[OT]: Bygga egen räcer - Kinaram, kinahjul - spårade ur

OldBones

Aktiv medlem
Kineserna kopierar även Shimanos grejer.

Dessutom är det en mycket obehaglig diktatur.

Varför du bygger en kinacykel är för mig helt obegripligt.

Gynna din lbs. istället.

Allting är en kopia på en kopia. Det är så kapitalism fungerar 🤷‍♂️
Finns mycket välrenommerade och bra Kinesiska företag som tillverkar prylar med hög kvalité också, inte för att göra politik av tråden men det är fel att de skall bojkottas pga ett politiskt parti. Kan garantera att du köper frukt/grönsaker från illegala Israeliska bosättningar på Västbanken utan att nämnvärt bry dig.

kroem

Aktiv medlem
Klicka inte fel när du beställer R8070, dom verkar fula med det på Aliexpress.

Jag har köpt R785 di2 shifters via Ebay, och det funkade, men du kan lika gärna få nåt som inte funkar. Jag skulle INTE köpa något "premium" från Aliexpress. Tycker inte ens att det verkar så billigt, lägg sen till 25% moms + tullavgifter (om du inte förhandlar med affären).

kroem

Aktiv medlem
Jag har inte sett några fula alternativ utan fulla möjligheter att köpa komplett, enbart elektronik, R785 eller R8070 handtag. Får du något som inte funkar från Ebay/Aliexpress så har du din garanti där också. En butik som inte sköter sig finns inte där i 6 år.
Jag har handlat från Asien i säkert 20 år, väldigt problemfritt faktiskt. Det är nog snarare folks rädsla och okunskap som gör att man pratar illa om sådan handel.
Det är inte så billigt, problemet är att det finns inte att få tag på i Sverige. De leverantörer jag pratat med har 67 veckors leveranstid, vissa säger 400 dagar. Shimano själva säger 1 års ledtid. Ett alternativ hade varit att vänta på nästa generations Ultegra men jag tror inte den blivit billigare heller. Risken är också att jag inte har en lvg cykel ens till nästa höst.
Ok, hittar inte några hela gruppset på den affären, men kan vara borttagna.

Jag pratar inte illa om denna handel, jag menade bara att man ska se vad man beställer - dom mixar R8070/R8020 med shifters och caliper. Men som sagt, hittade inte ett helt gruppset.

Jag har handlat 3 olika ramar och 3 hjul från "kina" så jag har erfarenhet. Men skulle aldrig köpa en rak kopia för det, och handlar inte om rädsla eller okunskap.

kroem

Aktiv medlem
Nej gruppseten är slutsålda, det fanns 10, jag tog ett sen föll det fort. Denna butik hade också i lager men fel vevlängd och kassett.

Dock finns alternativet med R785 än

Blev lite felformuletat, menade inte att just du var okunnig eller rädd utan rent allmänt är min uppfattning sådan när det gäller kinahandel.

8020 är ju den mekaniska varianten och 8070 den elektriska med skiva. Sen har vi ju 8050 också :) Hemsk djungel att hålla koll på.
Cooler! Jag menar om du får ett kit för det priset så är det väldigt fint! Ett litet tips till delar är att testa Sigeyi's effektmätare.
Jag känner igen "motståndskraften" emot Aliexpress, kommer väl från skräckexempel på nätet. Jag har inte haft några problem, men man måste lite veta vad man ger sig in på.

Skogling

Aktiv medlem
Den gick sönder. Men 30000kr, exkl nya skor och pedaler 😊 tänkte kört spd först.

Ligger runt 32500 nu när sadel återstår. Lite lull som blåtand till di2, verktyg kanske. Däck har jag annars kan ju sådana tillkomma.

Kolla in cykelhuset i Lapplands Väsby. Dom har massa racer i alla prisklasser.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Min lbs hävdar att LBC gör de bästa fälgarna. Han tar gärna hem råvara därifrån.

Hyckleri är mysigt.

desmo

Aktiv medlem
Min lbs hävdar att LBC gör de bästa fälgarna. Han tar gärna hem råvara därifrån.

Hyckleri är mysigt.

LBC = Light Bicycle Carbon?
Fast din lbs köper väl dem inte med Roval/Zipp-loggor? Däri ligger hyckleriet.
Att det görs bra grejer i kina är väl inget kontroversiellt? Att det görs skräp i kina är väl inget kontroversiellt? Att det görs kopior är väl inget bra någonstans?

Plush

Moderator
Forumvärd
Ok.. Ni vet reglerna.

Blandar ni (oavsett vem det är) in politik i detta så blir det bara ett slut.
Ni får den här chansen för att det är fint väder ute. Strular ni till det så blir det varningar.

Har raderat lite skräp.

OldBones

Aktiv medlem
Rena julafton här idag :) Allt var med som förväntat, förutom kassetten som kommer från Wiggle. Det paketet har tyvärr försvunnit, mekstället väntar tulldeklarering sedan 9 dagar. Funderar på om jag ska beställa en till kassett i onödan och skicka tillbaka om andra hittas. Vore skitsurt att stå utan.

En F12 osium white 595mm som jag bad som lacka i blålila kameleont på alla ytor där det ska vara mattsvart. Matt styre med vit dekal och matt sadelstople. Synlig kolfiber på båda. Denna tillverkas fortfarande, kunde ta 30-50 dagar. Beställd 1 juli. 420mm styre med 110mm stam.

Hjulen har passerat tullen nu och dyker nog in nästa vecka.

Låter oförskämt fint, följer tråden med spänning!

OldBones

Aktiv medlem
Kineserna snålar oftas på lacken (1k istället för 2k), men kulören brukar de få till bra faktiskt. Om du har möjlighet så be om att få med ett lackstift alternativt RAL-koden för färgen för att bättra på tex stenskott/dylikt 👍 (Det blir en del sådana tillslut oavsett)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
LBC = Light Bicycle Carbon?
Fast din lbs köper väl dem inte med Roval/Zipp-loggor? Däri ligger hyckleriet.
Att det görs bra grejer i kina är väl inget kontroversiellt? Att det görs skräp i kina är väl inget kontroversiellt? Att det görs kopior är väl inget bra någonstans?
Yes
Nej
LBC får stå för vad de gör. Går väl inte att beställa med andra loggor än deras egna? Vad jag förstår vill de ta en position som kvalitetsleverantörer tex med garantier och egen design. Tycker det är bra att överprisade varumärken kan få konkurrens. Speciellt som skiten görs på samma fabriker.

desmo

Aktiv medlem
Yes
Nej
LBC får stå för vad de gör. Går väl inte att beställa med andra loggor än deras egna? Vad jag förstår vill de ta en position som kvalitetsleverantörer tex med garantier och egen design. Tycker det är bra att överprisade varumärken kan få konkurrens. Speciellt som skiten görs på samma fabriker.
Det finns många bra leverantörer från kina. Farsports, LB, Carbonada, Hylix, Yoeleo osv.
Men vad tycker du om tex https://www.obmbicycle.com/ ?

Skogling

Aktiv medlem
Rena julafton här idag :) Allt var med som förväntat, förutom kassetten som kommer från Wiggle. Det paketet har tyvärr försvunnit, mekstället väntar tulldeklarering sedan 9 dagar. Funderar på om jag ska beställa en till kassett i onödan och skicka tillbaka om andra hittas. Vore skitsurt att stå utan.

En F12 osium white 595mm som jag bad som lacka i blålila kameleont på alla ytor där det ska vara mattsvart. Matt styre med vit dekal och matt sadelstople. Synlig kolfiber på båda. Denna tillverkas fortfarande, kunde ta 30-50 dagar. Beställd 1 juli. 420mm styre med 110mm stam.

Hjulen har passerat tullen nu och dyker nog in nästa vecka.

F12 osium?

Mange.

Aktiv medlem
Imho är piratkopior i allmänhet och pinarello i synnerhet det absolut tråkigaste att köpa?
5ab7f309200b6d03278a7db7897972e8.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Är transition spur en piratkopia av en fulkines eller hur fungerar det?

Att rekommendera lbs för att undvika asiatiska produkter är är för övrigt lite... lustigt. Fulkines med Crescent klibba...

Mange.

Aktiv medlem
Missförstå mig rätt,
Jag har köpt mycket fälgar från kina, ska beställa annat snart bla en gaffel till dotterns cykel.
Det är just kopior som ger spänning i kräkreflxen

Skogling

Aktiv medlem
Missförstå mig rätt,
Jag har köpt mycket fälgar från kina, ska beställa annat snart bla en gaffel till dotterns cykel.
Det är just kopior som ger spänning i kräkreflxen

Precis så. Dogman har dessutom en unik form.
Som Pinarello har själva har tagit fram.

Det är nästan ännu värre att cykla omkring på en dogmaformad ram. UTAN pinarellologgor på. What's the point liksom?

Köp en svart "vanlig" ram från Kina. Inga problem.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Precis så. Dogman har dessutom en unik form.
Som Pinarello har själva har tagit fram.

Det är nästan ännu värre att cykla omkring på en dogmaformad ram. UTAN pinarellologgor på. What's the point liksom?

Köp en svart "vanlig" ram från Kina. Inga problem.

Den designen är väl nästan 10 år gammal med?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer