använda Samsung genom jobbet, har nu en ny S10E som är 2000 spänn dyrare än min egen telefon och samtidigt helt kass.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Budgetmobil
Jag tycker inte att S10e är helt kass, men precis som med det mesta som inte är AndroidOne/Pixel så får man jobba lite med att rensa bort jox. Jag är riktigt nöjd med min trots att jag gick från en Nokia 7+ AndroidOne. Framför allt är det trevligt med ett lite mer rimligt format på telefonen men den är ändå snabb.

Elhojtok

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
Jag tycker inte att S10e är helt kass, men precis som med det mesta som inte är AndroidOne/Pixel så får man jobba lite med att rensa bort jox. Jag är riktigt nöjd med min trots att jag gick från en Nokia 7+ AndroidOne. Framför allt är det trevligt med ett lite mer rimligt format på telefonen men den är ändå snabb.
Men tycker du verkligen att 6000:- är budget?

rouster

Aktiv medlem
[OT] Budgetmobil
Ringa, SMS, kolla email, fotografera, filma i 720p, kopplar upp sig till bilen via bluetooth utan problem, nödsurfa (varför vill man det ens på en 6-tums-skärm?)

Mer är hälften av all internettrafik nu mera är ifrån telefoner =D
Internet_Usage_Worldwide.jpg

Köp & Sälj

Topp