[OT]: Bygga egen räcer - Kinaram, kinahjul - spårade ur

d_anders

Aktiv medlem
Fälgen behöver ha en sån där "krok/kant" som klassiska fälgar har för att dina däck ska fungera. En del tl-fälgar har det, en del inte

jonte987

Aktiv medlem
Vad är en sol? Jag hittade visst detta i en pdf för lagret. FC21/32/36 verkar vara en kombination av verktyg som behövs.
En som drar åt båda håll. Det ser ut att behövas där

Edit.sen behövs det säker ett mer eller mindre speciellt bb verktyg + ev en adaptor som ev följer med. (Ser ut som Shimano och på MTB är det då vanligt bb verktyg + medföljande adaptor)

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Kvar på inköpslistan står i alla fall momentnyckel, om det nu behövs, vilka moment behöver jag för?
Clas Ohlson säljer en cykelmomentnyckel 0-12 Nm med bits för 180 SEK
9674510794782.jpg

Momentnyckelsats för cykel Asaklitt

Ska du handla där säljer de även ett enkelt mekställ för 160 SEK

glitch

Aktiv medlem
Jag är förstår din tanke. Kluven på om jag faktiskt kommer visa upp den här sedan. Det positiva med att göra det är att den skulle aldrig gå att sälja som en äkta maskin sen här och plocka ut hutlöst mycket pengar. Alternativt om den blir stulen och någon försöker sälja den som äkta vara.
I detta fall har de gott rykte och 3 års ramgaranti.
Jag tittade även åt ICAN och Dengfu men i mina ögon är de också en piratkopia av något annat.

Tanken med tråden är inte att diskutera det rätta eller felaktiga i mitt beslut utan bara de byggtekniska delarna då det blir första cykeln jag bygger från grunden.

Ican kör open mouldramar (i var fall på vissa modeller) från andra större tillverkare som t.ex. Carbonda.

fyrbåk

Aktiv medlem
Bromsarna kommer inte hopsatta utan slangarna sitter på oket (i vart fall shimano) så du drar slangen upp till handtaget och skruvar ihop. Om du behöver korta av slangen så får du köpa en oliv och ”plupp” som kostar några tior. Ibland levereras extra oliv och plupp med, ibland inte.

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Mycket intressanta namn idag. Vore kul att få länk till sol, oliv och plupp så jag vet vad det är 😊 behöver spruta och olja för att fylla i alla fall.
Oliv och "plupp" (ändstift), för SMBH90-slang: https://www.bikester.se/shimano-oli...HfHW9QJke-UCWT3IibM8O9CjO2lPms-hoCxXIQAvD_BwE

Observera dock att jag inte läst tråden tillräckligt noga för att veta om det är rätt variant för dina bromsar. Jag länkar vara för att visa vad prylarna är för något.

Det är inte säkert att du behöver kunna fylla på olja i bromsarna från början. De levereras fyllda och om man är lite försiktig vid kapningen av slangen så kan det gå bra att bara skruva ihop och allt är bra så.

Senast ändrad:

mkallstrom

Aktiv medlem
När jag skruvade ihop mina GRX-bromsar förra sommaren vill jag minnas att allt som behövdes följde med. Bara att korta slangen, trycka i ändstiftet och skruva ihop (oliven satt i reglaget på något sätt). Ska man korta slangen senare behöver man ju iofs ny oliv och ändstift.

glitch

Aktiv medlem
Shimano reglaged med ok när man köper i paket levereras med "Easy joint" där oliven redan sitter innanför muttern för slangen i handtaget. Köper man lösa ok och reglage måste man fixa allt själv. Så det brukar gå bra att bara kapa rätt längd på slangen och i med ny pin för att sen sätta ihop allt. Ofta klarar man sig utan att lufta men luftningskit är bra att ha redo. För landsväg behövs en liten adaptertratt, den fick jag dock med med mina 105 reglage sist.

glitch

Aktiv medlem
Är det gängat vevlager är det ju en aluhylsa vevlagret skruvas i så jag hade inte nojjat över att dra för hårt. Men det går säkert att ha sönder om man verkligen verkligen vill :) att dra 40 Nm kräver ändå en del kraft med ett vanligt normallångt bb verktyg.

OldBones

Aktiv medlem
Satsa på ett par CSC (Carbon Speed Cycles) hjul istället. De är välrenommerade och gör bra grejer till schyssta priser. Då vet du vad du får liksom 👍

Edit: De har officiell store på Ali, skeppar från EU, Engelsktalande support samt garanti på sina hjul om du är första ägaren.

jonte987

Aktiv medlem
Jag har monterar utan men då blev det knappast några 50nm. Det är just till de höga jag vill ha en momentare (lång) annars tycker jag det går bra. Brukar i all fall inte tappa nåt.

Woodknocker

Aktiv medlem
Är det ingen risk att dra för hårt då och knäcka kolfiber eller gänga? 35-50nm är visserligen ganska brett spann.

Då vet jag vad jag ska leta efter i alla fall :) Den lilla luften som kommer in vid kapning kanske är försumbar? Ska man sätta styret på maxhöjd först också kanske och klippa ner efter bikefit?

Passar på att fråga säljaren om det är inkluderat i hela 8070 kitet.

Detta är köpt i komplett paket.
jo risken är överhängande

NLC

Aktiv medlem

jonte987

Aktiv medlem
Precis, jag använder också kniv och klubba. Inga problem. Däremot har jag en Biltema knipsare till vajer och hölje. Blir kass med vanlig avbitare tycker jag

OldBones

Aktiv medlem
Rent generellt, har cyklat på 2 olika versioner av Powerway, nu senast R14 modellen med keramiska lager och attans vad snabba de hjulen var 🏴‍☠️ Inte lättaste, men helt klar en bra bit över min cyklings-förmåga.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer